Král k sobě svolává všechny, kdo mají v srdci odvahu. Naše země se už příliš dlouho trápila, rozdělená na šest částí, ztracená, slabá a bezvýznamná. Je čas, aby se lidé pod vládou všech baronů spojili. Bude k tomu ale třeba mnohem víc, než jen slova. Nevypočitatelní baroni se nebudou chtít vzdát svých pozemků, které získali lstí. Je na čase, aby hrdinové získali magické koule, které dávají územím jejich sílu.
Jednoduchý a klasický příběh o zrazeném králi vypráví desková hra Realm of Wonder. Tu nm přináší dosud poměrně neznámé vydavatelství Mindwarrior Games. Nová hra od Maxe Wikstroma s sebou ale v roce 2014 přinesla změnu. Ilustrace Sami Saramäkiho přilákaly ke hře velkou pozornost na veletrhu Spiel 2014 v Essenu.
A opravdu to funguje. I vaše oči budou nezadržitelně přitahovány k víku krabice, které ukazuje nejen královský hrad obklpený skalami, ale především šestici opravdu různorodých hrdinů a také jednu z magických koulí, kolem které se celý příběh točí.
Hra nepřestane překvapovat své nové majitele ani po otevření krabcie, protože herní plán tentokrát není tvořen jednolitým herním plánem. Místo toho je v jeho středu prázdné místo, které musí hráči vyplnit vložením jedné kružnice a jednoho kruhu úplně do středu. Ty je třeba nejdřív osvobodit z kartonových archů.
V rozích hlavní desky najdou hráči stupnici rychlosti, ale především místa pro balíčky karet. Pro jednotlivé hráče jsou připraveny krásné velké kartonové destičky s portrétem jednotlivých hrdinů. Každý z nich má ukazatel bodů v dolní části a také místo pro nastřádané dílky věží, které mohou obsahovat leccos.
Pro každou z barev je zde nejen balíček kulatých disků pevností, ale také špičaté domy. Hlavně ale pěkné figurky, které si ihned zamilujete pro jejich rozdílnost. Drobné fialové žetony představují magické body. Karty, kterých také není úplně málo, lze rozdělit na pohybové, magické a úkoly, vždy s čísly nebo symboly.
Na začátku partie hráči připraví herní plán složením ze všech částí. Kruhy ve středu se mohou volně otáčet a měnit svoji polohu. Ta bude na začátku ale daná jasně s pomocí jedné kostky. Ta určí barevné zarovnání s vírem (otvorem) na hlavní části. Jednotlivé pozice věží jsou obsazeny zamíchanými žetony, které odhalí své tajemství pouze tomu, kdo je osobně navštíví. Ze zamíchaných karet vyberou pouze jeden úkol, který položí viditelně na herní plán. Zbývající dva balíčky stačí jen zamíchat a položit na určená místa.
Hráči si poté mohou vybrat svoji barvu, od níž dostanou nejen žetony pevností, ale především jeden dům a postavu, které společně položí na magickou studnu své barvy na herním plánu. Každá z postav má svoje domácí prostředí, které snadno poznáte i podle ilustrací na její kartě. Tu si hráči vezmou také společně s žetonem speciální schopnosti a dvojicí drobných ukazatelů. K tomu všichni účastníci obdrží ještě deset magických bodů a po třech kartách magie a pohybu.
Partie samotná probíhá velmi jednoduše. Na začátku každého kola dostanou hráči jednu kartu pohybu, ale především příjem v podobě magických bodů z míst, která mají pod kontrolou. Poté už všichni současně naplánují jednu kartu pohybu, zatím ale tajně a s přihlédnutím nejen k samotné vzdálenosti, ale také k hodnotě iniciativy v symbolu studny.
Právě toto číslo rozhodne o pořadí obou následujících kol. Hráči nejdříve mohou zahrát libovolný počet magických karet z ruky a to od toho s nejpomalejší pohybovou kartou. V opačném gardu pak probíhá pohyb, ve kterém hráči mohou přesunout svoji figurku o počet bodů na kartě. Náročnost pohybu závisí na typu povrchu, který se dělí na jednoduchý a obtížný a odlišuje se cenou na jeden či dva body.
V průběhu celé partie hráči navštěvují věže, kde za pouhý jeden magický bod odhalí ležící žeton. Ten může přinést třeba kartu, poklady a magické lektvary. Ale ve věži se místo toho mohou ukrývat také nepřátelé, se kterými musí hrdina ihned bojovat s pomocí kostky – zde se porovnávají výsledné hodnoty hodů. V případě prohry se musí hrdina vrátit do svojí pevnosti. Bojovat mezi sebou mohou i hráči – v takovém případě získá vítěz libovolný dílek poraženého.
Ve věži se ale místo toho mohou nacházet také toužebně hledané magické koule. Ty jsou jednou z cest k vítězství. K tomu mohou hráčům pomoci také speciální políčka na mapě, která umožňují nakupovat nové magické karty a především otáčet herním plánem. Tak si mohou přiblížit svůj cíl cesty nebo znepříjemnit úlohu soupeři. Na pozicích se studnou mohou hráči také stavět pevnosti, které jim pak budou přinášet na začátku každého následujícího kola magické body.
Jakmile se hráči podaří splnit úkol krále, dostane vítězný žeton. Musí jej donést králi, který bydlí ve středovém kruhu. Teprve pak může opravdu slavit. Mezitím jej mohou ještě porazit i ostatní, protože hra obsahuje i další dvě podmínky vítězství – stačí porazit tři příšery či nastřádat tři magické koule. I takového hrdinu král uzná za vítěze, pokud dorazí do hradu jako první.
Realm of Wonder se tváří složitě, ve skutečnosti se ale jedná o velmi jednoduchou a nenáročnou hru. Její hlavní náplní je pouze procházení světa a jeho objevování. Hráči při tom musí také dobře spravovat svůj příjem v podobě magických bodů a správně využívat karty – ať už pohybu nebo ty magické, které dodávají hře tu správnou rivalitu (například snížení pohybu nebo zlikvidování pevnosti).
Už na první pohled je ale jasné, že o vítězi tentokrát nerozhodnou schopnosti. Stačí mít štěstí a objevit správné věže a výhra je blízko. Ta nejjednodušší je v podobě sbírání magických koulí – není třeba nikoho porážet, stačí jen mít štěstí. Na druhou stranu vám koule mohou ostatní hráči sebrat, takže nikdy nemáte jistotu, že s pokladem dorazíte až ke králi.
S ohledem na náhodu ale určitě potěší, že pohyb figurek tu závisí pouze na hráčích samotných. Zvolená karta určuje počet bodů a ne kostka. Navíc výběrem karty určíte také pořadí a můžete se tak snažit být první v hraní magických karet nebo pohybu. Často to závisí na situaci na plánu, jestli například s někým závodíte nebo mu chcete uškodit. Sami autoři nabízí variantu hraní s odhalenými dílky věží, které hráčům dávají více na výběr. Tato varianta nabízí ale úplně jinou hratelnost, která nám příliš nesedla.
Zajímavost hře dodávají v první řadě variabilní úkoly. V nabídce jich je celkem pět a točí se nejen kolem stavby pevností na různých místech království, ale třeba i o střádání magické síly nebo vítězstvích v bitvě.
Od začátku do konce je hra velice konfliktní. Hráči spolu mohou bojovat a okrádat se tak o nastřádané předměty. Kromě toho si ale mohou škodit ještě pomocí otáčení plánu a především kartami kouzel. Přístup k nim je poměrně snadný a jejich použití ještě jednodušší.
Díky tomu je také lepší ve vyšších počtech hráčů, kdy počet soubojů a pošťuchování narůstá. Na plánu prostě není dost místa pro každého. Proto doporučujeme hrát alespoň ve čtyřech, což je také optimální číslo vzhledem k rychlosti tahů. Zdržení ale naštěstí nejsou téměř žádná, takže i v šesti si hru bez problémů užijete a stihnete ji dohrát do hodiny. Ve čtyřech pak ještě o patnáct minut rychleji.
Zajímavý mechanismus otáčecích soustředných kružnic tu je nakonec použit především na přilákání pozornosti hráčů. V reálné partii nemá časté a zajímavé použití. Jeho nejlepším příspěvkem tak je pokaždé trochu odlišné počáteční rozestavení. To je třeba ocenit, protože hra se pak odvíjí a vypadá jinak. To ale je částečně také zásluhou náhodně rozmístěných dílků věží.
Možná vás zaskočilo, že jsme doposud nepoužili jméno Talisman. To je hra, se kterou by se Realm of Wonder mohlo směle srovnávat. Alespoň z toho, co o ní víme. Neměli jsme možnost ji zatím pořádně zahrát a těšíme se na českou verzi, kterou připravuje na rok 2015 firma ADC Blackfire. Proto se srovnání zatím raději zdržíme, ačkoliv jsme si podobnosti her vědomi.
Zpracování hry je na velmi vysoké úrovni a není jí prakticky co vytknout. Pochválit můžeme silný karton a opravdu podařené ilustrace. Zajímavé je rozdělení pravidel na příručku příběhu (a úkolů) a druhou s pravidly. Je to nezvyklé a není to zrovna ideální, ale hraní to nijak zásadně nebrání.
Realm of Wonder by mohla být jednoduchá rodinná hra, jenže na to v sobě obsahuje příliš konfliktů a napadání se mezi hráči. Pokud vám toto nevadí, pak v podstatě neexistuje důvod, proč byste ji neměli na svůj rodinný stůl pozvat (karty jsou bez textu). Náročnější hráče může zklamat náhoda v rozložení dílků, která spolurozhoduje o vítězi. Na druhou stranu mají hráči kontrolu nad pohybem svého hrdiny, což je velice příjemné. Realm of Wonder je nenáročnou zábavou, která umí pobavit.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Pauli Jantunen, Mikko Punakallio, Saku Tuominen, Max Wikström |
Ilustrace | Sami Saramäki, Max Wikström |
Vydavatel | Mindwarrior Games, Tactic |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (9 voters) |
Kategorie | Adventure, Dice, Exploration, Fantasy, Fighting |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Auction / Bidding, Take That |
Více o hře.
+ parádní zpracování
+ lehká a příjemná zábava
+ hráč má kontrolu nad pohybem svého hrdiny
+ otočná deska
+ velmi konfliktní
+ rychlá kola
+ iniciativa na kartách
+ více cest k vítězství
- nevyužité otočné díly
- náhoda rozložení dílků
- na rodinnou hru příliš konfliktů
Trošku mě mate, kdo má hru vydat. Jde o Rex hry nebo ADC Blackfire. Pokud totiž kliknu po přečtení na koupit hru, tak v obchůdku je, že jsou to Rex hry…Jinak ale díky za představení hry, vypadá perfektně hlavně pro školáky na prvním stupni.