Nemám rád všechny ty vtipálky. Člověk postaví něco od nuly, udělá si jméno a oni jej jenom zesměšňují. Přimalovávají lidem na plakátech brýle, vousy nebo bradky, mění písma nebo jen chuligánsky strhávají jejich část. Možná to je jen nahodilá práce, ale stejně tak se může jednat o organizovanou snahu konkurence. Řešení je jediné: vytrvat.
Postavit ten nejvyšší a největší zábavní park. To bylo vaším snem dřív, než jste se vůbec narodili. Nebo ne? To nevadí, protože i tak jej přijmete za svůj v deskové hře Unfair. Jejím autorem je Joel Finch a vydal ji pod záštitou společnost Good Games Publishing, ale také s pomocí firmy Cool Mini or Not. Hra vyšla v roce 2017 a to s ilustracemi Nicole Castles, Lina Cossette, David Forest a Philippe Poirier. A do Evropy ji dováží Esdevium Games.
Krabice už jasně všechny hráče naladí na tu zábavnou notu obrázkem horské dráhy. Každý z hráčů si po otevření vybere jedno téma, které bude součástí parku. Odpovídající balíček, ať už bude obsahovat gangstery, roboty nebo třeba upíry, nikdo nedostane. Pro každý zvolený styl hráči v balíčku najdou přehledovou kartu, která určuje čtyři parametry – velikost atrakcí, férovost, peníze a náčrty.
Do středu pak položí herní plán. Každé téma obsahuje podle zadní strany čtyři odpovídající balíčky – park, události, náčrtky a přehlídku a podle nich karty seskupí bez ohledu na téma. Každou hromádku pak samostatně zamíchají. Jednotlivé sady mají svoje místo na herním plánu. Z dalších karet města vytvoří neférový balíček. Jednotliví účastníci dostanou kartu vstupu, půjčky, dvacet peněz a také pět startovních karet z hromádky parku. Dalších šest pak vytvoří společnou nabídku na plánu a stavba začíná.
Hráči si na začátku každého kola doberou jednu kartu události, kterou budou moci využít ve svůj prospěch už za chvilku. Poté ale odhalí také jednu kartu města, jejíž instrukce musí okamžitě všichni účastníci respektovat. Teprve poté mohou právě vykládat karty událostí a získávat výhodu nebo naopak útočit na soupeře. Je možné, že se jejich akce spustí i později v kole.
Poté už společně jako tým hráči postoupí do části kola věnované parku. V jejím průběhu mohou hráči provést tři akce, mezi které patří možnost pořídit kartu z obchodu. Kromě toho si ale mohou hráči naslepo dobrat dvě karty z balíčku (nejen parku, ale také událostí či plánků). Druhou možností je postavení atrakce nebo vylepšení do svého parku po zaplacení nákupní ceny. Při tom musí dodržovat limity počtu atrakcí. Seznam akcí zakončí možnost získat finance za své atrakce a možnost zbořit již postavenou zábavu.
Žlutá karta vchodu, se kterou každý začíná, umožňuje hráči mít pět atrakcí a stanovuje kapacitu návštěvníků na patnáct. Vylepšovat je mohou s pomocí karet zaměstnanců (staff) a zdrojů (resources), kterých mohou mít neomezené množství. Ale i jejich stavba stojí finance a karty si vykládají hráči vedle svojí vstupní brány. Jednotlivé atrakce je možné také vylepšovat a vybavovat je tak kartami nových vlastností. Čím více karet atrakce má, tím je vyšší a přináší větší zisk.
Poté už je čas, aby si hráči ověřili kvalitu svých parků a vpustili dovnitř návštěvníky. Ti zaplatí cenu vstupenek (odpovídá počtu hvězdičkám na atrakcích), ale maximálně odpovídající nejvyšší kapacitě parku. Na konci každého kola hráči sbalí všechny odehrané karty událostí, doplní nabídku obchodu a dodrží limit pěti karet v ruce.
Plánky (blueprints) představují úkoly, které se hráči snaží splnit. Ty ale přijdou na řadu teprve po odehrání závěrečného osmého kola. Jejich množství odpočítávají karty města. Jakmile je odhalena poslední, jedná se o závěrečné kolo. Hráči na jeho závěr sečtou hodnoty svých atrakcí podle velikosti, přidají doby za tajné úkoly (zmiňované plány), finance i případné další karty. Po součtu bodů jednoduše zjistí, kdo se stal vítězem.
Unfair je stavební hrou, ve které se všechno odvíjí od schopnosti vybudovat dobrý stroj na finance. Hráči neustále potřebují peníze, aby udržovali svůj park v provozu. Mohou nakupovat, vylepšovat a v každém kole pozvou návštěvníky, aby jejich park otestovali. Příjem je ale limitovaný, a tak je třeba nepodceňovat roli vylepšení a personálu.
V první řadě hra přináší příjemný pocit stavby tematických zábavních parků. Díky více balíčkům na výběr a kombinaci několika z nich jsou hry pokaždé trochu jiné a park vypadá opravdu jinak. Některé karty jsou součástí větší scenerie, což zatím sice nemá žádný vliv na hratelnost nebo body, ale pěkně to vypadá. Ono celkově je třeba grafiku ocenit, protože působí přesně tak barevně a hravě, jak byste od tohoto tématu očekávali.
Hra je ale překvapivě solidně konfliktní. S kartami událostí si mohou hráči navzájem škodit, případně si nechávat karty do dalších kol pro vhodnější podpásovky. Právě tato konfliktnost hru příjemně zpestřuje a nedává nikomu klid na stavění. Na druhou stranu právě tyto velmi útočné karty jsou momentem, který někomu může překazit celý zážitek. Zničehonic se prostě objeví moment, který vám všechno předchozí snažení zkazí.
Partie jsou dost dlouhé a dosahují devadesáti minut. To může sice být na podobné téma příliš, ale děje se tak především ve vyšších počtech čtyř nebo pěti soupeřů. V těchto počtech si hru užijete především, pokud máte rádi konfliktní bitvy. Jestliže ale hledáte pouze finanční a stavební příležitosti, pak je hra příjemně zábavná i ve dvou a třech. A navíc trvá jen nějakých šedesát minut.
Unfair je hrou zábavnou takovým tím bezstarostným způsobem. Prostě si užíváte stavění zábavního parku a snažíte se pro to udělat, co je ve vašich silách. To samo o sobě už je zárukou zábavy, pokud tedy nepatříte mezi ty náročné hráče hledající dlouhodobé plány a strategie. Takové věci Unfair nenabízí, respektive hráčské konflikty vám je stejně pokazí. Místo toho přináší pohodovou zábavu pro rodiny.
Více o hře.
+ stavíte park a vylepšujete jej
+ různá témata znamenají různé partie
+ konflikty
+ různorodé bodování
+ finance jsou důležité
+ solidně komplexní
- konflikty
- ve více hráčích dlouhé