Doba, kdy temná znamení byla jen jakousi vzdálenou historkou z horroru už dávno pominula. Dnes vidíme na obloze i kolem sebe neustávající náznaky, že se děje něco velmi zlého. Tady už nejde o žádnou předtuchu nebo náznaky, tohle je temná a nekompromisní apokalypsa. A zachránit nás mohou pouze odvážní detektivové.
Nové dobrodružství z Arkhamu si pro nás připravil otec celé kooperativní série, Richard Launius a s ním také Samuel Bailey. Rozšíření s názvem Brány Arkhamu nemohlo vyjít pod záštitou jiné společnosti než Fantasy Flight Games a to v roce 2014. Jedná se o malé rozšíření, které pak do češtiny přináší firma ADC Blackfire v překladu Petra Šmeráka.
Velikost krabičky se znepokojivými chapadly určitě nebude dávat nějaké plané naděje na to, že by mohlo toto rozšíření zcela změnit či přepracovat základní krabičku. Je zřejmé, že půjde hlavně o evoluci. Ale množství nových komponent určitě není zanedbatelné.
Určitě si pamatujete, že i Temné znamení, podobně jako Arkham Horror, je hrou kooperativní. Dobrodružství se odehrává v muzeu, které je tvořeno kartami. Po nich hráči postupují do nitra a na každé kartě plní několik řádků úkolů. Symboly překrývají výsledky svých kostek a mohou za to dostat i nějaké odměny v případě úspěchu. Čeká na ně ale také mnoho nástrah, ze kterých se mohou jít otřepat ven z muzea. Každé kolo ale tikají hodiny a do hry přichází nové karty mýtů. Pokud hráči společnými silami stihnou nasbírat dostatek temných znamení. V opačném případě se probudí Prastarý a následuje závěrečný souboj.
V první řadě nová krabička přináší nové postavy. A to nejen osm vyšetřovatelů s jejich kartami a žetony, ale také čtveřici nových Prastarých. Jejich obtížnost je různá, aby si všechny úrovně hráčů našly svého protivníka. Je tu tedy lehký Yibb-Tstll, ale také Yog-Sothoth a jeho obtížnost označená jako „šílená“. Každý z nepřátel hráčů je jiný a něčím nový oproti původnímu základnímu boxu.
Za splnění úkolů z karet dobrodružství nebo Jiných světů dostanou hráči také řadu nových odměn. Ovšem naopak za nesplnění se mohou dočkat také postihy, se kterými se ještě nesetkali. Mluvíme o léčení, posunutí času nebo ztrátě předmětů. Hráči se tedy musí učit nových třináct ikonek.
Obohacení se ale dočkají také základní balíčky hry a to jiné světy (8 nových karet), ale také několik předmětů a žetonů nestvůr. Ty všechny samozřejmě stačí přimíchat a to zaručí novou a výraznější variabilitu celého zážitku.
A ještě než se pustíme do největší novinky, je třeba zmínit jeden nový symbol. Je to symbol zkázy, který přináší noví bossové. Jakmile na tuto pozici na kartě Prastarého položí žeton zkázy, všichni vyšetřovatelé ztrácí jeden bod příčetnosti.
Tou hlavní novinkou ale je varianta s názvem Ulice Arkhamu. A tady rozšíření trochu popírá náš popis herního průběhu. Kromě muzea se totiž její zásluhou dostanou hrdinové i do okolí a do prostředí města Arkham. K tomu využijí speciální balíček dobrodružství a mýtů, které nahradí ty původní ze základní krabice.
I toto prostředí má svoji vlastní kartu vstupu. Kromě toho hráči vyloží do řady úvodní tři karty dobrodružství (v přípravě místo muzea) a další trojici karet zahalených do druhé řady. Využijí také nové karty členství a žetony bran ve stojáncích.
V průběhu partie pak budou opět hrdinové procházet po kartách a bojovat s jejich nástrahami. V první řadě ale zadní strana zahalené karty dobrodružství naznačí obtížnost (barvou) a detektiv ji může odhalit pouze po jejím navštívení. Předtím ale musí vyhodnotit případný efekt vytištěný na rubu. Na jednotlivých místech čekají hráče klasické střety, ať už s výzvami nebo s monstry. Po úspěšném splnění všech úkolů z karty se vyšetřovatel přesune zpět na startovní kartu ulice.
Do hry ale nově vstupují brány, které se mohou otevřít a pozvat hrdiny do svého nitra. Odvážlivec, který sem vkročí, musí splnit všechny úkoly karty Jiného světa, než se může znovu vrátit do Arkhamu a pokračovat v boji s Prastarými. Zavření brány současně znemožní otevření nové ve stejné lokalitě.
Hráči mohou návštěvou některých lokalit vstoupit do některých organizací. Ty mu mohou pomoci v boji se zlem, pokud plněný cíl patří do oblasti působnosti jeho cechu. Využití těchto nových kontaktů s sebou přináší také bonusové odměny.
A tak nyní vidíte, že jsme vám na začátku článku tak trochu úmyslně lhali. Rozšíření Brány Akrhamu totiž přináší vlastně novou hru, protože hráče čeká nové prostředí a úplně nově vysoustružená dobrodružství. A ačkoliv je celkový průběh hodně podobný, je pocit z Ulic Arkhamu opravdu pozitivní.
S novým mechanismem bran stoupá obtížnost, kterou lze ale také olivnit volbou Prastarého. Průběh partie je ovlivněn i řadou dalších drobných novinek a úprav, jako třeba vstupní efekty některých lokalit nebo dělené odměny (hráč si může vybrat). Všechno to přispívá k ještě lepšímu zážitku z Temného znamení. Ale i přes to všechno je opravdu náročnost s tímto rozšířením vyšší a to současně posouvá hru z té lehké a nenáročné zábavy směrem k hráčům.
Tato malá kostková hra ale s sebou stále bude přinášet kontroverzi. V porovnání s původním velkým Arkhamem zůstává stále náhodnější a především odlehčenější. Obsahuje ale všechno, co byste od takového lovecraftovského dobrodružství mohli chtít. Napětí, horror i kooperaci a to vše ve velmi podařeném mixu.
Nové rozšíření se svojí obtížností mírně podepisuje i na herní době, ale pouze v řádu desítek minut. Dojem z průběhu ale zůstává velmi dobrý, tedy pokud hrajete s nižším počtem hráčů. Jinak se natáhne ještě víc. Ovšem Brány Arkhamu jsou výtečné také v těch úplně nízkých počtech, tedy třeba ve dvou.
Brány Arkhamu jsou opravdu hlavním hercem celé nové krabice. Hrdinové v jejich nitru a tedy v Jiných světech stráví mnohem více času a tím vše dostává jinou úroveň. Toto nové rozšíření se povedlo na výbornou a kromě výrazně zvýšené obtížnosti a přetrvávající náhody (která k této hře navíc patří) mu není co vytknout. Temné znamení se s tímto rozšířením stává skvělou zábavou a současně i pořádnou výzvou.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Samuel Bailey, Richard Launius |
Ilustrace | Dallas Mehlhoff |
Vydavatel | ADC Blackfire Entertainment, Edge Entertainment, Fantasy Flight Games, Galakta, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 1 - 8 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (10 voters) |
Kategorie | Adventure, Card Game, Dice, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Horror, Novel-based |
Mechanismy | Cooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Role Playing |
Rozšíření | Elder Sign |
Rodina | Game: Elder Sign, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Arkham Horror Files (Fantasy Flight Games), Series: Fantasy Flight Silver Line, Theme: Cthulhu Mythos |
Alternativní názvy | Das Ältere Zeichen: Tore von Arkham, Il Segno degli Antichi: Alle Porte di Arkham, Le Signe des Anciens: Les Portails d'Arkham, El Símbolo Arcano: Portales de Arkham, Temné znamení: Brány Arkhamu, Temné znamení: Brány Arkhamu, Znak Starszych Bogów: Bramy Arkham |
Více o hře.
+ prakticky zbrusu nová hra
+ nové mechanismy
+ karty obohacující i původní balíčky
+ různě obtížní Prastaří
+ navýšení obtížnosti
+ výborné i v nižších počtech
- stále náhodné
- trochu opouští koncept přístupné a jednoduché hry