Vesmír je plný života. Bylo nám to jasné ještě dlouho předtím, než jsme vůbec na nějaké známky inteligence narazili. Dál jsme se snažili, vysílali sondy i zprávy a jednoho dne se na naší orbitě objevila první návštěva.
Vesmír je plný života. Jen musíte hledat a nevzdávat to. A pak když najdete, možná začnete litovat. Národ, na který narazíte totiž nemusí být zdaleka tak přátelský, jak jste si představovali. Místo toho na vás může začít útočit a dokonce zkusit převzít vládu nad vaším domovským světem. Vesmírné války jsou moment, kdy se rozhoduje o bytí a nebytí každé rasy.
Sen všech deskových hráčů se plní na Vánoce 2018. Na pulty obchodů doráží obrovské dílo a jeden z největších pojmů mezi deskovými hrami. Nese jméno Twilight Impérium, je dostupná ve čtvrté edici a nyní přichází v češtině. Ještě předtím ale musela všechno vytvořit a dotáhnout společnost Fantasy Flight Games podle designu Christiana T. Petersena. Pod čtvrtou edicí a jejími úpravami jsou pro změnu podepsaní Dane Beltrami a Corey Konieczka.
Po neúspěšném pokusu o zafinancování lokalizace dopředu prostřednictvím Startovače se nakonec společnost ADC Blackfire rozhodla na sebe vzít to riziko a převést tuto obrovsky rozsáhlou deskovou hru do češtiny. Vytvářím tím tak precedens, že na českém trhu je nyní místo pro jakoukoliv hru bez ohledu na její objem a cenovku.
Krabice je jednoduše obrovská. Je vysoká, dlouhá a k tomu ještě opravdu těžká. A obsah nezůstává nijak pozadu. V pevném a dobře navrženém insertu je místo pro všechny komponenty – více než 350 figurek jednotek (59 jednotek na hráče) či padesát velkých destiček systémů, ale také spoustu karet a žetonů. Hráči ale nejdříve na začátku partie musí připravit mapu svého systému pro danou partii. Podle počtu hráčů se liší velikost galaxie, ale vždy má gigantické rozměry a absolutní minimum je třicet šestiúhelníkových destiček. Ve středu všeho dění je vždy planeta správců, Mercatol Rex.
Jednotliví hráči si musí vybrat svoji frakci z dostupné nabídky šesti ras a získat její velkou kartu. Na té jsou natištěné jednotky, jejich schopnosti a také speciální dovednosti vázané na tento národ. Každý dostane její součásti a na mapě si najde svoji domovskou planetu. Především ale bude potřebovat žetony kontroly a rozkazů.
Frakce nejsou vázané barvou, takže si každý může vybrat svůj oblíbený odstín a nahromadit tak jednotky, sadu karet technologií a jednu velkou kartu velitelského centra. Karta frakce předepisuje každému jeho startovní sestavu, které si rozloží na planety a orbit svého domovského hvězdného systému. Na velitelské centrum pak rozmístí po třech startovních žetonech taktiky a rozkazů.
Dokončení přípravy už je jednoduché. Stačí zamíchat všechny dostupné balíčky (cle, akce, agendy), připravit zásoby žetonů (zboží, pěchota, stíhači) a destičku cílů. K ní přiloží hráči sadu karet cílů, některé odhalené a pozdější zatím zakryté. Z cílů dostane ale také každý z účastníků jeden tajný přímo do ruky.
Na úvod každého kola do partie vstoupí zvláštní zešikmené karty strategií. Jeden po druhém si musí hráči zvolit jednu z dostupných osmi karet, které určí jejich možné akce pro daný tah. Současně tyto karty určí také iniciativu pro další fázi. Ty, které si nikdo nezvolí, dostanou do příštího tahu bonifikaci v podobě žetonu zboží navíc pro toho, kdo si ji zvolí.
Následuje fáze akcí, ve které se hráči střídají a to až do chvíle, kdy se všichni svého dalšího tahu vzdají. Na výběr mají celkem tři různé akce – taktickou, strategickou a akci součástí. Ta poslední z nich je specifická na konkrétní frakce nebo technologie a jejich nabídka se s průběhem partie navyšuje. Jsou tedy hodně specifické a poskytují výhodu oproti protivníkům.
Také strategická akce je omezená a to právě tím, jakou kartu strategie si hráč zvolil na začátku kola. Pokud si tedy pro svůj tah zvolí právě tuto možnost, musí využít primární akci na kartě. Současně ale také nabídne svým soupeřům šanci využít okamžitě tu sekundární. Navíc tyto karty mají hráči vždy povinnost použít.
Ve většině průběhu partie ale hráčům půjde o výrobu jednotek, jejich přesun po mapě, boj a snahu obsazovat planety. V každém tahu je ale možné provádět akce pouze v rámci jednoho systému, na který musí hráč zaměřit své komunikační síly. Hráč jej označí svým žetonem rozkazu, aby jej v tomto tahu už znovu aktivovat nemohl. Potom může například přesouvat lodě v rámci jejich doletu. Navíc musí počítat s tím, že je ve vesmíru, takže se zde nachází řada nebezpečných míst.
Právě při těchto momentech se mohou hráči potkat a vyměnit si salvu ze svých laserových děl. K určení výsledku přestřelky hráči používají kostky, kterými musí překonat hodnotu napadené lodi, aby ji zasáhli. Pokud jsou pak na orbitě sami, mohou se pokusit o invazi na planetu v postupně navazujících krocích. Planetu může vybombardovat, vysadit zde pozemní síly a pokusit se ji dostat pod svoji kontrolu. Jestliže se mu to podaří, získá a před sebe si položí kartu dané planety.
Do budoucích kol bude takové nové teritorium svému majiteli poskytovat cenné suroviny. Právě ty se mu budou hodit při stavbě nových jednotek, protože dříve nebo později bude třeba armádu na mapě posílit nebo doplnit. Ale stejně tak mohou hráči veškerý svůj majete používat pro různé dohody a politikaření s ostatními hráči. Právě komunikace s protivníky je nezbytnou součástí partie a její další část do partie vstoupí v momentu, kdy některý z hráčů obsadí středovou planetu Mercator Rex. Poté budou všichni hlasovat čas od času o nových agendách, které jsou jakýmisi zákony vesmíru.
Už od začátku mají hráči v držení několik technologií, které jim poskytují nejrůznější výhody. Jak jde v partii čas, mohou pro svoji rasu nakupovat nové a tím se rozvíjet. Karty jsou provázané a nelze tedy zkoumat rovnou některou z těch nejlepších, hráč se k nim musí propracovat.
A o co tedy v celé partii jde? Všichni účastníci soutěží v tom, kdo jako první dokáže nastřádat deset vítězných bodů. Ty lze sbírat za splněné cíle, které jsou jak veřejné, tak si je hráči schraňují i tajně před sebou. Za splnění si hráč posune ukazatel své frakce, odstraní splněný cíl a odhalí nový. Tak partie pokračuje vesmírnými dostihy až do chvíle, kdy někdo má bodů dostatek.
Twilight Imperium je vším, čím měly a chtěly být jiné sci-fi galaktická dobrodružství. Je takovou hrou, kterou byste v dětství uctívali a chodili s ní spát do postele. A vlastně byste k tomu ani nepotřebovali pravidla. Stačily by jen ty figurky a mapa. Ale představte si, že kromě toho se v téhle krabici nachází i smysluplný příběh, který se před vámi bude odehrávat pokaždé, když se do krabice ponoříte s několika protivníky. Velkolepý a ohromující.
Tahle hra je ale monstrózní nejen z hlediska krabice a povrchu, který vám na stole zabere. Je také pořádně dlouhá, pokud se budete chtít její náplní propracovat od začátku do konce. Je to podobně, jako když se Harry Potter hádali s Ronem. Nečekejte, že splníte každých deset minut jeden cíl a budete mít vyhráno ještě před večeří! Tohle je hra, kterou budete vychutnávat celý večer až do jeho pozdního konce. Reálné minimum se pohybuje kolem čtyř hodin (méně se nám nepodařilo), ale stejně tak je možné, že se vám bitva protáhne třeba na šest hodin!
Ve hře je toho tolik, že to prostě nelze v recenzi popsat. Tohle si musíte zažít. Ono by vlastně ani nebylo fér vás o to všechno překvapení připravit, proto jsme řadu věcí v popisu zjednodušili a nešli vůbec do detailů nebo zdůvodňování. Hlavní bylo předat v popisu pravidel kostru, kolem které je ale spousta masa na ohlodávání možná na několik let. Hra je totiž také neskutečně variabilní díky záplavě komponent a především svojí délce. Tolik se toho za ty hodiny stane, že prostě a jednoduše žádné dvě bitvy nemohou být stejné.
A víte vy co? Teď už můžeme jen doufat, že se tato hra, podobně jako její třetí edice, dočká dalších rozšíření! Z obludy na stole se stane monstrum, ale to je přesně to, co všichni chceme! Jen ať nás tahle příšera sežere, protože tady si každý skus jejích čelistí užijete. Jak se vám budou zarývat pod kůži zážitky, budete mít pocit, že jste své peníze určitě nevyhodili z okna.
Co bychom měli na téhle hře kritizovat? Při její délce to určitě je závislost na kostkách v soubojích. Ve hře je opravdu spousta drobných pravidel, které se odvíjí od technologií a specifických schopností všeho. Herním mechanismům budete rozumět po prvním přečtení pravidel. Problémy nastanou jen s těmi detaily a upřesněními. Z hlediska průběhu je hra přímočará a logická. Samozřejmě se najdou škarohlídi, kteří řeknou, že tahle hra je příliš komplikovaná, dlouhá a náhodná. Nepřesvědčujte je. Místo toho si najděte jiné spoluhráče a užijte si hru tak, jak se patří.
Jako každá pořádná sci-fi hra ve vesmíru, i tahle novinka je parádně konfliktní. Hráči na sebe musí neustále útočit ve snaze přetáhnout převahu na svoji stranu. Navíc právě skvěle zpracované karty strategie vás neustále udržují v pozoru a právě díky nim se nenudíte ani v soupeřově tahu. Jste neustále zapojeni do dění. Navíc tady je pro vás připravený opravdu živoucí svět, včetně příběhů ras v přiložené samostatné knize a dlouhatánského příběhového úvodu. Nic nebylo podceněno.
A tam, kde partie je naplněná atmosférou a ohromným i zážitky, tam mi výsledek naší recenze byl už dopředu jasný. Nebylo to napínavé. Tohle je pecka. Hra s takovými rozměry a historií prostě nemůže být předurčena k neúspěchu. Superlativů už snad bylo až příliš, takže famózní zpracování snad už ani rozebírat nebudeme. Pokud by se vám ale zdála cena přemrštěná, nechte si někde ukázat obsah krabice a spočítejte si na kalkulačce, kolik hodin s ní strávíte.
Naše recenze je u konce. Bylo to naše první setkání s Twilight Imperiem, i když se jedná už o čtvrtou edici. Strávili jsme v jeho světě nějakých třicet hodin za více než týden od jejího vydání. A předchozí odstavce asi jasně shrnuly naše pocity. Je zcela logické, že po jejich přečtení nyní uvažujete o tom, že si Twilight Imperium pořídíte také domů. Počítejte s tím, že si do domu zvete monstrum. Takové, které nebude chtít jen tak tiše ležet na poličce. Ne. Bude chtít, abyste ho vzali na procházku a pořádně ho nechali vyběhat. Berete si tím na sebe zodpovědnost, kterou rozhodně není třeba podceňovat. Twilight Imperium umí jednu věc úplně nejlépe – vzít váš volný čas a někam jej schovat..
Více o hře.
+ délka partie
+ ohromná šíře a atmosféra
+ variabilita
+ skvělý konflikt mezi hráči
+ hráči hrají i mimo svůj tah
+ epičnost
+ zpracování
+ tajné i veřejné cíle
+ fáze agendy
+ skvělá už od čtyř hráčů
+ čas při hraní letí
+ šířka možností v každém tahu
- délka partie
- není jednoduché se ji naučit