Český stolní cyklistický simulátor Téte de la Course je již na světě rok a půl. Za tu dobu stačili autoři vydat ohromné množství tratí, o jejichž přínosu pro hru jste se mohli dočíst v našem minulém článku. Jenže to není zdaleka všechno, z čeho mají zájemci o cyklistiku u TonyGames na výběr. V tomto článku předpokládáme podrobnou znalost základní hry Téte de la Course z hraní nebo naší recenze.
Z novinek nám zbývá ještě manažerské rozšíření, které mapuje cestu cyklistických manažerů mimo samotné závodní úsilí, ale přitom jde zdárně kombinovat se závoděním. Hráči se tak stanou jakýmsi závodícími trenéry a manažery v jedné osobě, což v mnohém prohlubuje zážitek a dojem. Ale o tom až příště. Dnes se společně podíváme na malou knížečku pravidel, která má za úkol rozšiřovat základní hru a upravovat některé její principy.
Samotné rozšíření kromě již zmíněné dodatkové příručky obsahuje především dvě nové tratě Tour de France 2008 a to konkrétně sedmnáctá etapa z Embrunu du L’Alpe-D Huez a devatenáctá etapa z Roanne do Montlucon. Především první jmenovaná je hodně kopcovitá.
Posledními dvěma komponentami jsou pytlíky s deseti žetony – pět označujících zraněného cyklistu a pět pro zpřehlednění střídání cyklistů v týmové časovce (podrobněji si o využití obou povíme za chvíli).
A co přináší do hry (samozřejmě kromě nové dvojice tratí) nového? Jako největší zlepšení označují sami tvůrci pravidla pro týmovou časovku, která se na francouzské tour jela naposledy v roce 2005. Jinak platí stále stejná pravidla, jako při časovce jednotlivců, pouze s několika změnami. Při jízdě se neuplatňují ovlivnění povrchů a výhodu z trikotů lze čerpat, jen pokud je závodník na čelní pozici skupinky.
Při týmové časovce jedou cyklisté ve skupince a mohou se střídat o její vedení a využívat urychlující karty a to nejen jako plusové body, ale také pro násobení hodů kostkou. Každý hráč může však využít vylepšení jen jednou, pokud chcete zrychlit znovu, musíte vystřídat vedoucí pozici. Do té doby bude skupinka označena žetonem střídání, aby bylo na první pohled patrné, že je třeba před zrychlením střídat.
Střídat můžete jen ve chvíli, kdy na kostce padla alespoň čtyřka, v takovém případě posunete o tento počet ne prvního, ale druhého cyklistu. Za něj pak seřadíte třetího a na závěr skupinky se propadne vůdce.
Časovka týmů je určena především opravdu skalním fanouškům cyklistiky, protože její pojetí i hraní je trochu složitější než u klasické etapy nebo časovky jednotlivců. Střídání hráčů v čele k využití únikových a sprintových karet je určitě zajímavou myšlenkou a dělá z časovky týmů zcela jiný závod.
Druhou největší změnou jsou doplňující pravidla pro zraněného cyklistu. V základní krabici hry totiž nebyla jeho havárie dále řešena, pouze měla fatální následky, že cyklista vypadl z celé tour a ne pouze z tohoto závodu. To samozřejmě mohlo být velmi nepříjemné, pokud hrajete na větší sérii závodů a v průběhu jednotlivých etap mohl být postupně zdecimovaný celý váš tým. Právě proto přišli autoři s novinkou, která mu umožňuje pokusit se dojet etapu alespoň do měřeného úseku, který mu zaručí start v příštím závodě.
Jak toho dosáhnout? První variantou je pokusit se dojet vlastními silami. To však je pro závodníka vyčerpávající, takže nesmí používat žádné zvýhodňující karty a především se mu odečítá velký podíl pohybu (-6 z kopce, -3 po rovince, -2 do kopečka). Druhou, mnohem lepší možností, je zaháknout se za dalšího kolegu z týmu, který projíždí kolem. Zde se dokonce uplatní speciální pravidla, že zdravý cyklista může na svého zraněného kolegu počkat, až se za něj zahákne a může využívat plný pohyb ve vzduchovém zákrytu. To je samozřejmě výborná příležitost, ale lze použít jen v případě, že je za vaším závodníkem ještě jeden další.
Na závěr brožurky najdete upřesnění a doladění některých pravidel ze základní hry, ale získáte nově také možnost vyměňovat karty Sprint/únik za karty Zpomalení a možnost více se občerstvovat (tedy doplňovat tyto karty).
Další velmi zajímavou novinkou je jízda na dlažebních kostkách, což je pro jízdu na kole mnohem nebezpečnější povrch. Platí zde tedy větší riziko pádu, defektu a všechny závodníky zpomaluje. Navíc se nedá na tomto terénu využívat karty Sprint/únik.
Nově také autoři rozdělili stoupání hned na čtyři stupně, které ovlivňují hod kostkou každý jinak. Při nejlehčím stoupání si ještě přičítáte k hodu kostkou +2, zatímco při tom nejtěžším stoupání (velmi těžké stoupání) si ještě jeden pohyb odečítáte!
V celkovém pohledu přidávají hře doplňující a upravená pravidla nový, zajímavý rozměr a to i pro začátečníky. Úrovně stoupání přidávají nové variaci a zážitky. Výborně slouží nová pravidla pro zranění cyklisty, které již nemusí být tak kritické a lze všechno ještě zachránit.
Nesmíme zapomenout opět zmínit, že vývojový tým otec a syn Šrajerovi pracují nyní na nové verzi Téte de la Course, která už má i oficiální jméno Arrivée (rozhovor s Antonínem Šrajerem o Arrivée) a brzy se snad objeví na trhu. Samozřejmě od nás můžete očekávat její exkluzivní recenzi, jakmile se tak stane.
Na rozšíření Téte de la Course je vidět opět nadšení autorů, které jim dodává potřebný elán. Změny jsou výsledkem poctivého hraní a testování a všechny přispívají k mnohem lepšímu celkovému dojmu ze hry. Navíc získáte dvě zajímavé etapy, které umožní propojit závody ve smysluplný celek. A to právě je to nejzajímavější na celém Téte de la Course.
Související odkazy:
Recenze: Téte de la Course – šlápněte do pedálů!
Recenze: Téte de la Course – rozšiřující tratě – zazávoďte si pořádně!
Rozhovor s Antonínem Šrajerem o nové verzi Téte de la Course
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | (Uncredited) |
Vydavatel | Tonygames |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 16 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Racing |
Mechanismy | Dice Rolling, Simulation |
Rodina | Sports: Bicycling / Cycling |
Více o hře.