Čím může vládce ukázat svoji opravdovou nadřazenost a moc? Nejsou to popravy, ani války se sousedními zeměmi. Ke všemu stačí mírové řešení v podobě postavených velkolepých staveb. A v Číně takovými budovami byly před 2000 let pagody. Se svými několika patry svěšených střech vypadají opravdu majestátně.
A právě v jejich počtu budete soutěžit v deskové hře Qin od firmy Pegasus Spiele a eggertspiele. Jejím autorem je známý a populární Reiner Knizia, autor her Ingenious a také Euphrat a Tigris, které je Qin podobný. To opět nasvědčuje faktu, že tento designér začíná pouze vykrádat vlastní nápady a nesnaží se přijít s ničím novým a originálním. Ale to neznamená, že Qin je špatnou hrou. Její vydání v roce 2012 doprovodil ilustracemi Dennis Lohausen.
Hra se ukrývá v krabici lemované čínskými draky a elegantními ptáky, ale všemu vévodí právě pagoda. Se slibem, že svými činy nastartujete slavnou dynastii Qin, vám krabice otevře svoji náruč. Všechno to začne oboustranným herním plánem – jedna strana je v barvě ptáka (pro začátečníky), druhá je lví. Obě strany jsou rozdělené na malé čtverečky, kterých je dohromady 169 (13 x 13). Pláně se liší v rozložení startovních pozic, ale především v umístění vesnic a dalších zeměpisných prvků.
Ke hře budete navíc potřebovat už jen dvě komponenty. Hromadu čítající 72 dvoudílných provincií šesti druhů, různě kombinujících červenou, žlutou a modrou barvu. Ty jsou společné, protože hráči se stanou vlastníky pagod. Plastových figurek je dostatek – pro každého ze soupeřů 24, dohromady tedy 96 ve čtyřech barvách (zelená, fialová, černá a bílá). Co vás na nich ale zaručeně zaujme je fakt, že lze pagody umisťovat na sebe. To má velice důležitý efekt pro samotnou partii.
A to je všechno, takže můžeme začít obratem připravovat partii. Nejdříve si podle svojí zkušenosti vyberete stranu herní desky, pro začátečníky je doporučená ptačí. Každý hráč ze zamíchané hromádky dílků dostane tajně tři, které si ponechá a bude s nimi hrát. Zbytek vytvoří nabídku pro další průběh partie. Pak si hráči vezmou pagody. Jejich množství dostupně pro každou barvu závisí na celkovém počtu hráčů v partii – ve dvou dostanete všech 24, zatímco ve čtyřech bude každý hráč soutěžit jen s 15 pagodami.
Teď je hra připravená a stavba může začít. Ve svém tahu máte jen jednu možnost – vybrat dílek z ruky a přidat jej na herní plán. Nezáleží na barvách provincie, ke které jej přikládáte, ale vždy musí navazovat alespoň jednou stranou na již existující zastavěnou oblast. Na začátku navazujete na nakreslené startovní provincie, které jsou na odlišných stranách na jiných místech. Natočení dílku zůstává na vás.
Vyložení provincie je ale pouze první částí tahu. Z pozice dílku vyplynou vaše další povinnosti. Obvyklou situací bude vytvoření nové nebo rozšíření stávající provincie. K tomu, aby nějaká nová oblast vznikla, musí spolu sousedit alespoň dva dílky stejné barvy. Pokud jste autorem takovéto nové provincie, můžete si na ni udělat nárok tím, že na jedno z políček položíte pagodu svojí barvy.
Rozšíření pak je pouhým přiložením nového dílku k již obsazené oblasti. Je pouze na vás, jestli zvětšíte při této akci třeba i soupeřovu oblast. Jinak se nic neděje až do chvíle, kdy se provincie rozroste na pět nebo více políček. Taková plocha už se označuje jako velká provincie, kterou znovu zvýrazníte rozšířením pagody do druhého patra. Tady právě využijete už v komponentách zmiňovanou možnost pokládat stavby na sebe.
Prvním a základním úkolem je obsazování vesnic. Ty jsou na herním plánu vyznačené šedou barvou a mají různou grafiku. A jsou jednou z důležitých cest k vítězství. Jakmile svoji provincii rozšíříte do sousedství vesnice (sdílí s ní alespoň jednu stranu), tak ji můžete zabrat pro sebe. Pochopitelně pouze v případě, že to neudělal někdo už před vámi.
Tohle rozšiřování vlastního impéria je pěkné, ale nevydrží vám dlouho. Dříve nebo později se dostanete se soupeři do křížku. Z toho pak pramení bitvy o vesnice. Obyčejní obyvatelé se přikloní vždy k tomu silnějšímu. A sílu v téhle hře určují pagody. Je tedy jasné, že pokud některý z hráčů připojí k vesnici svoji oblast s větším množstvím staveb, získá vesnici do své moci a vymění figurku pagody za jinou.
Poslední možností, jak mohou oblasti ve hře změnit majitele, je spojení více provincií stejné barvy do jedné. V takové situaci přežije pouze ten z hráčů, který má v nově vytvořeném jednobarevném prostoru nejvíce pagod (každé patro pagody se počítá jako jedna budova).
Zde přichází v platnost jedno zásadní pravidlo, které vás poprvé zaskočí – nikdy nesmíte spojit provincie v situaci, kdy by došlo k remíze v počtu pagod. Naopak velké provincie o pěti a více políčkách jsou v bezpečí, protože je nikdo nemůže pohltit. To ale neznamená, že nemůžete právě s takovou oblastí zajmout nějakou malou a slabou sousední provincii.
Na konci vašeho tahu, po položení dílku a vyhodnocení všech efektů, si doberete jeden dílek. Tím máte znovu na výběr v příštím tahu tři dvoudílky. Partie pokračuje, dokud někdo nepoloží všechny své pagody. Souboj může ale také skončit vypotřebováním zásoby pagod. Zatímco v první situaci vítězí hráč, který se zbavil všech svých budov, v druhé možnosti rozhoduje počet položených pagod. Hráč, který jich má ve hře nejvíc, se stává vítězem.
Qin je jednoduchá taktická hra, která potěší všechny milovníky přemýšlivých her. Je kouzelně jednoduchá a přitom zábavná a až do úplného konce vyrovnaná.
Náhoda v podobě náhodných dílků v ruce zde není tak výrazná. V nabídce jsou pouze tři barvy, které jsou na kartičkách různě kombinované. A protože na plánu vám nepatří žádná konkrétní barva oblastí, ale pouze pagody, které je označují, nemáte problém zahrát jakýkoliv dílek. Právě proto není jakkoliv omezeno jejich pokládání na plán a nemusí navazovat barvou, pouze musí pokračovat v zastavěné ploše.
V podstatě by se dala označit za kombinaci pokročilého domina a Carcassonne (recenze). To ale určitě není na škodu a podobnost nelze brát jako negativní vlastnost. Všechny prvky hratelnosti jsou propojeny velice šikovně a Qin má velkou naději stát se opravdu oblíbenou, ačkoliv v podstatě abstraktní, hrou.
Hra nabízí spoustu možností, jak ovlivnit nejen vlastní, ale také soupeřův výsledek. Díky dobývání vesnic a možnosti zajímání provincií můžete zvrátit i zdánlivě jednoznačný vývoj. Právě proto není dobré při souboji polevovat v pozornosti ani, když si myslíte, že už máte vítězství v kapse.
Celá zábava vyniká také příjemně krátkou herní dobou. Jeden souboj je záležitostí na dvacet minut a proto není problém hrát třeba i na více než na jednu vítěznou partii. Tím vymýtíte i tu poslední pochybnost o tom, že by trocha štěstí v losování dílků mohla ovlivnit vaše vítězství.
Zatímco ve dvou je hra opravdu výrazně taktickou záležitostí, s více hráči může dojít k drobnému problému. O vítězi může v podstatě rozhodovat hráč, který už nemá žádnou šanci na vítězství.
Ano, je to jednoduchá hra a téma zde je pouze na poslední chvíli nalepené na herní princip. Ale vadí to? U tohoto zajímavého zážitku vlastně ani moc ne. Fanouškům abstraktních her to bude jedno a skvěle si tenhle šperk užijí. Oproti tomu milovníci jiných typů deskových her se Qinu stejně vyhnou a nenajdou v něm zalíbení.
Zárukou neopakovatelnosti partií je nejen náhodné losování dílků, ale také dvě strany herního plánu, které nabízí odlišné zážitky. Startovní pozice i vesnice jsou rozložené zcela jinak, což napomáhá pocitu, že partie jsou opravdu jiné.
Qin dovádí k dokonalosti nejen samotnou kombinaci jednoduchých mechanismů, ale také překrásné grafické a dílenské zpracování. Od figurek pagod až po detailní ilustrace oboustranného herního plánu. Není pro každého, ale pokud někdo má v oblibě abstraktní hry, pak je tohle výborná volba, jak si užít spoustu skvělých bitev nad jednoduchými pravidly.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Reiner Knizia |
Ilustrace | Dennis Lohausen |
Vydavatel | eggertspiele, Delta Vision Publishing, Gigamic, Lautapelit.fi, Pegasus Spiele, R&R Games, White Goblin Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (12 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Ancient, Territory Building |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Enclosure, Hand Management, Tile Placement |
Rozšíření | Qin: Toad and Dragon Turtle Game Boards |
Rodina | Country: China |
Více o hře.
+ výborné zpracování, pagody lze umisťovat na sebe
+ opravdu rodinná hra, vhodná i pro děti
+ plán se neustále vyvíjí
+ oboustranná herní deska
+ v každém tahu máte kam hrát, protože dílky nesou vlastní barvy a ne ty vaše
+ napínavé až do konce
+ krátká herní doba
- některým hráčům může chybět trochu víc atmosféry