Jiří Mikoláš je oblíbeným českým autorem deskových her. Letos již vydal výbornou fotbalovou karetní hru Goal! Game, kterou jsme nedávno recenzovali. V těchto dnech dokončuje práce na svojí druhé novince pro tento rok, originální a vtipné hře Bizzarie. Rozhodli jsme se tedy autora vyzpovídat a zjistit, na co se můžete těšit.
K článku jsou přiloženy exkluzivní fotografie přímo ze hry Bizzaria, podle nichž si dnes poprvé můžete udělat obrázek o tom, jak bude hra opravdu vypadat. Podle dostupných informací již je hra připravena a čeká se pouze na tisk, takže je Bizzarie opravdu za dveřmi! V rozhovoru se dozvíte mnoho zajímavých podrobností o vzniku hry i o jejích principech.
Z předchozího rozhovoru víme, že dokončujete hru Bizzarie, která kromě bizarního názvu nabízí především bizarní svět. Jak jste na tuto myšlenku přišel a jak dlouho trvalo její zpracování?
Na prvotní myšlenku jsem přišel už dávno, po četbě jedné psychologické knížky. Popisuje se v ní terapie, při které se lidé stanou nějakou věcí, a skrze tuto věc se vyjadřují ke světu. Za onu věc se mohou schovat a nemusí se tak bát vlastní konfrontace se světem. Umožní jim to sdělit své názory bez obav (vždy mohou říci, že je to třeba názor ručníku, který představují). Chtěl jsem tedy vytvořit hru, ve které se budou moci lidé uvolněně a svobodně vyjadřovat třeba i bez pomoci alkoholu. Hru jsem poprvé testoval před dvěma lety. Testoval jsem ji na hráčích složitých euroher a ti ke hře byli skeptičtí. Díky tomu jsem získal mylnou představu, že hra není zajímavá. Později, když jsem se setkal s Dixitem a zjistil jsem, jak lidi takový typ hry baví. Rozhodl jsem se k této myšlence vrátit. Nyní mne trochu mrzí, že jsem hru nevydal dříve a Dixit nepředběhl.
Dixit se chlubí zajímavým grafickým zpracováním, které je u podobného stylu hry důležité. Jak vypadá grafika hry a jak jste spokojen se spoluprací s jejím autorem?
Hru ilustrovala Aneta Kýrová, která ilustrovala i mou předchozí hru Fantastát. Aneta je výborná profesionálka. Kreslí rychle, osobitě, a protože to umí i s grafickými programy, šetří mi tím práci (nemusím nic skenovat ani dobarvovat). Aneta je vlastně „spolužačka“ z gymnázia, akorát chodila o tři třídy níž. Ale díky společné škole jsem ji objevil. Aneta má za sebou již několik vele úspěšných animovaných filmů a možná se od ní jednou dočkáme i večerníčku. Jsem moc rád, že jsem ji poznal. Vždycky se s ní rád sejdu na kafe a navíc její kresby jsou tak trochu „ulítlé“ a mají v sobě vtip a nadsázku, což je přesně to, co hledám. Pro Bizzarii nakreslila spousty pohádkových postav…
3) Jak moc bizarní vlastně celý ten svět, nejen díky těmto kresbám, bude?
Hodně Bizarní. Bizzarie je pohádkový svět, kde je všechno možné. Základ tvoří známé pohádkové postavy jako např. Karkulka a Vlk nebo třeba Drak. Ale tyto postavy se objevují v trochu jiných situacích, než je známe. Navíc v Bizzarii žije také spousta oblud, o kterých hra vlastně pojednává. Jak moc bizarní budou tyto obludy, bude pak záležet na hráčích. Mně osobně celý tento mix připadá dost bizarní, bizarnější než nejbizarnější ptakopysk v kimonu.
Název tedy už je finální? Hra se bude jmenovat Bizzarie?
Název už je naprosto Finální, protože už je kompletně hotová i grafika ke hře. V tuto chvíli už nelze nic měnit. Pro zajímavost vám zde mohu prozradit názvy, ze kterých jsem vybíral: TVtures, TV – lollipop, Lollipopies, Crea TV, Bizzarion, Storyglory, Monsterwood, TV Maniacs, Fantastic TV, TV Muffin, Tattle Rattle, TV Babble, TV scandal, TV tale…
Bizzarii jste přirovnal k Dixitu, na jaké herní principy se tedy můžeme těšit?
V Bizzarii žije určité množství oblud, na jejichž spoluvytváření se hráči podílejí. Během hry se obludy stále více profilují. Charakter oblud určuje to, jak vypadají, jak se jmenují a hlavně to, co říkají. Všechny tyto indicie vedou hráče k tomu, že obludu nějak vnímá. Každé kolo bude hráčům položena jedna speciální otázka typu „Kdo z nich je takový a makový“. Hráči se posléze podívají na všechny obludy a snaží se mezi nimi najít tři obludy, které by mohli být odpověďmi na položenou otázku. Poté, co si každý hráč skrytě poznamená své odpovědi, si hráči odpovědi vyhodnotí a obodují. Hra navíc obsahuje několik rozšíření a dalších specialitek, ale ty vám neprozradím. Hlavní podobnost s Dixitem je tedy v odhadu svých spoluhráčů, tedy v odhadu toho, jak spoluhráči vnímají nějakou skutečnost. Hlavní rozdíl je v tom, že tuto hru mohou hrát pouze dva hráči, hra je kreativnější a skutečnost relativně proměnlivější.
Právě proměnlivost by mohla být výhodou nad Dixitem. Co všechno bude vlastně úkolem hráčů, když se vydají studovat každodenní život příšer?
Hráči ve hře mají dva podstatné úkoly. Prvním je budování charakteru oblud, kdy se každé kolo prostřednictvím obludy libovolně vyjádří k nějaké události shlédnuté v Bizzarijské televizi. Vyjádření je zcela na hráčích a může být v intervalu od citoslovce (mňau) až po vysoce sofistikovaný projev (Kdyby býval nebyl budulínek nihilistou, nebyl bych takovým karatistou). Druhým úkolem je pochopit správně charakter oblud tak, jak jej vnímá většina hráčů.
Jaké zpracování bude hra mít? Půjde o karetní hru nebo něco naprosto odlišného?
Jde o něco nového, protože hráči si pomocí částí obličejů sestaví na papír obludy. Posléze je fixou dokreslí a tyto papíry s obludami představují „hrací plán“. Tímto je „hrací plán“ pro každou hru zcela jedinečný. Karty se ve hře vyskytují v podobě televizních zpráv a karet s otázkami.
To zní přístupně pro všechny kategorie. Pro koho si myslíte vy, že bude tato hra určena?
Tato hra je určena téměř pro všechny. Hra obsahuje různé soubory otázek. Jeden je pro malé děti od 7 let, další pro teenagery, dále pro dospělé zhýralce a poslední pro dospělé intelektuály. Přičemž dospělí hráči si mohou užít hodně zábavy i s otázkami pro malé děti a teenagery.
Slyšeli jsme zvěsti, že tato hra bude vyrobena i v několika jazykových mutacích. Jak bude distribuována k zahraničním zájemcům?
Hra bude v češtině, angličtině, němčině a francouzštině. Hra vyjde ve velmi malém nákladu, jak je u mých her zvykem a tak doufám, že většina ze zahraničních mutací se prodá přímo v Essenu nebo na základě kontaktů z Essenu.
A kde si ji budou moci poprvé hráči prohlédnout, ať už u nás nebo v zahraničí?
Moc doufám, že svoji premiéru bude mít na letošním Essenu. Příprava hry se vlivem několika negativních faktorů zpozdila a teď se modlím, ať to tiskárna stihne vytisknout a zkompletovat do Essenu.
Těšíme se na novou hru a přejeme klid k jejímu dokončení a především mnoho úspěchů do další tvorby.
Sám se těším, až tohle produkční martyrium skončí a konečně se trochu vyspím. Díky!
Tým serveru DeskoveHry.com