Na staveništi je blázinec. A vy jste jeho součástí. Všude se promenádují dělníci, hrkají bagry a nad hlavami se vám čas od času prožene nějaké rameno jeřábu. Přesto všechno tohle má zcela jasně daná pravidla a při pohledu z dostatečné vzdálenosti by mohla činnost všech lidí a strojů vypadat i tak trochu jako symfonie..
A správně ladit by chtěla ve vašich pocitech i karetní hra Construction Zone, která patří mezi čtveřici novinek vydavatelství Brain Games. Firma pochází z Lotyšska, jak jsme se zmiňovali už minule při článku zabývajícím se karetní hrou Food Chain (recenze). Ta nás příjemně překvapila (až na ta pravidla) a o to víc jsme byli zvědaví na další hru.
I ta vyšla v roce 2012 a její myšlenka vychází z hlavy Olivera Sihiveera. Ilustrace pak spáchal opět Gints Rudzitis, který zpracoval i obrázky zvířátek ve Food Chainu. Grafický design pak dokončil Aldis Rocens, abychom měli ten výpis jmen kompletní.
Construction Zone toho má se svým zvířecím bratříčkem společného víc. Hlavně to je krabička z tvrdého kartonu, která však má rozměr klasické karetní hry. Tedy přesně tak velký, aby se vedle sebe směstnaly dva balíčky karet. A právě ty tu jsou, ukryté pod jedním tenkým listem s pravidly. Znamená to, že hra bude mít jednoduchá pravidla? A nebude to na úkor jejich vysvětlení?
Karet je uvnitř celkem 105 a rozdělíte je do dvou skupin. Jednadvacet z nich na sobě má kresbu budov, které se budete snažit v průběhu partie dostavět. A pak je tu zbytek – 87 karet zdrojů, které vám se stavěním pomohou.
Ale to ještě nevíte, že tento velký balíček se podle ikonek v rozích dá rozdělit dál na dvojici balíčků. Jedny představují základní stavební zdroje a mají na sobě vždy pouze jeden obrázek. Všechny ostatní s více obrázky patří do kategorie pokročilých. Výjimku z tohoto pravidla představují karty jeřábů a dělníků. Ty, ačkoliv mají na sobě pouze jeden obrázek a ne skupinu, se přesto zařadí po bok těm pokročilým kartám. A to znamená, že s nimi nebudete začínat v ruce.
Na začátku partie totiž musíte mít karty roztříděné na tyto tři balíčky. Vzhledem k faktu, že se v průběhu souboje všechny karty zdrojů zamíchají, znamená to nepříjemné přebírání na začátku každé partie. Ale tím se přece nenecháme odradit a s chutí se pustíme do další přípravy.
Budovy zamícháte všechny dohromady a vytvoříte z nich tři balíčky po sedmi kartách. Tím je zaručená variabilní nabídka a její náhodné pořadí pro každou partii. Spolu s budovami patří do hromádek na stůl také všechny karty pokročilých zdrojů, tedy nejen jeřáb a dělník, ale také kombinované karty s větším množstvím ikonek v rozích.
Všechny ostatní karty základních materiálů vezmete a zamícháte je do jednoho balíčku. Zamíchání zde hraje velice důležitou roli, takže si dejte záležet. Z výsledného balíčku každému hráči rozdáte čtyři karty. Další čtveřici pak vyložíte viditelně vedle hromádky jako nabídku, z níž budou moci hráči nakupovat.
A teď se můžeme pustit do hraní. Hráči se střídají na tazích. Každý z nich začíná tím, že si musí z nabídky čtveřice zdrojů vybrat dvě a ty si přidat ke svým stávajícím kartám v ruce. Obě zbývající akce už nejsou povinné, ale hráči je mohou provést, když uznají za vhodné.
Prvním krokem k úspěšné výstavbě je zisk lepších a výkonnějších strojů. Proto můžete kdykoliv za libovolné dvě karty z ruky nakoupit jakýkoliv pokročilý zdroj. Zaplacenou dvojici položíte na odkládací balíček, který časem vytvoří nový dobírací, jakmile karty dojdou. Pokročilou kartu si můžete vzít do ruky a třeba ji hned použít ke stavbě.
Ta je třetí a poslední fází tahu hráče, který může ve svém tahu postavit maximálně jednu budovu. Nabídka je vždy jasně stanovena trojicí karet, které jsou odkryté v danou chvíli na zamíchaných balíčcích budov.
Každá stavba má jasně danou cenu, kterou musíte zaplatit. To uděláte jednoduše tak, že zahodíte daný počet karet (a tedy surovin) a vezmete si k sobě postavenou budovu. Ačkoliv jsou některé těžší a jiné jednodušší na postavení, není v nich v konečném důsledku žádný rozdíl. Vyplatí se vám tedy stavět především ty jednodušší. Ale někdy prostě není na výběr.
Zajímavý zvrat je, že i když zahodíte karty pokročilých zdrojů, putují už právě do odhazovacího balíčku. To znamená, že jakmile jej zamícháte, už budete mezi klasickými kartami v nabídce nacházet normálně i ty cennější, které si ovšem budete moci vzít prostě a jednoduše zdarma. Tím se hra v druhé fázi zrychlí, ale také ještě více zaměří na náhodu.
Souboj ve stavbě končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů dosáhne předem stanoveného počtu budov. Tento konstruktér se okamžitě stává vítězem partie. Nenásleduje žádné sčítání bodů ani jiné zvraty, které by mohly situací zamíchat.
Construction Zone je jedním jednoduchým slovem zklamání. V porovnání s Food Chainem má naprosto jednoduchá a srozumitelná pravidla. Jenže to je jediná bitva, kterou může tato hra vyhrát. Ve všem ostatním je minimálně o řád horší, ačkoliv se znovu jedná o karetní hru.
V jejím hraní není žádná elegance a pocit z toho, že něco dokážete. Je to všechno jen o pouhém střádání karet, které vlastně v konečném důsledku zase vyměníte za jiné karty. A ani nemůžete taktizovat, nic takového.
Hráči si sice vyfouknou navzájem karty pod rukama, ale nemají z toho radost. Ani ve chvíli, kdy je v nabídce nějaká pokročilá karta. Všichni ví, že to je prostě náhoda. A ta toho nemá se zábavou moc společného. Tedy alespoň v podání Construction Zone.
Náhoda je tu všude. Zamíchaný balíček vám nabízí suroviny, které nepotřebujete, v ruce začnete se zdroji, které nevyužijete. A pak v půlce se začnou objevovat najednou v nabídce i karty pokročilé. A jestli máte smůlu, všechny vám je vyberou soupeři. A nezachrání to ani strohá grafika.
Construction Zone je hrou, která bude těžko hledat publikum. Je kompletně náhodná a jediná zajímavá myšlenka je v míchání pokročilých zdrojů se základními v druhé fázi hry. Jinak se ale jedná o nezábavný zážitek, kterému byste se asi měli raději vyhnout.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Oliver Sihiveer |
Ilustrace | Gints Rudzītis |
Vydavatel | Brain Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Card Game, City Building, Industry / Manufacturing |
Mechanismy | Hand Management, Set Collection |
Více o hře.
+ malé rozměry
+ jasná pravidla
+ zajímavý nápad s mícháním pokročilých karet
- náhoda
- chybí atmosféra
- obyčejné vyměňování karet není prostě zábava
- minimální možnost taktizování
- boduje se počet karet, které nejsou srovnatelně těžké k nakoupení
- a ještě jednou náhoda