Lososi každoročně plavou proti proudu, aby mohli zajistit budoucnost svého rodu. Přeskakují malé i velké jezy, vyhýbají se všem nástrahám a nebezpečím. U vody na ně čekají pytláci, medvědi i jiná hladová zvířata. Ale mnoho překážek jim nachystal i člověk tvorbou jezů, které musí překonat skokem.
Letos ovšem bude všechno jinak, protože na ně čeká mnohem větší nebezpečí. Do nedalekého rybníku totiž unikla ze ZOO sbírka hladových piraní. Nikomu se je zatím nepodařilo chytit a vracející se ryby o nich vůbec neví. Dokáží se jim vyhnout?
V nové legrační hře od společnosti Mattel, která nese název Útok piraní jim můžete v tomhle závodu s nezvladatelnými řadami zubů pomoci. Celý rybník dokážou lososi překonat pomocí šesti skoků, ale před každým z nich se musí nadechnout. Postup vám pak budou kazit nejen piraně, ale i soupeřivé rody jinak zbarvených lososů.
Celou hru mají na svědomí Westley Ciaramella a Keith Millman a poprvé se dětem představila už v roce 2006. K nám se dostala ale až o tři roky později. Samozřejmě ji mnoho z nás zná i z televizní reklamy, kterou distribuční společnost Mattel nasadila.
Hra se ukrývá v krabici úctyhodných rozměrů, ale prostor uvnitř není nevyužitý. Celá hra je totiž zcela prostorová a hrací plán si tak musíte složit hned z několika velkých plastových součástek. Když zalovíte v hluboké modré krabici, která má víko na straně, vytáhnete nejspíš tělo hracího plánu, pak jeho oranžové nohy a spodní sběrnou misku.
Nahoře pak hrací plán dotvoří už jen rovný dílek s barevnými obrázky ryb. Ke hře pak budete potřebovat ještě bílou kostku polepenou obrázky, ale především spoustu kuliček. Některé z nich jsou plastové a najdete jich hned trojici v každé z barev hráčů. V původní verzi byly i tyto kuličky skleněné. Z bezpečnostních důvodů jsou pak ve zvláštním pytlíku ukryté skleněnky s tváří piraní, aby se rybičky nepobily dřív, než dorazí k vám na stůl.
Sestavit hru je jednoduché a vyžaduje to pouze několik secvaknutí dílků k sobě. Spodní sběrná část se pak pouze přiloží. Oranžové nohy udělají z hracího plánu šikmý svah, po kterém musí rybky vyskákat do bezpečí nahoře. Napravo tohoto velkého zešikmeného dílku najdete kličku, která vypouští piraně z jejich úkrytu. Ty pak plavou střemhlav dolů a spolykají všechny bezbranné rybky, které jim přijdou do cesty.
Pokud nepočítáme skládání plastových dílků do hracího plánu, pak je zbytek přípravy dílem několika okamžiků. Stačí, aby si hráči vybrali jednu barvu rybek, připravili skleněnky s piraněmi a také hrací kostku. Tím může hopsání proti proudu začít.
V rámci svého tahu každý jednoduše hodí kostkou a podle toho se musí zařídit. Pokud mu padne obrázek rybky, pak může nasadit některou z čekajících kuliček své barvy na libovolný ze čtyř proudů. Ty čekají dole v bezpečí rybníčku, kam piraně nemohou a teprve postupně si razí cestu vzhůru.
Postupovat vstříc cíli, ale také blíž nebezpečí, mohou hráči pouze v případě, že jim padne na kostce číslo jedna nebo dvě. To signalizuje, o kolik políček se mohou pohnout vzhůru. V průběhu pohybu mohou také změnit proud, ve kterém plavou a vyhýbat se tak očekávaným útokům piraní. Ale tímto pohybem se vzdají vzestupu a pouze posunou se pouze na úrovni, na které se v tu chvíli nacházejí.
Nájezd hladových cvakajících zubů přivolá poslední strana kostky, která zobrazuje zubatou pirani. Pokud vám padne právě tento obrázek, ještě se až tak moc neděje. Čeká vás totiž ještě jeden hod kostkou, který teprve rozhodne o východisku situace. Pokud vám padne na druhý hod ryba, stihli jste se schovat a piraně si vás nevšimli. Pokud vám padlo číslo nebo dokonce obrázek piraně, pak musíte doufat ve štěstí.
Piraně se totiž řítí shora dolů s otevřenou hubou a berou všechno, co jim stojí v cestě. V tuto chvíli položí hráč na tahu odpovídající počet piraní nahoru do hnízda, buď tolik, kolik ukázalo číslo, nebo všechny čtyři, pokud na druhý hod padl obrázek zubatky. Místo, kam skleněnky položí, záleží pouze na samotném hráči a může tak zaútočit na soupeřovy rybky. Jakmile leží piraně na svém místě, vypustí je do útoku zatažením za oranžovou páku. Kuličky se vrhnou ze svahu dolů a po svojí cestě převracejí všechna políčka, do kterých narazí.
Všechny rybky, které piraně po cestě srazí, se ještě stihnou zachránit a utečou zpět do výchozího rybníčku, odkud musí svoji cestu znovu začít. Ty, kterým se nájezd vyhnul, mohou pokračovat ve své pouti vzhůru do cíle.
První hráč, kterému se podaří dopravit svoje tři rybky do bezpečí, tedy do závětří za piraním hnízdem, se stává vítězem. Většinou se jedná o velice vyrovnaný souboj, který není do poslední chvíle rozhodnutý. Piraně totiž mohou zaútočit kdykoliv a kdekoliv.
V šachtách uvnitř hracího plánu jsou totiž nejrůznější překážky a šikmé plošiny, které náhodně mění pád kuliček. Takže to, že spustíte pirani po úplně levém proudu, ještě neznamená, že tam zůstane. Naopak většinou se přesune úplně jinam a většinou tam, kde byste ji vůbec nečekali.
Dochází tak k humorným situacím, kdy si hráči „sežerou“ vlastní rybky nebo se i při útoku všech piraní nepodaří sestřelit žádnou z rybek. Pacičky, za které totiž skleněnky políčka otáčí, potřebují určitou sílu, takže ani to, že pod rybkou kulička proletí, ještě neznamená, že je s rybkou ámen.
Samozřejmě většina hry je dílem velké náhody, ať už se jedná o hod kostkou, tak i o samotný nájezd piraní. Ale právě v této nejistotě plynoucího ze štěstí leží pravá zábava této rodinné hry. Je naprosto jednoduchá a všechny děti od pěti let se ji naučí během několika minut.
Co přispívá k zážitku je pak zpracování, kterému byla věnovaná velká pozornost. Od kuliček s rybkami, které mají na sobě jakousi plastiku rybek, přes krásné skleněnky až k samotnému robustnímu hernímu plánu. Oranžové piraně, které se ukrývají na spodní straně dráhy, jsou opravdu pěkné a povedené. Plošinky měnící směr jsou ukryté, takže nikdo nemůže jen tak snadno předpokládat trajektorii kuliček a může jen spoléhat, že poletí tak, jak si přeje.
Na rozdíl od dalších her od Mattelu, jako je Blokus nebo Scrabble, u této hry nemusíte vůbec přemýšlet. Za úvahu stojí snad pouze umístění skleněnek při útoku piraní, ale i to je dílem náhody, takže si prostě tipnete. Právě v té lehkosti s jakou se hraje je její odzbrojující síla směrem k dětem. Všechno to trvá chvilku, takže si ochotně zahrají i několik partií.
Nemusíme asi zdůrazňovat, že čím víc rybek se současně šplhá vzhůru, tím je to větší zábava. Kuličky si totiž navzájem překáží. Ale i ve dvou je s hrou pěkná legrace.
Pro sestavování a především rozložení jednotlivých částí plánu je třeba trocha síly, takže děti to asi úplně samy nezvládnou. Bohužel hra se složená do krabice nevejde, takže pokud ji nebudou mít děti někde na stole v pokoji, tak ji budete chtít nejspíš po každé hře sbalit. Naštěstí samotné spoje jsou připravené na tuto zvýšenou zátěž a měly by vydržet i časté oddělování a skládání.
Útok piraní je vhodný převážně pro menší děti, ale bude bavit i dospívající. Je lehkou rodinnou hrou, ve které vládne od začátku do konce nevypočitatelná ruka náhody. Přesto si hru užijete a nemá na tom podíl jen výtečné zpracování, ale také lehká a chytlavá hratelnost.
Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Westley Ciaramella, Keith Millman |
Vydavatel | Mattel, Inc. |
Rok vydání | 2005 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 5 and up |
Kategorie | Animals, Children's Game |
Mechanismy | Dice Rolling, Grid Movement, Roll / Spin and Move |
Rodina | Animals: Fish / Fishes, Components: Marbles, Theme: Tropical |
Alternativní názvy | Pirañas chifladas, S.O.S Piranha Alarm, S.O.S. Piranie atakują |
Více o hře.
+ zpracování
+ lehkost námětu
+ rychlá hra
+ už od 5ti let
- jen o náhodě
- na sestavení je nutný dospělý