Lesy, jezera i řeky. Jsou jich plné. Barevná zvířata rozpíjející se z konečku štětce do všech stran. Svět, ve kterém žijí, je vzdáleně podobný našemu. Ale tady všichni tvorové žijí v harmonii. Proč? Není zde žádný člověk. Každý podzim, než všechny barvy zbělají a přikryje je sněhová vrstva, vytváří smečky. Zvířata stejných druhů se svolávají ze všech krajin a snaží se sloučit do skupin.
Možná to zní bláznivě, ale jejich šance na přežití se tak v třeskutých mrazech zvyšují. Sice mají větší hlad, ale také mnohem větší pravděpodobnost že najdou obživu. Padající listí naznačuje, že nová zima přichází. Je čas svolat své soukmenovce a obrnit se proti chladu..
Nám v Evropě sice zima právě končí, ale to neznamená, že se nemůžeme podívat do světa Isegrim. Tak se jmenuje druhá karetní hra, kterou jsme dostali k recenzi na loňském veletrhu Spiel 2012 v Essenu od designéra Floriana Rackyho z rodinné firmy Racky Spiele. On sám stojí za vznikem nejen dnes popisovaného Isegrimu, ale také za originálním Circusem Grandioso (recenze), který jsme recenzovali minule.
V porovnání s cirkusovou hrou, ve které zvířata tvoří živoucí pyramidu, se vznik Isegrimu datuje hlouběji do minulosti. Konkrétně do roku 2011, kdy poprvé vyšla a zaujala hráče ještě pod hlavičkou staršího vydavatelství Zick-Zack Spieleverlag. Teď už ale patří jednoznačně společnosti Racky Spiele, která ji distribuuje i s anglickými pravidly.
Formát samotného balení je velice netradiční. Nízký, ale šířka odpovídá výšce karet. Výška je pak pouze nepatrně větší, protože uvnitř leží dva balíčky vedle sebe s předělem uprostřed. Komponenty jsou zasazené do vložky z tvrdého bílého papíru.
Uvnitř krabičky se zajímavými barvičkami, vyjícím vlkem a jelenem, který ho z bezpečné vzdálenosti pozoruje, najdeme hromádku karet. Těch je rovných padesát plus nějaké ty přehledové navíc. Ale podobně jako v Circus Grandioso, ani tady nechybí nějaké to dřevo. Tentokrát se jedná o světle hnědé kostičky, které budou hráčům sloužit pro rovnoměrné rozdělení tahů.
Karty jsou oboustranné a vždy je na nich vyobrazeno nějaké zvíře. Můžete tam najít portréty rysa, orla, medvěda, ale také jelena a vlka z víka. Ale podíváme se na ně ještě víc pozorně. Při listování balíčkem zjistíte dvě důležitá pravidla – na opačných stranách jedné karty nejsou nikdy dvě stejná zvířata. Tím bychom se přiblížili třeba ke hře Taiga (recenze) s obrázky dvou zvířat. Podobně i tady bude hrát důležitou roli paměť.
Kromě ilustrací živoucích stvoření jsou ale důležitá také prostředí, ve kterých žijí. I těch je ve hře pevně dané množství – je zde řeka, jezero, hory, step a les. A na rozdíl od zvířete, každá karta má na obou stranách stejné prostředí, což je také velice důležité zjištění pro samotný průběh partie.
Na začátku partie rozložíte patnáct karet do kruhu. A to náhodnou stranu vzhůru. Dalších sedm karet dostane do ruky každý ze soupeřů. Všechny přebytečné karty, pokud nehrajete v plném počtu pěti hráčů, odložíte do krabičky. Nebudou vůbec použity.
Hra vychází z jednoduchého paměťového principu, ale dává mu novou úroveň obtížnosti. Ve chvíli, kdy se dostanete k tahu, vyberete si jednoho ze soupeřů a zeptáte se ho na otázku týkající se patnácti vyložených karet. Nejdřív se ale musí soupeř otočit tak, aby na karty neviděl. S vámi bude soupeřit pouze jeho paměť.
Zeptat se můžete na cokoliv, od počtu karet prostředí nebo zvířat až po přítomnost některé karty na stole. Prostě libovolnou otázku, kterou lze ověřit pohledem na stůl. Klidně můžete využít svoji fantazii a ptát se třeba na barvu kožichu nebo třeba zuby. Kreativitě se v tomto ohledu meze nekradou, což vlastně tak trochu připomíná hru Hádej kdo? (recenze).
Hráč musí odpovědět správně. Ale tentokrát se nikdo nezbavuje svých karet. Místo toho je vaším úkolem sbírat sady. Vítěz hádacího kola (tedy buď tázaný v případě správné odpovědi, nebo tazatel v případě špatné) může vyměnit jednu z karet ze své ruky za libovolnou vyloženou ve středu stolu. Nesmí se však koukat na její druhou stranu. Ovšem tazatel si může vybrat jen jednu z karet, které přímo odpovídaly otázce. Tím vlastně hra tak trochu nabádá hráče, aby nedělali vyložené podrazy a neptali se na otázky, které v nabídce momentálně nejsou.
A jak dlouho se tedy budou protivníci střídat v kladení otázek? Cílem hráčů je vytvořit v ruce sadu karet jednoho zvířete. Každá karta musí tedy na jedné ze svých stran představovat toto chlupaté stvoření. Ovšem navíc se musí nacházet v přesně třech různých prostředích. A protože těch je ve hře rovnou pět, není jednoduché to uhlídat. Partii vyhrává ten, komu se takovou sbírku podaří povyměňovat jako prvnímu.
Isegrim je, asi nemá cenu to ani na začátku zapírat, vynikající paměťová hra, která si nás opravdu získala. Její jednoduché paměťové prvky jsme v poslední době viděli hned v několika hrách (Taiga, Blue Lion), ale Isegrim jim všem v nápaditosti utekl. Jak je to možné?
Tak především je zde skvělý nápad, kdy sami hráči volí otázku i protivníka, který musí odpovídat. Už jen tenhle malý prvek v naší herní skupině zvýšil napětí v každém kole. Zůstává zde ale také taktický element, protože nejenže se snažíte získávat zvířata, která chcete, ale musíte sledovat také to, jaká střádají soupeři.
Do průběhu hry ještě vstupuje pravidlo s kostkami, které na začátku všichni hráči dostanou rozdělené rovným dílem. Jde o to, aby všichni měli stejný počet možných odpovědí a nikdo nebyl výrazně zvýhodněn. Hráče, který už nemá před sebou žádnou kostku (při každé odpovědi jednu odevzdá) se už nemůžete ptát, dokud je nevyčerpají všichni.
Hra je zábavná v různých počtech hráčů a nenajdete zde nějaké výrazné změny. Samozřejmě u hry je větší legrace ve větším počtu soupeřů, k čemuž vybízí její povaha. Ale skvěle se pobavíte i ve dvou, protože hra je stále výzvou a zátěží na paměť.
Takže co vlastně hře vytknout. Možná krátkou hrací dobu, díky které si ji neužijete naplno. Během čtvrt hodiny je vše u konce. Ale to vás neodradí od toho, že si dáte okamžitě odvetu. V méně hráčích je také menší počet karet. Pokud máte smůlu, může zrovna vašeho zvířete být ve hře méně. Ale vzhledem k oboustranným kartám se tento problém v podstatě nevyskytuje.
Grafické zpracování je naprosto unikátní. Je možné, že někomu se nebude líbit, ale podle nás do hry perfektně patří. Zvířata i prostředí jsou dobře rozeznatelná a celá hra působí rozložená velmi pozitivním dojmem.
Isegrim je vynikající volbou pro všechny, kdo mají rádi hry zaměřené na pamatování a přehled o herním plánu. Současně ji lze ale snadno hrát i s osmiletými dětmi, protože zde není žádný text. A děti, jak známo, paměťové hry milují. A tuhle budou ještě o to víc. Isegrim je prostě skvělý..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Florian Racky |
Ilustrace | Heita, Felix Weihnacht |
Vydavatel | Racky Spiele, ZickZack Spieleverlag |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Animals, Card Game, Deduction |
Mechanismy | Set Collection |
Rodina | Animals: Bears, Animals: Deer / Antelope, Animals: Wolves |
Více o hře.
+ originální zpracování
+ zajímavá paměťová hra
+ hráči sami formulují otázky
+ hráči sami vybírají protivníka, kterého se budou ptát
+ nesnažíte se zbavit karet, ale měníte je
+ všichni budou mít přibližně stejně tahů
+ oboustranné karty se stejným prostředím, ale jinými zvířaty
+ motivace pro tazatele i odpovídajícího
- ve dvou hráčích to není ono
Kde tu hru seženeme?
Bohužel v současné době pouze v zahraničí, ale věřím, že třeba obchod http://www.tomovyhry.cz by ji byl schopen zajistit, když klukům napíšete.. Jsou to nadšenci do her.. Jinak hra se prodává originálně v Německu, takže tam by měla být k dostání bez problémů..