Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Proroctví – bitva před branami astrálních sfér

Proroctví říká, že jednou vystoupí z lidu bojovník, který nás osvobodí od našich trápení. I já věřím, že všechny ty příšery jednou z našich životů zmizí a budeme zase moci žít své klidné životy.

Jmenuji se Ulysses a jsem kronikář svého lidu. Je tomu už třicet let, když jsem jako malý pozoroval otevření astrální sféry a příchod krvežíznivých bytostí do našeho světa. Jejich touha po moci a rozšiřování impéria byla neukojitelná. Už tenkrát jim vládla temná pětka, velvyslanci z jiného světa, kteří jako odznak své příslušnosti nosili fialový háv.

Mezi lidmi si zvolili pětici nejsilnějších bojovníků, kteří by mohli představovat nebezpečí, pokřivili jejich mysl a udělali z nich poddané. Nižší strážce, jak jim začali říkat. Dostali za odměnu purpurový plášť a síly, o kterých se žádnému živoucímu člověku nezdálo.

V obavě ze síly lidí šli utiskovatelé ještě dál. Vytvořili totiž pětici artefaktů, které rozmístili všude po naší zemi. Jen ta bytost, která v ruce bude držet alespoň čtyři z nich, dokáže manipulovat se sférami, otevírat je a zavírat.

Brány se dodnes často otevírají, když z nich vystupují další sluhové zla, ale vždy mají své pevně dané místo. To je střežené mocnými příšerami a jen blázen by se jim vydal vzdorovat. Snad se takový blázen už brzy najde…

Proroctví má důležitý význam ve většině dobrodružných knih nebo filmů. Je až s podivem, jak několik slov či vět od vědmy nebo nadaného kouzelníka, může mít velký dopad na běh dějin. V podstatě nemusíme chodit ani do fantastické literatury, abychom našli takový příklad. Můžeme si vzpomenout na šílenství kolem Nostradamova proroctví a roku 2000 nebo se ještě lépe podívat dopředu na blížící se rok 2012, který s sebou nejspíš přinese nové davové poblouznění. Stane se tak na konec kalendáře Mayů těsně před našimi Vánocemi, tedy přesně za dva roky.

I v deskové hře Proroctví má předpověď své nezbytné místo, jak tentokrát napovídá i její název. Obyvatelé říše hledají dědice královské krve, který získá bájné silné artefakty a zažene prastaré zlo terorizující jejich svět. I vy se postavíte do role jednoho takového dobrodruha a pokusíte se najít cestu na vrchol a k zisku královské koruny.

Z pohledu na datum vydání snadno zjistíme, že mezi výtvory Vládi Chvátila se řadí Proroctví k těm raným. Poprvé se totiž ocitlo v distribuci už v roce 2002 a patří tak mezi jedny z prvních moderních deskových her našich tvůrců. V dílně pana Chvátila předcházelo takovým skvostům, jako jsou akční sci-fi Galaxy Trucker (recenze) nebo přemýšlivá evoluční hra Through the Ages: Příběh civilizace (recenze).

Pokud prodává velikost balení, pak by Proroctví mělo stát v první řadě zájmu. Ukrývá se totiž v opravdu velké, světle modré krabici. Největší komponentou, kterou uvnitř naleznete, je na čtyřikrát přeložený hrací plán ze silného poctivého kartonu. Přesto je mezi jeho hranou a okrajem krabice ještě dalších pět centimetrů rezerva. Přitom všechny ostatní součásti jsou umístěné v úzké prohlubni uprostřed, takže nic nebránilo zmenšení.

Balení je ovšem velkorysé nejen v rozměrech ale i v počtu komponent, které dostanete. Na prvním místě určitě musíme zmínit karty hrdinů vyrobené z pevného materiálu. Ke každému dobrodruhovi patří také kartonová figurka, kterou postavíte do přiložených stojánků.

V RPG hře, kterou Proroctví je od začátku do konce, je neméně důležitá i pozice karet, kterých je v krabici úctyhodné množství. Je jich celkem dvanáct druhů a všechny jsou velice přehledně rozlišeny zadní stranou. Poznáte je mezi sebou i ve chvíli, kdy jsou otočeny lícem vzhůru, ať už podle barvy nebo podle vodotisku, který se nachází pod textem.

Kromě bílé a černé kostky mají ve hře vysokou důležitost také zlaté a zelené žetony, reprezentující měnu a zkušenosti. Každý bojovník však musí mít také nějaký počet životů a magenergie (nebo také vůle). Pro jejich sledování využijete pytlík s průhlednými drobnými žetonky modré a krvavě rudé barvy.

Poměrně jednoduché přípravě samotné hry předchází výběr postav, které budou hráči reprezentovat. Ale není to tak jednoduché, jako ve většině her, kde si prostě vyberete. V Proroctví totiž máte na výběr z několika náhodně zvolených charakterů. Hráči dostanou do ruky dvě postavy a navzájem si podají tu kartu, o kterou nemají zájem. Tak vznikne složení hrdinů, kteří se vydají do světa získávat zkušenosti.

Ovšem předtím se na jejich příchod musí země připravit. Jediným potřebným krokem je rozmístění všech balíčků karet na příslušná místa na hracím plánu. V hromádce událostí najdete první kartu z jednoho ze tří povrchů hory, pláně a lesy a do těchto míst umístíte odkrytě vždy jednu kartu dobrodružství.

Nyní musí naleštit hrdinové svoji zbroj před vstupem do světa. Na kartu své postavy položíte žetony životů a vůle. Každý z adeptů na hrdinský čin dostane do začátku tři mince peněz a také tři body zkušeností, které bude moci v průběhu hry proměňovat za schopnosti.

Každý z dobrodruhů se cítí nejlépe v místě, které je mu nejbližší, v jeho cechu. Ten je uveden na kartě hrdiny a určuje místo na hracím plánu, kde jeho postavička zahájí hru a odsud se vydá dobývat svět.

Tah se skládá z přípravy hracího plánu a akcí, které může hrdina provést v závislosti na své pozici. Nejdříve tedy hráč otočí kartu události, která určí, co se v tomto kole stane. Karta může mít pozitivní i negativní vliv, většinou však otevře na herním plánu nějaké nové možnosti, například přidá nová dobrodružství do některé z lokalit.

Hráč se tedy řídí instrukcí na kartě a teprve po jejím provedení může pohybovat svým hrdinou. Na hracím plánu se postavy přesunují v kruhu po obvodu světa. Možnosti cestování jsou široké. Nejsnadnější je chůze pěšky, která je zdarma, přesune však hrdinu pouze na sousední pole. Kromě toho může udatný rek využívat za úplatu koně, lodě nebo dokonce magické brány (teleporty).

Pole, na kterém se na konci pohybu zastaví, určí jeho další možnosti tahu. S největší pravděpodobností se bude nacházet na některém z prostředí světa, tedy v horách, lesích nebo na pláních. Tam ho většinou budou čekat různé karty dobrodružství plné nevyzpytatelných příšer, ale také zajímavých možností.

V případě, že se na místě nachází jedna nebo více karet nepřátel, tak okamžitě napadnou našeho hrdinu a tomu nezbývá než bojovat. Boj probíhá velice jednoduše pomocí dvou kostek. Hráč hodí zároveň jak bílou, tak černou, a výsledky přidá k silám protivníků. Bílou přičte ke své aktuální síle (počet červených žetonů vpravo od postavy) a černou k síle uvedené na kartě protivníka. Ten, kdo získal vyšší číslo, v souboji zvítězil.

Pokud vyhrála příšera, pak si hráč musí přesunout jeden život (červený žeton) vlevo od postavy. Nyní je jeho postava zraněná, a dokud se jí nepodaří někde doléčit, bude v dalších bojích o tento žeton slabší. Nám se ale bude mnohem více líbit situace, kdy zvítězí hrdina. Ten dostane zaslouženou odměnu v podobě zelených žetonů zkušeností a často také nějaké předměty, které u sebe příšera měla ukryté. Konkrétně si lízne daný počet karet z balíčku vzácných nebo obyčejných předmětů, které tak náhodně určí jeho nález.

Souboj nemusí probíhat pouze silou, protivníci spolu mohou válčit i za pomoci vůle, ale pouze v případě, že oba mají nějakou vůli k dispozici. Pak probíhá souboj stejným způsobem, jen se u příšery i hrdiny počítají modré žetony, respektive modré číslo na kartě.

Už jsme ale naznačili, že karty dobrodružství nejsou plné pouze nepřátelských monster, ale vyskytují se na nich také spřátelené postavy, které hrdinům všemožně pomáhají v jejich pouti. Záleží pak pouze na hráči, jestli jejich pomoc využije, protože někdy je za úplatu.

Za získané zkušenosti mohou hrdinové nakupovat schopnosti ve všech pěti ceších, které tvoří další lokality na mapě. Ve vlastním cechu stačí zaplatit za kartu pouze příslušný počet žetonů zkušeností, v cizích musí hráč přihodit ještě stejný objem zlaťáků. Odměnou mu jsou však síly, které mu výrazně pomohou na jeho cestě k vítězství.

Předměty může hráč pochopitelně získat i nákupem ve městě a vesnici, které jsou posledními dvěma místy, kam vás může v průběhu hry vítr zavát. Ale i další lokality na mapě skýtají speciální možnosti pro své návštěvníky – léčení zdarma i za peníze nebo třeba opravu předmětů.

Ve hře se nachází velká hromada nejrůznějších předmětů, které mohou hrdinové mít při sobě a využívat je v boji. Mohou u sebe dokonce tahat například více mečů, ale vždy před bojem musí ohlásit, který z nich využijí v bitvě. Najdete zde nejrůznější štíty, svitky, lektvary, plášťě nebo koruny, které vám přidají důležité statistiky. Postava však u sebe vždy může přenášet pouze určitý počet zlata, zkušeností, schopností a předmětů, ostatní musí na konci tahu hráč zahodit.

Hráči se mohou napadat i navzájem, ale tato situace nastává spíš ke konci partie, kdy zuří boj o většinu artefaktů. V průběhu hry k tomu hráči nemají žádnou motivaci. V případě smrti některé postavy už bojovník nemůže zasáhnout do dalšího dění, ale hráč si může vybrat ze zbývajících karet hrdinů a začít s ním znovu od začátku. Někdy se to vyplatí, ale pokud hra již výrazně postoupila, těžko doženete ztrátu na své soupeře.

V závěru partie Proroctví pak přijdou na řadu útoky na astrální sféru, ve které jsou ukryty artefakty. Hlídají je však silní nepřátelé, kterým se nebudete moci postavit jen tak s holýma rukama. Proto je hraní Proroctví napínavé až do konce, tedy do chvíle, kdy některý ze soupeřů získá čtvrtý artefakt. Závěrečné souboje závisí na štěstí, někdy mohou trvat jeden hod kostkami, jindy se táhnou po několik nájezdů než se konečně podaří získat vytoužený skalp obou strážců.

V Proroctví toho samozřejmě najdete mnohem více, mnohé karty mají speciální dovednosti, některé události pomohou hrdinům, kteří jsou pozadu a většina příšer má nějaké schopnosti, se kterými při souboji budete muset počítat. Naštěstí v jedné lokalitě můžete narazit maximálně na dvě monstra (platí zde maximum dvou karet, dále se již nepřikládá).

Dovednosti v nabídce se obměňují, staré vytlačují nové a opět mohou být v nabídce současně pouze dva v jednom cechu. Ovšem u dobrodružství existuje navíc příchuť tajemna, protože druhá přiložená karta se nejdříve vykládá skrytě a teprve první příchozí hrdina objeví, co se v místě skrývá za další nebezpečí. Jedná tak s rizikem, že se s případným nepřítelem bude muset utkat.

Ačkoliv jsou pravidla z větší části jednoduchá a přímočará, obsahuje příručka také návod na zjednodušenou verzi hry, která nováčky uvede do žánru. Samotný návod je napsán jednoduše, bez chyb a na první přečtení lze snadno pochopit veškeré principy hry.

Proroctví si napříč partiemi zachovává variabilitu díky vysokému množství karet a také širokému výběru postav. Hrdinové se neliší pouze v počtu bodů životní síly a magenergie na začátku, ale také v příslušnosti k cechu, takže budete mít na začátku levný přístup k jiným dovednostem. Samozřejmě s dalšími partiemi se ztratí radost z objevování a napětí, kdy nevíte jaké karty vám mohou ještě přijít, ale jejich náhodný příchod zaručuje opakovanou zábavu.

Hru nenápadně skládají drobnosti, jako je rychlá příprava partie nebo náhodný výběr hrdinů. Ten totiž zabraňuje hráčům mít jednu oblíbenou postavu, kterou znají zpaměti, ale nutí je pokaždé k jiné taktice. Stejně tak elegantní systém pohybu, kdy můžete jako v reálu jít pěšky nebo se za úplatu svézt dál vás ještě více vtáhne do hry.

Pro mnohé bude nepřekonatelnou vlastností hrací doba, která se těžko dá stlačit pod dvě hodiny čistého času. Ve více hráčích musíte připočíst také dlouhé čekání mezi jednotlivými tahy, protože pokud všichni vaši spoluhráči budou bojovat (a je téměř jisté, že budou), můžete prosedět v nečinnosti i několik minut.

S délkou plné verze lze manipulovat pomocí počátečních bodů životů postav. Pokud přidáte jeden k oběma statistikám, výrazně zkrátíte herní dobu, v opačném případě si ztížíte začátek a můžete se těšit na dlouhou dobrodružnou noc.

Podobně jako ve většině podobných her, i zde má na výsledek velký vliv náhoda. Pokud vás kostky budou chtít vytrestat, podaří se jim to a může vás porazit i mnohem slabší soupeř. V takové situaci končí vaše kolo a vy si musíte počkat na další svůj tah na možnost opravy nebo útěku. Stejně tak může mít někdo štěstí na nalezené předměty, zatímco druhý může získávat pouze samé lektvary.

Pocit z rozvoje postavy však všechna tato negativa odsunuje do pozadí. Budete s radostí pozorovat, jak váš svalovec (nebo čaroděj) kolo za kolem sílí. Princip získávání dovedností namísto skokového posunu na žebříčcích úrovní je určitě dobrým rozhodnutím a přispívá k mnohem větší kontrole nad vývojem postavy.

Pro příchozí může hrací deska zaplněná kartami vypadat chaoticky, ale ve všem je systém. V první partii si na něj budete chvilku zvykat, ale u karet je vždy jasně vidět, kde na mapě světa se nacházejí. Je jasné, že s plánem si autor dal velkou práci a vyladil jej na výbornou.

Zpracování je velice povedené, grafika hrací desky zaujme na první pohled a budete se k ní rádi vracet. Stejně tak kresby na jednotlivých kartách jsou pěkné a budete si je se zájmem prohlížet. Drobná výtka kromě velikosti krabice směřuje pouze k žetonkům, které mohly být naopak o kousek větší, aby se neustále někam nekutálely.

Proroctví je úspěšným projektem vydavatelství Altar, které vypustilo do světa k dnešnímu dni již dvě další rozšíření, Dračí říši a Vodní říši. Tedy vlastně jen jedno, Vodní říše totiž existuje pouze ve vydání, které není kompatibilní se současnou (třetí) verzí Proroctví a její reedice je v přípravě. Stejně tak je v hledáčku mnoha fanoušků i zbrusu nové rozšíření s názvem Říše chaosu, které bylo ohlášeno na tento rok. Snad se ho dočkáme v roce následujícím.

RPG her je na deskovém poli vzhledem k popularitě tohoto žánru více a většinou od sebe trochu či více opisují. Stejně tak Proroctví nezapírá svoje kořeny v klasice dobrodružného žánru, v deskové hře Talisman, ale přesto si zachovává svůj ráz a jedinečnost.

Dobrodružství s Proroctvím jen tak nepřestane být napínavé. Budete se rádi vracet do toho světa terorizovaného příšerami z jiné dimenze a znovu a znovu budete zavírat astrální sféry. Tedy pokud vám nebude vadit delší herní doba a velký vliv náhody. Pro fanoušky žánru je Proroctví určitě zajímavá volba, pro ostatní může představovat právě tu bránu, kterou k dobrodružným hrám mohou najít cestu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVlaada Chvátil
IlustracePeter Gifford, Jana Šouflová, Milan Vavroň, Michal Vondráček, Jana Žižková
VydavatelAltar Games, Z-Man Games
Rok vydání2002
Počet hráčů2 - 5
Herní doba180
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(13 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting
MechanismyDice Rolling, Open Drafting, Point to Point Movement, Role Playing, Variable Player Powers
RozšířeníProphecy: Dragon Realm, Prophecy: Water Realm
Alternativní názvyProroctví

Více o hře.

Recenze: Proroctví – bitva před branami astrálních sfér
Klady:

+ jednoduchá pravidla
+ pěkné grafické zpracování
+ výborná hratelnost
+ vývoj postav
+ systém pohybu
+ hodně karet a hrdinů
Zápory:

- velká krabice
- náhoda (jeden hod kostkou rozhoduje boj)
- dlouhá hrací doba
- při více hráčích dlouhá čekací doba mezi tahy
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Age of Towers – každá věž se počítá