Pradávná nebezpečí. Vždycky tu s námi byla, skrytá mimo naše pohledy, čekající na svoji šanci. Něco se stalo a všichni to cítí. Lidé, zvířata i kameny. Odvalily se z koryta řeky možná v naději, že její silnější proud odplaví všechnu tu špínu a temnotu. Dosud jsme to všechno slyšeli jen z vyprávění varisijských jezdců, ale dnes se u brány Sandpointu poprvé po staletích objevil obr. Lučištníci jej zneškodnili. Ale obluda byla viditelně unavená a zraněná, takže to pro ni bylo spíš vysvobození. Od té doby u sebe nosím všude dýku. Teprve dnes v noci jsem se rozhodl. Sestavím naši starou družinu..
Kdo jiný by pak měl být hlavním členem této družiny než my, hráči? Pathfinder Adventure Card Game (ACG) nám podává ruku a zve nás do svého prvního dobrodružství Rise of the Runelords, které slouží jako základní balení. Jejím autorem je Mike Selinker a všechno se odehrává ve světě Varisia, která dosud hostila pouze klasickou RPG hru na hrdiny. Teď ale přišel čas, aby společnost Paizo Publishing přinesla renesanci i do žánru dobrodružství na stole.
Všechny ty zážitky se ukrývají v úctyhodné krabici, která přesahuje rozměry všech jiných karetních her, které jsme hráli. Uvnitř vlastně nenajdete téměř nic jiného, než pět set karet. Výjimkou je pětice modrých kostek a jedna krabička se scénářem Burnt Offerings, která ale obsahuje zas a znovu další karty.
Na dně krabice se rozkládá černý pořadač, který má jasně daná místa pro všechny typy karet, ale i pro zmiňované rozšiřovací balíčky. Možná právě proto je celá krabice tak obrovská, protože samotné karty po vybalení zabírají možná deset procent celého prostoru na dně. Po zakoupení této krabice jste tak připraveni na mnoho rozšíření, které budou dále rozšiřovat zážitek z Pathfindera.
Protože karty jsou základem celého zážitku, je zde velká řada různých typů. První na řadě jsou hrdinové. Každému z nich patří hned několik listů s portrétem, příběhem postavy, ale také dovednostmi, které umí a jež se také může naučit. Na kartách jsou tak prázdné boxy na zaškrtnutí, které čekají, jak se vám povede tváří v tvář nebezpečí.
Zbývající karty můžeme zjednodušeně rozdělit na předměty, nepřátele, scénáře a požehnání. Každý z nich má trochu jiné rozložení, ale většina karet má společnou číslici v horní části levého okraje. Zatímco u protivníků označuje jejich sílu, u předmětů je to šance na jejich nalezení v použitelném stavu. Samozřejmě každá z karet má ve spodní části také nějaký speciální text a v levém horním rohu pak klíčová slova, která jsou s ní spojená. Výjimkou jsou samotné příběhy, která se dělí na lokace, scénáře, dobrodružství a příběhy. Každá z těchto karet má svoje vlastní pravidla, ale obsahuje také soupis lokací / příšer, které do ní patří.
Přes začátkem své výpravy (pozor, jednou partií vaše dobrodružství zdaleka nekončí!) si musí každý z účastníků vybrat hrdinu a vybavit jej ze základních předmětů. Postavy mají jasně daný počet karet, ze kterých se má skládat jejich úvodní balíček. Je ale na vás, jaké konkrétní karty použijete. Už tady začíná ohromná volnost, která se vine celou hrou.
Jakmile má každý svůj balíček, připraví hráči společnými silami aktuální dobrodružství podle pokynů na jednotlivých kartách. Kartu scénáře položí stranou a podle její zadní strany a počtu hráčů rozloží do půlkruhu karty lokací. Do každé lokality pak náhodně nalosují hráči karty podle soupisu. Mohou se zde tak nacházet příšery, předměty, spojenci nebo požehnání. Balíček pro každé místo zamícháte a položíte obrázkem dolů pod každou kartu místa. Každý z hrdinů si nyní může vybrat místo, kde jeho postava začne.
Vedle základní mapy příběhu ještě položí hráči balíček požehnání, který bude sloužit jako hodiny. Nemilosrdné ručičky času, které tikají s každým tahem a odměřují hráčům dobu na dokončení jejich úkolu. Obsahuje vždy přesně třicet karet požehnání. Na počtu hráčů pak záleží pouze to, kolikrát se dostanete k tahu, než dobrodružství skončí. Hrdinové si ze zamíchaného balíčku svých karet doberou tolik, kolik jim umožňují vlastnosti jejich postavy a partie může téměř začít.
V každém příběhu mají hráči nějaký úkol, který zahrnuje nalezení a zničení nějaké postavy. Ta ale má ještě svoje pomocníky. Jejich celkový počet odpovídá množství lokací. Karty bosse a jeho poskoků zamícháte a náhodně je zamícháte mezi karty lokací. V jedné z nich se teď ukrývá váš cíl, ale vy nevíte kde.
Hráči se v průběhu partie střídají. Na začátku každého tahu je třeba vzít a otočit jednu kartu požehnání, čímž se současně přiblíží konec dobrodružství. Poté mají hráči možnost mezi sebou vyměňovat předměty, případně se přesunout do jiného místa na mapě dobrodružství. Přesuny se často vyplatí, ale záleží na aktuální situaci.
Nejdůležitější možností je průzkum, kterým odhalí hrdina horní kartu balíčku místa, kde se právě nachází. Pokud našel předmět, může se jej pokusit získat do svého vlastnictví. K tomu musí použít požadovanou schopnost svojí postavy, může to být schopnost boje na blízko, vědomosti v magických vědách nebo konstituce. Často je na kartě uvedeno několik vlastností a hrdina si může vybrat, kterou použije. Podle svých schopností hodí kostkami a v případě výsledku shodného nebo vyššího si může předmět vzít.
Stejně to funguje v případě, že hrdina narazí na příšeru nebo lidského nepřítele. I v této chvíli musí použít požadovanou schopnost a pokusit se jej s využitím nějaké zbraně a bonusů porazit. V případě, že se to nepodaří, ztratí tolik karet, kolik mu chybělo k vítězství. A protože balíček současně představuje jeho životy, není to dobrá zpráva.
Někdy mohou mít hráči šanci zavřít lokalitu, obvykle protože už v ní porazili všechny nepřátele a zjistili, že se zde boss nenachází. I takové uzavření vyžaduje hod kostkou a úspěch. Pouze tak mohou hráči uzavřít šance svého úhlavního nepřítele k útěku. Můžete sice bosse porazit, ale pokud je v tu chvíli nehlídané některé místo, on sem uteče a hon musí pokračovat.
Na konci tahu musí zahodit karty tak, aby dodržel limit karet v ruce. Partie pak pokračuje dalšími hráči v pořadí až do chvíle, než se hráčům podaří obklíčit a zničit nepřítele. Nebo jim dojde čas. V obou situacích partie končí. Hráči se buď musí pokusit znovu zdolat stejný příběh, nebo mohou po úspěchu pokročit vpřed na další scénář v řadě.
Pathfinder přináší něco, co tu ještě nebylo. To neznamená, že se musí nutně líbit všem, protože jeho karetní povaha a kostkové souboje určitě najdou řadu odpůrců. Ovšem všichni milovníci dobrodružství, vývoje postavy a silných příběhů s otevřeným koncem by měli nyní zbystřit.
Tím největším a nejzásadnějším, co tato obrovská krabice přináší, je opravdový zážitek. Propojení scénářů do jednoho příběhu je nejlepší, které jsme měli zatím možnost vyzkoušet. Hráči jsou úzce propojeni se svým hrdinou, prožívají s ním všechny jeho dobrodružství, cítí každý šrám. Co je ovšem nejdůležitější je fakt, že postava může zemřít a nikdo vám nepodá pomocnou ruku. Je mrtvá a s ní jsou pryč všechny zkušenosti, ale obvykle také šance na zdárné dokončení scénáře. Pro zbytek družiny je lepší vrátit se, někde ve skrýši si lízat rány a najít si nového člena party.
Co velmi na hře oceňujeme je její skvělé vyladění pro různé počty hráčů. Díky tomu si můžete skvěle užít Pathfinder i v jednom a nijak se přitom neochudíte o hloubku, kterou hra poskytuje. To je opravdu výjimečná zpráva, která potěší všechny, jež mají problém sehnat pravidelně nějakou herní skupinu pro partii deskových her.
Na pokročilou karetní hru má Pathfinder překvapivě rychlou přípravu. Herní balíček hrdiny máte obvykle sestavený z předchozích dobrodružství, takže stačí pouze zaplnit lokace a partie může začít. Časová pochvala pak platí i pro samotný průběh hry, která se netáhne extrémně dlouho a na příběh, který dokáže vyprávět, trvá pouze mezi hodinou a devadesáti minutami v závislosti na náročnosti scénáře.
Nejsilnějším místem této hry je ale bezesporu její schopnost vyprávět ohromující příběhy. Hrdinové zažijí opravdové dobrodružství, které pomáhá vyprávět každá karta. Hráči, kteří mají lepší představivost, se ocitnou uprostřed bitevní vřavy. Daří se jí přiblížit neuvěřitelným způsobem ke komplexnosti opravdových her na hrdiny, ale přitom zachovává všechny specifika deskových her. Tady odvedl autor precizní práci a herní mechanismus Pathfindera je nejlepší, s nímž se můžete v dobrodružných hrách potkat. Samozřejmě je těžké jej poměřovat s hrami, které obsahují miniatury, jako je třeba Descent: Výpravy do temnot.
Protože bossové mohou utéct do neuzavřených lokalit, musí hráči přemýšlet a hrát opravdu takticky. Přesto je někdy dokáže pořádně vyšplouchnout náhoda v podobě silné příšery, před kterou mohou jen utéct. Takoví nepřátelé pak straší hrdiny ve spaní a mohou mít neblahý vliv na dokončení daného scénáře. Není tak výjimkou, že se vrátí vaše družina s nepořízenou a bude se muset na úkol vypravit znovu.
A pak je tu samozřejmě náhoda. Ani sebelepší plány nemohou uspět, když nemáte alespoň trochu štěstí ve střelbě lukem. Tady znovu zůstává hra věrná svojí předloze, ve které kostky také rozhodují o bytí a nebytí. Souboje, zavírání lokací i zisk předmětů, všechno vyžaduje hod kostkou a někdy se vám vysněná sekera rozpadne v ruce a stane se z ní jen nepoužitelný rezavý šrot.
Na hře je vidět, že jí byla věnovaná opravdu poctivá péče. Ohromná dávka testování a snahy vyústila v perfektní zážitek. Všechny mechanismy podporují zážitek hráče. Nejvíce v tom však má prsty možnost vylepšovat si postavu mezi jednotlivými úkoly. Na to určitě mnozí dobrodružně zaměření hráči čekali mnoho let a teď konečně dostali svoji šanci.
S hrou samozřejmě jde ruku v ruce její vlastní terminologie a poměrně propracovaná a detailní pravidla, která vám budou chvilku přecházet do krve. Nejsou těžká, jen jich je víc a jsou provázané. Na zadní straně pravidel ale najdete jejich přehled, stejně jako výpis pravidel, na která snadno můžete zapomenout.
V základní krabici dostanete celkem tři základní scénáře a rozšiřující krabičku, která obsahuje začátek velkého dobrodružství nazvaného Rise of the Runelords. Tam najdete celkem pět scénářů, ale celkem především více než stovku karet vylepšujících vaše postavy.
Samotná grafika Pathfindera je jednoduchá, ale zachovává si pohádkovo-fantasy ladění, které se k ní tak dobře hodí. Karty jsou od sebe snadno odlišitelné a fakt, že požadavky na hod jsou vždy na stejném místě, přispívá k dobrému pocitu. Pravidla jsou napsaná pečlivě a odpovídají na všechny dotazy, které můžete mít.
Pathfinder ACG nabízí dobrodružný zážitek, který se jen tak nebude opakovat. Příběh bude dál pokračovat zásluhou rozšiřovacích balíčků. Pokud jí jednou propadnete, budete se chtít za každou cenu dozvědět, co se bude dít dál. Vězte tedy, že nákupem základní krabice investice do této hry rozhodně nekončí. Ovšem rozhodně se vám vrátí stokrát v množství a bohatství zážitků, které vám Pathfinder dokáže nabídnout.
Více o hře.
+ úžasná atmosféra
+ ohromné množství předmětů
+ hrdinové
+ unikátní mechanismus chytání padoucha
+ kostky zvyšují napětí
+ ohromný potenciál
+ vylepšování postavy
+ rychlá příprava
+ skvělé i pro solitérní hru
- s nákupem základního balení utrácení nekončí
- náhoda vás může zradit
- omezený počet scénářů v krabici
Souhlas, tahle hra je naprosto peckovní! 🙂