V ponuré uličce se cosi neslyšně mihlo. Na jeho přítomnost poukazoval jen protáhlý stín. Nikdo si ho nevšiml a to bylo pro malého tvorečka dobré znamení. Lehce našlapoval, že by ho nepostřehla ani kočka a pokradmu mířil k rušné osvětlené ulici.
Jakmile zahlédl podivuhodného muže v kápi, srdce mu radostí zaplesalo a na okamžik přestal dávat pozor. Všimlo si ho baculaté dítě, které na něj vykuleně zíralo, ale než stačilo upozornit své rodiče, byl nahnědlý ušáč bezpečně skryt v davu překřikujících se lidí.
Nazelenalá hrbící se postava mu nenápadně pokynula směrem k hostinci Tisícihlavého draka. V putyce se to hemžilo záhadnými bytostmi, v temném koutě zahlédl služebníka, který již sundal svoji kápi z hlavy. Přisedl si k němu.
„Můj pán tě potřebuje. Jaké je tvé jméno?“ pronesl poměrně vysokým a vlídným hlasem. „Jsem Vrtinožka,“ vyslovil malinký imp hrdě své jméno, „rád budu sloužit tvému pánu“.
„To rád slyším. Tvým úkolem bude pomoci postavit nedobytný dungeon, aby nám ministerstvo přidělilo licenci na jeho provozování. Službu nastoupíš hned zítra po setmění.“
Na chvíli se odmlčel a potom dodal: „Všechny ty rádoby hrdinské lidské bytosti se nám to budou snažit všelijak překazit. Proto musíme táhnout za jeden provaz.“ Vrtinožka jen tiše přikyvoval.
Impové jsou stvoření hravá, velmi pracovitá a hlavně velmi loajální ke svému pánovi. Jejich smyslem života je pracovat pro Vládce podzemí. Proto, když se mladý Vrtinožka vrátil domů, vypukla bujará oslava na počest nového pána. Těsně před setměním se rozloučil a spolu se svými kamarády se vydal do nového domova. U vstupu, kde ho přivítali ostatní, složil také slavnostní přísahu:
„Jsem imp, malý, ale hrdý.
Pána já hledám.
Navždy věrný, když dostane práci,
impové, to nejsou žádní ulejváci.
Pánovi vždy budu sloužit,
nebude mě už nic soužit.
Budu u něj tvrdě dřít,
o hraní si tiše snít…
Jsem imp, malý, ale hrdý.
A teď už pána mám.“
Vládci podzemí se stali jednou z nejočekávanějších her roku 2009. Touha po novém díle mistra deskovek Vladimíra Chvátila předčila zásoby vydavatelů, takže ty byly do Vánoc vyprodány. Nyní už držím v ruce kus z prvního dotisku.
To, že jsou jeho hry u nás tak oblíbené, není jen patriotství. Dokazuje to skutečnost, že náš český designér her obsadil třetí místo (z celkového počtu 64) v soutěži tvůrců deskových her na největším portálu deskových her na světě, BGG (BoardGameGeek). Porazili ho jen dva muži: Wolfgang Kramer a Friedemann Freise.
Pokud zahlédnete Vládce podzemí v obchodě nebo na ni uvidíte někde reklamu, okamžitě vám problikne hlavou: „Tu musím mít!“ Je známé, že spousta lidí kupuje podle vzhledu obalu. Přece jen ruku na srdce, kdo z vás by si koupil obouchanou krabici v barvě pytloviny s naškrabaným nápisem, když by mohl mít tu vymazlenou a nádherně pokreslenou. To, že většinou krásný obal značí mizerný vnitřek, při nákupu lidé neřeší.
Jak už jsem v předchozím odstavci naznačila, obal okamžitě zaujme nádherným grafickým ztvárněním, kterého se chopil David Cochard. Už první pohled vás přenese do dungeonu, kde se schovávají ušatí impové, nenažraní trolové, duchové a další příšery. Kdo by po odložení vrchní části krabice očekával zklamání, bude zklamán, protože bude zírat úžasem. Své samozřejmě udělala i grafika, která je ve stejném duchu jako ztvárnění na krabici.
Desítky nejrůznějších kartiček hrdinů, příšer a duchů, umělohmotné žetony rudé krve, a v neposlední řadě figurky impů, kteří jsou mimochodem k sežrání. A to doslova, člověk by si takového impa rád dal. Takže dávejte pozor na malé děti, které by se kolem této hry ochomýtaly.
Hrací desky si zaslouží samostatnou zmínku, protože v duchu obalu se nese i ztvárnění plánů. Hlavní kartu tvoří na první pohled malý, ale zato do detailu propracovaný svět. Každá kartička či komponenta zde má své místo, takže hra je krásně přehledná. Všichni hráči budou mít vlastní hrací desku, na níž budou kutat chodby nebo skladovat všechno vlastnictví pána zla.
Pravidla nejsou těžká, ale při čtení se v nich můžete ztratit. Je proto vhodné je před první hrou důkladně pročíst a držet se rad a nápověd, které v nich jsou uvedené. Přece jen se nachází na 24 nabušených stranách, nechybí zde samozřejmě obrázky. V textu jsou srozumitelně popsány principy hry, boje a nastíněn svět, ve kterém se Vládci podzemí odehrávají.
Nečekaným bonusem uvedení do principu hry jsou cvičné dungeony, které nereprezentují jen obrázky a text v příručce, ale dokonce je jim věnována druhá strana hráčského plánu. Jedná se o výborné využití volného místa. Pro proniknutí do hry můžeme cvičné situace doporučit.
Jak je u Vládi Chvátila zvykem, čtení pravidel není jen nudnou povinností. Po přečtení několika řádků se dostanete do světa, kde zlo není zase tak zlé, jen se snaží bránit před dobrem – hrdiny, kteří se ho snaží zničit.
Originálním nápadem, je fakt, že stojíte na straně zla, proto ve hře nebudete hrát za hrdiny a bojovat proti příšerám, ale ocitnete se v kůži pána temných chodeb, který si snaží svůj podzemní domov uchránit před malichernými lidmi. Podobný námět má pouze série PC her Dungeon Keeper, kde Vláďa čerpal svoji inspiraci. Herní systém je komplexní, proto jen v několika bodech nastíním nejdůležitější principy hry.
Děj hry se odehrává v průběhu dvou let, v nichž se snažíte vytvořit nedobytný dungeon. Každý rok sestává ze dvou důležitých období. Prvním z nich je stavba, zabezpečení a vybavení podzemního hradu, druhou je boj proti hrdinům, kteří se před vaším vchodem nahromadí v průběhu roku. Na vás čeká úkol porazit je a ubránit tak svůj dungeon.
Na začátku partie budete mít k dispozici tři impy, tři jídla, tři zlaťáky a tři vykopané chodby. První z úseků hry, stavitelskou část, můžete ovlivnit pomocí příkazových karet. Těch je celkem osm (těžba zlata, kopání tunelů, najmutí impa, nákup zlata, najímání příšer, atd.). Jejich prostřednictvím dáváte úkoly svým třem pomocníčkům, z čehož vyplývá, že v každém kole můžete provést maximálně tři příkazy. Musíte je však volit pečlivě ještě z jednoho důvodu – dvě z použitých tří karet budou totiž v příštím kole zablokovány a nebudete je moci použít.
Po skrytém rozdělení příkazů následuje jejich odkrytí a vykonání. K tomu slouží seznam uprostřed hlavního hracího plánu. Každý úkon má tři pozice, na které hráči postupně pokládají pomocníčky. Každá úroveň akce má různé náklady a zisky, takže záleží, v jaké fázi kartu zahrajete, protože karty se provádí postupně. Může se tak stát, že dostanete něco zadarmo, ale také můžete vyjít úplně naprázdno.
V průběhu stavění se před vstupem do vašich chodbiček hromadí hrdinové. Když dojde roční období k podzimu a opadá i poslední list, měli mít svůj dungeon vybaven tak, aby ho nebylo snadné dobýt. Tři hrdinové totiž vstoupí dovnitř a pokusí se jej zmocnit.
Vy jim v tom můžete bránit tak, že jim do cesty postavíte pasti a příšery, které je zraňují. Hrdinové dobývají chodbičku za chodbičkou a vy můžete většinu svých monster použít v celém boji jen jedenkrát. Naštěstí hrdinové získávají zranění i za dobytí chodbičky. Celý souboj ještě ovlivňují bojové karty, které obměňují situace v každém boji.
Samozřejmě hrdinové i příšery se od sebe liší v síle útoku a speciálních schopnostech, takže výběr optimální varianty past+příšera je někdy složitým počtářským úkonem. Často je výhodnější nechat si silnější past na později a kalkulovat s každým zraněním.
Ve hře je důležitá také stupnice zla (pověst), na které se postupně všichni hráči posouvají nahoru a dolů. Hrdinové na pověst dungeonu slyší, a tak k nejzlejšímu pánovi poputují ti nejhorší hrdinové, někdy na vás může vést skupinku ještě čtvrtý a velmi nebezpečný patron – paladin.
Cílem všech je získat co nejvíce bodů. Ty na konci získáte za chodbičky dungeonu, zajaté hrdiny, příšery, speciální místnosti, ale především za tituly. Kdo by odolal pokušení stát se pánem zla?
Nejlepší je hrát Vládce podzemí ve čtyřech hráčích, ale je možné utkat se i ve dvou nebo třech. Ve hře však vždy budou čtyři hrací plány, za které budou hrát ostatní hráči, každý za jednoho nebo se budou v ovládání střídat. Jedná se však pouze o plánování karet příkazů, aby pomocníčci i pro tyto počty hráčů patřičně blokovaly vykonávání příkazů.
Na hře je zajímavá především velká dávka strategie. V prvních partiích se budete ztrácet v šíři možností, které se nabízejí, ale s postupem času budou hrdinové na konci roku dobývat stále méně a méně chodbiček zbrocených potem vašich impů. Se strategickou náročností je třeba zdůraznit, že věkové omezení je zde zcela na místě. Hře v postatě nelze nic zásadního vytknout, což svědčí nejlépe o jejích kvalitách. Nabízí spousty hodin neomezené zábavy.
Na internetových stránkách výrobce hry, firmy Czech Games Edition, můžete v současné době stáhnout dokonce rozšíření do hry. Jedná se o využití kartiček, které byly již v základním balení, ale jejich funkce nebyla v pravidlech popsána. Jsou to totiž předměty, kterými jsou útočící hrdinové vybaveni, a kteří zvyšují jejich sílu a tedy i obtížnost hry. Vzhledem k duchu hry se snad v budoucnu dočkáme i regulérního rozšíření s novými příšerami.
Hra je velice variabilní a dvě partie nebudou nikdy stejné. Existuje mnoho faktorů, které budou vždy jiné – postupné nalosování hrdinů, příšer a místností, karty boje a samozřejmě volba akcí a jejich pořadí. To všechno dělá z Vládců podzemí opravdový skvost mezi deskovými hrami.
Aktuální informací pak je, že Vládci podzemí získali druhé místo ve volbě Hry roku 2010 na největším deskovém serveru BoardGameGeek. V hodnocení na serveru Hrajeme zaujímá vynikající druhé místo před oceňovanou Agricolou a 42. místo z deskových her všech dob na již zmiňovaném BoardGameGeeku.
Snad jediným záporem je skutečnost, že hra není vhodná pro začátečníky. Pokud byste chtěli vstoupit do světa deskových her, zvolte si jednodušší variantu, u které zjistíte, zda je pro vás tento žánr vhodný a jestli vás bude bavit. Pokročilé hráče ovšem Vládci podzemí v žádném případě nezklamou. Toto strategické RPG si cestu do vašeho srdce zaručeně prokope.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Vlaada Chvátil |
Ilustrace | David Cochard |
Vydavatel | Czech Games Edition, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, HomoLudicus, IELLO, MINDOK, One Moment Games, Rebel Sp. z o.o., Stratelibri, Z-Man Games |
Rok vydání | 2009 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (81 voters) |
Kategorie | Economic, Fantasy, Fighting, Humor |
Mechanismy | Action Queue, Hand Management, Simultaneous Action Selection, Tile Placement, Worker Placement |
Rozšíření | Dungeon Lords: Dungeon-Setup Tiles, Dungeon Lords: Festival Season, Dungeon Lords: Kickstarter Expansion Pack, Dungeon Lords: Minions Bearing Gifts, Dungeon Lords: The New Paladins |
Rodina | Digital Implementations: Boiteajeux, Game: Dungeon Lords, Theme: Construction, Theme: Villainy |
Alternativní názvy | Vládci podzemí, Władcy Podziemi, ダンジョン・ロード, 地城領主 |
Více o hře.
+ grafika
+ velký podíl strategie
+ komplexnost
+ originalita
+ variabilita her
+ impové jsou k sežrání
- nevhodná pro začátečníky
One Comment