Ostrov vám už nestačí. Čtveřice kmenů, která jej obývá, se rozrostla natolik, že potřeby jejich členů daleko přesahují úrodnost domova obklopeného mořem. Obyvatelé Tahiti ale naštěstí nejsou tak hloupí, jako dnešní moderní člověk, který by hned vytáhnul zbraně a začal po sobě střílet.
Místo toho jen stačí vytáhnout svoji kánoi a vyrazit na moře. Už jen v jeho hlubinách se ukrývá ohromné bohatství. Navíc jsou v sousedství další neobydlené ostrovy, které jen čekají na to, až natáhnete ruku a vezmete si jejich sladké plody. Jenže jsou tu čtyři kmeny a místo toho, aby se dohodli na pravidelném zásobování pro všechny, udělali z toho závod. Bude jídla dostatek až do zimy, když odejde bohyně úrodnosti Haumea pryč?
Vaše sběračské schopnosti pořádně prověří nová desková hra od populární americké firmy Minion Games. Stačí vzpomenout třeba na Venture Forth (recenze) nebo Nile DeLuxor (recenze). Dnes k nám z jejich stáje přichází novinka s názvem Tahiti, která si získala přízeň fanoušků deskových her prostřednictvím serveru Kickstarter.
Jejím autorem je David E. Whitcher, jehož jméno u nás už známe. Zhruba před rokem jsme totiž recenzovali jeho jednoduchou kostkovou závodní hru Nitro Dice (recenze). Teď v roce 2013 se vrací znovu a připlouvá na kánoi, na níž veze náklad kokosů a banánů. A znovu pod hlavičkou Minion Games, stejně jako se nemění ani ilustrátor her, jehož jméno je Chuck Whelon.
Tahiti vás na první pohled hned překvapí svojí velikostí. Krabice je totiž výrazně menší, než byste asi očekávali. To je ale v konečném pocitu dobrá zpráva, protože i tak se dovnitř bez problémů všechno směstná a proč nosit další nadbytečný vzduch, jak mají v oblibě jiné firmy? Takzvaný prodej vzduchu je problém, protože jak jistě tušíte, velikost krabice prodává.
Ovšem to není případ Tahiti, která svými veselými barvami i obrázky zaujme bez problémů také. Uvnitř na vás čekají krátká šestistránková pravidla na listech přibližně rozměru A5, ale ve čtvercovém provedení. Pokus byste chtěli rozměry, tak se jedná o přibližně 17 x 17 centimetrů. A krabice tento tvar přesně kopíruje.
Uvnitř je hromádka kartonových archů, které obsahují dohromady 23 šestistranných dílků, ze kterých si postavíte svoje vlastní Tahiti. Tři z těchto kartiček mají na sobě jen a pouze vodu, zbytek pak ostrovy různých tvarů. Ty jsou obklopené z některých stran korálovými útesy a ve svém středu mají dva barevné čtverečky naznačující, které suroviny vám ostrov při vaší návštěvě poskytne.
Ještě jsou tu další tři stejně velké destičky. Jedna na sobě má ostrov bez čtverečků. To je váš domácí ostrov, na který se budete s nákladem vždycky vracet. Další dvě kartičky už neslouží přímo ke hře – na jedné je vypsaný průběh tahu a druhá s obrázkem želvy slouží k označení začínajícího hráče.
Z kartonu jsou vyrobené také kartičky tajných úkolů. Ty představují vždy dvě suroviny, jež má váš kmen ze všeho nejraději. Pokud tedy v průběhu partie dokážete dovézt nejvíc těchto dobrot právě do své vesnice, získáte za to speciální odměnu. Kartičky jsou zajímavě protáhlé ve tvaru písmene I.
Máme tu i patnáct žetonů označujících, že jste z ostrova odvezli už všechno, co na něm mohlo vyrůst. To znamená, že se na něm v tomto roce (tedy v době partie) už nic dalšího neurodí.
Jako další ve frontě stojí čtveřice hráčských plánů, které vypadají na první pohled trochu chaoticky, ale to je jenom zdání. Tato deska představuje vaši vesnici. Najdete v ní pět skladišť pro pět různých druhů jídla a řádky s možností evidence nastřádaného množství. Nad nimi je obrázek kánoe, kterou budete ovládat v celém průběhu hry. Kolem pak už jsou pouze pomocná čísla připomínající bodování a text s průběhem vašeho tahu.
A teď už nám zbývají jen dřevěné dílky a také jeden plátěný pytlík, který je s nimi úzce svázaný. Najdete zde jednu figurku bohyně úrody Haumea, osmdesát barevných kostiček (po šestnácti od každého z pěti druhů) surovin a především čtyři hráčské kánoe. Tím jsme se dostali až na dno krabice. Na její rozměry toho není zase tak málo, co myslíte?
Viděli jste už někdy kánoi? Tak si asi dokážete představit, že čím víc ji naložíte, tím bude pomalejší. No a právě na tomto principu funguje hra Tahiti. Ve hře ale kromě toho také utíká čas.
Na začátku partie si ale nejdříve musí každý vybrat jednu kánoi. Každý z hráčů si ještě vezme hráčskou desku s portrétem jeho domovské vesnice. Do ruky tajně dostanete také jednu z malých kartiček oblíbeného jídla.
Do středu plánu položíte startovní ostrov (jedna strana je určená pro sudé počty, druhá pro partii ve 3 hráčích). Strany se liší pouze tvarem korálových útesů. Právě za nimi se nachází další ostrovy, které sem ihned položíte, zatímco na otevřené strany bez zábran umístíte dílky volného oceánu. Startovní ostrovy poznáte podle toho, že na sobě mají nakresleného motýla. Tím jste vytvořili základní herní plán o rozměrech sedmi šestistranných dílků.
Stejně jako kánoe i hnědou figurku bohyně Haumea položíte na ostrov ležící ve středu. Odsud začne pouť kmenů za obživou. Předtím ale ještě musíte zamíchat všechny ostatní dílky ostrovů a položit je na hromádku vedle plánu. Totéž udělejte i s kulatými žetony vyčerpání přírodních zdrojů.
V závislosti na počtu hráčů odstraníte určitý počet dřevěných kostiček a další rozmístíte na vyložené startovní ostrovy. Barvy pochopitelně musí odpovídat naznačeným čtverečkům plodin, které na ostrovech normálně rostou. Všechny ostatní vložíte do pytlíku, odkud je budete později losovat.
Každý hráč nejdříve odehraje čtyři fáze svého tahu, než přejde tah na dalšího. Za první fázi, objevování nových ostrovů, je zodpovědná samotná bohyně Haumea. Hráč s ní může, ale také nemusí, pohnout o jedno pole v libovolném směru a k cíli její cesty přiložit jeden nový dílek. Jeho natočení a konkrétní místo si sami určíte.
Navíc dávejte pozor na to, že Haumeu můžete přemístit vždy pouze na takové místo, které sousedí s okrajem objevené mapy. Skoro, jako by bohyně byla nějaké zvíře uvězněné v kleci, které se snaží dostat ven.
Poté je čas na úrodu. Z pytlíku vylovíte trojici nových kostiček a vezmete je do ruky. Můžete je podle svého uvážení rozložit na ostrovy, které mají prázdný box ve stejné barvě, jako je některý z těchto kostiček. V případě, že se kostka nikam nehodí, vrátíte ji zpět do pytlíku. Ovšem kostky nikdy nemohou být položeny na ostrovy, jejichž zdroje už byly vyčerpané.
Teď je konečně čas, abyste se vydali se svými čtyřmi veslaři na lov jídla. Můžete tedy posunout kánoi o nějaký ten počet políček. Jejich množství závisí na tom, jak máte naloženou kánoi. Na svojí herní desce máte v horní části nakreslenou kánoi, která uveze až pět kostiček surovin. U kánoe jsou nakreslené také čtyři pádla. Pokud zakryjete místo s veslařem jídlem, ztrácíte jeden tah. Rychlost vaší loďky se tak může pohybovat mezi čtyřmi až jedním políčkem za tah v situaci, kdy jste plně naložení.
Jenže akční body nemusíte využít jen k pohybu. Pokud s kánoí dorazíte k ostrovu, který na sobě má nějakou kostičku, můžete za jeden z pohybových bodů naložit jednu kostičku z ostrova na svoji loďku. Samozřejmě tímto způsobem můžete utratit i více pohybů. Ve chvíli, kdy kostičky dovezete na svůj centrální ostrov, přemístíte je na herní kartu do odpovídajícího barevného řádku.
Při pohybu si ale musíte dávat pozor na korálové útesy. Někdy je lepší je objet. Pokud tak neuděláte, riskujete, že vám naložené zboží z kánoe při houpavé jízdě vypadne. Za každý přejetý pruh korálů musíte vytáhnout z pytlíku dvě kostičky. Za každou, která se shoduje s vaším naloženým zbožím, vrátíte jedno naložené jídlo zpět do pytlíku.
Za jednu akci můžete také kdekoliv na moři jít rybařit. I to znovu zahrnuje lovení kostiček ze sáčku. Tentokrát ale musíte spoléhat ne na své schopnosti, ale na štěstí. Jakákoliv ryba, kterou z pytlíku vytáhnete, je vaše a můžete si ji naložit do loďky. Musíte ale mít na palubě místo.
A je tu ještě jedno důležité pravidlo, které vám navštěvování ostrovů výrazně ztěžuje. Musíte mít vždy naložené buď kostičky různých barev, nebo pouze jedné. Nikdy tak nesmíte mít kombinaci více kostiček od několika potravin.
Na konci svého tahu zkontrolujete, jestli náhodou není na herním plánu ostrov, který nemá žádné kostičky. Pokud nějaké najdete, pak na jeden z nich položíte žeton vyčerpání zdrojů. Tento ostrov už dále nebude rodit další potraviny a vám tak nic nepřinese.
Ve chvíli, kdy přiložíte poslední ostrov, blíží se zima. Haumea okamžitě opouští hru a úroda každé kolo se snižuje ze tří na pouhé dvě kostičky každé kolo. Jinak partie pokračuje dál až do situace, kdy se na plánu nachází poslední čtyři nevyčerpané ostrovy.
Nyní je čas sečíst si získané body za nastřádané jídlo. Hráči dostanou body za každou řadu surovin v hodnotě nejnižšího viditelného čísla v řadě. Čím více jich tedy zakryjí, tím lépe si povedou. Důležité je také sbírat suroviny vyrovnaně, protože za kompletně zaplněné sloupečky dostáváte bonusy. Navíc dostanete ještě pět bodů, pokud jste dokázali svého oblíbeného jídla získat nejvíc ze všech. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem partie.
Tahiti je pěkně provedená a chytře vymyšlená hra o sběru surovin. Hráče přesune na prosluněné souostroví a posadí je k veslům. Jenže tahle hra nepotřebuje tolik svalů na rukou, jako spíš těch v lebeční dutině. Budete potřebovat plánování, ale také trochu štěstí.
Toho ve hře není moc. Jediná zásadně náhodná věc v celé hře je vytahování kostiček při rybolovu. Právě tenhle nepodařený moment vás může poškodit nejvíc a doporučujeme si rybolov nechat jen na tahy, kdy jedete s prázdnou lodí a ztráta jedné akce vás tolik nebolí. Jinak je chytání ryb velice důležitou součástí každodenní rutiny na Tahiti, protože právě jejich maso je jednou z důležitých částí obživy.
K napětí ve hře přispívají tajné úkoly. Každý hráč má svoje speciální, ale to neznamená, že by se mezi sebou nekřížily. Právě naopak. Navíc motivaci ke sběru různých surovin mají všichni díky Kniziovskému systému bodování – bonusové body dostanete za variabilitu nastřádaného zboží.
Náhoda rozhoduje i o surovinách, které se na ostrovech urodí. Ale je pouze na hráčích, jak je rozdělí a tím ovlivňují výrazně hru. Stejně jako svými rozhodnutími o posunutí bohyně a přiložení nového dílku. V této situaci dáváte především pozor, jak byste co nejlépe rozestavili korálové útesy.
Ve více hráčích je na herním plánu mnohem těsněji. Ale plody zase rychleji přibývají, takže je plán za chvilku plný. V méně hráčích obvykle všechny ostrovy plné neudržíte a brzy začne docházet k situaci, že budou vypleněné do posledního plodu. Zajímavé je, že nám se stalo v několika partiích, že došly i kostičky surovin. Taková situace prakticky končí hru dřív, než stihnete fakticky vyprázdnit ostrovy.
Co je na Tahiti velice příjemné je herní doba, která se bez problému pohybuje kolem 45 minut ve dvou a kolem hodiny ve více hráčích. Díky tomu se stává velice dostupnou a zásluhou jednoduchých pravidel také vhodnou hrou pro začátečníky.
Tahiti obsahuje několik zajímavých myšlenek, které vás na první pohled zaujmou, stejně jako její grafika. To znamená dobrou zprávu. Hra se povedla a zařazuje se do skupinky nepříliš početných her, které si můžete zahrát i s naprostým začátečníkem..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | David E. Whitcher |
Ilustrace | Chuck Whelon |
Vydavatel | Minion Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (7 voters) |
Kategorie | Exploration, Mythology, Nautical, Transportation |
Mechanismy | Action Points, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Set Collection, Tile Placement |
Rodina | Animals: Fish / Fishes, Crowdfunding: Kickstarter, Islands: French Polynesia (France), Region: Oceania, Theme: Tropical, Theme: Tropical Islands |
Více o hře.
+ jednoduchá hra o převážení zboží
+ variabilní herní plán
+ možnost riskovat přejetím korálových útesů
+ rychlost závisí na zatížení loďky
+ skryté úkoly
+ cena
+ zajímavý princip objevování, doplňování a zavírání ostrovů
- náhodnost rybolovu
- kostičky mohou dojít před koncem