Země je zkaženým místem, které potřebuje uzdravit. Lidé myslí jen na sebe a vykořisťují druhé, kdykoliv jen trochu mohou. Zažil jsem to na vlastní kůži a to byla také chvíle, kdy jsem se rozhodl. Nebudu superhrdinou, jak jsem vždycky snil. Nechci zachraňovat ty nevděčné a namyšlené figurky. V očích lidí budu nebezpečný a zlý, ale zachráním jen ty, kteří si to zaslouží. Takže nikoho! Hahaha!
A tak v nejčernějším momentu lidstva přichází desková hra Sentinel Tactics. Autory jsou Christopher Badell, Kevin Gregory Nunn a Luther Bell Hendricks V. Ilustrace vytvořil Adam Rebottaro a se vším pomohl i Paul Bender. Všichni dohromady tvoří tým firmy Greater Than Games, která vydala naše oblíbené Sentinels of the Multiverse (recenze). Do stejného světa komiksů patří i nová hra, která dorazila na trh v roce 2014. Hru při jejím narození podpořilo na serveru Kickstarter přes 2000 fanoušků s celkovou vybranou částkou přesahující 300.000 dolarů.
Celá hra se ukrývá v superhrdinské krabici. Na jedné straně víka jsou hrdinové, na druhé záporáci a všichni se na sebe už brzy vrhnou. My ještě využijeme chvilky klidu a proklouzneme mezi nimi do nitra krabice. Tam na nás čekají v první řadě archy kartonu, které ukrývají svět. Konkrétně osm velkých oboustranných dílků mapy, které se skládají ze spousty šestiúhelníkových polí, vybaveného vždy bílými puntíky značícími výšku daného místa (od jednoho do čtyř). Každá strana patří do jednoho z prostředí.
V arších je schované ale také velké množství různých žetonů, které pomohou hráčům upravovat vlastnosti, evidovat efekty a také zdraví postav. Od osmnácti šestistěnných kostek už je pouze krok k balíčku karet. Deset z nich má velké rozměry a jsou věnované nejen hrdinům, ale také zlounům. Každá taková karta obsahuje několik políček zdraví, trojici čísel vlastností (akce, obrana, pohyb) a také schopnosti. Zadní strana těchto karet popisuje samotnou postavu. Ke každému z hrdinů patří také několik karet klasické velikosti. Celkem jich je 92 a vždy popisují nějaké další možnosti pro stranu dobra nebo zla.
Každé partii předchází příprava podle scénáře. Hráči si vždy mezi sebe musí rozdělit role hrdinů a padouchů. Poté si každý vybere také svoji konkrétní roli a od této postavy dostane jednu velkou kartu a také sadu karet. Z nich dvě schopnosti si může aktivovat do začátku. Na ni pak položí žetony zdraví v počtu odpovídajícím šestiúhelníkům na plánu, obvykle mezi čtyřmi a šesti životy.
Na stůl rozloží hráči plán podle pokynů scénáře, včetně nějakých dalších materiálů, které jsou pro konkrétní příběh důležité. Poté hráči umístí žetony svých hrdinů na plán a vylosují si pořadí, ve kterém budou přicházet v kole na řadu. Na jeho označení dostanou žeton s číslem.
Začátek každého kola je ve znamení možné změny schopností. Hráč tak může vyměnit momentálně používané karty za libovolné jiné, které patří jeho postavě. Tím se připraví na další kolo, které pokračuje rychlou fází rázu (surge), ve které se pouze aktivují efekty na kartách přímo určené pro tuto část kola.
Teprve poté mohou hráči konečně postoupit do akční fáze. Každá postava má určitý počet bodů, které může utratit uvedené na své kartě. Základní akce jsou čtyři a zahrnují pohyb a zisk žetonů, každý ve dvou variantách. Žetony lze získat jako podporu pro útok či obranu. To pohyb se dělí také na dvě akce, které lze v jednom tahu klidně aktivovat obě. První je klasický pohyb, jehož vzdálenost je omezena pohybovými vlastnostmi postavy (číslo na kartě). Při tom ale hráč musí brát v úvahu také převýšení, které stojí body navíc. Kdykoliv navíc vstoupí na nebezpečná místa, musí je okamžitě vyřešit. Druhou pohybovou akcí je sprint, který jednoduše posune postavu o dvě políčka dál a ignoruje změny výšky terénu.
Kromě toho lze ale akce používat také k aktivaci schopností a to buď na aktuálně vyložených kartách, nebo na přímo na kartě postavy. U vlastností na hracích kartách se střídají různé symboly označující, jestli je za schopnost karty třeba zaplatit akcí, zdravím, žetony nebo se jedná o trvalou vlastnost, kterou není třeba aktivovat.
Vše tohle většinou bude využívané k útoku na protivníka. Každá dovednost, která umožňuje zranit nepřítele, má u sebe kód útočných kostek, ze kterého hráči vyčtou přesně, kolika kostkami mají házet a jaké hodnoty musí zcela ignorovat. Pod tímto kódem mohou být ještě klíčová slova upravující typ útoku.
Teprve po hodu předepsaným počtem kostek přichází na řadu (u útoků na dálku) viditelnost cíle. Protivníci se vidí pouze v případě, že mezi nimi neleží žádný bod, který by byl výše než jejich pozice. Výška jednotlivých políček je určena puntíky v dolní části, takže je vždy jednoduché mít přehled o svojí situaci.
Pouze takové zásahy, které se podaří (čísla povolená schopností) mohou způsobit zranění. Ale k tomu mají co říct ještě obranné kostky protivníka. Zablokovaná je taková kostka, ke které může obránce přiřadit číslo vyšší nebo alespoň stejné. Do útoků také zasahují žetony, které mohou dále přidávat počet úderů, ale také úhyby pro obranu.
Do hry vstupují také efekty prostředí, které přidávají další věc, na kterou si musí hráči dávat pozor. Celý souboj probíhá tak dlouho, dokud některá strana nesplní svoje úkoly. Ty jsou dané konkrétním scénářem a vztahují se nejen k zneškodnění celé skupiny, ale třeba také splnění určitých cílů nebo návštěvě konkrétních míst na mapě.
Sentinel Tactics pokračuje tam, kde všechno zahájil karetní Multiverse. Především navazuje na původní hru ve vyprávění úžasných příběhů, které jsou každý jedinečný a zajímavý. A to tentokrát ne v kabátku, kterým by procházeli hráči společně a museli spolupracovat. Nově proti sobě stojí dva znesvářené tábory, které se domlouvají mezi sebou. To vytváří zbrusu nové zážitky na obou stranách a je zde také větší prostor pro volbu hráčů samotných.
Každý scénář je proveden jako komiks, což vypadá skvěle a současně to také vylepšuje celkový prožitek. Při tom každá z postav má hned několik svých příběhů, které postupně uvozují i ukončují obrázkové stránky. Při tom samozřejmě každý má svoje vlastní specifická pravidla a cíle pro obě strany.
Současně s novinkami hra také přináší jednu nevýhodu. Ve dvou si zahrajete, ale v pravidlech jsou pro správný zážitek vždy doporučeni dva hráči na straně dobra. V opačném případě bude muset hrdina ovládat dvě postavy. To ale zase nemá tak zásadní vliv na zážitek, ačkoliv to domlouvání a plánování v superhrdinském týmu chybí.
Každý hrdina v krabici je jedinečný. A jejich kombinace vytváří takovou variabilitu, že jednotlivé scénáře budou pokaždé jiné, i když je budete hrát znovu a znovu. To je velmi důležitá informace, protože mnoho her má právě se znovuhratelností scénářů problémy. Tady tento problém nenastane v dohledné době.
Navíc má hra úžasnou atmosféru a hráči mají pocit, že tam opravdu jsou a používají svoje schopnosti. A protože se to všechno dokáže stěsnat na prostoru kratším než jedna hodina, tak je ta dávka tématu opravdu pořádná. Dostanete ji přímo do žíly a to v libovolných počtech hráčů, protože na to autoři mysleli.
Výborný koncept je také výška jednotlivých políček. Město lze natočením a rozložením desek pokaždé sestavit jinak a vytvořit si tak hřiště pro superhrdinské hrátky. Navíc vše zasahuje do viditelnosti. Ta je ale také možná jedinou výtkou, protože si musíte zvykat na určování dohledu svých bojovníků.
Jednoduchá pravidla z ní dělají velmi dobrého adepta i pro začátečníky. Všichni účastníci ale musí umět anglicky. Textů na kartách je spousta a jsou základním předpokladem toho, abyste mohli Sentinel Tactics hrát.
Tato hra má obrovský potenciál k rozšířením. Už jen scénáři pro stávající postavy, které může vytvářet i samotná hráčská obec (skvělá zpráva!), ale také přidáváním řady nových padouchů a hrdinů, které už známe z původní hry. Na tu dokonce navazuje i příběh, takže pokud máte rádi Sentinels of the Multiverse, pak můžete v klidu otevřít svoji peněženku. Navzdory tomu, že je to kompetitivní hra, stále funguje skvěle!
Zpracování je opět vynikající. Musíme pochválit, že v krabici tentokrát napoprvé najdeme vše, co budeme k hraní potřebovat. Parádní jsou knihy scénářů a kompletně ilustrace, ve kterých hra opravdu ožívá.
Sentinel Tactics je nejlepší superhrdinskou hrou, ve které nejde o spolupráci. Obě strany mají širokou škálu možností, při tom ale vše zůstává jednoduché a dostatečně rychlé. A zatímco kolem kooperativní karetky se vytvořil kult, Sentinel Tactics jsou zatím stále nepříliš známou hrou. A to je škoda. Měli bychom to společně změnit!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christopher Badell, Luther Bell Hendricks V, Kevin G. Nunn |
Ilustrace | Adam Rebottaro |
Vydavatel | Greater Than Games, LLC, Living Worlds Games |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 8 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (4 voters) |
Kategorie | Comic Book / Strip |
Mechanismy | Action Points, Dice Rolling, Grid Movement, Hexagon Grid, Line of Sight, Modular Board, Movement Points, Pick-up and Deliver, Roll / Spin and Move, Take That, Team-Based Game, Variable Player Powers, Zone of Control |
Rozšíření | Sentinel Tactics: Citadel of the Sun, Sentinel Tactics: For Profit, Sentinel Tactics: Freedom Tower, Sentinel Tactics: Mobile Defense Platform, Sentinel Tactics: Promo Power Card Pack, Sentinel Tactics: Uprising, Sentinel Tactics: Wagner Mars Base |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Game: Sentinel, Theme: Superheroes |
Více o hře.
+ skvělý zážitek a atmosféra
+ výška jednotlivých políček
+ jednoduchá pravidla
+ výtečná znovuhratelnost
+ navazuje příběhem
+ jedineční hrdinové
+ rychlá partie
- na sledování dohledu postav si budete zvykat