Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: MindOK Čarokniha – když z knihy rostou příběhy

Konečně se přede mnou rozestoupila džungle a vidím ji. Věž, o které nám vyprávěli rodiče. Místo, kde leží zázračná kniha, která slouží jako brána do světa draků. Na začátku nás byly desítky, ale nebezpečnou cestu plnou dravých zvířat a přírodních pastí jsem zdolal jen já. Nebo ne? Přimhouřím oči a na stěně věže vidím malou postavu. Zakleji. Nejsem tu první! Musím ihned vyrazit!

Hráči nemusí tuto obtížnou cestu absolvovat, protože jim ji designéři Martino Chiacchiera a Michele Piccolini servírují až pod nos. O jedinečně ilustrace se postaral Miguel Coimbra a výsledek vyšel pod dohledem firmy dvGames. A teď roste Čarokniha i v češtině, a to zásluhou firmy MindOK, která její lokalizaci přináší.

Na víku masivní a vysoké krabice vidíme zářící knihu, ze které vyrůstá magický strom. Uvnitř na hráče čeká v první řadě titulní kniha. Protože její obsah je tajemství, zatím je bezpečně obalena folií a nechá všechny pouze netrpělivě pokukovat. Položí ji do středu stolu, kde zůstane centrem pozornosti po celou dobu partie. Vytvoří si pak společné zásoby figurek běsů (podle počtu hráčů), žetonů jisker, destiček osudu a žetonů srdce. Balíček karet se skládá ze dvou částí, z útržků a běsů, každý opět dostane svoji vlastní hromádku, předem zamíchanou.

Samotná hra je rozdělena na kapitoly a ke každé náleží jedna obálka. Ta určí hráčům změny v přípravě i list, který si mají v čarovné knize nalistovat. Hráči si na začátku první kapitoly vyberou každý svého hrdinu. Na výběr mají ze čtyř postav.

Partii řídí vždy karty kapitoly, které se postupně objevují a dávají hráčům pokyny, možnosti a cíle. Každé kolo se dělí na dvě částí – fázi hrdinů a fázi nepřátel. Na začátku se tedy mohou hrdinové pohybovat po mapě (aktuální straně Čaroknihy) na sousední políčko, používat své speciální schopnosti, interagovat s prostředím nebo útočit na nepřítele s jedinečnými útočnými schopnostmi svého hrdiny. Vždy ale může každý ze členů týmu provést pouze jednu činnost a to v libovolném pořadí hráčů.

K napadení běsů, jak se tito nepřátelé v prostředí knihy jmenují, je potřeba být úspěšný v hodu kostkami. Mohou tak udělit zranění protivníkovi a postupně jej zdolat. Běsové mají dva životy, první je omráčí, a druhý dokončí dílo jejich vyhnání zpět mimo plán.

Ve světě za portálem knihy mají velkou sílu jiskry. Jsou to blyštivé kameny, které umožní hrdinům používat některé silnější schopnosti, které vyžadují zaplacení. Jiskry hráči najdou, jak se povalují na různých místech mapy a mohou je sebrat využitím své akce.

Jakmile každý z hrdinů zvolí a provede jednu akci, nastává čas na fázi nepřátel. Ta nemá pevně stanovená pravidla, ale liší se podle toho, jakou kapitolu hrajete. Protivníci se řídí pokyny na aktivní kartě cíle a může znamenat pohyb běsů, objevení nových na pozici s vírem nebo jiné speciální aktivace. Běsi mohou také zaútočit na hrdiny, pokud s nimi sdílí pozici a bez jakéhokoliv hodu nebo jiné možnosti obrany ztratí hrdiny jedno srdíčko. V opačném případě se alespoň posunou směrem k tomu nejbližšímu.

Čas hráčům odpočítávají destičky osudu. Jakmile jim dojdou, už je pozdě na cokoliv, o co se hrdinové v tu chvíli snaží. Jejich boj okamžitě končí porážkou a kapitolu budou opakovat. Pokud se ale dokážou prokousat až k poslední kartě, pak se dílo podařilo. Ale není čas slavit, protože další kapitola v pořadí čeká.

Čarokniha je kouzelným dobrodružstvím, které všechny své hlavní karty sází na vizuální a prostorový dojem, kterému se daří neskutečně umocňovat celkový zážitek. Současně to ale také naznačuje cílovou skupinu, kterou jsou především rodiny s dětmi, případně ti hráči, kteří mají rádi pohádky.

Hra ale překvapivě (s ohledem na zmíněné publikum) není nijak jednoduchá. Porážka přijde nenápadně, ale hráči o ní dopředu alespoň z části tuší. Všichni musí spolupracovat, aby boj se zlem přestáli v pořádku, mohou se radit, debatovat a

Hrdinové postupně objevují knihu, nové lokace a také mechanismy, které se s každou další kapitolou nabalují, mění a dělají hru neustále zajímavou. Nemusíte tedy mít strach z toho, že by se jednotlivé partie opakovaly a staly repetitivními.  

Šest kapitol je dost, ale současně málo. Všechny se vám nejspíš nepodaří dokončit úspěšně napoprvé, protože jsou partie plné soubojů, náhody a štěstí. Jakmile ale vše dohrajete, budete chtít víc. A jediným způsobem, jak to dostat, je hrát znovu. A to už není tak úplně ono, ačkoliv vás pravidla nabádají k hledání nových cest a tajemství, která jste minule neobjevili. Jejich hledání se ale stane hlavní náplní a díky tomu budete i z partie mít dost jiný zážitek. Na první průchod je prostě hra výrazně lepší, ačkoliv i při druhém hraní zůstává stále co objevovat.

Hra je svým laděním i dojmem z obtížností mírně náročnějšího rodinného hraní blízká hrám, jako jsou Mice and Mystics (nevyšlo česky) nebo Plyšová hlídka. Odpovídá tomu i fakt, že hra zůstává extrémně jednoduchá mechanicky. Pravidla jsou krátká, možnosti hráčů se řídí jednotlivými scénáři, takže neztratíte zbytečně času jejich učením na začátku.

Pro někoho může být trochu problémem opakování prohraných kapitol. Na jednu stranu se jedná o výzvu a snahu překonat sám sebe a svůj neúspěch, ale pomalu vyvane pocit novoty. A pokud by se vám to stávalo v kampani častěji, může to být nepříjemné narušení zážitku.

Náhoda je stěžejním prvkem partie a tvořitelem napětí. Může ale také přinést porážku pro všechny zúčastněné. Protože se jedná o kooperativní hru, tak jde o spolupráci hrdinů a jejich vhodné posouvání po mapě. A kvůli celkovému dojmu si objevování různých zákoutí užijete nejvíce s dalšími hráči. Ideálně s vyšším počtem blížícím se maximální čtyřce. Ani ta herní doba to nijak nepokazí, ačkoliv hodinu přesáhnete, nebudete rezervovat zdaleka ani dvě.

Hrdinové se v průběhu kampaně vyvíjí, stávají se silnějšími a jejich stav se přenáší mezi jednotlivými kapitolami. Tedy s výjimkou porážky. Postupem času hráči nasbírají nějaká kličová slova, která řídí jejich další postup světem i kapitolami.

Zpracování je jednoduše úžasné. Od knihy přes krásné figurky až po samotné kapitoly a jejich variabilitu, vše je naprosto perfektní. Jediné, k čemu bychom mohli mít výhrady, tak je samotný příběh. Ten mohl být určitě zajímavý a nedostává tolik prostoru, jako jsme si zvykli u druhých dvou zmiňovaných her.

Čarokniha je hra, která děti uhrane a nepustí. Je to láska na první pohled. Jakmile jednou knihu otevřete a před vámi se rozvine svět pod kořeny a ve větvích, budete muset hrát. Běsi vám nedají spát. Ale nejvíc se budete těšit na to, jaká tajemství a nečekané zvraty kniha ukrývá. Její stránky dostojí jménu hry a naprosto vás očarují.

Recenze: MindOK Čarokniha – když z knihy rostou příběhy
Čarokniha je vším, co byste od rodinné deskové hry mohli chtít a možná ještě víc. Scénáře postupně odhalují hráčům nejen více příběhu, ale také je noří hlouběji do světa prostorového herního plánu. Partie přiková děti ke stolu tak, že zapomenou na počítače i mobilní telefony. Snažení je napínavé, založené z části na náhodě a také na otáčení karet. Čarokniha je okouzlujícím počinem, který by měl mít doma každý milovník dobrodružných příběhů.
Klady:
+ úžasný vzhled
+ děti jsou nadšené
+ postup kampaní
+ rychlé naučení
+ napínavé
+ triky s knihou
+ i s dalšími pravidly zůstává hra jednoduchá
Zápory:
= horší znovuhratelnost
= náhoda
= trochu slabší příběh
4.8
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dragon Canyon – průsmyk smrti