Provází vás pověst, že jste šampion. A to nemusí znamenat jenom slávu, pití zdarma a pohodlnou postel. Taková pověst totiž současně přiláká také nebezpečí. Dříve nebo později se začnou hlásit vyzyvatelé a začnou se šířit zvěsti, že se bojíte. Nezbývá než podniknout pořádné dobrodružství a ukázat všem, že na to máte!
Thunderstone Quest byl od začátku událost. To proto, že patří do rodiny ohromně populární rodiny Thunderstone her, které jsou čistou dobrodružnou fantasy. Designérem této nové inkarnace je opět Mike Elliott, kterému pomohli Bryan Reese a Mark Wootton a výsledná hra vyšla v roce 2018. O rok dříve ale už sbírala slávu a dolary na serveru Kickstarter ve veleúspěšné kampani. To všechno se odehrálo v produkci firmy Alderac Entertainment Group a právě nyní následovalo zahájení evropské distribuce společností Esdevium Games.
Krabice je obrovská a na víku se snaží všechny hráče zastrašit dostupní hrdinové. Box je především vysoký a to proto, aby se do něj kromě všech těch karet vešly také jednotlivé plány – jeden velký společný (oboustranný) a pak po jednom pro každého hráče. Tyto desky hráči hned na úvod rozloží na stůl. Každý z hráčů dostane svoji startovní sadu karet (pro všechny stejnou, především základní karty dobrodruhů, ale také lucerny či dýky) a ukazatel životů umístí na políčko s číslem šest svého plánu. Každý si zvolí jednu figurku, vybere si svůj speciální vedlejší úkol (ze tří náhodně rozdaných karet) a jednu gildu.
Na společném plánu vznikne především nabídka čtyř balíčků hrdinů, které je třeba seřadit od nejnižší úrovně jedna až k té nejvyšší trojce úplně dole. Do vedlejší oblasti tržiště připraví hráči nabídku kouzel, předmětů a zbraní. Pravá strana mapy vytváří prostor pro rozložení čtyř řad karet místností. Cesta vždy začíná u dvojnásobně velké destičky divočiny, na kterou navazují jednotlivá patra dungeonu s rostoucí obtížností (označená římskými číslicemi) a karta hlavního bosse čekající v Divočině. Ke každé z těchto čtvercových desek navíc náleží také balíček příšer, ze kterého přiřadí jednu náhodnou příšeru do každé místnosti v odpovídajícím řádku. Velká část dosud zmíněných karet se obměňuje podle toho, jaké dobrodružství si hráči zvolili v rámci scénáře. Do připravených boxů velkého plánu položí hráči také hromádky žetonů a balíček pokladů.
Každý hráč má na začátku tahu v ruce přesně tucet karet. Na konkrétním tahu se ale všichni účastníci postupně střídají a na úvod se vždy musí rozhodnout, jestli se vydají do vesnice nebo za dobrodružstvím. Ve vesnici může za zlaťáky nakupovat, za tvrdě vydřené zkušenosti vylepšit hrdinu (levelovat) nebo se léčit. Kromě toho ale hráč může využít také speciální dovednost jedné budovy.
Hrdinové vždy začínají nahoře v Divočině a postupně se noří hlouběji do temnoty. K postupu dál ale vždy potřebují světlo, to je měna, kterou jim dodávají karty. Každá místnost má svoje vlastní požadavky na světlo a hráč musí zaplatit za každou, kterou jeho hrdina projde. Teprve když se rozhodne zastavit – a vzdálenost musí podřídit hlavně identitě příšer, které v jednotlivých místnostech čekají, čeká jej souboj a případné vyhodnocení textu z karty lokace.
Hráč sečte svoji útočnou sílu z karet, které má v tuto chvíli k dispozici v ruce. Žádné překvapení tu nečeká, stačí mít sílu z karet větší než je hodnota života příšery. Případné brnění může počet zásahů snížit. Bez ohledu na úspěch obdrží hrdina zranění, obvykle v podobě žetonu, kterým překryje nejvyšší hodnotu na své desce. To současně znamená, že pro další kola bude mít v ruce méně karet. Místo těchto fyzických šrámů může ale příšera zranit hráče dlouhodobě i tím, že mu do balíčku umístí kartu.
Za poražené příšery dostane hráč žetony zkušeností a případně také jiné odměny. Monstrum je nato nahrazeno novým z dobíracího balíčku. Některé z oblud ale mohou současně také hlídat žeton strážce. Právě tak se hráči postupně přibližují k cíli, jak probouzejí hlídače.
Na konci svého tahu hráč odloží všechny karty, ať už zahrané nebo nepoužité a dobere si novou ruku z balíčku. Pokud by jeho zásoba v hromádce došla, pak zamíchá odhozené karty a vytvoří z nich novou hromádku na dobírání.
Tak se hráči střídají až do momentu, kde je nalezen poslední čtvrtý žeton a je tím přivolán strážce celého dobrodružství. Ten se objeví v Divočině. Na jeho poražení mají ale všichni hráči pouze jeden tah. Po konci tohoto kola pak hráči sečtou všechny své zkušenosti z karet v balíčku, úspěšně splněných postranních úkolů a žetonů zkušeností. Ten, kdo jich má ve výsledném součtu nejvíce, se stává vítězem.
Thunderstone Quest je hrou, ve které hráči bojují se společným nepřítelem, ale nakonec bodují každý za sebe. Musí tedy od začátku do konce myslet především na svůj úspěch, protože k tomu vede cesta přes opravdu dobrou optimalizaci balíčku a správný výběr soupeřů v nabídce.
Jak už říká nadpis naší recenze: cesta za slávou je dlouhá. Thunderstone je ale spíš trvalkou, která má místo v síni věčné slávy. Všechny její varianty byly zábavné a oblíbené, ale nový Quest jde ještě dál. Zlepšuje všechno, co mohl a dělá z Thunderstonu opravdu tu nejlepší a nejzábavnější variantu deckbuildingu. Velkou nevýhodou tak zůstává pouze velikost krabice a s ní spojená vysoká cenovka.
Pocit dobrodružství tu je ale všudypřítomný a to je pro nás u takovéto fantasy hry naprosto zásadní. Postupem času se zlepšujete, a to nejen prostřednictvím balíčku karet, ale také díky možnosti upgradovat celého hrdinu a propracovat se tak k silnějším dovednostem. Právě tyto úrovně dávají další náboj samotným kombům, které k hrám s budováním balíčku nerozlučně patří.
Hra je ale fantasticky otevřená rozšířením, které mohou vždy přijít s něčím svým. To proto, že jednotlivá dobrodružství jsou uvedené vždy nějakým samostatným příběhem a obsahují své vlastní karty. Bohužel jelikož se nám dostává hra až v provedení, které jde do obchodů, nedostanete v ní druhou ze tří částí příběhu. A to celkový dojem z vyprávění dost pokazí. Pro někoho až tolik, že se bez samotného příběhu obejde zcela. A Thunderstone Quest jde hrát samozřejmě i bez těchto doplňků. Ale připravené scénáře jsou určitě fajn se svými konkrétními kartami. Nic vám ale nebrání vytvořit si svoje vlastní dobrodružství z dostupných komponent.
Ostatně sám tvůrce hráče nabádá k tomu, aby použili box tak, jak mají Thunderstone nejradši. Na konci pravidel tak najdete i pravidla pro náhodnou přípravu a především epický Thunderstone, který použije úplně všechny karty, jež máte! Obecně je třeba vyzdvihnout znovuhratelnost, která je i se základní krabicí neskutečná. Dokonce i pevný počet lokací je oboustranný a díky tomu se odlišuje.
Ve hře je spousta drobných detailů, které vám zážitek prohloubí. Ať už je to světlo, které omezuje průchod do hlubších pater, tak především různé výhody pro monstra v konkrétních místnostech, speciální pravidla nebo pasti. Navíc ani průchod místnostmi nemusí být hladký, protože některé umí zranit i hrdinu, který jimi pouze probíhá. Na jednoduchý deckbuilder je díky tomu všemu hra nakonec překvapivě komplexní. To je plus i mínus současně.
Jenže to množství komponent s sebou přináší ještě jednu podstatnou nevýhodu – v krabici jsou sice organizéry, které sice zpřehledňují přípravu, ale balení partie je náročné. Musíte vytřídit všechny karty, které jste mezi sebe zamíchali. Naopak příprava toho sice vyžaduje docela dost, ale právě díky dobré organizaci to netrvá přehnaně dlouho.
A pak je tu délka samotné partie. Protože je ovlivněná náhodou při dobírání balíčku monster (klíče jsou zamíchané mezi nimi), můžete klidně počítat s pravidelnou investicí minimálně devadesáti minut, s větší pravděpodobností ale čas dosáhne ke dvěma hodinám. Partie je zábavná ve všech počtech, ale nás nakonec nejvíc bavila ve dvou, kdy průběh daleko více odsýpá a není tolik patrné, že ve hře vlastně není žádná výrazná interakce mezi hráči.
Zpracování samotné je velmi povedené. Především ilustrace jsou opravdu parádní. Ve hře nechybí dokonce ani plastové figurky, které ale tentokrát nemají tak důležitou roli. Hráči na sebe totiž neberou kůži žádného konkrétního hrdiny – všichni jsou stejní. A figurky jsou tedy jen drobným estetickým doplňkem. Kvalitu neudržela snad pouze příručka, která obsahuje řadu nedořečených instrukcí a nejasných částí. Naštěstí se jedná o tak notoricky známý koncept, že si většinu domyslíte. Pokud byste ale byli nezkušení hráči, může vás dokonale zmást.
Thunderstone Quest a dojem z něj nakonec zase zůstává viset na tom, jestli máte rádi budování balíčku. Ve hře jsou samozřejmě i možnosti, jak své karty optimalizovat a nepotřebných se zbavit. Pořád to ale zůstává deckbuidling. Naštěstí dobrodružství opravdu zdárně převálcuje většinu té obyčejné manipulace a procházení mezi monstry je opravdovým lovem na zkušenosti. Snažíte se získat větší slávu než ostatní a přesně tak by měla dobrodružná hra fungovat. Thunderstone Quest sice nedělá všechno dokonale, ale je asi dosud nejlepší inkarnací z této rodiny.
Více o hře.
+ skvělý pocit dobrodružství
+ procházení podzemí
+ světlo
+ obrovská variabilita
+ spousta příjemných drobností
+ varianty hraní
+ vylepšování hrdiny
+ boje nejsou náhodné
- náhoda
- cena
- zdlouhavý úklid
- nejasná příručka pravidel
- délka partie
- chybějící druhý příběh
- nedostatek interakce