Už cítím čistý vzduch zvenku, který v tomhle zatuchlém prostředí vypadá jaké závan horského čerstvého vánku. Přitom jsem ve skutečnosti uprostřed džungle, kde je vzduch vlhký. Jenže pocit svobody jsem zakusil jen na chvíli. Schody, které jsem si myslel, že mě vyvedou konečně ven z tohoto bludiště, míří do zdi. Někde tu musí být tajný přepínač. Doufám..
Tajemný chrám (v originále Temple Trap) je nový hlavolam z řady SMART GAMES, který opět pochází z hlavy designéra Rafa Peeterse. Tento koncept pochází z roku 2011, ale teprve v roce 2013 se logická hra podívala na český trh zásluhou společnosti MindOK.
Logická hříčka se ukrývá ve zkosené krabičce, podobně jako Anakonda (recenze) a je pokrytá kamenným vzorem. Vepředu najdete průzor, kterým můžete nakouknout dovnitř už v obchodě a uvidíte chodbičky labyrintu, který vás brzy pohltí.
Když si krabičku odnesete domů, začnete objevovat její tajemství a otevřete dvířka na horní straně. Z balení tak vytáhnete velký plastový čtvereček, který slouží jako herní plán, ale také jako skladiště všech potřebných součástek. Ve spodní části krabičky pak zůstane už jen přihrádka z tvrdého papíru, ve které se schovává brožurka se zadáním a pravidla.
Samotný herní plán je přikrytý průhledným víčkem. Teprve pod ním se nachází tajemný chrám a jeho místnosti. Složené jsou z osmi dílků, který je každý trochu odlišný a lze jej snadno identifikovat s pomocí symbolu v rohu. Některé jsou rohové, další jsou rovné uličky nebo schody. Cesta probíhá ve dvou úrovních, mezi kterými budete přecházet se zelenou figurkou.
Některá políčka pak v sobě obsahují otvory, do kterých můžete figurku postavit na začátku úkolu. Ze zdí vedou ven pouze jedny dveře umístěné v rohu. Nachází se v horní rovině cesty, takže k nim budete muset vždy vystoupat po schodech.
Z toho všeho je jasné, o čem celý hlavolam bude. Musíte jednoduše utéct ven z chrámu, ve kterém jste uvěznění. A brožurka vám naznačí, že to rozhodně nebude jednoduché, protože před sebou máte rovnou 48 úkolů rozdělených na čtyři různé obtížnosti od startera až po mastera. Samotná knížečka může být tenká, protože na každé stránce jsou rovnou čtyři zadání. Tentokrát ale kromě pořadového čísla a samotného obrázku najdete vedle natištěnou také číslici, která upřesňuje, kolik pohybů minimálně budete potřebovat k vítězství nad architektem chrámu.
A jak tedy dosáhnete toho, že se vaše postavička dostane ze svojí startovní pozice až do cíle, který představují dveře na svobodu? Můžete jednoduše pohybovat místnostmi, protože v chrámu jich je osm v prostoru pro devět. Lze tedy snadno posouvat dílky na sousední pozici. Nikdy ale nelze pohnout s dílkem, na kterém stojí postavička.
Naštěstí s dobrodruhem lze popocházet, ale zastavit se může až na políčku s otvorem. Teprve pak můžete začít s dalším skládáním chodeb do nového tvaru. Mezi úrovněmi chrámu se může postavička přesouvat pouze s pomocí schodů, stejně jako při závěrečném útěku. Samozřejmě nikdy nesmí přeskakovat prázdné políčko, ale musí vždy pokračovat suchou nohou.
Tajemný chrám je hrou, která je v podstatě založena na posouvání dílků po pevně daném plánu sem a tam. Naštěstí ale klasický mechanismus není všechno, co ve hře na vás čeká. Autor jej šikovně zkombinoval s pohybem figurky a dvěma úrovněmi, mezi kterými se pohybuje, takže ve výsledku je samotné posouvání jen částí hlavolamu.
Kombinace dvou činností dělá ze hry velkou výzvu. Musíte umět skloubit plánování pohybu místností s chůzí samotné postavičky. Teprve tak se můžete úspěšně dobrat ke správnému řešení. Je třeba tak mít dobrou představivost a schopnost plánovat pohyby v hlavě.
První obtížnost je opravdu jednoduchá a v podstatě slouží k tomu, aby děti naučila základy pohybu. I přesto ale potřebujete k úspěšnému vyřešení alespoň devět tahů. Později se ale náročnost zvyšuje a řešení bude na začátku vzdálené někdy i padesát kroků, které musíte provést, abyste se mohli radovat z čerstvého vzduchu.
Orientace při skládání zadání by mohlo být složité, ale protože má každý dílek svůj zástupný symbol, snadno pro ně najdete jejich správné umístění. Chválíme ale také řešení, která jsou na konci brožurky se zadáním, ale obsahují pouze symbol místnosti a směr, kterým ji máte posunout. Proto není problém na řešení koukat a přitom nepodvádět. Navíc se snadno můžete podívat na nápovědu, která popisuje první tah.
Tajemný chrám se je dalším podařeným hlavolamem, který tentokrát staví na známém principu, ale posouvá jej dál. Výsledkem jsou opravdu těžké úkoly, které potrápí i ty lepší myslitele. Přitom ale není tak náročná na uvažování nebo pravidla, takže ji zvládnou i děti starší sedmi let. Celkově určitě stojí za to nechat se do jednoho takového chrámu zavřít..
+ zajímavé vylepšení známého hlavolamu
+ dobře schované řešení
+ obtížnost dělá prostor i menším hráčům
+ kvalitní provedení
+ jednoduché rozlišení dílků
- krabička