Byl tu klid. Každý si našel území, se kterým byl spokojený a nic nás nenutilo dál bojovat a přít se o kousek země. Každý jsme se vyvíjeli a zlepšovali kvalitu svých životů v klidu, jenže pak jednoho dne dorazilo znenadání první varování. Na obzoru se objevila armáda se zástavou, kterou jsme ještě nikdy neviděli. A my věděli, že mír je pryč. Budeme se zase muset víc snažit, abychom právě my byli ti, kdo přetrvá.
Nová konkurence a s ní i nové výzvy dorazily do hry Tapestry se zbrusu novým rozšířením jménem Plans and Ploys. Rozšíření připravil designér původní hry Jamey Stegmaier. Ilustrace pro nové karetní přírůstky vytvořil Andrew Bosley. Hra vyšla pod logem společnosti Stonemaier Games na podzim roku 2020.
Rozšíření se ukrývá v malé krabičce, ze které vykukuje hlídka v balónu na moderní město. Právě takové by hráči určitě chtěli pro svoji civilizaci postavit také. A novinka jim to umožní. Uvnitř se nachází řada karet, ale také nějaké figurky a pár malých žetonů. Ale než si povíme, který k čemu slouží, nejdříve si zavzpomínejme, jak se Tapestry hraje.
V partii se každý z hráčů stane jednou civilizací, jejíž kartu si na začátku vybere a získá tím také speciální dovednost. K tomu dle zvolené barvy dostane také sloupy pro boj o nadvládu nad mapou světa. Každý má svůj pravidelný příjem ze své karty blahobytu, kde má figurky staveb. Nejen finance, ale také nastřádané suroviny hráči ihned utrácí za to, že postoupí se svým ukazatelem na jedné ze čtyř stupnic pokroku. Tím získají odměnu, která jejich civilizaci posune dál, třeba objevením políčka na mapě, ziskem speciální stavby (ze kterých se na své kartě města snaží tvořit sloupce a řady) nebo karet. Každý si tak vylepšuje svůj národ ve čtyřech různcýh oblastech a tím kromě úspěchů získává také vítězné body.
Základem novinek je desítka civilizací, které jsou jedinečné a úplně jiné. Jsou tu například lovci pokladů (zaměřují se na mapu a poziční boj na ní) nebo vetřelci a jejich dílky z vesmíru. Obecně řada nových příchozích se točí kolem mapy, ale každá je opravdu zajímavá. Všechna pravidla vyžadují dlouhé texty na kartě, ale dávají hráčům zase nové možnosti. A především navyšují variabilitu celkového dojmu.
Hlavním lákadlem ale asi mají být karty významných staveb (landmark). Každý z hráčů dostane jednu kartu s takovou budovou do ruky na začátku partie a jeho úkolem je splnit kdykoliv její požadavky a získat tak tuto specifickou stavbu. Právě pět nových figurek je určených pro tyto karty a ozdobí města hráčů, jakmile je dokáží postavit.
Samotné požadavky těchto nových karet jsou ale docela jednoduché na splnění, což je škoda, protože pro hráče to nepředstavuje větší výzvu. Jde tedy spíš o to, jak si dobře načasovat přidání nové budovy do města.
Předposlední novinku představují vesmírné dílky, které nabízí rozšíření plánu uprostřed společného herního plánu. A s touto vesmírnou oblastí se pojí poslední sedmá budova – monolit. Jeho majitel získá možnost, jak nabrat další vítězné body.
Do partie přibude také patnáct nových karet titulních tapisérií. Ty hráči v partii vykládají a nové přídavky slouží znovu k navýšení variability a přidávají hráčům nové způsoby, jak získat nějaký další příjem. Jenže místo toho je lze zahrát také v průběhu dobývací akce, kdy na sebe hráči mohou útočit. Tím se dostává do partie o špetku více konfliktů, které se ale v množství karet ztratí a vykouknou jen čas od času.
Navíc ale jedna tapiserie je spojená s novou budovou a představuje tedy nový způsob, jak své hlavní město obohatit o stavbu stadionu. Jedná se o zajímavou novinku a změnu, která se ale opět projeví jen jednou za dlouhou dobu.
To obecně platí pro celý nový box Tapestry: Plans and Ploys. Novinky jsou příjemné, ale ani jedna není nijak zásadní. Je to snůška několika drobných vylepšení, které vás rozhodně potěší, ale určitě nemají šanci jakkoliv změnit celkový dojem nebo zážitek. Tapestry: Plans and Ploys tedy bude určený hlavně pro ty zaryté fanoušky původní hry.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jamey Stegmaier |
Ilustrace | Andrew Bosley |
Vydavatel | Stonemaier Games, 999 Games, Feuerland Spiele, Maldito Games, Matagot |
Rok vydání | 2020 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (3 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game, Civilization |
Mechanismy | Dice Rolling, Hand Management, Hexagon Grid, Solo / Solitaire Game, Tech Trees / Tech Tracks, Tile Placement, Variable Player Powers |
Rozšíření | Tapestry |
Rodina | Digital Implementations: Tabletopia, Misc: Watch It Played How To Videos, Organizations: Automa Factory |
Alternativní názvy | Tapestry: Manœuvres et Manigances, Tapestry: Pläne und Gegenpläne, Tapestry: Planes y Complots, Tapestry: Plannen en Complotten |
Více o hře.
+ sedm nových budov
+ zajímavé civilizace
+ nový způsob zisku některých budov
+ karty tajných významných bodů
+ konfliktní karty tapiserií
- novinky nemění dojem ze hry
- novinky se objevují ve hře až příliš zřídka