Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Návrat Nerissy Witch

V poslední době se v našich recenzích sešlo hned několik her, jejichž základní principy leží v klasickém dominu. Nejdříve to bylo Násobilkové domino od firmy Ing. Ivana Svobody a nedávno jsme podobné stopy přikládání dílků probírali v graficky opravdu luxusním karetním Aquariu. Dnes do třetice nakoukneme do podobného tématu díky hře Návrat Nerissy Witch. Nerissa byla dříve také ochránkyní Kondrakaru, ale nechala se zkazit sílou Srdce Kondrakaru. Za vraždu byla vyhnána na horu Thanos do té doby, dokud se pět elementů nesetká v jednom těle.

Výrobcem i distributorem této hry je firma Trefl, od níž jsme tu již měli kačerovskou Faraonovu kletbu nebo třeba dívčí Princezny před plesem. Jednou jsme společně už dokonce zabrousili do Světa Witch v recenzi na stejnojmennou dětskou hru. Všechny tři zmíněné deskovky se pyšnily 3D hracím plánem, který Návrat Nerissy Witch nemá. To ovšem neznamená, že se jedná o špatnou nebo dokonce o graficky nepovedenou hru.

Zárukou kvalitního zpracování by měla být licence studia Disney, kterou se musí hra ze světa Kondrakaru pyšnit. Krabička je tentokrát příjemně malých rozměrů, takže se pohodlně vejde do dětského batůžku. Už její víko zaujme nejen samotnou ilustrací, která ztvárňuje všechny postavy titulního seriálu, ale především jeden proměnlivý prostorový obrázek.

Uvnitř najdete hromadu šestihranných kartiček, dále několik silnějších kartonových šestihranů stejného rozměru, balíček karet a pravidla. Na první pohled tedy není nad čím jásat, ale to pouze do chvíle, než si blíže prohlédnete některé z dílků. Hned sedm z nich je totiž vyrobeno jako prostorové a pomocí naklopení se viditelné obrázky mění. Tento neobvyklý vzhled zaujme nejen děti, ale dokonce i dospělé.

Na začátku partie položíte mezi hráče dvě speciální startovací karty. Stejně jako všechny další, které budete přikládat jsou i ony šestiboké a na každé straně obsahují jiný symbol, respektive jinou postavu pětice W.I.T.C.H. Každý dostane před sebe jednu měňavou žolíkovou kartu a čtveřici úkolových karet. Zbylé obyčejné šestistranné kartičky zamícháte a uděláte z nich dobírací hromádku, stejně jako ze zbytku úkolových karet.

Když si prohlédnete karty s úkoly, zjistíte, že vždy potřebujete na pomoc povolat dvě děvčata a jejich vládu nad konkrétním živlem. Teprve, jakmile se vám to podaří, úkol je splněn a můžete pokračovat v ochraně světa před návratem Nerissy dalším hrdinským činem, který čeká na horní kartě dobíracího balíčku.

Přivolání dvou děvčat na pomoc je snadné – stačí si dolíznout jednu šestistěnnou kartičku z otočené hromádky a pokusit se ji přiřadit k již vyloženým takovým způsobem, aby právě tato dvě na kartičce zmíněná děvčata přilehla k dalším dvěma totožným obrázkům (nebo symbolům elementu).

Možná to zní na první poslech složitě, ale jedná se o jednoduchý domino princip, který je prostě rozšířený na šest možných hran. Pokud se vám nepodaří přiložit dobranou kartičku, přicházíte o tah a čekáte, než na vás znovu přijde řada, ale minulou kartičku si necháváte a můžete ji zahrát příště.

Pokud naopak budete v kompletování vzoru na stole úspěšní a splníte tím svoji kartu dobrodružství, můžete si dolíznout novou a navíc získáte počet bodů, uvedených na kartě dobrodružství. Na šestistranných kartičkách naleznete kromě pěti portrétů (případně symbolů elementů) i políčko, které obsahuje prostě nápis Witch. Jedná se o místo, které můžete přiložit k libovolné hrdince. Stejným způsobem můžete použít i žolíka, kterého jste dostali na začátku. Za jeho využití k dokončení úkolu však ztratíte předem daný počet bodů.

Bonusové body a více karet, a tedy lepší možnosti přikládání získáte, pokud se vám podaří přiložit kartu tak, aby sousedila správně s více než dvěma již položenými kartami.

Hra končí ve chvíli, kdy jsou splněna všechna dobrodružství nebo na stole leží již všechny šestistranné kartičky a další z ruky již nelze přiložit. V tuto chvíli si hráči sečtou body získané za splněné dobrodružství (musí však pamatovat na mínusové body za splnění s pomocí žolíka) a bonusové body za vícenásobné spojení karet, které si musí psát bokem na papírek. Za každou zbylou kartu dobrodružství v ruce se hráči odečtou dva body a za zbylé nepoložené šestiboké karty dokonce celých pět bodů. Ten, kdo v celkovém součtu získal nejvíce bodů, se stává vítězem.

V pravidlech není jasně řečeno, že lze položit i více karet v jednom tahu, ale vzhledem k pravidlu odečítání bodů za zbylé karty na konci je to jasné. Protože si na začátku kola vždy musíte jednu líznout, nikdy byste se karet ponechaných do příštího kola nezbavili.

Celkově pravidla nepopisují principy pěkně postupně, ale zbytečně skáčou od jednoho k druhému, aniž by řádně osvětlili zrovna vysvětlovanou část. Nezbude vám tedy nic jiného, než občas listovat dopředu a dozadu, naštěstí celá příručka má pouhých šest stran rozměru malého deníčku a navíc obsahuje řadu názorných ilustrací, takže samotného textu a pravidel v ní moc není.

Díky šestistrannosti karet je poměrně složité sledovat a propočítávat všechny možnosti položení kartiček, takže sedmileté děti (minimální doporučený věk) budou v průběhu tahů asi déle přemýšlet. Přikládání prvních karet je navíc ztíženo prostorovostí startovacích kartiček, ale to je jen chvilkový problém, který nemá na průběh hry vliv.

V balení možná mohl být vložený bloček nebo nějaké bodovací žetony, které by umožnily všem soupeřům jednoduchý přehled nad získanými body. Takto není jiná možnost, než vést záznamy bokem na papír, což každého z hráčů zdržuje od jinak příjemně plynoucí hry.

V partii budou mít značnou výhodu ti, kteří mají nakoukaný seriál, protože z kartiček není na první pohled jasné kdo je kdo a při čtení úkolů je tato znalost nezbytná. Navíc na šestistranných kartách nejsou zmíněny elementy vůbec. Na druhou stranu i tak je na pokládacích domino kartičkách až příliš informací, díky nimž působí trochu nepřehledným dojmem.

Na rozdíl od již dříve recenzovaného Světa Witch, kterému jsme vytýkali stereotyp, u Návratu Nerissy Witch zaručuje domino princip a zamíchané karty dobrodružství vždy jiný a kvalitní zážitek pro děti. Fanoušci oblíbeného kresleného seriálu budou určitě spokojení s ilustracemi a především s možností pomoci svým kamarádům z televize v jejich nekončícím boji se zlem. A tak by to mělo být.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, případně pokud jsou vaše děti fanoušky seriálu Witch, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

Recenze: Návrat Nerissy Witch
Klady:

+ prostorové karty
+ pěkné ilustrace
+ jednoduchý princip
+ šestistranné domino
+ na motivy seriálu
+ variabilní partie
Zápory:

- trošku překombinovaná grafika karet
- není kam psát body
- kdo nezná seriál, bude mít nevýhodu
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hádej kdo! Mišmaš aneb zvířecí tváře