Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Bylo nebylo – princezny, rytíři a draci

Když jste hrdnou, máte na ramenou obrovskou zodpovědnost. Očekává se, že každý váš krok bude plný odvahy a vítězství. Očekává se, že když se kdekoliv kolem hradu objeví nebezpečí, neohroženě se za ním vydáte a budete chránit všechny své spoluobčany. A nezáleží na tom, jestli tím nebezpečím je zdivočelý pes, zaběhlý tygr nebo hladový drak.

Zamkněte princezny pod zámek, přichází drak a brousí si zuby a drápy na pořádný blonďatý úlovek, přichází hra Bylo nebylo. Vytvořila ji designérská dvojice Matthew Dunstan a Brett J. Gilbert, o nezapomenutelné ilustrace se postaral Miguel Coimbra. Hra vyšla pod záštitou francouzské společnosti IELLO a v rámci svého programu Albi Exclusive si ji vyhlédli ve firmě Albi.

Na víku menší krabičky vidíme výjev, který by se vyjímal na každém sklíčku v kostele – princeznu, jak stojí před dračí postavou. Nutí nás to už nyní přemýšlet, jestli si princezna přišla pro rytíře nebo draka. Hráči budou do začátku potřebovat startovní destičky území, které poznají mezi ostatními destičkami snadno – skládají se rovnou ze tří šestiúhelníků. Vznikne tak plocha lesů a plání a každý z trojice hlavních hrdinů celého příběhu má zde svoje místo. Právě na tato místa hráči rozestaví jejich postavičky.

To ostatní destičky terénu jsou jednodílné a nabízí čtyři možné terény. Tyto dílky zůstanou ležet v zamíchané hromádce. Společně začnou hráči psát kroniku království, a právě za tímto účelem si rozdělí rovným dílem balíček karet, které si položí před sebe obrázkem dolů a doberou si jednu horní kartu do ruky. Vedle tohoto balíčku si umístí jednotliví účastníci také jeden kouzelný žeton, zatím obrázkem dolů.

Hráči společně prochází jednotlivá kola a střídají se na tahu, ve kterém mají vždy na výběr ze dvou možností. Podle karty v ruce se může rozhodnout, jestli chce přiložit novou destičku k mapě. Především ale bude mít hráč motivaci pohnout libovolnou postavou v království. Při tom pouze princezna se pohybuje tak, jak bychom očekávali, tedy z políčka na políčko. To rytíř se na svém koni přesouvá vždy o dvě políčka, nikdy méně, nikdy více. Drakovi hráč určí vždy pouze směr a on odplachtí až na úplný okraj odkrytého království.

Může se také stát, že hráč není spokojený se svým stávajícím úkolem. V takovém případě může obětovat celý svůj tah, aby ve své knize obrátil stránku, horní kartu vložit dospod a odhalit tak zbrusu nové dobrodružství. Všechny tyto karty stránek předepisují nějaké pozice pro postavy vůči mapě nebo ostatním figurkám.

Naopak důsledkem posunu figurek může rozestavení odpovídat zadání na hráčově aktuální kartě. Pokud je tomu tak, může nyní odvyprávět svůj příběh. Taková karta zůstane ležet stranou jako splněná a hráč si vezme další úkol v pořadí.

Hrdinové postupně plní jeden svůj úkol za druhým, jak se pohybují figurky po mapě a postupně vytváří všechny požadované situace. Jakmile hráč už nemá ve svém balíčku žádný další úkol, stává se vítězem partie.

Bylo nebylo je tak trochu nepředvídatelná hra, ve které se vzájemné pozice postaviček neustále mění, přelévají a s tím se vyvíjí také možnosti a přání samotných hráčů. Jenže bohužel tu není dostatek strategie a plánování, které by opodstatnily opakované hraní.

Přesto pokud přistoupíte k tomu, že jde o hru pro děti a rodiny, pak se všechno dost mění. Děti to pozicování s figurkami baví, ale i tak se nemůžeme ubránit pocitu, že mohla být výsledná hra o pořádný kus lepší. A nedalo by to ani moc práce, protože základ je solidní.

Ve více hráčích funguje v rodině parádně, pokud se zapojí děti i rodiče. Pak umí opravdu bavit, a to je místo, kde září nejlépe. Pokud se ale do hry zapojí jen dva soupeři, pak se může stát, že se hráči navzájem blokují a je třeba, aby jeden ustoupil. Taková situace dost kazí dojem, takže ve dvou ji raději vůbec nezkoušejte.

Hra umí skvěle potěšit také zpracováním. Veškerá grafika se opravdu povedla, k tomu jsou tu ještě krásné figurky, takže o zájem dětí rozhodně není nouze.

Bylo nebylo je hrou, která je lehká i na kategorii rodinných her. A přesto právě pro hraní s dětmi je opravdu příjemná, jen nesmíte mít přehnaná očekávání. Jde jen o poziční hru a hráči musí umět i dobře vybrat, když mají vhodně manipulovat s kartami v ruce. Bylo nebylo ale mnoho hráčů zklame, protože na první pohled vypadá, jako že nabídne více taktiky a možností.

Prozkoumávejte dál
Recenze: Guess Club – hádáním za vítězstvím