Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Spooky Castle – strach je jenom slovo

spooky-castle-01

Duchové mají svoje velké tajemství. Takové, že o něm nikdo jiný neví. Sami se čas od času něčeho bojí, když je strach ovládne, ječí a utíkají pryč. Mnoho lidí se vylekalo právě takovýchto duchů, kteří se zrovna nekontrolovali. Nebýt těchto nešťastných náhod, duchové mohli být našimi každodenními kamarády.

Průhledná stvoření mají svoje vlastní přání, jak nám představí desková hra Spooky Castle. Jejími autory jsou Janet Kneisel a Wolfgang Dirscherl a vydali ji v roce 2016 pod vlajkou společnosti Queen Games. Distribuci krabice dostala pro Evropu na starost společnost Esdevium Games.

Krabice má klasickou střední čtvercovou velikost. Na jejím víku vidíme ducha, který chtělo by se říct, má kouli na noze. Ale jak je známo, duchové nohy nemají, takže si svoje závaží prostě nese v jedné ruce.

spooky-castle-02

V krabici vládne pevnou rukou čtvercový herní plán stejného rozměru, jako je půdorys krabice. Dno samotné je rozdělené na čtyři části (trojúhelníky). A v nich jsou uloženy destičky zdí – osm dílů se zářezy, z nichž si hráči poskládají čtyři zdi. Kromě toho je ale v krabici také hromádka kartiček úkolů, sada destiček duchů a jedna papírová maska ducha. Ale ani tím nekončíme, protože z kulatých kovových mincí udělají hráči s pomocí samolepek sady duchů a magických předmětů. K nim patří také nezbytná magnetická kouzelná hůlka a digitální stopky.

Na začátku partie hráči vyjmou všechny komponenty z krabice a na kartonovou výplň ve dně položí čtvercový plán tak, aby jeho barevné puntíky odpovídaly barvám na obvodu krabice. Do jeho čtyř křížových otvorů pak zasunou vytvořené kartonové zdi. Kovové žetony pak hráči zamíchají a náhodně rozmístí na připravené zlaté a fialové pozice. Z patnácti zamíchaných destiček úkolů hráči vyberou šest. Kolem plánu pak rozmístí podle barev žetony duchů a nastaví časovač na osmnáct minut.

Začínající hráč dostane masku a také magnetickou hůlku. Její hrot pak umístí do startovního barevného půlkruhu naproti místu, kde sedí. Od té chvíle se bude snažit držet hůlku kolmo na plochu a v tento okamžik si nasadí masku přes oči.

spooky-castle-10

V procházení strašidelného hradu ale budou všichni účastníci spolupracovat. Úspěch je jejich společným cílem, takže všichni, kdo nemají masku, budou aktivního hráče navigovat a dávat mu rady. Ještě předtím ale jeden z týmu odhalí horní destičku úkolu, která určí dva magické předměty. Právě ty musí hráč poslepu doručit na libovolné startovní políčko (jedno ze čtyř).

Spoluhráči jej navigují nejen podle směrů, ale také ovlivňují jeho rychlost. Spolupráce je základem, protože hráč na tahu se musí také vyhýbat překážkám a především žetonům duchů. Protože je hůlka magnetická, může se na ni snadno přichytit i nějaký další žeton. A ten všechno pokazí, protože hráč se pak musí s takovouto sbírkou vrátit na jedno z barevných políček. Navíc všechny žetony duchů zakrývají postupně pozice na destičkách kolem plánu. Ty představují prostor pro chyby. Když dojde, je konec partie a všichni hráči prohráli.

Ale mezitím než dospějí k vítězství nebo porážce, budou se hráči střídat. Jakmile se aktivnímu hráči podaří dotáhnout žeton do bezpečí, může hůlku i škrabošku předat dalšímu spoluhráči. Ten dostane nový úkol, ale destička je opět odhalena až po zakrytí očí, takže hráč na tahu symboly nezná a veškerá navigace závisí pouze na jeho spoluhráčích. Hráči mohou kdykoliv zkontrolovat stav časomíry, která také má moc ukončit jejich snažení předčasně a to prohrou. Pouze pokud hráči společnými silami splní všechny destičky úkolů, hráči zvítězili.

spooky-castle-12

Spooky Castle nabízí hledání cestičky poslepu. Jenže to není vůbec o náhodě nebo o šikovnosti, ale o komunikačních schopnostech ostatních spoluhráčů. Pouze podle správných a vyvážených pokynů je možné získat žetony rychle a předat štafetu dalšímu hráči. Je naprosto zásadní, aby se hráči nějak zbytečně nepřekřikovali. Naopak je třeba říkat pokyny jasně a vyrovnaně.

Při tom by se ale měli navigování účastnit všichni. To ale současně je také největším problémem, protože ve skupince dětí se obvykle najdou ty průbojnější, které roli navigátora vezmou na sebe. Ostatní účastníci tak mají ztíženou pozici a neužijí si tolik kola, kde nemají překryté oči pomocí papírové masky.

Celá zábava je určena pro dva až čtyři hráče, kteří jsou vždy do snažení zapojení všichni. Kdo nepohybuje hůlkou, ten naviguje. To všechno pak ideálně ladí s herní dobou, která se pohybuje mezi patnácti a dvaceti minutami u začátečníků. Postupně lze ale časový limit snižovat a tedy ukončit hru (vítězstvím nebo porážkou) už po dvanácti minutách.

spooky-castle-14

Hra obsahuje jednoduché využití magnetů, ale současně dává poměrně velký důraz na přesnost. Přitažlivost posouvá kameny už z nějaké vzdálenosti a není jednoduché se vyhnout překážkám. Duchové jsou sice pokaždé na stejném místě, ale poslepu vám to tak nepřijde. Čím rychleji se snažíte hýbat, tím větší je pravděpodobnost chyby, jenže bez rychlosti není úspěchu. Čas na hráče jednoznačně vyvíjí tlak, který jim nedodá klidu.

Jak už to tak bývá u koooperativních her, hráči si mohou nastavit obtížnost svého snažení. Je tu hned pět úrovní, které začínají tou nejjednodušší pro malé hráče. Díky dvacetiminutovému limitu tak mohou duchy prohánět po domě i šestileté děti, které bude hra poslepu bavit. Ovšem dávání nápověd u takto malých dětí už je větším oříškem, proto by se měli s těmito dětmi účastnit partie rodiče právě jako navigátoři.

spooky-castle-17

Spooky Castle je místem, kde se všechny touhy po vítězství spojí do jedné. Cesta hradem ale nebude vůbec jednoduchá, protože hráči musí magickou magnetickou hůlkou nejen najít vytoužené předměty, ale také se vyhnout hlídkujícím duchům. Základem všeho je komunikace. Pokud tedy vezmeme v úvahu dětské publikum jako hlavní cílovou skupinu, pak můžeme Spooky Castle pochválit jako velmi povedený pokus, jak je zabavit.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorWolfgang Dirscherl, Janet Kneisel
IlustraceDaniel Döbner
VydavatelQueen Games, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk6 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game
MechanismyCooperative Game
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Blindfolds / Blackout Glasses, Creatures: Ghosts
Alternativní názvyGeisterburg, Godzina Duszków

Více o hře.

Recenze: Spooky Castle – strach je jenom slovo
Spooky Castle není až tolik strašidelný, protože všichni účastníci se postaví duchům společně. Jeden z nich bude mít v ruce magickou hůlku s magnetem na konci a poslepu se pokusí ji provést po hradě. Nesmí jej ale načapat duchové. Tady nastupuje jasný úkol pro všechny spoluhráče, kteří musí hráče navigovat na jeho cestě. Tento důraz na komunikaci je výborným prvkem dětské hry a opravdu ji trénuje, stejně jako trpělivost a šikovnost. Kooperativní prvek přináší riziko, že některé z průbojnějších dětí se chopí navigace samo. Spooky Castle je výbornou dětskou hrou s důrazem na magnety a společnou zábavu.
Klady:

+ pět obtížností
+ magnety
+ trénink komunikace
+ všichni pořád hrají
+ herní doba
+ žádná náhoda
Zápory:

- výraznější osobnosti převezmou vedení
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Escape the Dark Castle Adventure Pack 1 – Cult of the Death Knight