Pyramidy se vzbouřily. Až pozdě se lidstvo dozvědělo, že všechny pyramidy v Egyptě byly důmyslnými válečnými stroji vyspělejší civilizace. A jak už to tak bývá, bylo už pozdě, aby na útok reagovaly nějaké vojenské síly jakékoliv armády na Zemi. Během několika hodin bylo po všem a lidstvo bylo podrobeno.
Jenže tenkrát ještě lidé netušili, že pyramidy nebyly pouze jednoho národa. Zatímco v Egyptě byly pyramidy na první pohled viditelné, své špičaté růžky už dlouho vystrkovaly i na ostatních kontinentech. A aby těm neuvěřitelným vyprávěním nasadily korunku, každé z pyramid patří zcela jiné rase. Podobné byly jen z toho důvodu, že pyramidy umožňují svým tvarem dobré absorbování energie z vesmíru pro udržování pohonu válečných strojů uvnitř.
S povstáním pyramid se tak na Zemi rozhořela zcela jiná válka, kterou by si nikdo ani v nejdivočejších snech nedokázal představit. Bitva vetřelců o zemi. Kromě označení pátá světová válka se zažilo také označení „pyramidové války“.
A právě pomocí pyramid si můžete jejich průběh zrekonstruovat, nebo dát dějinám zcela odlišný ráz. Na začátku partie si můžete být jistí jen jedním – ať zvítězí kterákoliv pyramidková armáda, lidstvo svůj boj prohrálo už dávno předtím.
Stejně jako v minulém týdnu, i tentokrát navštívíme společnost MWE a znovu zůstáváme ve válečném obležení bojových her. Nedávno to byla hra z druhé světové války s názvem Pacific 1942 Admiral (recenze) a nyní dvě války přeskočíme a podíváme se rovnou na tu pátou světovou, ehm, tedy vlastně pyramidkovou.
World War 5 je založena právě na existenci pyramidek Treehouse, které můžete vesele využít ještě k mnoha dalším hrám. Ke hře potřebujete přesně tři sady pyramidek a také šestibarevnou mapu světa, která rozděluje svět jednoduše na kontinenty. Na některých z nich povstanou pyramidky a půjdou si navzájem po základnách.
Hru tedy neukrývá žádné balení a z Domu Her, oficiálního obchodu MWE, si můžete objednat právě tu mapu světa speciálně uzpůsobenou pro tuto hru. Každý kontinent je na ní rozdělen na tři části, které na začátku budou obsazovat pyramidky soupeřů.
Každý z hráčů si totiž k sobě vezme tři sady pyramidek, tedy tři velké tříbodové, tři střední dvoubodové a tři malé jednobodové. Od každé velikosti vezme hráč jednu pyramidu a umístí ji na svůj, ideálně barvou odpovídající, kontinent. Hráče samozřejmě pravidla nijak neomezují a mohou třeba se zelenou asijskou barvou obsadit na začátku červenou Jižní Ameriku, ale shoda barev přispívá k přehlednosti.
Když má každý z hráčů obsazený jeden kontinent svými bojovými pyramidkami, tak se ještě přesvědčte, že máte po ruce šest kostek. Ideální pak je, když jsou odlišeny barvou po trojicích, například tři bílé a tři černé. Samozřejmě lze použít třeba jen jednu nebo dvě kostky, ale hra je pak o trochu pomalejší.
Vše je tedy připraveno k střetnutí. Hráči se střídají v tazích, přičemž každý z nich má na výběr čtyři možnosti. Nejjednodušší je růst, pomocí něhož můžete zvětšovat a posilovat svoje pyramidky. Růst mohou samozřejmě pouze malá a střední pyramida a to vždy o jeden krok. Tím posilujete svoji základní sílu, kterou můžete pohybovat a obsazovat cizí kontinenty.
Samozřejmě kromě růstu můžete své pyramidky přesouvat po mapě světa vždy o jeden krok za tah, ale už vám není dovolen růst ani žádná další akce. Pyramidky se mohou pohybovat buď do sousedící oblasti, nebo po moři do oblasti, která je spojena s její polohou bílou čarou. V jedné oblasti nesmí být nikdy více než jedna pyramidka.
Pokud se pohybem pyramidky na cizí území uvolní na vašem domovském kontinentu nějaká oblast, můžete v dalším tahu využít akci stavba. Obsadíte tak volnou část kontinentu novou malou pyramidkou z vlastní zásoby.
Poslední a u válečné hry pochopitelná akce je útok. Napadnout můžete jakoukoliv sousední oblast a zaútočit na ni tak, že na ni namíříte svoji agresivní pyramidu. Ihned dojde k souboji na kostky. Každá ze zúčastněných stran hodí tolika kostkami, jak velká pyramida se účastní boje (tři kostky za velkou, dvě za střední a pouze jedna za malou).
Strana s vyšším součtem vyhrává, zatímco obránce musí ustoupit. V případě vítězství obránce k žádnému posunu pyramid nedochází. Pokud je však bránící se pyramidka v obklíčení a zároveň prohraje, pak se sníží její síla – hráč ji tedy nahradí pyramidkou o bod menší.
Protože kontinentů je šest a maximální počet hráčů čtyři, největší souboj se vždy odehrává o neobsazené kontinenty. Zvlášť proto, že partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů dokáže obsadit bezvýhradně jeden celý kontinent a přitom si udržet svůj domácí. K udržení domácího stačí mít na domovské barvě alespoň jednu libovolnou pyramidku.
Díky připraveným silám na hrací ploše je partie velmi rychlá. Někteří z hráčů se bezhlavě vrhnou na dobývání ihned, zatímco někteří nejdříve raději posílí svoje pyramidky. Právě to je jediný strategický element na celé World War 5. Sice můžete obsadit některou z částí kontinentu bez boje, ale můžete se spolehnout, že v následujícím tahu vám soupeř zablokuje některou zbývající.
Boje jsou tak ve hře naprosto nevyhnutelné a dochází k nim velice často. Díky ústupu obránce většinou ještě existuje možnost přeskupit síly a v následujícím tahu se pomstít usurpátorům.
Ve dvou je samozřejmě hra ještě rychlejší, protože jsou k rozpínání volné hned čtyři kontinenty. Ovšem o to lítější boje o ně soupeři svádí. Nehledě na náročnost soubojů však je třeba myslet i na zadní vrátka, stavět posily a bránit domácí kontinent.
Ve variantě World War 5 Veteran, kterou jsme připravili v redakci DeskoveHry.com, dostává za každé vítězství pyramidka také skalp v podobě jedné neutrální (ve hře nepoužité barvy). Za jedno vítězství tedy dostane jednu malou pyramidku, pokud vyhraje podruhé, vymění ji za střední. Tyto pyramidky představují zkušenosti z bojů a umožňují hráčům za každý skalp přehodit výsledek jedné kostky v souboji.
World War 5 je zjednodušením hry Risk, kterou vydává Hasbro. Pokud vlastníte pyramidky Treehouse díky jiné hře, pak je pro vás určitě zajímavé pořídit si mapku nebo si pro hraní World War 5 uzpůsobit libovolnou jinou mapu světa.
Pokud byste si ale chtěli pořídit pyramidky právě kvůli této hře, musíte počítat, že se počáteční investice téměř vyrovná koupi velkého Risku s figurkami od Hasbra. Ten je ovšem zase zdlouhavější a zesložitěný několika dalšími pravidly, které ve World War 5 nenajdete.
V případě World War 5 se tedy jedná především o příjemné rozšíření již tak širokých možností her s pyramidkami pro její stávající vlastníky. Ti ocení jistě i svižnost partie a to, že stejná strategie vám nebude fungovat dvakrát po sobě. V pyramidkových válkách totiž platí jiná pravidla.
Na fotografiích je mapa ze hry Evropská válka, která však má totožná pravidla
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Andrew Looney |
Vydavatel | (Web published), Looney Labs |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 0 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (5 voters) |
Kategorie | Dice, Wargame |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Dice Rolling |
Rodina | Components: Looney Pyramid Games |
Alternativní názvy | World War Five |
Více o hře.
+ svižný průběh partie
+ příjemný bonus pro vlastníky pyramidek
+ jednoduchá pravidla
+ variabilní průběh
+ World War 5 Veteran
- hra postavena na principu Risku
- velký vliv náhody
- cena pyramidkové sady
Zájemcům nabízíme i více taktickou variantu hry http://www.mwe.cz/europeanwar.html