O připravované deskové hře Verona jsme se zmiňovali již několikrát. Před časem jste si mohli přečíst hned dva rozhovory věnované právě této hře – s panem Jakubem Těšínským, zástupcem vydavatelské firmy Czech Board Games, a také přímo s jejím autorem, Petrem Chvalem.
Dnes je již hotová i grafická stránka věci a proto nastal čas vyzpovídat ilustrátora Verony, Prokopa Smetanu.
1) Řekněte nám něco o sobě a Vaší kreslířské tvorbě.
Kreslím rád a dlouho. Neomezuji se žádná témata ani styly, ale nejraději kreslím fantasy tématiku a obrázky s manga stylizací. Co se technik týče, nejraději mám starou dobrou tužku, ale docela dobře zvládám i digitální techniky – Verona vznikala jako kombinace kresby tužkou a kolorováním na počítači. Momentálně se nejvíc věnuji kreslení komiksů, ke kterým si sám píši scénáře.
2) Máte již nějaké předchozí hráčské zkušenosti s deskovými hrami, případně máte nějaké oblíbené?
Mám docela dost kamarádů, kteří deskové hry hrají, takže už jsem se pěknou řádkou setkal, ale skoro žádná mi moc dlouho nevydržela. Většinou dávám přednost stolním RPG. Také jsem se jeden čas věnoval wargamingu, ale velice brzo jsem si uvědomil, že mě mnohem více baví vyrábět figurky než hrát. Pokud bych měl jmenovat nějakou oblíbenou hru, budou to asi Osadníci z Katanu. Ty jsem jeden čas hrával poměrně často a rád.
3) Neziskovka Czech Board Games Vás oslovilo poprvé? Jak jste na toto oslovení reagoval?
Ano, toto je moje první spolupráce s CBG. Nabídka na práci přišla docela vhod do období letních prázdnin, jen mě trochu vyděsil poměrně napjatý termín na dokončení.
4) Hra je inspirována Shakespearovou dobou. Z čeho jste čerpal inspiraci k samotným kresbám?
Mám doma poměrně slušnou sbírku knih o architektuře. Pak také fotky ze skutečné Verony a Benátek. Na postavy jsem pak čerpal inspiraci hlavně z dobových portrétů a filmů.
5) Jak vlastně probíhá takový proces ilustrace deskové hry? Musíte nejdříve znát dobře hru a její principy, nebo dostanete konkrétní zadání?
Myslím, že znát důvěrně herní principy není potřeba, může to při tvorbě pomoci, ale také nemusí. Je samozřejmě potřeba vědět, jak má hra vypadat – velikosti žetonů, kolik místa je potřeba na herním plánu, formát karet… Ale jak přesně probíhají herní kola, kdy se hází jakou kostkou a co se stane, když padne šestka, jde vlastně úplně mimo ilustrátora. Asi nejdůležitější je udržet jak herní plán, tak karty a žetony co nejpřehlednější a nejvíce pohodlné pro hráče. Hráč by neměl nic zbytečně dlouho hledat, vše důležité musí být vidět na první pohled, důležité ikonky by měly být dostatečně odlišné, aby se nepletly atd. To vyžadovalo udělat i několik cvičných tisků například karet, protože na počítači se vše jeví trochu jinak. Doufám, že se nakonec vše podařilo.
6) Korigoval jste své představy s autorem hry?
Ano, téměř neustále.
7) Jaké množství grafiky vlastně taková hra potřebuje a jak dlouho to všechno trvá?
Trvalo to něco málo přes měsíc. Samotné kreslení ani netrvalo tak dlouho, ale poměrně hodně času zabralo vše navrhnout, rozmyslet a vytvořit nějaký ucelený styl, který by hře odpovídal.
8) Co říkáte na výsledek a jak se vám Verona vlastně líbí jako hra?
Abych se přiznal, zatím jsem výslednou verzi neviděl, natožpak abych jí hrál. Hrál jsem jen jedinou partii a to hned na začátku, kdy hra existovala jen jako prototyp. Tehdy jsem vyhrál, což určitě pozvedlo mé sympatie vůči Veroně. Rozhodně ale využiji první příležitost zkusit si zahrát i finální verzi.
9) Jak se Vám líbila práce na deskové hře a šel byste do toho znovu?
Rozhodně. Práce na Veroně byla dobrá zkušenost, podíval jsem se na deskové hry zase z trochu jiného úhlu a myslím, že jsem se z toho dost poučil. Pokud by mi někdo nabídl práci na nějaké další hře, rozhodně nabídku přijmu a využiji všechny zkušenosti, abych odvedl co nejlepší práci.
Děkujeme za Váš čas.
Tým serveru DeskoveHry.com