Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Ťuk, ťuk! Podzemí!

tuk-tuk-podzemi-10

Jako správně vychovaný člověk musíš zaklepat! A je jedno, jestli jdete na návštěvu k rodině nebo vstupujete do pevnosti Černého rytíře. Kolegové v týmu mi ale začali ihned ošklivě nadávat. Prý tím dáváme výhodu příšerám, které stojí na druhé straně dveří. A tak si příště budu muset dávat pozor a potlačit své pocity.

A ťukat budou i hráči, kteří se jako tým utkají se strašlivým Černým rytířem. Novinka se jmenuje Ťuk, ťuk! Podzemí! a vytvořil ji designér Anthony Perone a ilustracemi vše doplnil Waltch Pierre. Vydala ji firma Blue Orange a k českým hráčům se dostává v našem jazyce zásluhou firmy ADC Blackfire.

Malá tmavě modrá krabička ukazuje vstup do pevnosti. Hráči budou otvírat víko podobně jako dveře dovnitř, možná i se zaklepáním. Víko je odklápěcí a drží ho magnet. Uvnitř se ukrývají přesýpací hodiny, které položí tým do středu stolu. Vedle nich položí žeton řeči/ticha zelenou stranou nahoru a spolu s nimi také balíček karet pevnosti a jako jeho poslední kartu položí dospod kartu Černého rytíře. Jednotliví členové týmu si vezmou několik karet do ruky (podle počtu hráčů) a odhalí horní kartu balíčku. V případě, že by to byla příšera, položí na ni odpovídající počet žetonů času. Tím začíná jejich výprava.

tuk-tuk-podzemi-04

Na začátku všeho ale musí otočit přesýpací hodiny. Poté se všichni střídají ve směru hodinových ručiček, kdy každý z účastníků vybere jednu kartu a připojí ji k už vyložené pevnosti. Při tom nová karta může na každé již ležící kartě pevnosti překrývat pouze jeden roh. Některé karty navíc obsahují ikonu textové bubliny a jejich vyložení mění podmínky týmu hrdinů. Pokaždé ve chvíli jeho objevení musí otočit žeton a od té chvíle mezi sebou nesmí komunikovat (nebo naopak znovu mohou). Záleží to vždy na tom, jestli je viditelná zelená strana (lze komunikovat) nebo červená (lze pouze gestikulovat).

Potom hráči musí zkontrolovat, jak jejich postup podzemím pokračuje. Nesmí totiž udělat hluk, aby nepřilákali příliš pozornosti. Jednotlivé místnosti mají ve všech čtyřech rozích číslice, které jsou ale někdy částečně překryté a ukazují hodnotu z jiné karty. A součet těchto čtyř čísel nesmí být vyšší než pět, a to na žádné kartě chodby. V opačném případě totiž pochod hráčů končí prohrou.

tuk-tuk-podzemi-01

Na poražení všech příšer, na které v pevnosti narazí, mají hráči omezené množství času. Opět k jejich likvidaci dojde pouze v důsledku překrytí rohů karet tak, aby hodnota byla nižší než šest. Takové monstrum je ihned poraženo a všechny žetony času jsou odhozeny. Jenže každý tah, po který se nedaří příšeru porazit, končí odhozením žetonu času z každé aktivní obludy. Pokud by to byl poslední, pak monstrum spouští povyk a výprava opět končí neúspěchem.

Hráči se takto střídají, na konci každého tahu si doberou jednu kartu. Mohou se domlouvat, někdy slovně, jindy jen gesty. Ale obecně mají vždy jasný cíl, projít celou sérií místností a na konci se postavit samotnému Černému rytíři. Musí to ale stihnout v časovém limitu přesýpacích hodin, které odměřují šest minut.

Mise hráčů v Ťuk, ťuk! Podzemí! je založená na tom, že hrdinové nebudou zpozorovaní. Snaží se proplížit nepozorovaní, a když už narazí na nepřítele, musí jej zlikvidovat rychleji, než stihne křikem zburcovat ostatní.

tuk-tuk-podzemi-06

Hra boduje v první řadě originalitou. Ačkoliv se jedná o kooperativní karetní hru, kterou dohrajete během necelých deseti minut, přesto nabízí nápad s překrýváním čísel, který je opravdu zajímavý a unikátní. Hráče staví před těžké hádanky a rozhodnutí, jak musí reagovat na zahrané karty, ale především se s každým překrytím

Vyhodnocují se ale pouze karty, které mají alespoň jeden roh zakrytý. Proto nehrozí nebezpečí z těch, které v aktuálním tahu hráči zahrají. Nikdy je totiž nesmí podsouvat, ale pokaždé lze pouze překrývat stávající sérii chodeb.

Každý krok, každý tah, vyžaduje v ideálním případě týmovou domluvu. To ale nemusí být tak jednoduché, protože v některých momentech hráčům podmínky v podzemí zakážou komunikaci. A to posouvá novinku o pár kroků směrem k party hře, od toho klasického vnímání karetní kooperace. Tím se dostává tak trochu na neprobádané území.

tuk-tuk-podzemi-07

Překvapivě hra díky zahrnutí mlčení a především proto, že se točí kolem tématu odhalení vetřelců, má zajímavou atmosféru a daří se jí přenášet na hráče svoje téma. Tedy alespoň na omezené možnosti několika malých karet.

Autorům ale nestačila jedna série místností, které jdou po sobě. Navíc připravili do balíčku také karty s věží, které umožní balíček místností a příšer upravit, doplnit a udělat náročnější. Díky tomu se hra alespoň trochu mění a nezávisí to pouze na náhodném pořadí dobíraných karet.

Aby hráči měli kromě toho alespoň nějakou motivaci, v rámci partie sbírají truhlice. Jedná se o další podmínku propojování karet, protože podle délky spojení se určí velikost pokladů, které si mohou z doupěte Černého rytíře odnést.

tuk-tuk-podzemi-09

Hráči mají po celou dobu více karet v ruce a mohou tedy svůj postup plánovat a připravovat i do dalších kol. Jenže podzemí narůstá a jeho požadavky a náročnost také. Pokud hrají ve více účastnících, všichni se na snaze podílí a díky zaručeně krátké herní době (přesýpací hodiny) ani nevadí, pokud vám někdo říká, co máte dělat. Zábava je to i tak. Pokud se ale pocitu z komandování chcete úplně vyhnout, můžete si novinku zahrát sólově, a i tak funguje skvěle.

Ťuk, ťuk! Podzemí! je hra, kterou jsme si maximálně užili. Její malá krabička je skvělá na cesty, ale počítejte s tím, že potřebujete dostatek volného prostoru na stole, abyste si ji zahráli. Kooperace je tu ale opravdu fungující a snadná, takže pokud hru naučíte rodinné příslušníky, můžete se spolehnout, že si ji budou chtít zahrát i sami. Ťuk, ťuk! Podzemí! nám ukazuje, jak i mrňavé karetky umí být zábavné.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAnthony Perone
IlustracePierre Waltch
VydavatelBlue Orange (EU), ADC Blackfire Entertainment, PaperGames (III)
Rok vydání2020
Počet hráčů1 - 6
Herní doba6
Minimální věk7 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(2 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Real-time
MechanismyCooperative Game
Alternativní názvyŤuk! Ťuk! Podzemí

Více o hře.

Recenze: Ťuk, ťuk! Podzemí!
Ťuk, ťuk! Podzemí! je mrňavá karetní hra, která je opravdu super. Jedná se o kooperativní zábavu, ve které se řetězí karty překrýváním rohů. A právě snaha udržet součty hodnot v rozích jednotlivých karet pod určitou hodnotou jsou podmínkou, jak neprohrát. Kromě toho ale pod rukama hráčům tiká také čas v přesýpacích hodinách. Celou dobu se snaží hrdinové nepozorováni proniknout do srdce celé pevnosti, což se daří mechanismům přenášet na samotné hráče velmi dobře. Ťuk, ťuk! Podzemí! si nás získala a to, co se jevilo jako karetní hra, kterou si zahrajeme jen několikrát, se zvrhlo v opakované hraní. Protože je to prostě zábava.
Klady:

+ výběr z více karet v každém tahu
+ nově zahrané karty se nebodují
+ kooperativní party hra
+ pěkná grafika
+ možnosti hraní karet
+ více variant pevností
+ sólová hra
Zápory:

- překrývaná čísla jsou tak trochu hádanka
- nádech párty hry nemusí někomu sedět
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Make’n’Break Party – tikající bomba