Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Wizard – Čarodějovo proroctví

Legenda vypráví, že pro doktora Hensche to byl jen další obyčejný den, kdy se vydal za ranní mlhy ke kamenným siluetám. Ty ho fascinovaly už několik let, a tak den za dnem vyrážel k tajemnému sestavení opracovaných kvádrů a pátral po jakýchkoliv známkách jejich minulosti.

Tento den ovšem měl být jiný. Ve chvíli, kdy se špička jeho rýče zastavila o cosi kovového, pocítil doktor závan tajemna. Kulatá krabička, kterou během dalších několika minut vysvobodil ze zajetí hlíny, obsahovala několik starodávných mincí, jednu hůlku a především svitek, který byl sestaven ze záhadných hieroglyfů.

Doktor Hensch věnoval dalších několik let jejich studiu, když konečně rozluštil, o čem svitky pojednávají. Ukrývají záznam o výuce mladých kouzelníků, kteří si prostřednictvím jednoduché hry trénovali své soustředění a schopnost vidět do budoucnosti. Když se mu podařilo celý svitek přeložit, vytvořil ze znalostí hru, kterou pojmenoval jednoduše Wizard.

Čarodějové jsou oblíbeným tématem deskových a karetních her, o čemž svědčí oblíbenost her z rodiny Labyrint, ať už se jedná o její základní verzi nebo o čarodějnický souboj ve hře Labyrint Duel. Tentokrát však dostanou slova pouze karty a nebudete mít žádnou příležitost k boji.

Dovednosti, které totiž mají čarodějové ve hře Wizard, bychom velmi rádi měli v našem světě také. Pak by stačilo vsadit jeden sloupeček Sportky a zbytek života si užívat vyhraný balík peněz. Kdo by takovou „šťastnou náhodu“ odmítnul? S karetní hrou Wizard můžete alespoň ve hře jít štěstí naproti.

Autorem jednoduché karetní hry Wizard není ve skutečnosti doktor Hensch z našeho povídání, ale řecký designér Kostas Nikolaidis. Toho vzala pod svá křídla firma Amigo Spiel a umožnila mu už v roce 1984 vydat první verzi této hry. Od té doby spatřila několik verzí, až konečně v roce 2008 zakotvila v českých vodách díky firmě DinoToys.

Krabička tradičních rozměrů ukrývá balíček větších 60 karet, tlustý bloček pro vedení záznamů o skóre a samozřejmě jednoduše vysvětlená pravidla. Jak už tomu u karetních her obvykle bývá, není problém principy pochytit za jedno rychlé přečtení a začít hrát.

Nejdříve si ale prohlédneme samotné karty a jejich významy. V balíčku můžete najít čtyři různé barvy, které odpovídají každá jedné rase: modrá je barva lidí, zelená patří tradičně elfům, červená označuje trpaslíky a žlutá obry. V každé z barev naleznete čísla od jedné do třinácti a navíc dvě speciální karty. První z nich má na sobě čaroděje a ve hře představuje trumf, je tedy vyšší i než nejvyšší třináctka. Oproti tomu karta šašků je nejnižší hodnotou v celé hře a můžete ji použít k oblafnutí soupeřů.

Na začátku musíte do bločku napsat jména hráčů, kteří se budou partie účastnit. Pod jejich jména bude pověřený hráč zaznamenávat jejich jednotlivé předpovědi a bodové zisky v průběhu kol. Všechny zamíchané karty vytvoří dobírací balíček, že kterého v každém kole budou hráči dostávat neustále vyšší počet karet.

V prvním kole dostane každý pouze jedinou kartu. Všechny karty jsou rozdávány zásadně skrytě, aby soupeři nevěděli, jaké máte možnosti. Po rozdání karet otočíte na dobíracím balíčku horní kartu, která určí trumfovou barvu pro celé dané kolo.

Na začátku každého kola přichází na řadu předvídací schopnost účastníků – hráči se podívají na kartu (karty) v ruce a pokusí se odhadnout, kolik triků vyhrají. Jeden trik odpovídá jedné vyložené kartě od každého hráče, tedy takové jedno vynášecí kolo.

Partii začíná hráč po levici rozdávajícího. Všichni musí, pokud je to možné, dodržet barvu první vyložené karty. Výjimku tvoří samozřejmě hraní kouzelníků a šašků, které se tímto pravidlem řídit nemusí. V případě, že hráč nemá ani jednu odpovídající kartu, pak teprve může zahrát kartu odlišné barvy, která může být trumfová (= barva otočené karty na balíčku).

Jakmile všichni soupeři zahrají po jedné kartě, následuje vyhodnocení triku. Nejvyšší hodnotou v průběhu triku může být kouzelník, který vždy automaticky bere karty. Pokud nikdo kartu kouzelníka s písmenem Z nezahrál, vítězí hráč, který vyložil kartu v trumfové barvě s nejvyšší hodnotou. V ostatních případech získává pro sebe trik hráč s maximálním číslem barvy, která vynášení zahájila.

V případě, že hráči mají další karty v ruce, zahájí další kolo vynášení vítěz. Pokud již hráči žádné karty nedrží, předchází nové rozehrávce ještě rozdání karet, určení nové trumfové barvy a samozřejmě nejdůležitější část celé hry – tipování výsledků. Pak teprve může vítěz předchozího triku opět zahájit vynášení karet.

I v této hře existují výjimky, protože v případě, že je zahraný kouzelník jako úvodní karta triku, mohou na ni ostatní hráči vyložit jakoukoliv kartu. Pokud zahájí vynášení karta šaška, pak stanoví barvu ostatních karet až druhá vyložená karta.

Po každém odehraném kole, které se skládá z narůstajícího počtu triků, přijde na řadu přidělení zkušeností úspěšným kouzelníkům (ve většině případů jich je více než jeden). Ti získají úctyhodnou sumu dvaceti bodů plus dalších deset za každý vyhraný trik. Všichni, jejichž odhad byl špatný, si musí naopak odečíst deset bodů za každé číslo rozdílu mezi odhadem a skutečností. Pokud se tedy spletete o dva triky, přijdete rovnou o dvacet bodů.

V průběhu partie občas můžete ztratit přehled o svém tipu, proto je i v samotných pravidlech doporučeno zavedení nějakého vizuálního vodítka. Nejjednodušší jsou nějaké žetony nebo podobné malé předměty, se kterými se snadno manipuluje. Každý z hráčů si pak může snadno spravovat evidenci, kolik triků ze svého tipu již získal, a kolik jich ještě potřebuje vyhrát.

Na druhou stranu tím hodně napovídáte soupeřům o svých úmyslech, protože je mnohem snadnější vidět váš aktuální stav. Pokud by měli protivníci tyto údaje pouze ve své paměti, snadno by ztratili v průběhu partie přehled a tím ztratili strategickou výhodu. Z našeho testování vyplynulo, že záleží pouze na preferencích hráčů, kterou z těchto variant nakonec zvolí.

Délka hry se při různých počtech hráčů příliš neliší, protože vše vyrovná počet kol, které jsou potřeba, aby zúčastnění odehráli všechny karty z balíčku (od deseti kol v šesti hráčích po dvacet v minimálním počtu tří). Jediné zdržení tak představuje vyšší počet vyhodnocení a zapisování výsledků.

Pamatujte, že ve hře je nejdůležitější přesnost odhadu a ne skutečná vítězství v jednotlivých tricích. Díky této zajímavé variaci je hra neustále napínavá a do určité míry i taktická, protože hráči mohou šetřit karty nebo se jich zbavovat tak, jak potřebují.

Chytře je vyřešena motivace hráčů, aby netipovali pouze nula vyhraných triků, a snažili se pak všechny prohrát, protože tak by přišli o všechny bonusové body za vyhraná kola. Samozřejmě je určitá pravděpodobnost, že některý ze soupeřů tuto taktiku zvolí, ale určitě mu ji lze narušit chytrým hraním karet.

Trochu netradiční je délka jedné partie, protože sčítání, zapisování i hra dohromady v některých případech přesáhne třicet minut, což je na karetní hru poměrně vysoké číslo, zvláště vzhledem k jejímu odpočinkovému charakteru.

Hra je doporučena od deseti let, ale myslíme, že tuto jednoduchou karetní hru zvládnou úspěšně i děti mladší. Zároveň nepochybujeme o tom, že je bude bavit. Velký vliv na to bude mít právě možnost tipnout si svůj výsledek. Musíte však menší děti hlídat, aby si příliš nevěřili a v jejich odhadech jim trochu radit. Od deseti let pak budou rovnocennými protivníky bez jakéhokoliv napovídání.

Vliv náhody se minimalizuje v pozdějších kolech. Zatímco na začátku hry máte vždy na výběr z menšího počtu možností, postupem času můžete opravdu strategicky plánovat a počítat i s kartami, které již byly odehrány. Ty se totiž už do hry zpět nevrací.

Zpracování karet je kvalitní a samotná grafika je pěkná a originální. Je dobře, že každá rasa má svoje jedinečné obrázky, a tak na každé z šedesáti karet naleznete odlišnou kresbu. Všechny jsou svým způsobem zajímavé a každá rasa je jasně odlišitelná od ostatních.

Wizard: Čarodějovo proroctví tvoří ideální jednoduchou rodinnou zábavu, ve které má každý šanci na výhru. Výsledek je hodně závislý na štěstí a náhodě, ačkoliv lze ovlivnit pořadí hraných karet, většinou vám předepsaná volba příliš šancí neposkytne. Přesto jsou Wizards příjemným překvapením, protože navzdory jednoduchému principu se hrají pěkně.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKen Fisher
IlustraceFranz Vohwinkel
VydavatelK. Fisher Enterprises Ltd., (Unknown), 999 Games, AMIGO, Broadway Toys LTD, Canada Games Company Lmt., Copag Cards, Dino Toys s. r. o., Fantasmagoria, Fractal Juegos, G3, Gametrade Distribuzione, Gigamic, GP Games, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Laser plus, Lautapelit.fi, Modiano, Morapiaf, PaperGames (III), Piatnik, REXhry, Swan Panasia Co., Ltd., U.S. Games Systems, Inc., The United States Playing Card Company, VR Distribution, Zvezda
Rok vydání1984
Počet hráčů3 - 6
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(32 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyBetting and Bluffing, Hand Management, Predictive Bid, Trick-taking
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Wizard: The Christmas Wizards
RodinaCreatures: Dwarves & Gnomes, Creatures: Fairies / Elves / Pixies, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: BrettspielWelt, Series: Wizard (Amigo)
Alternativní názvyČarodej, Fantasy Wizard, Wizard Deluxe, Wizard Jubiläumsedition, Wizard: Das Schwarze Auge, Wizard: gra przepowiedni, Wizard: Μαγικοί Αριθμοί, Μαγικοί Αριθμοί, Магове, ウィザード, 巫師, 巫師牌, 神机妙算, 위자드

Více o hře.

Recenze: Wizard – Čarodějovo proroctví
Klady:

+ jednoduchá pravidla
+ nemusíte vyhrávat, stačí správně tipovat
+ vývoj můžete ovlivňovat
+ podporuje komunikaci
+ mohou ji hrát i děti
Zápory:

- velký vliv náhody, zvlášť v úvodních kolech
- na karetní hru delší herní doba
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Raverun – armády nájemných bojovníků