Rodiny si spokojeně žijí svoje kamenné životy. Lovci loví mamuty a ochočená zvířata poskytují spoustu dalších surovin a masa. Prostě spokojený život byl možný nejen dnes, ale věřte tomu nebo ne, i v době kamenné před tolika tisíci let.
Jenže to by nebyli členové rodu homo sapiens, kdyby si nevymysleli nové věci, za kterými se trápit. Nemůžeme to samozřejmě porovnávat s dnešním způsobem konzumního života, ale prostě a jednoduše se obě pohlaví začaly zajímat o nějakou tu ozdobu, kterou by mohli nosit. A najednou se objevily šperky. Muži si schovávali zuby po zabitých zvířatech a pro ženy vyráběly z klů zabitých mamutů prsteny a náramky na ruku.
Něco podobného se stalo i ve světě, který obklopuje oblíbenou deskovou hru Doba kamenná (recenze). Jejím vydavatelem v České republice je firma MindOK. Pochází z Německa, kde ji pro firmu Hans im Glück vytvořil Michael Tummelhofer. Hodně jsme si o ní povídali v naší podrobné recenzi. Důvodem, proč se k ní vracíme, je skutečnost, že na český trh se dostalo nově také rozšíření této hry s názvem Stylově k cíli.
Krabice s rozšířením na víku ukazuje spokojenou vesnici s jedním párem. Za nimi je velká spokojená vesnice plná obyvatel, kteří čekají, až jim uděláte radost šperky. Ještě na jeden rok vás zvolili náčelníkem a teď je váš úkol jasný. Být tou nejštědřejší a nejbohatší vesnicí v okolí. Soupeřit o tento titul s vámi bude hned několik dalších kmenů.
V balení najdete pochopitelně pravidla popisující novinky oproti základní hře. Pod nimi je pak jeden výřez z herního plánu, který slouží k překrytí částí základní mapy. Je to proto, že na nové destičce najdete novou stupnici pro obchodování. K ní se vztahuje také nový domeček obchodníka postavený na místě, kde dříve byla skála.
Deska zabírá zhruba čtvrtinu velikosti původního herního plánu. Její zásluhou se vám z plánu ztratí místo pro nabídku budov, které musíte nyní umístit na stůl. Navíc jejím přiložením vznikne ještě jedno místo pro nákup civilizačních karet, tentokrát nalevo od čtyřech původních, na něž jste zvyklí. Platit se za ně bude ale zbrusu novými surovinami.
Kromě této desky uvnitř leží ještě jedna větší. Pokud hrajete Dobu kamennou často, tak ji poznáte na první pohled. Jedná se totiž o hrací desku pro pátého hráče, jemuž nové rozšíření přidává všechny potřebné komponenty, tedy nejen desku, ale také desítku figurek černé barvy a nějaké ty kostičky pro označení jídla, obilí a bodů.
Potom tu máme nějaké malé drobné žetony, které na nás pomrkávají z archu. Jedná se o pětici bodovacích žetonů, které určitě uvítají zkušenější hráči. Pokud totiž získáte víc než sto bodů a přesáhnete rozsah stupnice, vezmete si k sobě právě tuto kartičku, aby to bylo na první pohled patrné.
Mnohem víc prostoru v arších zabírají kartičky budov. Je jich dohromady patnáct. Devět věnujících se přímo šperkům, tedy tématu rozšíření, a pak ještě šest dalších z rozšíření Nové chýše. Ty vyšly původně v Německu v časopise Spielbox a nejsou součástí klasické německé verze. Do české se je však podařilo protlačit a my jsme za to MindOKu vděční. Jedná se rozhodně o další obohacení partie.
Teď už nám zbývá jen malý balíček civilizačních karet se zaměřením na šperky a obchod. A pak pytlík plný nových dřevěných komponentů. Jsou tu šperky! Dámy ale moc jásat nebudou. Za prvé jsou ze dřeva a za druhé asi prstýnek na prst nenavlečou. A zuby asi nikdo na krku také nebude nosit. Takže nakonec zůstanou dílky věrné svému hlavnímu použití – jako dárky pro vaše poddané ve hře.
Herní principy Doby kamenné jsou notoricky známé. Na herní plán vysíláte své dělníky, za pomoci kostek lovíte a získáváte suroviny a za ně rozšiřujete svoji vesnici. Nové chýše, civilizační karty a zásoby na zimu. Ale pozor na obilí! Musíte mít dostatek, abyste uživili svoje milované lidičky žijící ve vesnici..
Rozšíření přidává do partie šperky. Od nich dostane každý hráč do začátku jeden zub. O zamíchaných civilizačních kartách do zbytku karet a jednom novém políčku překryté části herního plánu už jsme hovořili. Všechny budovy zamícháte dohromady a vytvoříte sloupečky po sedmi kartičkách množstvím odpovídající počtu hráčů. Nejdůležitější jsou ale nové kostičky, které začínají na nule stupnice obchodu.
Šperky fungují ve hře jako měna. Zub je základní jednotkou a prsten představuje hodnotou přesně tři zuby. Mezi těmito dvěma druhy můžete libovolně měnit kdykoliv v průběhu partie, protože jsou naprosto zástupné. Získáte je při lovu, kdy můžete rozdělit svůj hod mezi získané jídlo a šperky.
Jejich hlavním významem je nákup nových karet a chýší. Ale můžete je také měnit v obchodě za jiné suroviny. K tomu ale musíte pokročit se svojí kostičkou z nuly. Dokud stojíte na úplném začátku, váš kmen ještě o barteru nic neslyšel.
Když obětujete v jednom tahu dva dělníky, můžete na stupnici postoupit kupředu. A jak se vaše kostička pohybuje, zlepšuje se vám poměr výměny. Nejenže budete moci měnit 1:1, ale ve větších výšinách dokonce jedna ku dvěma!
Zajímavé pravidlo s sebou nese i nové políčko pro civilizační kartu. Z něj lze nakupovat zaplacením tří šperků do pokladny. Za další zaplacenou trojici si ještě může skrytě vzít horní kartu z dobíracího balíčku civilizačních karet a ponechat si ji tajně před sebou. Její výhodu a tajemství využije až ve chvíli závěrečného bodování.
Názory na rozšíření se u nás v redakci dost lišily a byli jsme tentokrát netradičně hodně nejednotní v dojmech. Zatímco méně zkušeným hráčům Doby kamenné se rozšíření líbilo a užívali si nových možností bez přílišné analýzy rozdílů, někteří zkušenější hráči si stěžovali.
Je totiž pravdou, že nový mechanismus obchodu s sebou přinesl také menší důležitost samotné těžby. Některé suroviny prostě stačí jen občas vyměnit. To ovšem není nutně nevýhoda, protože právě proto se otevírají nové strategické možnosti.
Největším zádrhelem je náhodnost dobírání nových civilizačních karet. Konkrétně se jedná o nákup druhé karty naslepo za další sadu zubů. Zbytek hry je založený na otevřených informacích, zatímco tuto kartu si hráč ponechává tajně až do konce kvůli závěrečnému bodování. Její zisk pak závisí hlavně na štěstí.
Některé nové chýše mohou také hodně pomoci majitelům na začátku. Ti pak nepříjemně utečou ostatním. Chýše s trhem vám totiž umožní nepřetahovat se s ostatními o políčka na plánu, ale pěkně v klidu si získávat suroviny přímo u sebe, kde vás nikdo nepředběhne.
Bodování se hodně točí kolem stupnice obchodu, která vám může přinést pořádný ranec bodů. Na druhou stranu jste do ní museli investovat hodně času a dělníků, abyste se na tu úroveň dostali. Ale to je pouze důsledek toho, že se jedná o ústřední téma celého rozšíření.
Novinky partii překvapivě příliš neprodlužují. Herní doba je srovnatelná s původní základní verzí. Naštěstí ani příchod pátého hráče tuto informaci o rozšíření příliš neznehodnocuje. Herní doba stále zůstává na mírně překročené hodince.
Zajímavé je, že původně česká verze neměla z finančních důvodů vůbec vyjít. Bohužel i v současnosti se výrobní náklady na ceně podepsaly a je o trochu vyšší, než bychom si představovali. Naše lokalizované vydání je navíc lepší, protože původní německé mělo problémy s kompatibilitou (odlišné zadní strany karet a nepřesně sedící překryvná deska na plánu). Naštěstí českého se to vůbec netýká!
Rozhodně ale potěší možnost zařadit do partie pátého hráče. Na tohle omezení u Doby kamenné jsme už narazili dříve a u takto populární a jednoduché hry je to jen a jen dobře.
Doba kamenná se snaží dobíhat Stylově k cíli. Daří se jí to především nabídkou a zpracováním. Nezalíbí se ale všem. Nabízí nové možnosti, jak si obohatit svůj zážitek z obživy kmene. Jenže také tomu obětuje trochu té náhody. Někomu to může vadit, jinému ne. My vám k tomu řekli, co nejvíc to šlo. Rozhodnutí už teď zůstává (ostatně jako vždycky) na vás.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bernd Brunnhofer |
Ilustrace | Michael Menzel |
Vydavatel | Hans im Glück, 999 Games, Bard Centrum Gier, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, MINDOK, Rio Grande Games, Stupor Mundi, Z-Man Games, Zvezda |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (20 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game, Prehistoric |
Mechanismy | Dice Rolling, Set Collection, Trading, Worker Placement |
Rozšíření | Stone Age, Stone Age: Anniversary |
Rodina | Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Stone Age |
Alternativní názvy | 100000 лет до нашей эры: Роскошь каменного века, Doba kamenná: Stylově k cíli, Epoka kamienia: W pięknym stylu, L'Âge de Pierre: extension Troc & Breloques, Stenen Tijdperk: Talisman, Stone Age: alla meta con stile, Stone Age: Mit Stil zum Ziel, Stone Age: Style is the Goal |
Více o hře.
+ dřevěné dílky prstenů a drápů
+ rozšiřuje možnosti
+ nově možnost obchodování
+ komponenty pro pátého hráče
+ žetony pro označování většího bodového zisku
+ spousta nových budov k využití
- přidává více náhody
- cena
Dobu kamennou hrajeme nejen doma se sousedy ale i ve Finsku a Angli kde žijí naše děti. Všude je velmi oblíbená a hrajeme jak ve čtyřech tak pěti. Jen nám dost dlouho trvalo než jsme OPRAVDU zvládli pravidla. Není to vůbec jednoduché i když to tak vypadá . Záleží na hodně detailech co se může a nesmí měnit v jednom tahu. Hra je opravdu velmi vyvážená a tolik zmiňovanou náhodu v recenzi nemohu potvrdit/ s výjimkou hodů kostkou/ a to je i v základní verzi. Jen bych chtěl zmínit že pečlivě připravujeme civilizační karty, aby nešli za sebou v celých řadách. Děláme to položením několika hromádek pestře vybraných obrázkem nahoru a pak otočením a sejmutím jiným hráčem s mírným zamícháním dáme na stůl. Stejně postupujeme s kartami domečků.. Uděláme šest hromádek přibližně stejné hodnoty, další hráč je každou míchá a třetí vybere dvě na odložení. Jinak docházelo k rychlému závěru hry pokud byl v jedné hromádce soustředěn nejlepší výběr domků/ kosti, 1-7, postup nebo karta a material po každém kole/ Tajné karty dávají hře v závěrečném počítání překvapivou tečku. Taky často používáme zablokování a nevyzvednutí posledního domečku a prodloužení hry pokud je to ku prospěchu hráče/ bude třeba v dalším kole začínat!/