Ještě včera večer, když jsem usínal, vypadalo vše v pořádku. Ovšem ráno mne neprobudilo sluníčko procházející lomenými oblouky tak, jak jsem zvyklý. Sváděl jsem do na špatné počasí pouze do chvíle, než jsem otevřel dveře. V okolí celého opatství byla tma téměř jako v noci. Jenže už měl být den a slunce mělo vykukovat zpoza horizontu. Je čas svolat nejlepší detektivy a zjistit, co se ve Westminsteru stalo.
I my budeme členem vyšetřovatelského týmu v deskové hře The Shadow over Westminster. Jedná se o horrorové dobrodružství, které vytvořil Robert Huss. S pomocí ilustrátora Phillipa Jenneho pak vznikla hra, která vyšla pod záštitou Counter Clockwork Games. Vyšla v roce 2015.
Temná atmosféra na nás dýchne už z víka hry, kde vidíme špičky věžiček opatství, vše zahalené šerem beznaděje. A do toho vstupujeme my, kteří do nitra krabice vpustíme světlo z našeho světa. To ale nic nemění na hrozbě, která stále trvá. Takže se rychle podíváme na plán, který představuje město a jeho lokace. Jsou zde pozice pro figurky i karty. Pod plánem potěší pytlík plastových figurek a dřevěné černé kostičky.
Tím hlavním a stěžejním nástrojem ale zůstávají karty. Většina z nich na sobě má nějaký ten textík a samozřejmě i nějaké číselné hodnoty odpovídající výzkumné hodnotě. To je tu hlavní měna, ale jsou tu i karty s určenou nákupní hodnotou. A pak samozřejmě karty postav, ale také artefaktů nebo temnoty.
Na začátku partie hráči vybaví různé lokace kartami – muzeum zamíchanými artefakty a skladiště i podzemí kartami narušení. Pak je tu ale také místo pro kartu katastrofy, která je vybraná z balíčku a zatím nikdo nezná její identitu. Na stupnici univerzity pak hráči se zkušenostmi začínají na spodním nejnižším stupínku. Počáteční vybavení každého hráče je stejné – sada karet.
Ale i samotní hrdinové musí mít nějakou identitu. Každý z účastníků si vybere svoji postavu, dostane od ní kartu a figurku (kterou postaví na pozici agentury). Právě sestava agentů pak rozhodne o tom, jaké karty budou ve hře. Především máme na mysli karty vyšetřování, které jsou v nabídce pro každého hrdinu speciálně. Vedle plánu budou ležet ale také speciální vyšetřovací techniky, dobírací hromádky artefaktů, odhalení detektivů a také dva balíčky nepokojů – temnota a narušení.
V partii se snaží hráči spolupracovat, odhalit a zlikvidovat zlo dříve, než bude pozdě. K tomu využívají klasický mechanismus deckbuildingu, který je ale spojený s mapou. Hráči tak v první fázi každého kola nejdříve odhalí novou kartu temnoty a řídit se jejími pokyny. Ty obvykle zahrnují potemnění nějaké lokality, označené černou kostičkou.
Ještě než ale bude moci hráč využít svoje karty v ruce, může se nejdřív přesunout na libovolnou pozici na mapě. Každá budova nabízí jiné činnosti. Mohou tak vylepšit svoje vědění na univerzitě (získanými a splněnými kartami nepokojů), ale také získat nové karty do svého balíčku. Hráči ale nebojují pouze s příšerami temnot, ale také s utajením. Pokud by se celé jejich poslání provalilo, pak by celé okolí zachvátila panika. Proto se snaží být co nejméně nápadní, ale přesto čas od času dostanou nějakou tu kartu odhalení. Ty jim zabírají místo v balíčku, při tom ale nemají žádnou funkci. A jednou z akcí v sídle agentury se jich mohou zbavit. Tedy těch, které mají zrovna v ruce.
Všechny tyto kroky dělají hráči ale pouze proto, aby mohli vést vyšetřování. K tomu potřebují navštívit skladiště nebo podzemí. Právě v těchto místech se ukrývají opravdové výzvy, které je mohou posunout dál v poznání. Hráč zde ale musí zůstat, dokud se nepodaří shromáždit sadu karet vyšetřování. Pouze zahozením potřebného počtu může splnit úkol a získat kartu nepokoje.
Hra je klasickým deckbuildingem, takže hráči mají určený limit karet na ruku (který se zvyšuje se zlepšujícími se vědomostmi), které použijí k akcím podle své pozice. Poté je musí odložit na odhazovací balíček, kde počkají až do chvíle, kdy hráči dojde zásoba v hromádce dobírací. Teprve pak je může zamíchat a použít jako novou zásobu.
Postupem partie se hráčům podaří získat i silné artefakty, které je možné používat napříč koly. Jak se ale zvyšuje jejich povědomí o hrozbě, brzy také odhalí identitu katastrofy, která na jejich svět čeká. Otočí tedy kartu katastrofy a od té chvíle se řídí jejími pokyny. Partie ale stále pokračuje společným snažením až do chvíle, kdy se jim podaří splnit vítěznou podmínku. Nebo do momentu, kdy je oblast katastrofy pohlcena zcela temnotou (třetí kostička).
The Shadow over Westminster přináší na naše stoly něco, co tu ještě nebylo. Klasický deckbuilding vytvořený jako hra se společným cílem vítězství. Hráči stále dobírají, hrají a míchají karty ve snaze zoptimalizovat balíček. Ten se jim zaplňuje i zbytečnými kartami, kterých se mohou zbavit. Ovšem pouze hromaděním karet vyšetřování, ale také využíváním schopností artefaktů či karet pokročilého vyšetřování, se mohou probojovat ke společnému vítězství.
V první řadě je třeba zmínit, že ačkoliv hra používá dnes již klasický mechanismus, není jednoduché se ji naučit. Příručka pravidel je sestavena hodně nelogicky a skáče mezi tématy, přičemž nezmiňuje důležité informace na místech, kde byste je čekali. Výsledkem je to, že se budete hru učit mnohem déle, než by vám bylo milé. Nakonec ale všechno potřebné v příručce najdete.
Veškeré snažení hráčů se nakonec scvrkne na snahu získat dostatečně velké sady karet. Pouze tak je možné porazit například Singularitu. A přesto je hra opravdu pořádně obtížná a při snaze zvítězit se pokaždé zapotíte. Hru lze absolvovat i o samotě, ale nejlepší je ve dvou či třech. To je chvíle, kdy se ještě nepřiblížíte maximální herní době devadesáti minut. Škoda jen, že první fáze partie je pokaždé hodně podobná a teprve když je odhalena katastrofa, všechno dostane ty správné obrátky.
Samotný mechanismus deckbuildingu tu je přesunut pěkně do pozadí. Musíte stále myslet na manipulaci s kartami a všechno, co se k tomu váže, ale ve skutečnosti jde o mnohem víc. Posouváte své figurky po plánu a nastřádané karty zase odhazujete nenávratně pryč. Jsou tu prvky kolektivního vylepšování a kromě toho také speciální schopnosti jednotlivých agentů. To asi stále nemění nic na faktu, že odpůrci deckbuildingu si tuto hru neoblíbí. Ovšem pokud jste jej alespoň někdy měli rádi, tahle hra je dostatečně odlišná, abyste jí zkusili dát šanci.
Čím rozhodně Shadow over Westminster zaujme je atmosféra. Svět je blízký Lovecraftovým horrorům a tento pocit je podpořen i vzhledem jednotlivých katastrof, se kterými se hráči setkají. To celé dohromady vytváří opravdu dobrý kolektivní zážitek. Hráči samozřejmě stále spolupracují tak, že všichni znají své karty. Může tedy dojít k situaci, kdy jeden z účastníků partie převezme vedení, jak už u těchto kooperativních her bývá zvykem.
Jenže to stále není všechno. V téhle hře se dočkáte něčeho, co byste asi v deckbuildingu nikdy neočekávali. Zrádce! Ten přichází do partie s kartami katastrofy a může celou dobu pracovat proti týmu vyšetřovatelů. Tato varianta, která je standardně součástí zážitku, přináší do hry ještě větší nejistotu a napětí.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Robert Huss |
Ilustrace | Phillip Jenné |
Vydavatel | CounterClockwork Games |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Horror, Science Fiction |
Mechanismy | Cooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Point to Point Movement |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter |
Více o hře.
+ atmosféra
+ role zrádce
+ napínavá partie
+ deckbuilding je pouze nosným prvkem
+ horrorové téma
- slabší první polovina
- odpůrci deckbuildingu této hře šanci nedají
- slabší příručka pravidel