Válka si žádá pořádný stisk. A odvahu. S tím poznáním jsem nastoupil do svojí jednotky, abych věrně sloužil. Až navěky. Jenže to jsem netušil, že věčnost může trvat tak krátkou dobu. Teď ležím v zákopech, z ramene mi prýští krev, všichni mě překračují a z těch veselých tváří u piva jsou tu jen zarputilé výrazy bez jediné špetky soucitu. Válka je plná psů..
Klobouky i bitva na ostří nože jsou zaručenou náplní deskové hry Dogs of War, kterou představila světovému trhu společnost Cool Mini or Not. Jedná se o novinku autora Paolo Moriho pro rok 2014 a to s ilustracemi Christophe Madura a Mathieu Harlaut. Ale kromě velkého distributora za hrou stojí také malé vydavatelství Spaghetti Western Games.
Krabice, ve které se všechny ty klobouky ukrývají, je úctyhodná (a může se směle měřit se Zombicide). Na její titulní straně najdeme výjev, který nám trochu naznačí náplň hry. Všemu tomu vévodí roboti, ale také bájní rytíři s meči a v pozadí letí nějaký ten drak. A těm robotům a vší havěti odpovídá i váha krabice, která tentokrát neobsahuje klasické kartonové boxy.
Není tu totiž dostatek plastových miniatur, aby něco takového bylo potřeba. Místo toho dostaneme klasický plastový insert, ale ten je zpočátku překrytý rozkládacím herním plánem a čtvercovou brožurou pravidel, která trochu zastrašuje délkou ale skutečných pravidel je v ní pouze několik málo stran (cca šest).
To plán zaujme svým kudrlinkovým stylem. Vévodí mu trojice sloupců, které představují tři bojiště vždy pro dva protivníky. Každé má jednu stupnici pro přetahování obou soupeřů, ale také hromadu boxů, kam lze vykládat karty či figurky. Pak už zde je pouze počítadlo let a vlivu jednotlivých bojovných rodů.
Deska ale není zdaleka tím, co zaujme váš pohled. Jsou tu zástěny pro jednotlivé rody, hromada žetonů (peníze, vítězně body, vliv pro jednotlivé rody nebo odměny), ale především samozřejmě figurky. Třicítka kapitánů je přesně taková, jaké byste si je podle našeho předchozího popisu představili. Jsou to jen busty s opravdu extravagantními klobouky. Šest dalších postaviček představuje erby jednotlivých rodů na nožičce. A pak jsou tu karty rodů a jejich podpory (po šesti), karty bitvy a také čtyři druhy vojáků (pěšáci, střelci, jezdci a nezastavitelné válečné stroje).
Začátek partie je opravdu nenáročný. Každý z účastníků si vezme jednu zástěnu, dostane několik mincí, sadu karet taktiky a také jednu tajnou kartu podpory. Ta se váže k jednomu rodu, který má hráčovu skrytou náklonnost. Ale hráči nehrají za tyto národy jako takové. Místo toho standarty všech šesti začnou svoji cestu na políčku mínus jedna. Jedno počítadlo pak ještě připluje na roky a tři na stupnice bitev. Zbytek komponent stačí pouze rozložit vedle plánu, pouze karty vojáků začínají roztříděné do čtyř balíčků podle typu.
Celá partie Dogs of War má pouze čtyři kola, tedy roky. Každý z nich začíná přípravou bitev, kdy je třeba náhodným losem určit, které dvě frakce budou stát proti sobě. K tomu jednoduše slouží odhalení karet rodů na určená místa na plánu. Každá bitva dostane také svůj dílek bonusů a kartu bojových příkazů (s šesti pozicemi). V tu chvíli vypukly na plánu čtyři bitvy a bude pouze na hráčích, ke kterým se připojí.
Pak už každý z protivníků dostane několik mincí a kapitánů. Jejich počet narůstá s tím, jak se posunuje čas hry. Svoje finance mohou pak utratit za nákup nových vojáků, jejichž cena je uvedená v pravém dolním rohu, zatímco síla s plusem v levém horním.
Konečně se hráči mohou zapojit do samotných bitev. Pěkně postupně od začínajícího hráče se budou hráči střídat a mají vždy možnost zahrát nejen kartu taktiky pro její efekt, ale především vyslat svého kapitána nebo vojáka do bitvy. Ale zatímco karta vojáka má obyčejný obdélník, s kapitánem si hráč vybírá rovnou nějakou tu odměnu z šesti možností pro tuto stranu.
Kterýkoliv účastník partie může svoje karty a figurky položit k libovolné z šesti znepřátelených stran. Za vyslaného kapitána pak dostane hráč svoji odměnu (vojáky, vítězné body, peníze, či karty taktiky), ale především podle síly vojáka posune přetahovací žeton síly směrem k podporované straně.
Hráči mohou postupně vysílat jednoho kapitána za druhým, jak znovu a znovu obíhá akční kolečko všechny zúčastněné soupeře. Pro vyslání svých jednotek není nikdo nijak omezen a může tak libovolně nakombinovat. Teprve, když už nikdo nechce hrát, je na čase vyhodnotit jednotlivé bitvy. Vítězná strana (ta, na jejíž straně je ukazatel síly) si může posunout svůj erb kupředu o jeden krok. Každý, kdo tuto frakci podporoval, dostane tolik bodů, kolik se nachází kapitánů na druhé straně bojiště. Navíc ten, kdo vyslal nejvíce kapitánů, dostane bonusový žeton.
Následuje nový rok a zcela nové bitvy. Teprve po uplynutí čtvrtého z nich nastává čas k závěrečnému vyhodnocení. Tady hráči dostanou vítězné body prakticky za všechno od karet vojska a taktiky až po peníze. Tím nejdůležitějším ziskem jsou ale žetony vlivu v jednotlivých rodinách. Každý z nich má hodnotu podle pozice erbu na ukazateli síly daného rodu. Vítězem se stává ten, kdo nastřádal nejvíce bodů v celkovém součtu.
Dogs of War je na první pohled krásná hra, ale tak nějak nevíte, co od ní čekat. Nakonec se z ní vyklube parádní převahovka s pořádnou dávkou blafování a vyjednávání. A tím vytváří zážitek, ke kterému se budete s radostí vracet zas a znovu. Zatímco na jednom bojišti stojíte s hráčem bok po boku a domlouváte se, jinde jdete naopak proti sobě. Výborné.
Základem zážitku jsou stupnice, o které se hráči přetahují. Musí umět podporovat správný rod a chytře se domlouvat s ostatními. Právě aliance jsou stěžejním prvkem partie a také tím nejlepším zážitkem. Hráči si mohou slibovat libovolné odměny a snažit se vyjednávat. Na první pohled byste to do hry neřekli, ale je to tak.
Při tom všechno zůstává naprosto jednoduché a základní. Nejsou tu žádná složitá pravidla, omezení nebo překombinované prvky. Všechno díky tomu plyne naprosto bez problémů, pokud ve svých řadách nemáte přehnaně analytické hráče. Náchylnost k analysis paralysis tu je naprosto zřejmá zásluhou worker-placement prvku a širokého výběru polí. Veškeré zdroje si hráči mohou ukrývat za svými zástěnami, takže svoje šance si mohou plánovat pěkně podle skutečných možností.
Bodování jednotlivých bitev je velice chytré. Dostávat odměny ne za počet vlastních bojovníků, ale za odpor poraženého, je skvělý nápad. Velmi záludné ale zůstávají také akční karty taktiky, které mohou zcela zamíchat některými boji. A tím je hra také velice zákeřnou a nepředvídatelnou. Z větší části se ale všechno odehrává podle vašich plánů a hráči to mají plně pod svojí kontrolou.
Hra je nejlepší ve čtyřech a nejlépe pak pěti soupeřích. Trojice má více prostoru a vzniká díky tomu méně konfliktních situací. I tak je hra zábavná, ale není to úplně ono. Všechny partie mají rozumnou délku, protože počet kol je jasně stanoven. To znamená pravidelně rozumných devadesát minut a možná i méně.
Na to, co ve výsledku tato hra je, by vlastně ani všechny ty krásné figurky a parádní komponenty nepotřebovala. Zaplatíme za to vyšší cenu. Ovšem díky tomu je hra ještě lákavější, což v kombinaci s přístupností může být dobrým vstupním můstkem pro méně zkušené.
Dogs of War se nám líbí, protože se jedná o mechanismus, se kterým se často nesetkáte. O to překvapivější je fakt, že hra není příliš známá. Možná za to může vyšší cenovka, která souvisí s možná až zbytečným množstvím a kvalitou komponent. Ovšem Dogs of War je v každém případě výborným zážitkem.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Paolo Mori |
Ilustrace | Mathieu Harlaut, Christophe Madura |
Vydavatel | Asmodee, Cool Mini Or Not, Edge Entertainment, Pendragon Game Studio, Spaghetti Western Games |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 75 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (18 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Fantasy, Negotiation, Renaissance, Wargame |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Hand Management, Tug of War, Variable Player Powers, Worker Placement |
Rozšíření | Dogs of War: Alhazred, Dogs of War: Count Iago, Dogs of War: Mother Apollonia, Dogs of War: Tactic Cards & Order of Battle Tiles, Dogs of War: Viscount Perceval d'Hiver |
Rodina | Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Theme: Steampunk |
Více o hře.
+ hromada možností
+ výborné v pěti
+ aliance
+ jednoduché mechanismy
+ chytré bodování bitev
+ jasně daná délka partie
+ přetahovaná je super
- možná až přehnané zpracování = vyšší cenovka
- ve třech příliš prostoru
- náchylnost k analysis
-paralysis