Jiří Mikoláš a jeho společnost Jirasgames si za několik posledních let získali oblibu mezi hráči deskových her. Autor totiž dokáže vždy překvapit zajímavými a originálními nápady, jeho hry mají svoji vlastní poetiku a všechny krásně fungují a nabízí hromadu zábavy, ať už v nich cvrnkáte kuličky (Cuba Cube), odhadujete psychiku různých příšerek (Bizzarie) nebo lovíte mamuty (Evoluce v krabici). Před několika týdny jsme měli v redakci na otestování vzorek finanční hry Čas dluhů, kterou Jirka vytvořil na zakázku pro společnost M.B.A. Finance.
Křest Času dluhů proběhnul na začátku tohoto roku, takže by se dalo říct, že ohlášení Space Bastards jsou už druhou hrou. Ale protože finanční legrácka nejde koupit v obchodech a navíc nevyšla pod hlavičkou Jirasgames, budeme o Space Bastards stále hovořit jako o první hře Jiřího Mikoláše pro rok 2011.
O Space Bastards toho zatím není moc známo, a právě proto jsme se rozhodli našim čtenářům umožnit takovou menší prohlídku připravované hry. Připoutejte se, odlétáme na cizí planety! Obrázky, které vidíte kolem jsou pak zatím koncepty, které teprve budou nabývat pečlivějších rysů v průběhu dalšího vývoje hry.
Jak jste dospěl k rozhodnutí vydat takovouto specifickou hru, která je podle základních informací vhodná spíše pro hráče?
Byl jsem k tomu donucen okolnostmi. Na trhu se společenskými hrami je obrovská konkurence. Pro rodinné hry nebo hry, které tíhnou k této kategorii, je potřeba velice silná pozice. Z marketingového hlediska tak mají větší šanci uspět na trhu hráčské hry, které se mezi hráčskou komunitou dokážou rozšířit bez větší reklamy a bez nutně velké distribuční sítě. Stejný důvod samozřejmě platí i pro zahraničí. Hráčské hry také bývají úspěšnější v Essenu, kam jezdí hlavně hráči.
Podle dostupných informací se jedná o hru ve velké krabici. Proč jste se rozhodnul pro tento krok? Myslíte, že bude velká krabice lákavější pro zákazníky? Přece jen velikost balení prodává…
Velikost balení je bohužel úplně klíčové. Dokonce to pozoruji i sám na sobě na herních akcích. Lákají mě k vyzkoušení spíše velké krabice a těch menších předpokládám, že to jsou jen takové „hříčky“, přitom to samozřejmě není pravda. Pojem „velká“ krabice je také velice relativní, krabice bude velká ve vztahu k mým předchozím hrám, nebude to tedy krabice ala Starcraft. Navíc byla velikost krabice hlavní a nepřekonatelnou překážkou při hledání zahraničního distributora. A pro zajímavost mohu říci, že velikost krabice má dokonce v jednotlivých zemích i svá národní specifika. Stejná hra tak v každé zemi může vyjít v jiném formátu, protože v dané zemi lidé právě na danou velikost nejlépe reagují… Velikost krabice je věda, a protože si nemohu dovolit marketingové průzkumy po celé Evropě, udělám velikostní kompromis.
A proč právě Space Bastards (Vesmírní parchanti)? Název prodává, takže předpokládáme, že jste se nad ním dlouze zamýšlel.. A jaké má název propojení na obsah hry?
Zamýšlel jsem se tak dlouze, až na tento název musel přijít kamarád. Původní název byl Space Barbars, ale Space Bastards se nakonec ukázalo jako údernější a výstižnější pro hru. Představte si, když zkřížíte bramboru s očima a gorilu, vznikne vám z toho spíš Barbar nebo Bastard? No a ve hře se to občas takto kříží, a protože správná odpověď na mou otázku je Bastard, jsou to vesmírní Bastardi. Ve hře se rodí nový ufounci z velice podivných svazků, z takových, z jakých mohou vzniknout jenom Vesmírní parchanti…
Koho budou v tomto vesmírném souboji představovat hráči?
Hráči představují jeden klan tvořený pěti rasami ufounků.
Hra se bude odehrávat na pevném herním plánu nebo to bude spíš systém ve stylu Cosmic Encountera, kde jsou planety reprezentovány kartonovými dílky?
Hra bude mít pevný herní plán. Na tomto plánu je množství planet. Variability se bude docilovat vypínáním planet. Na některé planety se umístí radioaktivní žeton a tyto planety nebudou pro danou hru obyvatelné.
Můžete nám přiblížit herní systém, na kterém bude hra založená?
Hra má relativně originální herní systém, který jsem zatím u jiné hry neviděl. Zakládá trochu svébytnou kategorii „area control relationship management“. Hráčům jde, jak to u area kontrol her bývá, o území a nadvládu nad ním, nicméně tyto územní boje jsou ve hře trochu upozaděné a nadvláda na planetami se tak získává na základě kontroly vztahů jednotlivých ras ufounků. Představte si planetu, na které žijí nějaké ty brambory s očima, malý dráčci a velký hlavatý kočky.
Vy ve hře ovládáte, jak se budou tyto rasy k sobě chovat, jestli budou mít brambory s kočkama děti nebo jestli třeba budou dráčci požírat brambory. Kdo na koho bude střílet, kdo s kým bude obchodovat, kdo odcestuje atd. Vše se tedy řídí vztahy různých ras ve vesmíru, které hráč do jisté míry ovládá. Vztahy vždy platí jen pro určité období a poté je hráči mohou měnit. V daném období se hráči snaží využít daných vztahů, vyberou si některé z nich a na jejich základě provedou určité akce. Například se jim hodí, že zrovna v daném období mohou brambory obchodovat s dráčky, na planetách, kde má hráč své brambory je i hodně dráčků a tak hráč zvolí akci obchod a vydělá na tomto vztahu spoustu peněz… Posléze nakoupí technologie a už to jede…
Bude ve hře převažovat strategie nebo náhoda? V jakém poměru?
Ve hře velkou měrou záleží na strategii hráče a dobrých rozhodnutích, ale náhoda bude hrát také svou roli. Hra je humorná a bez určité porce náhody by se humor měnil ve stres. Náhoda tak umožňuje hráči se trochu uvolnit a více se hrou bavit. Hra tedy není pro lidské kalkulátory, kteří si užívají matematické modely her, kde lze vždy po pečlivé analýza najít nejlepší řešení. Ve Space Bastards se vždy hledá nejlepší řešení pro určitou situaci, kterou rámují nastavené vztahy ufounů. Vztahy se sice nenastavují zcela náhodně, ale většinou hráč stihne ovlivnit pouze část určitého vztahu. Vztahy vždy určuje dvojice ras ufounků. Například ve fázi, kdy se určují vztahy ufounků pro další období, chcete, aby se rodily děti dráčkům. Nominujete dráčka do vztahu plození dětí, nicméně než na vás opět přijde řada, jiní hráči pravděpodobně určí, s kým ti dráčci budou mít děti (a mohou tak pro vás neplánovaně určit že např. s bramborami).
Co je podle Vás na hře unikátní?
Ve hře je relativně velká možnost voleb. Je zde podstatný i humor a specifická atmosféra. Unikátní je zmiňovaný herní systém, kde se po několik období mění vztahy ufounků a hráč na tyto změny musí patřičně reagovat. Hra je tak dosti dynamická, proměnlivá a neupadá do stereotypu. Troufám si tvrdit, že nabízí velkou znovuhratelnost a vytváří malé kosmické příběhy. Člověk se tak na hru může dívat stejně, jako např. když pozoruje mravence a jejich unikátní civilizaci – svět sám pro sebe. V této hře se tak podíváte do vzdáleného vesmíru, kde lze pozorovat dění na malých planetkách a těšit se z příběhů psaných vesmírnými civilizacemi ufounků. Příběhů, které hráči sami vytvářejí.
Kdo bude vytvářet grafiku Space Bastards?
Grafiku měl vytvářet jeden velmi zkušený Američan. Ale protože jsem nebyl spokojen s plněním jeho závazků, musel jsem hledat někoho jiného. Se štěstím se mi podařilo najít skutečně dobrého ilustrátora z Čech. Dokonce nedaleko mého bydliště. Přesvědčilo mě jeho nadšení, rychlost jeho práce a podobná vize grafiky hry jakou mám sám.
Komu bude hra určena a nebude složitá pro začátečníky?
Hra je určena pro hráče. Začátečníci mohou mít problém s délkou hry, která trvá 60 – 90 minut a s množstvím voleb. Hra nemá složitá pravidla, ale nabízí skutečně velké množství možností a začátečníci, kteří navíc mají ambici uspět, mohou nepříjemně prodlužovat svůj herní tah nerozhodností a hra tak nemusí mít ve skupince začátečníků dostatečný spád. Doporučuji hru tedy spíše hráčům, kteří jsou schopni se rychleji rozhodovat nebo umějí rezignovat na ambici vždy a za všech okolností najít to nejlepší řešení.
Zájemci si budou moci vyzkoušet prototyp už na Festivalu Fantazie?
Určitě. Budu jenom rád, když mě navštívíte s chutí zahrát si Space Bastards. Sice jen v provizorní grafice, přesto docela chytlavé.
Hra bude připravená pro výstavu v Essenu nebo plánujete její vydání ještě o něco dříve?
Hra musí určitě vzniknout do Essenu, kde by měla mít oficiální premiéru. Jestli vznikne dříve, bude to jenom dobře, ale už teď začíná být termínově na hraně a tak to vidím spíše až na ten Essen.
Děkujeme za Váš čas.
Tým serveru DeskoveHry.com