Magie je povolání jako každé jiné, ale současně je to do určité míry i umění. A stejně jako k jiným druhům umění, i ke kouzlení musí mít zájemce talent. Musí umět instinktivně spojit správné přísady do vzorce, který se transformuje do požadovaného tvaru.
A podobně si svoje nadání vyzkouší také hráči v deskové hře Imagenius (původně Imagician), kterou vytvořil designér Olivier Mahy a obrázky ozdobil Guillaume Bernon. Hra nejdříve vyšla v produkci francouzské společnosti BLAM! a teď se dočkala českého kabátku v dílně firmy Piatnik. Přichází právě včas na vánoční trh 2021.
Na víku větší krabice vidíme vousatého čaroděje ve špičatém klobouku, jak zrovna kouzlí tajemný předmět, vypadá to jako klíč. Uvnitř se hráči dočkají téměř stovky velkých karet, na kterých je spojena spousta ingrediencí bílými cestičkami. Karty jsou oboustranné a najdete mezi nimi i výukovou sadu pro první partie.
Jednotliví hráči, kteří se stanou učni magie, si vezmou každý jednu kreslicí tabulku a k ní kouzelnou tužku. Tedy ona není zase až tak kouzelná, děti si budou muset vystačit s obyčejnou fixou. Ve středu stolu budou potřebovat místo na čtyři kouzelné karty položené v balíčku uprostřed (překryté tak, aby nikdo neviděl jejich obsah) společně s přesýpacími hodinami.
Každá partie má celkem osm kol, které vždy začíná odhalením horní karty. Na té je propojeno spousta ikon, které se musí hráči pokusit všichni současně najít na své tabulce a spojit je s pomocí magické tužky a několika základních pravidel. Někdy totiž tvoří kresba uzavřený kruh, jindy jde o čáru, třeba jen o spojnici dvou symbolů nebo dokonce o kroužek kolem jednoho symbolu (pokud k němu nevede žádná čára, ale je na kartě znázorněný). O tvaru čáry pak vypovídají dodatečné ikony u některých obrázků, tedy konkrétně kometa znamená zakřivenou čáru.
Všichni současně tedy kreslí a spojují na své vlastní destičce a snaží se tak vytvořit nějaký obrazec. Právě tento předmět se pak každý snaží rozpoznat a napsat jeho jméno do pravé části svojí tabulky. Aby ostatní nemohli opisovat, svoji destičku ihned otočí a spustí přesýpání písku v hodinách, které začnou odměřovat třicet vteřin na dokončení všem soupeřům.
Jakmile půlminutka uběhne a spadne poslední zrnko písku, je kolo u konce. Je na čase obodovat snažení všech účastníků a zkontrolovat, kdo má slovo na tabulce správně. Ten, kdo tipne správně (v případě pochyb jsou řešení součástí pravidel), dostane jednu hvězdičku. Pokud ale současně hráč byl tím, kdo otočil hodiny, a tedy dokončil kresbu první, dostane body rovnou dva. Ale zatímco ostatní nepodstupují žádné riziko v případě omylu, jestliže se právě první odvážlivec splete, místo aby dvě hvězdičky získal, jednu ztratí.
Body si hráči značí v levém horním rohu svojí kreslicí karty, kterou nyní jinak kompletně vymažou. Pokud se jedná o liché kolo, pak kartu zadání otočí a odehrají další kolo s druhou stranou. Postupně tak projdou obě strany všech čtyř karet a na každé najdou symboly a obrázky. Po odehrání všech osmi kol se stává vítězem ten, kdo nasbíral nejvíc hvězdiček.
Imagenius přináší opravdu originální nápad, kde hráči s pomocí kouzelných symbolů a jejich spojování vykouzlí nějaký předmět, respektive jeho siluetu. Je to ohromně zábavná rodinná hra, která staví kreslení a pozornost na první místo a spojuje je do krásně chytré a rychlé partie.
Všechno je v základu postaveno na tom, že hráči musí být rychlí v hledání symbolů na své kartě. Bezo toho nemůžete uspět. Všechny čtyři hráčské plánky mají stejné rozložení, takže všichni mají totožné šance. Ale po nalezení symbolů je ještě třeba přijít na to, jak je rychle a správně spojit. Linie na kartě zadání jsou jednoznačné a dávají parádní vodítko, ve kterém se nelze mýlit. Nakonec se tedy o vítězi rozhodne tak, že bude schopný první odhalit výsledný předmět.
Každý symbol na kartě zadání má význam. Všechny je třeba využít, najít a nějak zakreslit do své vlastní tabulky. Nikdo ale neposuzuje, jestli hráč má obrázek namalovaný kompletně. Pokud jeho vzhled pozná ještě před dokončením kresby, může správnou odpověď napsat na tabulku dříve a svůj tah ukončit.
A pokud by vám to nestačilo, druhá strana tabulky je černobílá, což dělá hledání znaků ještě o pořádný kus těžší. Děti ale už na první kartičce pořádně potrápí své oči a pozornost, protože najít na ní mezi 108 symboly (12 sloupců, 9 řad) všechny správné obrázky, to chce mít opravdu vynikající smysl pro detail. Děti se ho naučí a je tedy dobře, že mohou začít klidně už v předškolním věku, ačkoliv krabice tvrdí něco jiného.
Je skvělé, že karet je téměř stovka, což při oboustranném pojetí znamená, že až se dostanete zpět k těm ze začátku, už si je nebudete pamatovat. Tedy rozhodně nebudete tušit postup jejich řešení, ačkoliv samotný obrázek by vám v paměti z minula utkvět mohl. Ale i při opakovaném hra vše zůstává zábavné, a to je hlavní zpráva, která všechny zajímá.
Čtyři karty, osm kol, a to všechno do dvaceti minut času, protože hráči kreslí současně a není na co čekat. Jednotlivá kola se opravdu vejdou řádově do tří minut, včetně třiceti povinných na konci. Ostatně ona snaha být v kole první je fajn, protože jedna hvězdička navíc může rozhodnout partii a šancí na omyl zase tolik není. A právě proto, že se tyto mohou snadno rozdíly tvořit v duelu i ve hře čtyř soupeřů, je zábava zaručena ve všech dostupných počtech.
Imagenius je ve své podstatě jednoduchá hra o spojování symbolů. Jenže hráči při tom musí dodržovat základní pravidla nastavená kartou zadání. Najedou se před jejich očima magicky vynoří nějaký povědomý tvar, který by měl být výsledkem kouzla. A na rozdíl od obvyklého kouzlení, kde si nejdřív něco přejete, a pak to vykouzlíte, tady to funguje obráceně. Ale přesto při tom všem čarování vznikne s Imagenius něco navíc – skvělá rodinná zábava a pohoda!
+ spojování má různá pravidla
+ s pomocí symbolů lze namalovat prakticky cokoliv
+ vhodné už pro začínající školáky
+ kreslení je zábava
+ není to jen o rychlosti
+ výzva i pro rodiče