Nákaza na Zemi dosáhla takové úrovně, že jediným řešením se zdál únik mimo naši planetu. Do míst, kam nemrtví nemohou. Odstartovaly stovky lodí a zamířily k několika vytipovaným světům. Ta naše přistála před rokem na planetě vzdálené nespočet světelných let. Na místě, které se zdálo být novým domovem. Jenže pak se to všechno vrátilo zpět. Místo úniku nás nyní virus drží znovu v zajetí. Přinesli jsme si ho s sebou.
Zombicide Invader je pokračováním ságy, která vypráví o zombie nákaze a sahá od středověku až do budoucnosti. Právě to je čas, ve kterém se odehrává nová řada Zombicide. Hra nám tak přináší zbrusu nové sci-fi téma, ale slibuje vše, co už tak dobře známe. Pod boxem je znovu podepsána sestava autorů Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult. Hru vytvořili v produkci společnosti CMON, představili úspěšně fanouškům na Kickstarteru a nyní box míří na trh a to i do Evropy díky firmě Esdevium Games.
Krabice tentokrát nenechává nic náhodě a je opravdu velká a její váha tomu odpovídá. Na víku hráči najdou dramatický sci-fi výjev a pod ním veškerou výbavu, na kterou jsou v Zombicide zvyklí. Začíná to tedy u krabic s miniaturami, vše pokračuje záplavou karet a žetonů až se nakonec propracujete dolů, kde se ukrývají oboustranné desky s herním prostředím.
Zopakujme si tedy, jak vlastně taková partie Zombicide probíhá. Hráči se každý vtělí do jednoho hrdiny, nešťastníka obklopeného hordami nemrtvých. Jednotlivé postavy mají výbavu předmětů, které lze v průběhu hry nacházet a měnit za lepší. Hrdinové se zlepšují také, a to za každého zabitého vetřelce. Partie probíhá jednoduše tak, že se hráči střídají v tahu a pohybují s figurkou po mapě, mohou interagovat s okolním prostředím. Základem veškerého napětí je ale hluk, který hrdinové produkují svými akcemi a tím lákají pozornost mimozemšťanů. Na plán se hrnou noví a noví protivníci, které hráči společně musí odrazit a pokusit se splnit úkol, který dostali. Jednotlivé partie se odlišují od sebe hlavně napříč samotnými scénáři.
Začátek nové partie je vlastně podobný. Hráči podle zvoleného scénáře rozloží předepsané desky na stůl a vytvoří tak prostředí pro svoje dobrodružství. Na ně pak rozloží žetony bodů zájmů, ale především startovní pozice pro sebe i pro příšery (tzv. spawn zóny). Všechny předepsané hrdiny si pak hráči rozdělí mezi sebe. Každý tak dostane plastový podstavec, kartu své postavy a kolíčky na označení všech stupnic. Podle karty hráči zaevidují svůj stav brnění a druhým kolíčkem označí zatím základní úroveň své schopnosti. Tým si mezi sebe rozdělí karty startovního vybavení. Stranou je třeba připravit balíčky karet, hlavně zamíchanou hromádku Xeno, jak se jmenují nakažené bytosti.
Partie probíhá podobně, jak jsme popsali. Hrdinové mohou útočit nablízko nebo na dálku. Střelné zbraně ke svému použití ale potřebují munici. Protože se ale jedná o sci-fi hru, jsou k dispozici i zbraně, které fungují na energii.
Při tom některé zbraně jsou hlučné, zatímco jiné ne. V důsledku jejich použití pak je třeba položit žeton hluku na místo, kde k němu došlo. Hlavně se ale zbraně odlišují v počtu kostek, kterými hráč při jejím využití hodí a stejně tak i v hodnotě, kterou je potřeba dosáhnout nebo překročit k tomu, aby se mohl hrdina radovat ze zásahu. Při plánování útoku je třeba ale současně brát v úvahu viditelnost (line of sight).
Každé poražené stvoření přináší tomu, kdo mu uštědřil poslední ránu, jeden bod zkušenosti. Jakmile jich získá bojovník dost, posune svůj ukazatel síly vpřed. Současně se ale vyvíjí také zájem Xenosu o přeživší. Čím silnější jsou hrdinové, tím více se jich rodí.
Na konci každého kola hráči musí odehrát fázi Xenosu. V jejím rámci se nejdříve všichni posunou směrem k žetonům hluku a poté zaútočí (sníží hráčům úroveň brnění). Až úplně na závěr se objeví na mapě noví, a to podle karty ze zamíchaného balíčku za každou spawn zónu.
Až na drobné změny to zní velmi povědomě. Nepřátelé mají celkem čtyři druhy, které se liší nejen počtem bodů života, tak i schopností zranit. Jenže teď to začíná být zajímavé, protože do hry přichází samotná nákaza. Jmenuje se plíseň (mold) a umí nakazit jakoukoliv oblast na mapě. Tím zničí všechny žetony a může okamžitě hráčům ukončit jejich snažení nezdarem. S pomocí ohnivých zbraní je možné s ní bojovat a zamezit šíření.
Plíseň za sebou šíří někteří protivníci a zanechávají tak za sebou mnohem víc škody, než ostatní. Právě tato novinka má velký potenciál zavařit přeživším, pokud máte trochu smůly nebo jednoduše podcenite situaci. Stačí pár momentů a všechno se velmi nepříjemně zvrhne. A právě její zásluhou jsou mise opravdu náročné.
Na druhou stranu obecně vyvážení hry je překvapivě dobré. Je jasné, že vzhledem k velkému podílu náhody hráči občas narazí na neřešitelnou situaci, ale samotné mise jsou dobře zvolené. Dobrodružství je rozložené do deseti misí plus jeden tutoriál na úvod. Jednotlivé scénáře mají každý vlastní podmínky vítězství, ale také úpravy speciálních pravidel. Mise jsou navíc propojené do příběhu.
Scénáře jsou nastavené obvykle na herní dobu kolem dvou hodin. Hráči tedy mají čas se pořádně ponořit do partie. Navíc bez ohledu na počet reálných účastníků, hrdinů je vždy předepsaný počet, a tedy je samotná partie nezávislá na množství hráčů. TI spolupracují jako tým, ať už jsou dva nebo je jich šest. Postavy se při tom mezi sebou odlišují a mají speciální dovednosti, které udržují pocit novosti i v rámci zvyšování úrovně hrdiny v průběhu partie.
Skvělou zprávou pro ty, kteří hráči pouze jedny z prvních Zombicide, je fakt, že už nelze zasáhnout spoluhráče. Novinkou je ale především koncentrovaný útok, kterým mohou hrdinové spojit palbu na konkrétního nepřítele. To je skvělé, pokud chcete vyřídit opravdu silného a nebezpečného protivníka nebo zaručit, že se některý ze Xenos nedostane ani o krok dál.
Nová hra přináší zcela unikátní místnosti. Protože se vše odehrává na planetě, která ve stávajícím stavu není pro obyčejné lidi obyvatelná, jsou ve hře také přetlakové komory. Aby hráči překonali dveře a mohli vstoupit do venkovního prostředí, potřebují mít ve výbavě vybavený dýchací přístroj (oxygen tank). To přináší do hry další úroveň napětí, protože některá místa prostě nemusí být dostupná pro všechny, ale pouze pro hráče, kteří jsou vybavení na to jít ven.
Další novinkou jsou útočné stroje. Hráči je mohou ovládat s pomocí dálkových ovladačů. Tyto věžičky mohou být důležitým a rozhodujícím bodem, který umožní hrdinům vyrovnat se s blížící záplavou nepřátel.
Pokud se něco opravdu daří, pak navození sci-fi atmosféry. Pomáhá tomu nejen vynikající zpracování a podařená grafika, ale především jednotlivé mechaniky. Ty hráče přenesou na povrch cizí planety a dovolí jim opravdu uvažovat stejně, jako by tam byli.
Verze, která dorazila do obchodů, je samozřejmě výrazně ochuzená oproti krabici z Kickstarter kampaně. O to lepší zprávou je, že i nadále je hra skvěle zábavná a dostatečně variabilní. Je jasné, že dřív nebo později mise projdete, vyhrajete a budete hledat rozšíření. Ty na trhu jsou, takže o sci-fi zábavu nebude nouze ani nadále. Těšte se ostatně i na naše recenze dalších krabic.
Zombicide: Invader je krásně plynulá sci-fi zábava, která postaví tým hráčů na pokraj záhuby. Nové prostředí svědčí kooperativnímu mechanismu ještě více. Ačkoliv si zachovala jméno, opustila říši nemrtvých a ukazuje nám souboj s vesmírnou rasou. Díky všem zmiňovaným novinkám, rozumné herní době a především výbornému obsahu přebírá Zombicide: Invader pozici nejlepší hry Zombicide vesmíru od Černého moru. Všem hráčům sci-fi ji tedy musíme doporučit!
Více o hře.
+ sci-fi
+ deset misí
+ novinky dělají hru ještě lepší
+ krásně plynulá
+ výborná ve všech počtech
+ parádní zpracování
+ napínavá kooperace
+ hromady schopností postav
- více hrdinů na hráče
- scénáře se ohrají