Vždycky jsem chtěl ochutnat studenou řepovou polévku a pak si pochutnat na bramborovém koláči. Můj jazyk tyhle chutě nikdy nevyzkoušel. Konečně jsem se vydal do Evropy a dorazil do Polska, kde prý tyto pokrmy umí uvařit nejlépe. Moje chuťové buňky jsou nabroušeny na svůj originální zážitek a já se těším na pořádnou hostinu.
My jsme také známí labužníci. Možná právě proto jsme jako jedni z prvních měli možnost vyzkoušet novou polskou hru Taste of Poland, která je na světě teprve několik týdnů a její hlavní premiéra se odehraje na veletrhu Spiel 2015 v Essenu. Zásluhou společnosti Bomba Games (a vydavatele TO_DESIGN) a také autorů Violetta Kijowska a Marcin Ropka jsme objevili chutě našich severních sousedů. Nemalý podíl na tom má také autor ilustrací se stylovým jménem Roman Kucharski.
Karetní hra se nachází v trochu větší tmavě hnědé krabičce, která má za úkol vypadat jako stůl. A díky tomu vidíme na víku naservírovanou dýňovou polévku i s trochou těch efektních ozdob kolem. Všechno se ale nakonec stejně bude točit kolem obsahu krabice, který tvoří pouze 54 karet.
Všechny do jedné obsahují obrázek nějakého pokrmu, může to být polévka, hlavní jídlo nebo dezert. To je také na kartě vyznačeno, společně s ilustrací hlavní přísady, názvem a chuťovými body. To vše v horním řádku. V levé dolní části karty, těsně pod obrázkem, jsou natištěné siluety karet k dobrání a seznam všech ingrediencí potřebných k přípravě tohoto chodu (z celkem šesti obecných druhů).
Na začátku partie stačí pouze všechny karty pořádně zamíchat a rozdat z hromádky po pěti kusech každému z účastníků. Zbytek karet zůstane ležet uprostřed stolu a z něj je odhalena startovní nabídka v podobě tří karet. Tyto recepty budou v nabídce pro hráče, kteří je mohou v průběhu partie získat.
Hra samotná probíhá velmi jednoduše. Jakmile se hráč dostane na řadu, může zahrát libovolnou kartu z ruky přímo před sebe. On ji vlastně hraje pouze pro efekt zisku karet, protože právě podle ilustrace v levém dolním rohu získá určitý počet karet z otevřené nabídky a případně ještě další ze zakryté hromádky.
Jakmile tato část jeho tahu proběhne, přichází na řadu jeho soupeři. Ti se v tu chvíli mají šanci porvat o recept a jeho uvaření. Kdo první vyloží před sebe karty se správnými surovinami, získává recept pro sebe a může si jej přidat do svého bodovacího balíčku. V této fázi hrají všichni ostatní hráči současně a pouze ten nejrychlejší může pro sebe kartu získat.
Tento bodovací balíček má ale ještě jedno využití. V následujících kolech lze využít zbylou hlavní ingredienci z minulého jídla pro případnou přípravu dalšího pokrmu. Taková akce hráče nestojí nic (kartu nemusí odhazovat) a je to pouze jeho soukromá výhoda nad ostatními.
Nastat ale může i situace, ve které žádný z kuchařů nemůže nebo nechce připravit dané jídlo. Taková karta obohatí nabídku receptů uprostřed a v následujících kolech se může stát kořistí pro někoho dalšího.
Partie pokračuje tak dlouho, dokud hráči společnými silami nevyprázdní dobírací balíček receptů. V ten okamžik ještě mají ostatní poslední možnost uvařit právě zahrané jídlo, čímž souboj končí. Nyní si každý z účastníků sečte chuťové body na kartách a přičte bonusy za každé kompletní menu, které nasbíral (polévka, hlavní chod, dezert). Ten, kdo získá nejvíce bodů, se stává vítězem.
Taste of Poland je příjemnou karetní hrou, která má za cíl především nenáročně pobavit. Touto charakteristikou bychom mohli prakticky náš článek uzavřít, ale samozřejmě to neuděláme. Řekneme vám opět naše dojmy.
V první řadě je ve hře velká úroveň chaosu. Hráči mohou znát identitu některých karet, které mají ostatní v ruce, ale ne všech. Mohou tedy pouze tušit, kterým receptem komu nahrají, a jak by se mohli vyhnout vaření ostatních.
Kombinování surovin v tahu ostatních je skvělým způsobem, jak zaměstnat hráče po celou dobu partie. Nikdo nemá šanci si vydechnout ani příliš přemýšlet nad vlastními kartami. Ovšem určitá úroveň taktiky zde určitě možná je. Při vyhazování karet je důležité si všímat také jejich bodových hodnot – někdy je lepší kartu zahrát jako surovinu než ji darovat někomu jako snadný bodový zisk v podobě uvařeného jídla.
Každý z hráčů si musí dobře všímat svojí horní karty z bodovacího balíčku. Ačkoliv po většinu času máte v ruce dostatek karet, bonusová přísada se vám určitě může hodit, zvlášť, když vůbec nic nestojí.
Díky neustálé akci má hra příjemnou atmosféru a neustále se někam posunuje. Navíc dvacetiminutová doba opravdu odpovídá. Pro dva nabízí pravidla trochu jinou variantu, která zaručuje napětí. V opačném případě by šlo pouze o náhodnou hru, ve které by každý mohl nebo nemohl vařit na základě své ruky karet. Tady je ale po každém kole (tazích obou hráčů) odhalen jeden společný recept, o který se musí hráči utkat.
Podobně jako v klasické hře více hráčů, i ve dvou se zde láme chleba. Je třeba být rychlý a současně mít přehled o vlastních kartách. Ingrediencí není příliš, takže vždy je solidní šance, že budete potřebnou kombinaci mít. No a pak už stačí pouze být nejrychlejší.
Jaká je tedy ve více soupeřích? Výborná. Čím víc hráčů bojuje o to být nejrychlejší, tím větší napětí u stolu zažijete. Hra je dynamická a podporuje pohodovou zábavu, ale také soupeření. Škodit ostatním ale nijak nelze.
Taste of Poland je pro nás velmi příjemným překvapením. Nebude zárukou nějakého hlubokého prožitku nebo strategickou bitvou. Místo toho je bláznivým soubojem ve vaření jídel, kde rozhoduje kombinace štěstí, taktiky a rychlosti. Taste of Poland dokazuje, že abyste připravili dobré jídlo, potřebujete šikovné ruce.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Viola Kijowska, Marcin Senior Ropka |
Ilustrace | Roman Kucharski |
Vydavatel | Bomba Games |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Card Game, Party Game |
Mechanismy | Hand Management, Open Drafting, Pattern Recognition, Set Collection |
Rodina | Country: Poland, Theme: Food / Cooking |
Alternativní názvy | Küchen-Chaos, Polskie Smaki |
Více o hře.
+ neustálé zapojení všech hráčů
+ možnost využití horní bodovací karty
+ vícenásobné využití karet (a z toho plynoucí taktika)
+ zábavná i ve dvou (s využitím varianty)
+ téma a grafika
- čím více hráčů, tím lépe
- náhodné a chaotické
- reakční hry nejsou pro každého