Něco tam opravdu je. Kdesi hluboko zakopané pod pískem. Doma z nás dělali blázny a nazývali nás ještě mnoha nelichotivými jmény. Jenže teď, když stojím na pokraji propasti, kterou vykopaly naše stroje, a shlížím dolů, všechny ty jejich hlasy jsou jen nevýrazným šepotem v dáli. Hlásky, kterým se musím v duchu smát, protože právě my budeme těmi, kdo přiveze přelomový důkaz. A přece tu je hrozba. Několik dalších badatelů se vydalo v našich stopách. Náš náskok nebyl k ničemu, protože jsme jim jen pomohli. Teď vědí, kde hledat. Závod začíná..
Podobné soupeření čeká také na hráče, kteří se rozhodnou svůj čas věnovat deskové hře Dig Mars, kterou vydala společnost Brain Games v roce 2013. Spolu s ní spatřily světlo světa také Social Network (recenze) a moc pěkné Om Nom Nom (recenze). Autorem této hry je Oliver Sihiveer (výborný Air King – recenze) a ilustrace připravil Reinis Pētersons.
A protože na Marsu je všechno červené až oranžové, i nás uvítá podobně zbarvená krabice. Uvnitř krabice s podivnými těžebními stroji na nás čeká taková hermeticky uzavřená základna. Na ní žije šestnáct barevných kulatých žetonů (po čtyřech od každé barvy), dvanáctka stejnoměrně rozložených krychliček vybavení a deset žetonků štěstí.
Tím nejdůležitějším pro všechny hráče a těžaře bude šedesátka čtvercových kartonových dílků. Dvanáct z nich zobrazuje vybavení (po třech typech pro každého hráče, se stupnicí úrovně v horním řádku), zbývající kartičky fungují jako výsledek pečlivého průzkumu. Přední strana je celá barevná a obrázková s ikonami v rozích – hodnota bodů štěstí, náročnost přepravy a případná bonusová akce. To zadní strana na sobě má vždy jednu až čtyři šipky podle toho, jak těžké je danou lokalitu vytěžit.
Právě zadní strana bude to první, co hráči uvidí ze všech kartiček. Ty se zamíchané rozloží na stůl do balíčků po třech. Náročnost těžby je určena náhodou, takže před hráči leží vždy patřičně jiné rozestavení než minule. Každý ze soupeřů si vezme žetony stanice ve své barvě a jednu z nich položí na libovolnou z šestnácti pozic. Zbývající tři stanice, stejně jako kartičky vybavení označené barevnou kostičkou na úrovni jedna si položí před sebe.
Hráči mají k dispozici vždy přesně tři akční body, které mohou libovolně rozdělit mezi nabídku akcí, jednotlivé činnosti lze dokonce opakovat. Tou první na řadě je pochopitelně kopání. Na to, aby hráč mohl odkrýt zeminu na konkrétním místě (kde má stanici), musí mít dostatečný úroveň technologie – náročnost kopání určuje, jakou úroveň vrtacího vybavení je třeba.
Ačkoliv to zní nepravděpodobně, stanice jsou pohyblivé. Mohou tedy za akci kdykoliv změnit svoji polohu o krok a to buď v horizontálním, nebo vertikálním směru. V případě, že už byla nějaká pozice vytěžená, lze ji přeskočit. Jakmile nakope hráč nějaký ten úlovek, bude ho jistě chtít odvézt. I zde musí ale splnit předpoklad, že jeho technika předmět uveze. Teprve v tu chvíli si hráč může položit destičku před sebe jako dokončený lov.
Kromě pohybu, těžení a nakládání mohou hráči za akci také vylepšovat svoji techniku a tím se stávat více konkurenceschopnými. To je také způsob, jak může hráč přidat do souboje více vlastních stanic. Některé destičky navíc hráči poté, co si je přivlastní, přinesou nějaké bonusy (například jedno kopání navíc).
Každá destička má určitou hodnotu v bodech štěstí, kterou si navzájem soupeři neukazují. Ve chvíli, kdy dosáhnou stanoveného počtu (podle množství hráčů v partii), souboj končí. Hráč s nejvyšším skóre se stává vítězem.
Dig Mars je jednoduchá taktická hra, ve které hraje náhoda roli pouze při počátečním rozmístění dolů. Od té chvíle všechno záleží jen na plánování hráčů a jejich schopnosti dobře rozvrhnout své akční body. Těch je (jak už to u takovýchto her bývá) málo na to, aby hráči udělali vše, co je třeba. Musí pečlivě volit a nastavovat priority. Hodnotu dílku sice hráči nevědí až do chvíle, než jej opravdu získají, ale obtížnost je dobrým vodítkem. Příjemné jsou i bonusové akce, které dále dělají z některých kartiček cenné trofeje.
Nejdůležitější roli v celé hře má úroveň technologií, bez které se nelze hnout. Ale k jejich modernizaci hráč musí obětovat svoji akci, kterou jinak mohl těžit někde jinde. Také pohyb je velmi důležitý a je třeba se posouvat tak, aby stanice měla vždy výhodnou pozici.
Svojí jednoduchosti hra také vděčí za příjemně rychlý průběh. Je to taková jednohubka, která skončí po třiceti minutách. Atmosféra sice není nějak omračující, v téhle hře jde ale především o odreagování a zahrání si jen tak pro zábavu. To je také hlavním smyslem tohoto jinak vážného sci-fi tématu.
Odlišné bodové cíle pro každý počet hráčů zaručují podobnou herní dobu. V menším počtu soupeřů je mapa výrazně prázdnější a oba protivníci mohou v klidu plánovat. Ve třech je ještě většina partie nekonfliktní, zatímco v maximálním počtu už začíná bitva o pozice.
Co ale dělá Dig Mars mnohem zajímavějším je možnost spolupracovat. Hráči tak mohou spojit síly nejen vícero svých stanic, ale především se domluvit se soupeřem. Takové práce jsou pak odměněny podílem a to spravedlivě. Někdy se to vyplatí, pokud se třeba domluví proti zbývajícím soupeřům nebo se snaží vytěžit čtyřkovou pozici. Pocit, že ačkoliv jsou všichni nepřátelé, ale umí si podat pomocnou ruku, je výbornou možností, kterou hráči rádi čas od času využijí jako součást své taktiky.
Zpracování je jednoduché a funkční. Nekonají se žádné grafické orgie, ale všechny předměty plní přesně to, co byste od nich očekávali. Jednoduché dřevěné kostičky doplňují příjemný vzhled, který dobře ilustruje krajinu cizí planety.
Dig Mars je pěknou, ačkoliv nijak výjimečnou hrou, která má zajímavé téma a jednoduché mechanismy. Pobaví zaručeně jako příjemné odreagování, ve kterém hráči dostanou zajímavou možnost trochu i spolupracovat a podělit se o získané body. Většinu času si ale každý bude hrát na svém písečku. Ostatně toho v Dig Mars je dostatek.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Oliver Sihiveer |
Ilustrace | Reinis Pētersons |
Vydavatel | Brain Games |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Economic, Science Fiction, Transportation |
Mechanismy | Action Points, Grid Movement |
Rodina | Space: Mars, Theme: Mining |
Více o hře.
+ dobrý námět
+ funkční zpracování
+ možnost spolupracovat
+ rychlá a pohodová partie
+ modernizace technologií
- pro dva příliš otevřená mapa
- atmosféra mohla být lepší