Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Scotland Yard Junior – jste mladý Sherlock Holmes?

scotland-yard-junior-16

Možná si myslíte, že detektivem se může stát pouze někdo dospělý. Jenže jsou i detektivní kanceláře, které dávají šance dětem. A ty mají někdy lepší výsledky, než jejich starší kolegové. Jedno takové místo se právě uvolnilo a to přímo v dětské pobočce Scotland Yardu. Jenže protože je Londýn velký a zájemců je hodně, je třeba uspořádat konkurz. Detektivové potřebují inteligenci, ale také vytrvalost a rychlost, protože budou muset jejich zkoušejícího – tajemného mistra X – honit po celé metropoli.

Nasaďte si klobouk, černé brýle a připravte se. Tahle šance přichází možná jen jednou za život. Alespoň na chvíli se staneme členy elitní detektivní organizace. V deskové hře Scotland Yard Junior od firmy Ravensburger je to opravdu možné. Na základě původního Scotland Yard vytvořil tuto verzi v roce 2014 Michael Schacht (Zooloretto, Afrika, Mondo) a to s ilustracemi Michaela Menzela.

Na první pohled na chvíli nezapochybujete, že na nás čeká detektivní zábava. Tradiční písmo i několik okének s utíkající tajemnou postavou. A pak je tu samozřejmě i jeden z dětských detektivů. Ovšem uvnitř na hráče čekají hned dvě kšiltovky s pásky na zavázání kolem hlavy. A hned pod nimi je pěkná kreslená mapa Londýna. Plná uliček a propojená trasami dopravních prostředků.  Důležitá místa mají dokonce svůj popisek.

scotland-yard-junior-08

Nechybí ani barevná příručka s pravidly, dvě velké destičky (jedna pro Mistra X a jedna pro detektiva), čtveřice figurek s barevnými podstavci a balíček žetonů. Jsou zde kulaté bílé žetony úspěchu (s běžící postavou) a také podlouhlé dílky představující lístky na různé dopravní prostředky.

Na začátku partie si hráči musí mezi sebe rozdělit role. Jeden se stane padouchem jménem Mistr x, zatímco zbytek (jeden až dva hráči) na sebe vezme roli detektivů v jeho stopách. Podle toho si rozdělí figurky (černá pro zloducha, bílá a žlutá pro detektivy) a destičky záznamníků. Žetony úspěchů připraví stranou vedle plánu.

Všichni účastníci honičky – bez ohledu na to, na které straně zákona stojí – dostane sadu lístků, po jednom na každý ze čtyř dopravních prostředků. Padouch pak dostane kšiltovku, kterou si nasadí na hlavu, aby ostatní neviděli směr jeho pohledu a nemohl se tak příliš snadno prozradit. Na mapě je pro každou figurku natištěno jedno startovní políčko s odpovídajícím barevným puntíkem ve středu.

scotland-yard-junior-02

Každé kolo začíná stejně – útěkem mistra X na nějaké nové, bezpečnější místo. Co nejdál od všech těch detektivů, kteří se mu chtějí dostat na kobylku. Pokud tedy padouch neměl nasazenou čelenku, teď by tak měl udělat. Teprve pak by měl upřít pohled na plán a rozmyslet.

Z každého místa vedou minimálně tři cesty a to vždy různými dopravními prostředky. Mistr X si tajně (například pod stolem) vybere jeden z nich a sevře jej do dlaně tak, aby jej ostatní nemohli vidět. Může ale také blafovat a zůstat stát na místě, kde se nacházel v minulém kole.  Celé to je pouze na jeho rozhodnutí.

Nyní jsou na řadě detektivové, kteří se ho pokusí chytit. K tomu musí zastavit na stejném místě, kde se nachází zločinec. Neplatí, pokud takovým místem pouze projdou. Každý z hráčů si za sebe (tedy nejlépe také tajně) vybere jeden žeton dopravy (nebo žádný) a posune svoji figurku odpovídajícím směrem po mapě.

scotland-yard-junior-06

Teď je opět řada na padouchovi, aby odhalil svoji volbu. Podle toho také rovnou posune figurku po mapě. Pozice všech protivníků jsou nyní jasně dané a stejně tak i výsledek kola. Jestli se některý z detektivů nachází na stejné pozici jako mistr X, může si tým policistů zaznamenat do svého bločku jeden úspěch. V opačném případě si naopak malé vítězství poznačí zločinec. Vítězí ta strana, které se podaří splnit její úkol dřív: policisté potřebují dopadnout mistra X rovnou třikrát, aby jej mohli natrvalo poslat za mříže. Naopak pokud neúspěšný hon trvá devět kol, ředitelství dojde trpělivost a detektivy z případu stáhne. Vyhrál zlosyn.

Scotland Yard Junior je úplně jinou hrou, než jsme si zvykli z původní dospělé klasiky. Pokud jste četli pravidla, pak jste určitě zaznamenali, že je tu hned několik zásadních rozdílů. A jestli náhodou ne, nevadí, protože se k nim postupně vrátíme. Už na úvod vás ale musíme upozornit, že tahle hra funguje z tahu na tah. Ovšem překvapivě je to výborná zábava.

Tak v první řadě pozice mistra X, jak se padouch jmenuje, je vlastně po celou dobu hry veřejná. Tajný je vždycky pouze jeden poslední tah, podle kterého se všichni detektivové musí zařídit. A protože z místa jsou většinou tři úniky, musí být schopni padouchovi nadbíhat. Jenže stačí jim nenápadně proklouznout jednou a než se znovu zformují, může utéct i několik dalších tahů. Tady má zločinec velmi solidní na vítězství.

scotland-yard-junior-12

Jenže na druhou stranu pokud za policisty hrají schopní detektivové, dokážou jej zahnat do kouta a třikrát ho chytí. Šance mají obě strany stejné. Vždy je to dva proti jednomu (ve dvou i třech účastnících) a jedna cesta tak zůstane vždy otevřená. Je to tedy trochu o štěstí a trochu o blafování. Padouch musí dokázat přečíst úmysl protivníků nebo je alespoň zmást.

Ani jeden z týmů nemá omezený počet pohybů a volnost je maximální. To ale úzce souvisí s velikostí města, které má pouze několik zastávek. Je jich dohromady osm a taktika pro hráče za mistra X se zdá být jasná – jezdit lodí po kanálu sem a tam. Jenže policisté to brzy prokouknou a počíhají si na hráče na správném místě.

Třetí a možná nejpodstatnější rozdíl je hra ve čtyřech. Tady totiž přichází do hry druhý zločinec, ale bod získají pouze v případě, že uniknou oba. Těžší roli mají policisté, ale zase jim stačí k zaznamenání úspěchu chytit jednoho z nich. To ale nemá nějaký zásadní vliv na herní dobu, která se stále pohybuje kolem velmi rozumných dvaceti až třiceti minut.

scotland-yard-junior-14

Co je velmi zajímavé a opravdu podlé je fakt, že hráči v roli padouchů se mohou dokonce rozhodnout přesunout do místa, na kterém detektivové stojí. Ti už mají průzkum okolí hotový a čekají na tramvaj (nebo jinou dopravu), aby se mohli přesunout dál. Netuší, že jim zločinec proklouznul pod rukama zpět. Pozice se ověřují až po jejich pohybu, takže teprve pak je důležité, jestli jsou na jedné pozici dvě znepřátelené figurky.

Ale když je to ten junior, od kolika let se vlastně dá hrát? Celá hra je tak nenáročná, že se do jejího příběhu mohou zabrat klidně i šestileté děti. A hra je bude neskutečně bavit, protože pro takto malé hráče prostě podobně laděnou hru neseženete. Je jednoduchá, plná manévrů a napětí, že se k ní budou neustále chtít vracet.

Scotland Yard Junior podle našeho mínění hratelností a spádem překonává originál. Chybí zde trochu ten pocit skrytého pohybu, ale není to nic zásadního, bez čeho byste se neobešli. Každé kolo s sebou přináší rozhodování a vše je znovu založeno na náhodě. Podobně jako u původní verze, takže tady si není na co stěžovat. Scotland Yard Junior je parádní dětskou hrou na detektivy.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMichael Schacht
IlustraceThomas Haubold, Michael Menzel
VydavatelRavensburger
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk6 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieChildren's Game, Deduction, Travel
MechanismyTeam-Based Game
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Cities: London (England, UK), Players: One versus Many, Theme: Police, Versions & Editions: Junior Versions of Grown-Up Games

Více o hře.

Recenze: Scotland Yard Junior – jste mladý Sherlock Holmes?
Scotland Yard Junior je dětskou hrou. O tom není žádných pochyb. Je jednodušší, odehrává se v menším městě, ale při tom si zachovává rafinovanost původní verze. Všichni hráči si ji tak mohou skvěle užít, protože v každém kole je šance na dopadení mistra X. Zločinec se v každém kole rozhoduje o následujícím pohybu, který ale detektivům také hned odhalí. Hra má výbornou atmosféru a umí si děti získat. Scotland Yard Junior je výbornou předělávkou klasiky, která si zaslouží místo v každé rodinné sbírce.
Klady:

+ lepší než originál
+ krátká herní doba
+ šance na chycení v každém kole
+ veřejný pohyb mistra X
+ výtečné i pro menší děti
Zápory:

- náhoda (jako u originálu)
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: 20. století – ekologie strategickou hrou