Je to podivné. Všude kolem jsou zástupy mých kamarádů i nepřátel, ale nikdo se nebije. Žádné řinčení brnění ani svištění vzduchu, když si meč prořezává cestu ke svému cíli. Jen ticho a klid. Všichni se kolem sebe rozhlíží. Ale neusmívají se. Jejich klidné tváře jako by byly vytesané z habru. Každou chvíli přijde někdo nový. Objeví se tady a jindy zase támhle. Vše se schyluje k závěrečnému souboji, jehož výsledek je předem rozhodnutý.
Představte si, že taková vojska máte v hlavě. Desková hra Kulami vám je tam nastrká, ať chcete nebo ne. Když to nejde pusou, určitě se vám dovnitř ozbrojení muži nasoukají ušima. Oni tedy mají vzhled obyčejných kuliček a jako k takovým k nim budeme odteď také přistupovat. Přesně, jak si přál autor Andreas Kuhnekath, který hru vytvořil pod záštitou společnosti Steffen Spiele. K nám ji dováží společnost HRAS.
Celé bojiště se nachází uvnitř menší modré, jejíž obsah tvoří dřevěné destičky různých velikostí. Každá pak má dva až šest důlků pro kuličky. Ty jsou druhým hlavním prvkem. Jsou rozdělené na dvě hromádky podle barev – černá a červená – které jsou na dně uloženy pečlivě do dvou kartonových krabiček. Ty na jejich cestách provází pouze pravidla.
Na začátku partie si hráči složí podle pravidel (nebo vlastní fantazie) herní plán z destiček. Žádná ze stran nesmí přesáhnout délku devíti otvorů. Každý ze soupeřů si vezme jednu misku s kuličkami a hra může začít.
První z hráčů si vybere libovolný otvor v destičkách a položí tam kuličku své barvy. Tím ale současně omezí možnosti pro tah svého protivníka, který může svoji následující kuličku zahrát pouze do stejné řady nebo sloupce. Navíc to nikdy nesmí být na stejnou destičku, kterou před ním využil protivník.
Jeho tah pak následuje, jak se hráči střídají. Pokládání kuliček opět sleduje řadu a sloupec od té, která byla naposled položena. Ale kulička nesmí být umístěna rovnou na dvě poslední obsazené destičky. Tak se hráči střídají a krokují po plánu takový zajímavý taktický tanec pořád dokola, sem a tam. To vše tak dlouho, dokud jednomu nedojdou kuličky nebo se hra dostane do fáze, kdy podle pravidel není možné položit další kuličku.
Oba soupeři se nyní zaměří na převahu kuliček v jednotlivých oblastech. Herní plán je tedy nejjednodušší zpět rozdělit na destičky a každou zvlášť přidělit tomu, kdo zde má více kuliček a tedy nadvládu. Oblasti bez vítěze jdou stranou. Každá destička ve vlastnictví hráče má hodnotu odpovídající svým otvorům. A ten, kdo obsadil větší oblast, se stává vítězem.
Možná vám bude připadat, že se opakujeme, ale Kulami je další hrou, která dává důraz na jednoduchost a těží z toho skvělou hratelnost. Díky přístupnosti a zdánlivé průhlednosti, má ohromný úspěch u všech, kdo ji vyzkouší.
Jedná se rozhodně o nejlepší počin z dílky Steffen Spiele, který jsme dosud vyzkoušeli (Copa – recenze, Karo – recenze, Linja – recenze). Hra má ohromující taktické možnosti, hráči mohou plánovat dobře dopředu, protože nerozhodují pouze o svém tahu, ale i o tom následujícím. Teprve poté se může hra ubírat trochu jiným směrem, než si představovali.
Protože je Kulami abstraktní partií čistě pro dva hráče, ti se neustále střídají a souboj je velice dynamický. Tp vše ovšem platí pouze v případě, že se účastníci v každém svém tahu nesnaží vynalézt kolo. Naštěstí tato hra prostor pro přílišnou analýzu nepřináší, protože v každém tahu je kromě určité jistoty také dostatečný počet proměnných.
S tím úzce souvisí také délka celého klání. Na jednu partii vám prakticky vždy bude stačit pouhých dvacet minut. Jenže často u jednoho souboje prostě nezůstane. Pak je možné také skóre sčítat a vyhlásit vítěze až po několika utkáních.
Žádné dvě partie nebudou stejné. Není to jen zásluhou toho, že možností pro položení kuliček je ohromné množství, ale také samotné destičky umožňují různá rozložení. A to dokonce i v rámci čtverce a jeho složení. Jiná umístění oblastí už samy o sobě znamenají jinou taktiku. Jeden hráč půjde po velkých blocích, zatímco druhý bude zabírat třeba ty menší, na kterých je zisk převahy snazší. A jindy to bude mix obojího. Každý souboj je jiný a stále zábavný.
Tím hlavním, o co nakonec v důsledku jde, je převaha na jednotlivých dílcích. Tento mechanismus použitý z „velkých“ deskových her se sem úžasně hodí a dokresluje opravdu taktické snažení protivníků k dokonalosti.
Jediným viditelným nedostatkem tak je fakt, že si v každém tahu musíte pamatovat ty dva předchozí. Díky tomu, jak se pokládání neustále točí dokola po plánu to je překvapivě jednoduché, ale přesto se vám čas od času stane (když například přemýšlíte déle), že tu pozici zapomenete. A pokud ji neví ani protivník, je tu problém.
To je ale pouze malá šmouha na jinak precizním zážitku z partie Kulami. Tato hra totiž nabízí po všech stránkách parádní logickou zábavu, kterou byste si neměli nechat ujít. Kulami totiž zaslouženě bojuje o nejvyšší pozice mezi abstraktními hrami, které jsme měli dosud možnost hrát.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Andreas Kuhnekath |
Ilustrace | Bernhard Kümmelmann, Karl Malepart, Steffen Mühlhäuser |
Vydavatel | Steffen Spiele, FoxMind |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (3 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Modular Board |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: Marbles, Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: BoardSpace, Misc: Mensa Select, Players: Two-Player Only Games |
Alternativní názvy | Kulami XL |
Více o hře.
+ hráči se navzájem ovlivňují
+ převahový mechanismus
+ dřevěné zpracování
+ variabilita
+ napínavé do konce
- musíte si pamatovat dva poslední tahy
pamatovat si poslední 2 tahy není nutné
v balení je prstenec, který se na poslední tah umístí, možná je to ale update hry