Věděli jste, že existuje země, kde hračky rostou na stromech? Místo, kde si všichni hrají s tolika kamarády, kolik jich jen mohou mít. A nezáleží na tom, jestli jsou opravdoví nebo vymyšlení. A hraček mají tolik, kolik jen unesou. Jsou tu přehrady hraček a kdykoliv se na nebi objeví mráčky, můžete čekat příliv nových plyšáků. Jste připravení si hrát?
Všechny ty hračky jsou součástí nové deskové hry Silly Shenaningans, jejímž cílem je dětské publikum. Autorem je Hans Baumgartner a krabice vyšla pod značkou společnosti HABA. Ta ji vydala v roce 2015 s ilustracemi od Thies Schwarz.
Trochu větší, ale zdaleka ne velká žlutá krabička zve všechny hravé už svým titulním obrázkem. Na něm najdeme řadu skřítků, kteří drží různé hračky nebo je mají na zádech v obrovských hromadách. Ale ony se hračky válí všude a celkově působí výjev opravdu mírumilovně. Uvnitř pak na všechny zájemce o hraní čekají vícejazyčná pravidla a pak příklopka v podobě hlavního plánu s prostředím a otvorem uprostřed.
Pod ním se schovává plátěný pytlík, čtyři větší dílky hlavních postav (skřítků, kterými se hráči stanou) se čtyřmi pozicemi pro nasbírané hračky. Z kartonu jsou také menší dílky kamene (pro přiklopení otvoru na hlavní desce) a zámek. Zbývá nám zmínit už jen jeden sáček plný dřevěných figurek – to jsou různé hračky (pět druhů, každý po čtyřech kusech) a také jedna kostka.
Na začátku partie si hráči rozdělí destičky skřítků podle sympatií a položí ji před sebe. Do středu pak položí dno krabice a překryjí jej herní deskou. Všechny hračky nasypou do plátěného pytlíku, jednu vytáhnou, hodí otvorem do dna krabice a otvor přikryjí kamenem.
Ve svém tahu dostane hráč pod kontrolu kostku, kterou hodí a její symbol mu určí činnost pro aktuální kolo. Může to být jeden ze čtyř obrázků, z nichž první a základní pro celou hru je symbol pytlíku. Díky němu hráč může vytáhnout jeden náhodný dílek z pytlíku. Pokud mu hračka této barvy nebo tvaru chybí, může si ji ponechat. V opačném případě ji ukáže všem, odtlačí na chvíli stranou šedivý balvan a malým otvorem hodí hračku do dna krabice.
Díky symbolu ruky může hráč vyrazit na loupeživou výpravu k ostatním soupeřům. Smí ukrást jednu hračku z desky některého protivníka a položit ji k sobě. Musí ale vybrat takovou, kterou může využít (nesmí se tedy shodovat ani barvou ani tvarem s jeho již nasbíranými dílky). Proti loupeži je možné se bránit, pokud hráči padne symbol zámku. To umožní hráči zamknout celou svoji desku, položit na ni dílek zámku a být chráněn až do chvíle, kdy si jej nevyžádá někdo jiný (protože mu padnul symbol).
Dávali hráči dobrý pozor, když ostatní házeli hračky do jeskyně? To je dobře, protože pokud padne na kostce symbol otazníku, musí odpovědět na jednoduchou otázku – nachází se v jeskyni hračka, kterou hráč potřebuje do své sbírky? Správně musí odpovědět pouze v případě možnosti ano. Pokud hráč řekne ne, místo dalšího hraní vytáhne novou hračku z pytlíku a hodí ji do jeskyně.
Ale jestliže řekne ano a má pravdu, pak si tuto hračku opravdu může vzít. Pokud se ale spletl, jeho tah okamžitě končí. Partie pokračuje tak dlouho, dokud některý z účastníků není v tom sbírání úspěšný. Jakmile nasbírá čtyři druhy hraček, stává se okamžitě vítězem tohoto hračkového šílenství.
Silly Shenaningans je zase nová hra zaměřená na paměť. Ale není nijak složitá, protože s těmi všemi hračkami a veselými malovánkami je zaměřená na děti kolem čtvrtého či pátého roku věku. Tito předškoláci jsou právě ve fázi, kdy se učí rozeznávat barvy a tvary, takže se jim určitě takováhle jednoduchá zábava hodí.
Hra je navíc poměrně důmyslná. Na svoji cílovou skupinu obsahuje i možnost kradení dílků od soupeřů a samozřejmě paměťový prvek. Po dětech se ale nechce, aby si pamatovaly konkrétní hračku, stačí, když budou sledovat ty, které je zajímají. Pokud ale neodpoví správně, nic vážného se jim nestane.
Partie jsou velmi jednoduché, a protože hráči soupeří nepřímo, mohou si ji užít už ve dvou. A pobaví se stejně, jako když ji budou hrát čtyři. Při tom určitě mohou vyzvat i rodiče, kterým nebude vadit se do souboje připojit. Hry jsou krátké a svižné. Kromě paměti pak podporují také motoriku, která je důležitá pro manipulaci s dílky.
Už samotné házení dílků do úkrytu je zárukou úspěchu u dětí. To samozřejmě dále podporuje zpracování, které je s důrazem na kvalitu komponent. Jsou tu velké dřevěné dílky a silné kartony, se kterými se dobře manipuluje.
Silly Shenanigans je podařenou dětskou hrou pro ty nejmenší. Líbí se nám, že ačkoliv je její cílové publikum opravdu malé, neuchýlil se autor k opakování jednoduchých konceptů. Naopak vytvořil dostatečnou výzvu a zábavnou hru, ke které se budou děti opravdu rády vracet. Silly Shenanigans je dalším prototypem kvalitní dětské hry.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Hans Baumgartner |
Ilustrace | Thies Schwarz |
Vydavatel | HABA |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 0 |
Minimální věk | 4 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Children's Game, Dice, Memory |
Mechanismy | Dice Rolling, Memory, Set Collection |
Rodina | Series: Mitbringspiele M (HABA) |
Alternativní názvy | Drôles de lutins !, Schalkse Schelmen, Schubidubi Schabernack |
Více o hře.
+ trénuje motoriku i paměť
+ možnost krást hračky ostatním
+ rychlá
+ ve dvou stejně dobrá
+ kvalitní zpracování
+ výborně pobaví děti
- nic