Jsou roztomilí a jen tak se vznáší ve vzduchoprázdnu. Skoro byste si řekli, že se vás svým bezelstným vzhledem snaží nalákat do nějaké léčky. Naštěstí jsou ale jejich úmysly upřímné a jde jim pouze o bezpečí vesmírných poutníků, kteří dorazili do oblasti, kam před nimi žádný průzkumník nikdy nezavítal.
Podivné barevné příšerky navigují lodě v deskové hře Kvantum, kterou vytvořila autorská dvojice Štěpán Peterka a Honza Mašek. O kresby poprosili designéři ilustrátorku Luciu Čmilanskou. Hru pak vydává společnost Dino.
Pod víkem se sestavou barevných planetek najdou hráči právě tuto soustavu a trasu, která vede napříč. Ta se vine jako had mezi jednotlivými planetami a předvádí se na čtvercovém kartonovém plánu. Deska má dvě strany a dvě trasy, které se liší délkou i vzhledem. Vložené karty rozdělí na menší hromádku navigačních karet s planetami a velkou hromádku karet s mimozemšťany, kterou zamíchají a každý si z balíčku dobere pět karet do ruky. K tomu si každý vybere jednu barvu, vezme si odpovídající figurku a postaví ji na start.
Všichni nejdříve musí dobře naplánovat svoji cestu s pomocí karet v ruce. Jeden z hráčů otočí horní kartu ze společného balíčku karet mimozemšťanů a odhalí tak celkovou číslici potřebnou k dosažení cíle. Hráči musí v ruce nakombinovat karty tak, aby jejich součet v libovolné kombinaci dal dohromady právě tuto číslici. Pokud by hráč neměl potřebné karty, může místo toho použít libovolnou jednu kartu stejné barvy. Pouze v případě, že hráč nemá ani takovou kartu nebo mu to trvá nejdéle ze všech, tak v daném kole zabloudil kvůli poruše navigace a nepoletí nikam.
Každý hráč své zvolené karty vyloží před sebe, a kapitán správnost jejich součtů zkontroluje. Úspěšní plánovači se nyní posunou vpřed, ale v tuto chvíli nehraje roli samotný součet, jen počet karet, které k vytvoření součtu použili.
Kromě toho mohou mít jednotlivé použité karty také speciální schopnosti jako důsledek technologie, kterou jim zapůjčili v soustavě sídlící mimozemšťané. Pro všechny karty platí, že sada čtyř mimozemšťanů stejné barvy znamená okamžitý posun o tři políčka kupředu bez ohledu na hodnotu těchto karet. Pokud se ale podaří zkompletovat hned postupku v dané barvě, pak se podařilo využít speciální schopnost dané rasy mimozemšťanů a získat tak výhodu nad ostatními.
Před zahájením dalšího kola mohou hráči odložit libovolný počet karet z ruky a místo nich si dobrat nové tak, aby jich měli v ruce celkem pět. Mohou si při tom ponechat libovolný počet karet z minulého tahu.
Ve vesmíru ale hrozí také řada nebezpečí, před kterými jsou hráči a jejich lodě chránění pouze v případě, že se jim podaří na konci tahu přistát na planetě na některém políčku. Ty nelze zvolit za cíl schopnosti zelených filutů z červích děr ani za sadu dvou červených karet. Hráči na sebe totiž mohou útočit, zaměňovat pozice lodí (proletí červí dírou) nebo krást karty.
Jakmile jeden z pilotů dorazí na cílovou planetu Kvantum, hra v tomto kole končí. I ostatní navigátoři mají možnost dovést svoje lodě do cíle v rámci aktuálního tahu. Poté je partie u konce a vyhrávají všichni, jejichž lodě dokázaly doletět do cíle.
Kvantum je jednoduchá dětská hra pro všechny počtáře. Tomu je uzpůsobená také grafika jednotlivých karet a ras mimozemšťanů. Od prvního pohledu může působit jako základní chodička, ale ve skutečnosti od hráčů vyžaduje rychlost a schopnost správného rozhodování, protože počet karet určuje také místo, kde zastaví a to, jestli budou v bezpečí.
Hráči na sebe mohou v této jednoduché partii totiž překvapivě útočit, ačkoliv útoky jsou poměrně střídmé. To proto, že jsou závislé na vytvoření poměrně náročné postupky nebo jsou závislé na tom, jestli hráči přijde červená barva karet. Obojí je dílem náhody, protože nabídka karet není veřejná a všichni si dobírají z jedné společné hromádky. Nakonec tedy o svém vítězství samotní hráči nerozhodnou.
Ale mohou ovlivnit volbou čísel, jak dojdou daleko. Tedy v případě, že jim nabídka karet na něco takového postačí. Někdy se budou lodě sunout pouze o jedno políčko, jindy dokonce stát, protože hráči prostě nemají v ruce potřebná čísla, a dokonce třeba ani barvu.
Úspěch závisí ale nakonec na rychlosti a počítání, protože kdo nestihne složit sumu včas, ten nikam nepoletí. Rychlost samozřejmě odvisí od matematiky, což děti nenápadně nutí k zlepšování se v této důležité dovednosti.
Protože je hra určená pro začínající školáky a s variantou dokonce i pro předškoláky, je partie opravdu rychlá. Přes řadu políček se v klidu přenesete za dvacet minut. Hra obsahuje dvě varianty plánu, jednu mírně delší než druhou. Na modré straně počítejte tedy spíš s délkou blížící se třiceti minutám. Hráči na sebe útočí, takže je dobré, aby ve hře bylo více účastníků, čímž získá na kontaktnosti.
Hra má velmi líbivou grafiku a děti na první pohled zaujme. Sice ve hře nejsou dřevěné nebo zajímavé postavičky, jen plastové figurky, přesto je celkový dojem dobrý. Je samozřejmě škoda, že postavičky nemají jiný tvar.
Kvantum je pěkná dětská hra, která kromě náhody disponuje také zajímavou úrovní hráčských schopností. Ať už jde o rychlost nebo počtářské schopnosti, pouze všechno dohromady s pořádnou dávkou štěstí vede k vítězství. A to bude pro nejmenší rozhodně zábava, zvlášť když hra vypadá tak pěkně, jako Kvantum.