Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Sword & Sorcery Vastaryous Lair

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-17

Všude kolem bublají vroucí jezírka nebo hoří plameny. Pod zdánlivě pevným povrchem se ukrývá hladová láva. Když mě varovali, nevěřil jsem jim. Kdybych jen tušil, jaký žár může být uvnitř dračího doupěte, nikdy bych se sem nevydal. Ani s vidinou tajemného pokladu. Jenže jak už jsem jednou do jeskyně vstoupil, tak není úniku.

Desková hra Sword & Sorcery zavede dobrodruhy ve svém novém boxu právě do doupěte draka, který se jmenuje Vastaryous. A právě podle něj dostalo rozšíření jméno – Vastaryous Lair. O vznik nového boxu se zasloužili Simone Romano a Nunzio Surace. A jejich společné snažení nemohla vydat jiná společnost, než Ares Games. V distribuci ji pak má firma Esdevium Games.

Sword & Sorcery jako taková je hra kampaňová a příběh hraje velkou roli. A to znamená, že hráči pokaždé budou připravovat partii podle pokynů konkrétního scénáře. Vždy tak sestaví plán z dílků a objeví tak prostor dračího doupěte.  Na této mapě hráči rozloží nejen žetony různého vybavení, ale také karty příběhu.

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-04

Hráči mají každý pod kontrolou svého hrdinu (s deskou a výbavou), se kterým se posouvají po plánu a u toho se především domlouvají na dalším postupu. Všichni totiž mají společný úkol stanovený daným příběhem. Na konci každého kola se objeví nové příšery a ty přítomné se posunou podle aktuálně otočené karty. Hrdinové pak s nimi musí bojovat, jakmile se objeví ve stejné místnosti. Použijí k tomu kostky, ale také svoje vybavení. A za výhru dostávají duše, které lze dále využívat k vylepšování. Snad to bude stačit k tomu, aby nakonec splnil tým vítěznou podmínku scénáře a posunul se dál.

Sword & Sorcery je výborná kooperativní hra už od začátku. Každé další rozšíření by se dalo očekávat, že naváže na tyto kvality a rozšíří celkový příběh. Posouvání hranic je ostatně právě to, co by mělo každé nové rozšíření dělat.

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-01

Je jasné, že řada karet je v krabici právě proto, aby obohatila odpovídající balíčky. Pokud tedy hráči bojují s jedním z nových příběhů, pak je zařadí. Lze je také snadno vytřídit zpět na základě natištěných ikon.

Bohužel obecně bojuje nový box především s variabilitou nepřátel. Počítá se totiž s tím, že hráči použijí figurky ze základní krabice. Jenže tím se zhoršuje celkový dojem a hra nezůstává dostatečně odlišná.

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-07

Opět nechybí stěžejní schopnost Sword &Sorcery a to připravit hráčům zvraty i v rámci jednoho konkrétního scénáře. Mohou za to karty. Na rozdíl od třeba Gloomhavenu netušíte, co vás na místě čeká, protože si to nemůžete (třeba i nechtěně) přečíst v knize příběhů. Tady je překvapení opravdové a odkazuje vždy na jeden z odstavců Knihy příběhů.

 

V základním boxu jsme si stěžovali na přehnaně komplikovaná pravidla. Naštěstí novinka obsahuje pouze jeden list změn a všechno ostatní se odkazuje na základní box. Také výtka na dlouhou přípravu hry zůstává, a naopak se zhoršila. Především v případě, že doplníme případnou potřebu přimíchat a zase vytřídit karty.

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-12

Herní doba však zůstává velmi příznivá a to do momentu, kdy na scénu nastoupí samotný Vastaryous. V tu chvíli se scéna může výrazně protáhnout. Protože je Vastaryous Lair určeno pro zkušené hráče, pak můžete zaznamenat vyšší obtížnost. Díky tomu ale současně způsobuje efekt opakovaného hraní, kdy soupeř touží po odvetě.

Dalo by se téměř říct, že krabice je opravdu zbytečně velká. Většinu prostoru uvnitř vyplňuje plastový insert a vzduch. Jenže pak si všimnete obrovské figurky draka a veškeré výtky jdou stranou. Jak jinak chcete směstnat nějakých osm centimetrů vysokou postavičku do krabice, než je odpovídajícím způsobem přizpůsobit? Zůstává ale pravdou, že zbytek prostoru kolem postavičky zůstane volný.

swords-and-sorcery-vastaryous-lair-16

Sword & Sorcery: Vastaryous Lair láká miniaturou draka. Jenže to je současně také to jediné a hlavní, co hra dělá lépe než základní box. Obecně se jedná o dojem plný rozčarování. Závěr příběhu je příliš dlouhý a hlavně to celé nenabízí dostatečně odlišný zážitek od původní krabice. Proto vám toto rozšíření příliš nedoporučujeme a zkuste se raději porozhlédnout po jiném.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorSimone Romano, Nunzio Surace
IlustraceMario Barbati, Fabrizio Fiorentino, Phroilan Gardner, Fausto Gutierrez
VydavatelAres Games, Gremlin Project, Devir, GaGa Games, Galakta
Rok vydání2017
Počet hráčů1 - 5
Herní doba90
Minimální věk12 and up
KategorieExpansion for Base-game, Adventure, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Area Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníSword & Sorcery
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Sword & Sorcery, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvySword & Sorcery: El cubil de Vastaryous, Sword & Sorcery: Leże Vastaryous, Sword & Sorcery: Vastaryous' Hort, Клинок и Колдовство: Логово Вастариос

Více o hře.

Recenze: Sword & Sorcery Vastaryous Lair
Sword & Sorcery: Vastaryous Lair je nadějí na kvalitní kooperativní zábavu, která je provázaná napříč jednotlivými scénáři. Jejich propojení je trochu volnější, ale i tak si užívají hráči vylepšování svých hrdinů a objevování příběhu. Jenže tentokrát si budou připadat, jako by hráli znovu základní hru, protože rozšíření využivá nepřátele právě odsud. Jakmile do hry vstoupí hlavní záporák, začne plán vypadat skvěle, jenže současně bude tento souboj trvat dost dlouho. Sword & Sorcery: Vastaryous Lair je bohužel pouze průměrným rozšířením.
Klady:

+ všechny kvality zachovány
+ nádherná figurka
+ nový obsah
+ nové příběhy
Zápory:

- zdlouhavé finále
- nedostatečná variabilita
- velká krabice (může za to figurka)
2.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Fallen City of Karez – město vstávající z popela