Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Mangrovia, prozkoumejte nedotčené močály

mangrovia-18

Vyrazte do ztracených a nedotčených pralesních močálů, které jsou osídlené pouze několika indiánskými kmeny, které stále uctívají pradávná totemová božstva. Budete svými chatičkami a vesničkami osídlovat civilizací nedotknutou krajinu. Nechte se unést návratem do kolébky lidstva a zvolte správnou strategii k ovládnutí pralesů a zavděčení se množství bohů.

Tato workerplacement hra s pěkným prostředím, jednoduchými pravidly a obrovským množstvím možností je počin norského autora, Eilif Svenssona, jehož hru vydalo v roce 2014 vydavatelství Zoch Verlag. Jedná se myslím o nedoceněnou hru, která by se svými kvalitami mohla vyrovnat množství obdobných a známějších, jako jsou například Pilíře země, Torres, Metropolys, Taluva či Yspahan. Jinými slovy středně náročná hra, která osloví pokročilé i začínající hráče s jednoduchými pravidly a po konci partie určitě nebudete odcházet zklamaní.

Hru pro 2-5 hráčů trvá odehrát skutečně kolem hodiny a její pravidla jsou za 10 minut všem jasná. Obsahem hry je velký a barevný hrací plán s políčky, na kterých budete budovat své chýše. V rohu plánu jsou pak malé ostrůvky, archipelagos, kde budete svými mističkami označovat, jaké akce budete v daném kole provádět. Hra dále obsahuje 85 karet se symboly pokladů pro oběti bohům a také barevné terény. Pro každého až deset žetonů vesnic a dále několik dalších žetonů amuletů v černém pytlíku.

mangrovia-14

Pravidla jsou snadná, na plán budete umisťovat své chaloupky, pokud budete chtít svůj domeček umístit, musíte také jako platbu odhodit zcela identický počet amuletů nebo pokladů, který je na poli vyznačen, a k tomu kartu daného terénu, na který budete stavět. Pozor, jelikož mají karty s poklady i žetony amuletů různé hodnoty a nelze je drobit, je jedním z klíčových faktorů zaměřit se na správné pole, aby vaše platba byla v součtu identická (nesmí být ani vyšší) a také doufat, že vám políčko dříve nezabere soupeř. Takto obsazené pole obodujete ihned a poté ještě v  závěru hry. Konečné hodnocení závisí na tom mít v jednotlivých sloupcích a řadách na plánu, který je podobný šachovnici, více chatiček než soupeři a tedy získat co největší bodovou přízeň božstev. Některé vesničky vám dají více jednorázových bodů, jiné vám například vylepší získávání amuletů.

Jak získat možnost stavět či naopak potřebné zdroje je jednoduché. Na začátku kola volíte mezi šesti místy, které vám umožní získat potřebné akce a výhody. Na každém místě získáte výhodu poprvé, když pluje lodička kolem vašeho ostrůvku zleva a podruhé, když vás míjí na cestě zpět. To už ale může být taky pozdě, protože pole ke stavění mohou být zabrané a potřebné zdroje již v držení jiných hráčů. Velice důležité je plánovat a také riskovat.

mangrovia-17

Díky umístění svých mističek na tyto ostrovy tak buďto získáte možnost vybrat si některé z vyložených karet (poklady či druh terénu). U těchto karet samozřejmě vidíte, jakou hodnotu pokladu berete, a tedy lze si vše lépe propočítat, to samé platí u typů terénu. Na druhou stranu jsou tyto „jistoty“ brzo vybrány a vám pak už nezbývá než riskovat a vzít z balíku naslepo. To vám značně může zkomplikovat vaše plány.

Jakmile někdo postaví všechny své chatičky, tak hra končí. Nemusí být však vítěz. Není důležitá kvantita, ale lepší strategická místa. Také některé bodové řady „nepřepálit“, ale pokud možno získávat těsné většiny u těch nejhodnotnějších bohů. V případě stejného počtu chatek v dané řadě vítězí ten, jehož chajda je blíže danému božskému totemu.

Pozor, ještě jedno důležité pravidlo. Stavit své chýše můžete v každém kole pouze na dva ze čtyř různých terénů. Tyto terény se nemění pravidelně, ale na další kolo je určuje ten hráč, který si svojí mističku umístil na ostrov se ziskem prvního hráče dalšího kola.

mangrovia-07

Hra plyne hladce, umístíte mističky na požadované akce a následně berete zdroje či je utrácíte za chatičky, které vám dávají body. Skvělé plánování, adekvátní riskování a dobře určená strategie, kterou je často třeba v průběhu hry měnit. Hra je velice vyvážená. Zprvu je množství volných míst a málo zdrojů. Později již máte zdrojů více, ale zbývá už jen několik těžko obsažitelných míst. Navíc limit stavění na kolo je 1-2 chatky.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorEilif Svensson
IlustraceVictor Boden
VydavatelZoch Verlag
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 5
Herní doba75
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(8 voters)
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Variable Phase Order, Worker Placement
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Theme: Tropical

Více o hře.

Recenze: Mangrovia, prozkoumejte nedotčené močály
Hra Mangrovia nabízí skutečně nepřeberně možností a krásný je také vysoký stupeň vzájemného soupeření a interaktivity. Berete si vzájemně akce, vybíráte si zdroje a především si obsazujete vhodná políčka. Míra náhody je poměrně malá a jak bylo řečeno, pravidla jsou minimální, ale znovuhratelnost veliká. Své si najdou rodinní hráči a také pokročilí. Svižně odehraná hra a také příjemné nastavení v méně hráčích. Hra mě příjemně překvapila především svojí vyvážeností a univerzálností.
Klady:

+ jednoduchá, jasně vymezená pravidla
+ pěkné zpracování
+ znovuhratelnost
+ interaktivita
+ celková vyváženost
+ specifický způsob stavění a také dvojitý zisk akcí
Zápory:

- pro někoho možná přílišná abstraktnost
- oranžové a červené chatičky
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Smart Games Princ a drak cestou necestou