Pyramidy jsou velké lákadlo, za kterým míří poutníci z celého Egypta. Chtějí vzdát hold faraonovi. Když už tam jsou, budou si chtít určitě odvézt nějaký suvenýr domů dětem. Zaplatí vším, co budou mít po kapsách: drahými kameny, jídlem, kůží, zvířaty. Všechno je to pouze otázkou domluvy a smlouvání.
Do Egypta se přenášíme zásluhou hry Ankh’or, kterou si pro nás připravila trojice designérů, které vede jméno Sébastien Pauchon. S ním na hře pracovali také Frank Crittin a Grégoire Largey. Hra překvapivě nemá nic společného s Gameworks, ale vychází pod logem Space Cowboys. O grafiku se postaral Gaël Lannurien a hra v roce 2019 doputovala také na evropský trh pod záštitou společnosti Esdevium Games.
Na víku vidíme jednu z obchodnic, která zrovna propaguje své zboží. Krabička je malá, ale při tom tak akorát, aby se do ní vešel protáhlý herní plánek přeložený napůl se spoustou kulatých otvorů. Do nich hráči náhodně rozmístí zamíchaných patnáct žetonů ceny. Nahoře nad celý plán vytvoří hráči zásobu barevných žetonů, a to do sloupečků po čtyřech exemplářích právě podle barvy. Vedle plánu vytvoří dvě hromádky destiček, z nichž prvních šest odhalí a vyloží pod herní plán. Celkový dojem dokončí sada tuctu bonusových žetonů, které zatím budou ležet poblíž.
Hráči se střídají ve velmi rychlých tazích, kdy mají na výběr ze dvou jednoduchých akcí. Vždy mohou provést pouze jednu z nich a pak ihned předávají slovo dalšímu hráči v pořadí. Obě vyžadují rozhodování a znalost toho, co bude dál. Akce jsou výrazně propojené. Hráč si může buď nabrat tři žetony surovin z nabídky.
S těmito surovinami si pak může hráč pořídit některý z žetonů v nabídce. Cena je určená ikonami na herním plánu, mění se s každou partií a není tedy napsaná přímo na destičce. Hráč si pořízenou destičku položí před sebe. Při tom všechny nakoupené artefakty před sebou propojují a vytváří z nich řady a sloupce. A s jejich pomocí se snaží vytvářet skupinky pět dílků stejné barvy nebo symbolu, za což mu okamžitě náleží odměna v podobě bonusového žetonu pyramidy.
Při zisku financí ale musí mít každý z účastníků na vědomí, že nikdy nesmí držet více než pět barevných žetonů. Výjimkou jsou žetony Ankh, které dokonce nesmí mít nikdy více než dva současně. To omezení má svůj důležitý význam, protože egyptský kříž umožňuje na konci tahu provést bonusovou akci – doplnit dílky v nabídce nebo přesunout svůj dílek.
Jakmile jeden z hráčů zakomponuje do svojí stavby třináctý dílek, je partie u konce. Hráči sečtou vítězné body ze svých dílků na stole, přičtou k tomu hodnotu žetonů pyramidy. Navíc barevné i zvířecí skupinky znovu poskytují odměny, a to tolik bodů, jak je velká jejich skupina, přičemž počítá se už s dvojicí. K tomu všemu ještě přičtou hráči body za případný zbytek surovin a celková hodnota určí, kdo se stává vítězem.
Ankh’or je hra o surovinách a jejich utrácení, ale především o poziční hře s nakoupenými dílky. V tomhle tématu bohužel není originální, ale naštěstí zpracovává mechanismus s přehledem a grácií, který z ní i tak dělá výtečnou zábavu. Bez ohledu na to, kolik podobných her jste už předtím hráli (například výtečný Splendor).
Egyptské téma by se dalo shodit ze stolu, ale na hru lze tak trochu nahlížet jako na volné pokračování populárních Jaipuru. Co je ale hodně netradiční, jsou variabilní ceny za pozice v každé partii. Žetony cen jsou totiž rozmístěné pokaždé náhodně, takže se může stát, že některá pozice je pouze více kusů jedné suroviny nebo naopak více pozic má stejnou cenu. Zajímavých situací je spousta a znovuhratelnost díky těmto možnostem září.
Co odlišuje tuto novinku od konkurence je zdánlivě nenápadná bonusová akce. Podle ní se jmenuje celá hra, což by šlo brát jako drobnou nápovědu. Právě ankh a jeho využití může mít velký vliv na celkový výsledek partie. Hráči totiž nejenže posunují stávající dílky a tím mění jejich ceny, ale současně mohou nové destičky rozmístit podle svých představ.
Zisk bodů je pak právě o tom, jaké dílky se hráči podaří ulovit. Pouze s nimi může vytvořit potřebné sestavy a skupiny, které na konci partie přinesou body a oddělí jej od konkurence. V průběhu hry je dokonce možné pokládat destičky do druhé řady a tím ještě více zvětšovat skupiny propojených barev nebo symbolů.
Zpracování je parádní a udělá radost všem, kdo si hru pořídí. Ačkoliv partie hráče nutí přemýšlet, nebude trvat více než půl hodiny. To je krásné číslo, které určitě potěší, ať už hrajete ve dvou, třech nebo čtyřech. Tahle hra totiž zvládne všechny počty bez ztráty kytičky.
Ankh’or je elegantní malou hrou, ve které se všechno točí kolem surovin a jejich využití. Na hráče tedy čeká spousta přemýšlení a plánování, aby všechno dopadlo podle jejich představ. Do hry ale vstupují také potřeby ostatních, takže nikdy nemůžete vědět, jak se situace přesně vyvine. Elegance Ankh’oru ale působí od začátku do konce, takže pokud máte v oblibě hry podobného ražení, pak tohle je váš hit pro rok 2019.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Frank Crittin, Grégoire Largey, Sébastien Pauchon |
Ilustrace | Gaël Lannurien |
Vydavatel | Space Cowboys, Gém Klub Kft., Hobby Japan, JD Éditions, Korea Boardgames |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (5 voters) |
Kategorie | Animals, Mythology |
Mechanismy | Layering, Open Drafting, Pattern Building, Set Collection, Tile Placement |
Rodina | Ancient: Egypt, Country: Egypt, Series: Two-player games (Space Cowboys) |
Alternativní názvy | Ankh'or: A Nílus-völgy kalmárjai, アンクォール, 황금 앙크 |
Více o hře.
+ akce kříže ankh je opravdu zajímavá
+ variabilní ceny pro každou partii
+ zpracování
+ skvělé ve všech počtech
+ elegance a jednoduchost
- nic