Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Bushido Der Weg des Kriegers – nejdůležitější jsou věrnost a čest

Bushido - balení

Pouze dvanáct měsíců. Jen tolik časů zbývá, než se Japonsko zcela rozpadne. Jeho slavná soudržnost je na pokraji. Současný vladař je slabý a oslabený nemocí. V jednom ze světlejších dnů, kdy císař vstal z lůžka a přijal poradce, rozhodl, že jeho nástupcem se stane ten nejčestnější muž v paláci. Rádce mu pečlivě naslouchal a souhlasil. Jenže jak změřit takovou čest?

My to naštěstí dovedeme v deskové hře Bushido. Právě zde se budete snažit o zdokonalení svojí „cesty bojovníka“ (doslovný překlad názvu hry). Jedná se o unikátní hru, jejíž design mají na svědomí Michael Nietzer a Oliver Wolf, autoři hry Das Letzte Bankett (recenze). Grafiku pro vydávající společnosti GameHeads a Heidelberger Spieleverlag zpracoval Hans-Jörg Brehm.

Nebudeme vám to nijak zastírat – muž na víku krabice se klaní svému císaři a stejně tak byste se vy měli poklonit této hře, ještě než ji otevřete. Zatímco muži v Japonsku potřebovali spoustu meditace a soustředění na zvládnutí potřebných dovedností, vás čeká dlouhá cesta při ovládnutí této hry. Bushido je všechno, jen ne jednoduchá a rychle přístupná. S tím se ale také pojí velice pečlivé otestování, protože hra má za sebou dlouhý vývoj, než se konečně dostala na pulty obchodů.

Bushido - připravená hra

V krabici najdete obrovskou záplavu komponent, kterou v poklidu zahájí brožura pravidel (v angličtině) a plátěný pytlík pro losování podpory. Pod nimi je společná deska, na které čtyři sekce plné prázdných čtverečků. Uprostřed je největší zlatá trasa určená pro sledování cti. Vlevo od ní máme počítadlo vojenské síly a také příjmů vašeho klanu. V pravém horním rohu pak je ukazatel kol.

Čeká na vás ale také 32 japonských provincií představovaných většími šestistrannými dílky rozdělenými na sedm druhů. Každý dílek má navíc v pravé části uvedenou hodnotu cti, kterou získáte z jeho kontroly, rýžová miska znázorňující počet vojáků dodávaných touto provincií a také ekonomická síla v podobě katan. Právě tyto zbraně jsou zpočátku trochu matoucí, protože byste čekali, že budou zastupovat právě vojenskou sílu místo misek.

Dále tu máme hromady žetonů různých tvarů a efektů. Je tu 102 čtvercových dílků katan o třech sílách, ale také 35 žetonů efektu představujícími intriky. K ovlivnění výsledku bojů využijete pro změnu kulaté disky taktiky, kterých je 33 a mají různé schopnosti.

Bushido - připravená hra

Hráči si své role budou v průběhu partie měnit. Pro každé povolání je připravena jedna kartička a jsou to Daimyo (aktivní hráč), Samurai, Bushi, Sensei a Hatamoto. Na každého z pěti hráčů čeká jedna zástěna v jeho barvě, 30 žetonů vojáků (to představuje maximální sílu jeho vojska), tři další vojenské žetony použijí hráči na sledování svého příjmu, samurajské cti a také počtu rýžových misek z jeho provincií. Poslední kulatý žeton v jeho barvě bude sledovat na největším počítadle čest Daimyo, která je tou pravou cestou k vítězství.

Právě teď jsme se dozvěděli, že ve hře jsou dva různé druhy cti. Zatímco první – samurajská – nemá přímý vliv na vítězství, ale můžete ji později proměnit za užitečné profity, čest Daimyo je přesně to, co z vás udělá nového šóguna.

Na začátku hry dostane každý ze soupeřů jednu zástěnu, za kterou si bude moci ukrývat svůj majetek. Vezme si také všech svých třicet vojáků spolu s trojicí připravenou ke sledování stavu jeho armády a situace, čtyři žetony taktiky a další žetony s bonusovou ctí.

Bushido - připravená hra

Nyní je třeba v závislosti na počtu hráčů připravit herní plán provincií, který se liší ve velikosti od 18 pro tři hráče až po maximálních třicet v pěti soupeřích. A protože to jsou vždy násobky šesti, je jasné, že každý z hráčů začne partii právě s šesti provinciemi, z nichž jedna bude představovat jeho klanovou pevnost. Všechny rozložíte do doporučeného tvaru náhodně, obrázky dolů.

Nejdříve si všichni vyberou pozici pro svoji pevnost. Takový dílek se nebude v průběhu partie otáčet, protože zadní strana všech odpovídá vzhledu samurajských pevností. Všechny ostatní ale budou bojovníci postupně otáčet a obsazovat částí svého vojska. Je pouze na hráčích, které provincie si do začátku vyberou, jejich území spolu nemusí sousedit.

Jako výsledek tohoto rozmístění, poté co jsou všechny provincie obsazené vojáky, je třeba zaznamenat počáteční stavy na společné herní desce. A protože už víme, že každá provincie přináší svému vlastníkovi nějakou tu rýži, vojáky a čest, sečteme je a dostaneme startovní hodnoty pro každého z protivníků na všech třech stupnicích. Navíc položíte na jedničku v levém horním rohu černý ukazatel kola.

Bushido - připravená hra

Hráči nyní podle vyšlou další svoje vojáky do provincií a to tak dlouho, dokud jim stačí na jejich zásobení rýže – co voják, to jedna miska z provincie. Rozdělení bojovníků zůstává opět zcela v moci samotného hráče.

Všechny dílky katan a efektů vložíte do pytlíku. Hráči si z něj vylosují po desítce náhodných žetonů, které si tajně umístí za svoji zástěnu jako počáteční podporu svých vojsk. Potom sáček položíte vedle vytvořeného herního plánu, kde bude čekat na další akci. Začínající hráč dostane všechny karty postav a partie může začít.

Hráč, který všechno začíná, se stává Daimyem, jehož portrét si položí před sebe. V prvních částech tahu jedná sám, dostane nové posily vojsk podle ukazatele přísunu rekrutů, vymění nechtěné žetony taktiky, nakoupí čest za katany a především uspořádá čajový dýchánek. Pouze na něm je možné proměnit samurajskou čest na tu mnohem důležitější, daimyovskou v poměru dva ku jedné.

Bushido - připravená hra

K tomu ale potřebuje hráč ještě jednoho soupeře, který se k němu za úplatu (pět bodů samurajské cti) připojí. Může ale pochopitelně také odmítnout, což ho ale bude stát jeho samurajskou čest – odečtení deseti bodů. Poškodí tím ale i hráče na tahu, který ztratí dva body Daimyo cti. Hráč, který má samurajskou čest nižší, než deset NEMŮŽE odmítnout!

Další příjemnou povinností aktivního hráče je rozdání rolí ostatním. Tím určí vývoj celého svého tahu a právě toto je místo, kde začíná být Bushido naprosto unikátní. Pouze oni za něj budou dobývat území (samuraj) a někdo jej zase ztratí jako napadený (bushi). Sensei a Hatamoto (přítomný pouze v pěti hráčích) mají možnost průběh a výsledek ovlivnit.

První má šanci do budoucího boje zasáhnout Sensei s využitím některého žetonu efektu. Zatím ale neví, které území bude cílem útoku a zná jenom obránce, tedy oblast, na niž se bude Samurai zaměřovat. Provincie tak může posílit vysláním roninů. Ale především mu půjde o jeho vlastní prospěch, který má ze špionů shinobi (přinesou mu nahlédnutí za soupeřovu zástěnu) a chanoyu, který mu umožní přeměnit samurajskou čest na čest Daimyo.

Bushido - připravená hra

Poslední v řadě je geisha, která má ale současně největší sílu, protože může svými svůdnými akcemi ukončit celé kolo – po jejím zahrání už nikdo nesmí podnikat žádné akce! Pokud ale japonskou krásku Sensei nezahraje, mají ostatní hráči také možnost vyložit nějaké efekty. Jenže aby dosáhli požadovaného efektu, musí místo jednoho žetonu zahrát dva stejného druhu, a proto tak dělají pouze v případech opravdové nouze.

Fáze hráče Hatamoto se odehrává pouze v pěti hráčích a zahrnuje možnost povstání v některém území aktivního hráče. Teprve pak se dočká Daimyo výběru svojí cílové provincie, pokud chce útočit a současně může také přesouvat svoje jednotky mezi spojenými dílky pod svojí kontrolou..

V tuto chvíli do hry zasáhnou další dvě role – Samuraj a Bushi, kteří se v roli útočníka a obránce poperou ve jménu Daimya. Bitva se odehrává ve třech fázích – nejdříve každý z bojovníků připraví za zástěnou libovolný počet žetonů katan, které jsou symbolem síly a umístí je do věže tak, že je viditelná pouze hodnota horního žetonu.

Bushido - kartičky rolí

Hráči si navzájem ukáží hromádky, ale vědí pouze jejich výšku. Protože ale na žetonech mohou být jedna nebo dvě katany, nemají stále přesnou představu o síle soupeře. Teď je čas zahrát disky taktiky, které výrazně ovlivní ztráty na poražené straně. Vítězem bitvy se stává hráč s více katanami po započítání efektu taktiky. Výsledky dvojic zahrané taktiky mají za následek ztrátu některých jednotek v poraženém území. Provincie změní majitele pouze v případě, že se v ní po bitvě nenachází už žádné jednotky obránce.

Co z toho tedy má hráč, který zastupoval Daimya? Pokud vyhraje, může získat hodně samurajské cti, kterou pak lze přeměnit na čest vítěznou. Totéž platí i pro obránce v případě, že vyhraje. Body hráči získávají za zabité jednotky soupeře, ale třeba i za použité katany.

Samuraj má ale ještě jednu motivaci neprohrát. Pokud se tak stane, má hráč v roli Sensei možnost svolat shromáždění rady a potrestat ho za jeho nešikovnost. Může ho to stát až deset bodů samurajské cti, ale také život, protože Sensei nebo i ostatní hráči mohou požadovat rituální seppuku. Poslední slovo má ale vždy Daimyo, který může nebo nemusí přijmout návrh. Podle toho jak moudře Sensei radí, může získat nebo ztratit body cti.

Bushido - žetony

Po několika drobných dalších možnostech, jak ovlivnit hru nastává konec kola. Role Daimya se posune o jedno místo po směru hodinových ručiček. Výjimkou je chvíle, kdy některý z hráčů získal padesát bodů Daimyo cti nebo mají hráči za sebou dvanáct kol. V obou případech hra končí a bojovník s nejvyšším ziskem Daimyo cti se stává vítězem.

Bushido staví na skvělých myšlenkách neustálé hráčské interakce, ale především na jejich motivaci ke vzájemnému napadání. Díky tomu si hráči opravdu nedarují ani kousek prostoru a neustále se snaží na úkor ostatních získávat nějakou tu čest. Právě tak, jak by se to dělo v opravdovém boji o moc. Zde je místo, kde se dokonale vyplatí známé: své přátele si drž blízko, ale nepřátele ještě blíž! Nikdy není nic jistého a ačkoliv zde vlastně není žádné opravdové vyjednávání, ve skutečnosti tu je takové to skryté.

V mnoha situacích bude důležité odhadnout, co udělá soupeř. Bez toho můžete být velice rychle nahraní. Každé rozhodnutí, zrada nebo špatné chování k soupeři se vám může vrátit. Za tímhle okem za oko, zubem za zub leží především rozdávání rolí. Tím hráč na tahu má neuvěřitelnou zodpovědnost a také možnosti. Jakmile si to uvědomíte, pochopíte sílu herního mechanismu, kolem kterého je Bushido vystavěné.

Bushido - detail herního plánu

První partie je bohužel tím, na čem Bushido ztratí mnoho hráčů. Díky svým unikátním myšlenkách a spoustě různých detailních pravidel a specialit není jednoduché všechno hrát správně. Především pak samotné učení pravidel je zdlouhavé a v první partii v podstatě neustále čtete v příručce. Jediným štěstím zůstává, že v pravidlech na straně jsou zkrácená pravidla tučným písmem. Tak je hledání důležitých informací alespoň o trochu rychlejší.

Jakmile se pravidla naučíte, čas partie se vám podaří stlačit alespoň k 90 minutám. Ty jsou ale plné dění. Všichni hráči se plně účastní každého tahu a není zde žádné čekání na soupeře snad s výjimkou bitev, kdy se účastní pouze dva. Ale i ostatní výsledek zajímá víc, než by se mohlo zdát.

Bitva není ve stylu kámen-nůžky-papír, jak si mnozí myslí. Její výsledek lze opravdu velice dobře ovlivnit. Opět zde kromě počtu žetonů a štěstí na disky taktiky vstupuje do hry psychologie.

Bushido - žetony

Partie je výborná ve třech a skvělá ve čtyřech a pěti. Tam teprve možnosti kombinovat a rozdávat role doceníte naplno. Žádná provincie není bez majitele, takže ve hře se neustále síly přelévají a hráči si kradou území navzájem. A pak jsou tu dva druhy cti, které mají obě svoje důležité využití.

Zpracování je výborné. Grafika sice není malovaná takovým tím klasickým způsobem, ale o to lépe se jí daří vyvolat atmosféru opravdového japonského prostředí. Všechno do posledního žetonu je opravdu stylové.

Partie Bushido: Der Weg des Kriegers je neopakovatelným zážitkem. Nenechte se odradit první náročnou partií, protože v následujících bitvách se vám odmění svým jedinečným způsobem. Jediný způsob, jak naše pocity vyjádřit je asi tato věta: něco takového jste ještě nehráli..

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMichael Nietzer, Oliver Wolf
IlustraceHans-Jörg Brehm
VydavatelFantasy Flight Games, GameHeads, Heidelberger Spieleverlag
Rok vydání2008
Počet hráčů3 - 5
Herní doba90
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieBluffing, Fighting, Medieval, Political
MechanismyHand Management, Modular Board, Rock-Paper-Scissors, Role Playing, Simultaneous Action Selection, Turn Order: Progressive, Turn Order: Role Order, Variable Player Powers
RozšířeníBushido: Tanin the Stranger
RodinaComponents: Miniatures, Country: Japan

Více o hře.

Recenze: Bushido Der Weg des Kriegers – nejdůležitější jsou věrnost a čest
Bushido: Der Weg des Kriegers vypráví příběh o mocenském boji. Ale ne takovým tím obyčejným způsobem, jak jsme zvyklí, kdy ovládáte vlastní armádu. Tady necháte ostatní hráče, aby za vás ve vašem tahu bojovali! Ano, slyšíte správně. Rozdělíte role a pak jen sledujete, jak bitva dopadne. Odměna čeká pochopitelně i na vašeho zástupce. Právě proto zde jsou hned dvě různé cti - jedna vítězná (daimyo) a druhá samurajská. Samotné boje fungují trochu na principu kámen-nůžky-papír, ale v mnohém je můžete takticky ovlivnit. Do boje v každém tahu hráče zasáhnou úplně všichni, každý se specifickými úkoly podle svojí role. Díky tomu hráči jsou neustále zapojení v partii a nemají čas se nudit. Hra je složitější na naučení, ale jakmile se prokoušete netradičními pravidly, pak na vás čeká ohromná porce psychologických bitev a zábavy. Bushido: Der Weg des Kriegers je vynikající počin, který nadchne mnoho náročných hráčů..
Klady:

+ originální koncept
+ rozdávání rolí dodává hře novou úroveň taktiky
+ zajímavý systém bitev
+ každá hra je úplně jiná
+ všichni hráči se neustále účastní partie
+ atmosferické zpracování
+ dva druhy cti
Zápory:

- boje jsou tak trochu kámen
-nůžky
-papír (alespoň podle některých hráčů)
- složitější na naučení
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Make’n’Break Party – tikající bomba