Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Kámen-zbraně-papír – postavte si hrad

Boření je v deskových hrách téměř stejně oblíbené jako stavění, přesto téma budování stále převažuje a přispívá k tomu i tato hra Vládi Chvátila, kterou vytvořil v roce 2007 pro firmu DinoToys. Na úspěšnou spolupráci navázal v dalších letech také výbornou pohádkovou hrou Perníková chaloupka, která se chlubí krásným 3D hracím plánem chaloupky.

Ovšem už hra Kámen-zbraně-papír roste do třetího rozměru díky dřevěným budovám hradů a tím rozehraná partie získává na vizuální zajímavosti. A všichni, kdo hrají deskové hry dobře vědí, že sebelepší hra prostě potřebuje prezentaci.

Ve čtvercové krabici standardních dominionovských rozměrů najdete hodně komponent, ale přesto většina prázdného prostoru zůstává nevyužita a při přenášení balení nepříjemně štěrchá. Navíc prázdný prostor působí smutně a nevyužitě. Člověk se nemůže ubránit myšlence, že hra mohla být klidně skryta v poloviční krabici.

Součástek je však tolik, že vám přebytek prázdného prostoru nebude vadit. Všechno začínají čtyři karty, na nichž je vyobrazen půdorys hradu, který budete v průběhu celé partie sestavovat. Nejdůležitější je však téměř stovka karet a 179 kartonových žetonů, reprezentujících jednotlivé suroviny. Dále musíme jmenovat speciální kartu pro začínajícího hráče a také kartu nálady, která určuje, jak velká rivalita mezi spoluhráči panuje.

Z vizuálního hlediska je určitě nejzajímavější poslední součást, kterou reprezentuje 52 dřevěných součástí hradu. Právě ty vás nejspíš ke hře Kámen-zbraně-papír přivedou, protože chuť postavit si vlastní hrad je velká.

Na začátku partie dáte jednotlivé suroviny na hromádku, zamícháte zvlášť každý druh karet (nabídkové, akční a bojové). Kartu nálady položíte její oranžovou stranou nahoru. Její barva i obrázek naznačují, která strana bojových karet (mají oranžovou a červenou barvu) právě platí.

Každý ze soupeřů si před sebe položí kartu s půdorysem hradu, který se bude snažit vystavět. Partii začíná nejstarší hráč, který si vezme žlutou kartu s nápisem „První hráč“. Po skončení kola ji předá svému soupeři po směru hodinových ručiček, aby se v startovní pozici vystřídali všichni rovným dílem.

Ve hře se všichni snaží posbírat dostatek surovin, aby mohli postavit celý hrad. K tomu vede strastiplná cesta skládající se z pěti fází: v první části kola si každý z hráčů vezme ze společné zásoby jeden kus suroviny, bude tedy mít jeden kámen, jeden papír a jedny zbraně. Žetonky však nepatří jemu, ale jsou zatím jeho „sázkami“ do probíhajícího kola.

Začínající hráč nyní otočí z balíčku nabídkové karty (vždy o dvě více, než je počet hráčů) a rozloží je na dobře viditelné místo. Na kartách mohou být zobrazeny stavební díly, ozbrojené akce nebo karty rozvoje. Předtím, než si je však budou moci hráči koupit, následuje nejnáročnější část celého kola a to je samotný boj.

V této části hry se projeví především předvídavost a jedná se rozhodně o nejzábavnější část celé hry. V rámci boje se každý z hráčů zúčastní dvou bitev, v jedné bude představovat útočníka a v jedné obránce. Jeho protivníkem bude vždy jeden z jeho sousedů. Fázi začíná první hráč, který vezme horní z balíčku bojových karet a tím určí podmínky svého souboje. Na kartě jsou totiž vyznačeny suroviny, které může vítěz souboje získat.

Hráči si podle klasických pravidel střihnou systémem „kámen, nůžky, papír“, přičemž pro účely této hry nůžky reprezentují zbraně. I zde kámen přebíjí zbraně, zbraně přeseknou papír, ale papír vezme kameni sílu tím, že ho obalí. Vítěz bere surovinu, kterou souboj vyhrál a to v množství, zobrazeném na bojové kartě. Do hry tedy vstupuje strategie, protože od každé suroviny je na kartě zobrazen jiný počet ikonek. Soupeři se potýkají celou dobu s nutkáním získat nejvyšší počet surovin, ovšem riskují tím, že protivník zahraje totéž, nebo že prohlédne jejich plán, a zahraje takticky symbol, kterým je porazí.

Důležitý je také princip, díky němuž si vítěz surovinu nebere ze společné zásoby, ale přímo od soupeře z jeho vlastních získaných žetonů (do výše toho, co má, rozdíl si nikdy nedobírá z banku). Ve hře se tedy vždy točí maximálně tolik kusů surovin, kolik si hráči na začátcích předchozích kol dobrali ve fázi těžby. V případě stejného symbolu se souboj opakuje třikrát, dokud není rozhodnuto. Po třetím souboji duel končí remízou a nikdo nic nezískává, aby se předešlo nekonečným duelům, kdy oba hráči chtějí tutéž surovinu a odmítají ustoupit.

Souboje pokračují ve směru hodinových ručiček, kdy každý z hráčů napadá souseda po svojí levici, tak dlouho, dokud není napaden začínající hráč. Tím se kruh a soubojová část kola uzavře a může se přistoupit opět ke klidnějším a méně vypjatým činnostem.

Poslední regulérní fází kola je nákup, v němž mohou hráči zužitkovat získané suroviny a nakoupit si některé karty, které byly otočeny během nabídkové fáze. K uskutečnění nákupu dochází prostřednictvím aukce, takže kartu získá ten, který nahlásí nejvyšší nabídku (někdy je třeba platit i několik různých surovin za jednu kartu).

Karty rozvoje umožňují na začátku ve fázi těžby získávat větší počet surovin, případně je výhodněji směňovat, zatímco další pak slevu při nákupu jiných karet. Akční karty mají velký vliv na průběh soubojů nebo na možnost škodit soupeřům při jejich touze po vítězství, ovšem nikdy nevíte předem, jakou si kupujete. Kupujete si totiž předem daný počet karet, které si pak dolíznete ze zamíchaného balíčku.

Nejdůležitější jsou přesto stavební karty, protože pokud se vám podaří některou z nich získat, můžete si v závislosti na obrázku postavit některou z částí hradu a přiblížit se tak vítězství. Stavění je omezeno, protože každý hrad musí mít dvě brány, jednu v obvodových zdech a jednu, která odděluje jeho dvě nádvoří. Stavbu navíc musí provést přesně podle nákresu na předlohové kartě, takže často bude muset zbourat již postavenou část (za což musí zaplatit). Hra končí ve chvíli, kdy některý ze soupeřů dokáže dostavět kompletně celý hrad, který odpovídá podmínkám.

Celkový dojem ze hry výrazně mění akční karty, které umožňují odvetné útoky napadených hráčů v soubojové fázi, v nichž jim vezmete po zahrání této karty třeba dva kusy libovolné suroviny. Důležité jsou také obranné karty, které ruší efekt útoku, můžete získat dvojnásobek surovin, než uvádí karta.

Oranžová bojová nálada ze začátku hry se změní na červenou ve chvíli, kdy se poprvé dobere hromádka bojových karet. V té chvíli začne platit druhá strana soubojových karet, která zobrazuje větší množství surovin, jež lze v jednotlivých soubojích získat.

Velmi zajímavě působí pravidlo v případě, že dojdou suroviny v banku. V tu chvíli by všichni hráči měli vyměnit chybějící surovinu s bankou v poměru 3:1 (tři kusy chybějící suroviny za jednu surovinu jejich volby). Pokud nikdo není ochoten měnit a surovina stále chybí, doplatí na to všichni zkonfiskováním veškerých dostupných žetonů daného typu.

Pro pokročilé hráče je velice zajímavá změna v pravidlech, díky níž má první hráč právo volit směr, kterým se souboje celé kolo budou ubírat, a není tedy již předem daný směr hodinových ručiček. Takováto hra je o hodně zajímavější, protože poskytuje variabilnější dojem, ačkoliv se zdánlivě nic nezmění (opět bojujete s oběma sousedy). Lze však lépe využívat možností, které svým vlastníkům nabízí akční karty.

Ačkoliv na první pohled mohou pravidla působit trochu složitě, je hra ve své podstatě velmi jednoduchá a vhodná i pro menší školáky, ačkoliv je na krabici nejnižším číslem desítka. U menších dětí je však nutným předpokladem dobrá znalost počtů a také schopnost přečíst si text na akčních kartách.

Přesto nám celá hra připadá tak trochu nesourodá a především jí chybí ještě nějaká druhotná činnost. Všemu vévodí jednoznačně zásadní losování, které určuje směr celého tahu. Funkci doplňkové aktivity mělo nejspíš plnit samotné stavění hradu z dřevěných kostiček, ale bohužel to nestačí.

V druhé části partie nám navíc připadalo, že se hra zvrhne v pouhé bezhlavé hromadění surovin, které v podstatě nemá žádný strategický element. Aukci pak vyhrává vždy ten, kdo má prostě více surovin, protože často hráči touží po stejné kartě.

V partii více hráčů se čekání na tahy ostatních může protáhnout a dojem z celé partie trpí. Zdálo by se tedy, že nejlepší rytmus by mohly Kámen-Zbraně-Papír mít ve chvíli, kdy se utkají pouze dva soupeři. Bohužel zde škodí celkovému dojmu příliš stereotypní souboje a lepšího zážitku dosáhnete ve větším počtu hráčů.

Ale všechna negativa mají jeden společný důvod. Hra je totiž svým herním principem určená rodinám s dětmi, které si v průběhu procvičí taktiku, ale zároveň díky velkému vlivu náhody není pro vítězství naprosto určující věk.

Nejzajímavější na této hře je rozhodně interakce mezi jednotlivými účastníky a to nejen v první fázi, kdy soupeří v tradičním losování (kámen, nůžky, papír), ale i v dalších částech kola, kde mohou situaci velmi zamíchat různé typy akčních karet. Jenže právě těmito útoky a protiútoky mezi dvěma hráči se každý tah může prodlužovat. Naštěstí soubojů se vždy účastní dva hráči, takže v každém kole pouze musíte v nehrajícím stavu přetrpět maximálně dvě partie.

Na bojových kartách najdete ikonky zbraní, kamenů a papíru, které tak trochu svým zpracováním připomínají počítačové ikony. Celkově grafika, která by díky dětské cílové skupině měla působit hravě a vesele, vzbuzuje spíše chudý dojem a veškerá práce se zaujetím tak zůstává přímo na hře samotné. Pochválit však musíme barevné rozlišení, které jasně určuje na první pohled typ karty a především dřevěné komponenty, jejichž využitím se dojem ze hry výrazně zlepšuje.

Kámen-zbraně-papír je netradiční deskovou hrou a to především díky principu losování mezi hráči. Trocha psychologie a taktiky je doplněna poměrně vysokou dávkou štěstí, takže ani menší děti nemusí nutně zaostat za svými dospělými soupeři. V rodinném kruhu bude zdárně plnit lehkou a zábavnou funkci, v níž se rodina uvolní a užije si spoustu vzájemného soupeření.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVlaada Chvátil
IlustraceJozef Bard Murcko
VydavatelDino Toys s. r. o.
Rok vydání2007
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 voters)
KategorieMedieval
MechanismyAuction / Bidding, Rock-Paper-Scissors
Alternativní názvyKő – Papír – Olló, Rock, Paper, Weapons, Stone – Weapons – Scroll (official english title from GB manual)

Více o hře.

Recenze: Kámen-zbraně-papír – postavte si hrad
Klady:

+ stříhací akční část
+ dřevěné komponenty
+ stavíte hrad
+ jednoduchá pravidla
+ velká interaktivita
Zápory:

- jednoduchá grafika
- jen o stříhání
- postupem času jen o hromadění surovin
- ve dvou to není ono
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Great Western Trail – honba za dobytkem