Zdála se nezničitelná. Trpasličí města v čele s Nidavellirem mají obrovské masivní kamenné základy, jsou ponořené do skal a jako taková nikdo nevěřil, že by je bylo možné dobýt. Jenže kdesi v hlubinách se začaly otřásat útroby hlubin, ze kterých vystupují stvoření zlověstnější než ty nejtemnější předtuchy.
Hráči se musí připravit na nájezd těchto armád v roli generálů, kteří brání na rozkaz krále Nidavellir. Právě tak se také jmenuje desková hra, kterou vydala firma Grrre Games a za jejím vznikem stojí designér Serge Laget. Ilustrace byly v rámci vývoje svěřeny do rukou Jean-Marie Minguez. A zlověstné bušení už se ozývá i v českých končinách, kam trpasličí dobrodružství dorazilo zásluhou společnosti Tlama Games v kompletní lokalizaci.
Bílá krabice výrazně kontrastuje s temnotou, která by se na vás měla vyvalit zpod víka. Ta na hráče dýchne především z karet. Příprava ale začíná položením tří štítů krčem do středu stolu pod sebe a využitím tří plastových stojánků na zástup hrdinů. Ti čekají na svoji šanci zasáhnout do boje, přičemž hráči je musí poskládat tak, aby zůstaly viditelné jejich levé pruhy. Čtvrtý stojan zaplní kartami vyznamenání.
Z kartonů hráči poskládají královskou pokladnici a její výřezy zaplní mincemi, kde každá hodnota má svoji jasně danou správnou pozici. Vedle ní po stranách připraví balíčky karet prvního a druhého věku. Poté už si každý vezme jednu svoji desku Elvalandu se stupnicemi statečnosti a erby krčem, k tomu dostane také startovní sadu obyčejných zlaťáků a nalosuje si náhodný drahokam určující pořadí.
Samotná partie se dělí na dva věky, které mají vždy několik kol. Na začátku každého z nich přijde do krčmy několik trpaslíků (podle počtu hráčů). Všichni účastníci se je budou snažit získat do své armády a mohou k tomu udělat hlavní krok už v tuto chvíli, kdy přiloží jednu z pěti svých mincí (různých hodnot) k symbolu každé krčmy na svém plánu. Hodnotu vyberou podle toho, jak se mu její návštěvníci líbí.
Ihned poté krčmy jednu po druhé vyhodnotí a hráči pro ni odhalí svoji nabídku. Verbovat jako první může ten, kdo zamával v aktuálně vyhodnocované krčmě zlaťákem nejvyšší hodnoty. Vybere si tedy jednu z nabízených karet a přidá do své armády do sloupku odpovídajícímu jeho povolání. Těch je na výběr pět, od válečníků, přes lovce a horníky až po kováře a průzkumníky. Při tom se snaží vytvořit bojovou skupinu vyváženou. Pokud přidaný zelenáč dokončil sadu (řádek) všech pěti povolání, může hráč v tuto chvíli povolat hrdinu – jakéhokoliv dostupného ze všech stojánků.
Tak postupně dostanou šanci verbovat všichni hráči v pořadí určeném mincemi a projdou tak společně všechny krčmy jednu po druhé. Po vyhodnocení všech krčem nastává čas pro další kolo a o chvíli později dojde i ke konci věku. V tu chvíli hráči získají odměny za inspekci armád za svoje sbírky povolání. Vyznamenání dostanou ti, kteří mají bojovníků daného druhu nejvíce. K tomu ale navíc získají nějakou další odměnu.
Hráči svoje mince mohou ale kromě krčem v rámci kola využívat i jinak. Mohou si ty cennější odložit stranou a za jejich součet nakoupit lepší finance pro kola další. Tím si vylepší podmínky pro následující fáze boje.
Po odehrání druhého věku jsou důležité praporky statečnosti. K tomu si přičtou hráči také svoje zlaťáky a dohromady se z této sumy dozví svoje finální skóre. Ten, kdo nasbíral nejvíce bodů, se stává vítězem.
Nidavellir zní jako velké dobrodružství. Jenže tahle hra nevypráví o žádném velkolepém boji se zlem. Děj hry se odehrává dřív, nějakou dobu před časem na hrdinské činy. Vaše zodpovědnost je mnohem větší – sestavit vojsko, které dokáže království ochránit.
Člověk by až nevěřil, kolik bojeschopných trpaslíků se v krčmách může sejít. Ale tak on každý člen této rasy od malička umí pracovat se sekyrou a odsud už je to k boji hodně blízko. Proto hráči musí velmi dramaticky bojovat o jejich náklonnost, přičemž platí jednoduše pravidlo – kdo přinese víc peněz, ten bere.
Základem všeho je sbírání sad. A to výborně provedené, protože každá sada má svoje specifika a výhody, které musí hráči vzít v úvahu. Ale i při dodržení těchto odlišných skórovacích odměn na konci prvního věku si celá hra zachovává jednoduchost a přístupnost. Vše je přehledné, logické a snadno to naučíte i začátečníky.
Abyste uspěli, potřebujete správně využívat a utrácet svoji sadu mincí. Mezi těmi je i nula, bez které se neobejdete, pokud chcete být konkurenceschopní i v budoucích tazích. To si soupeři totiž vylepší své mince za vyšší hodnoty, a pak už je prakticky nemožné se s základní sadou dostat k první volbě v některé z krčem.
Všechno navíc doprovází výtečně promyšlené zpracování, které usnadňuje přehled o všem, co se v partii děje. Stačí jeden pohled a díky sloupcům a symbolům ihned vidíte, jak si ostatní vedou a co zrovna potřebují za válečníky. Navíc i stojánky na hrdiny a dobré umístění ikon na straně jsou důkazem, že nad designem karet vydavatel přemýšlel.
Důležitým prvkem v hodnocení rodinnosti boxu je i herní doba. Protože kol není zrovna příliš, tak se můžete snadno dostat hluboko pod jednu hodinu herní doby, klidně ke čtyřiceti minutám. Dramatické boje přinesou hlavně partie s vyšším počtem účastníků, kdy přibude chaosu a interakce. Při tom stále zůstává vše krásně rychlé a nikde nic nedrhne.
Už několikrát jsme někde viděli tvrzení, že Nidavellir je takovým 7 divů světa z trpasličího prostředí. Jen tu není draft, který nahrazují tajné příhozy. Neméně zábavný mechanismus, díky kterému vás každé kolo baví a překvapí. A je to také důvod, proč bychom Nidavelliru přáli, aby ho čekal podobně skvělý osud a úspěch, jako zmiňovaná hra o budování civilizace.
+ sbírání sad a počtu od jednotlivých druhů
+ důraz na zpracování
+ rychlost partie
+ ve více hráčích příjemně interaktivní a chaotické