Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Osadníci z Katanu – Atlantis

Je tak trochu tajemstvím, o kterém se odváží povídat jen sovy v noci, že ostrov Katan se kdysi jmenoval Atlantida. Lidé, kteří na něm žili, byli spokojení, bohatí a šťastní. Jenže pak přišla pomsta živlu, před kterým není úniku – vody.

Atlantida se ztratila pod hladinou a nánosem vody. Jen několik málo pamětníků z ní uteklo. A jedním z nich byl starý pan Teuber. Jeho praprapravnuk Klaus Teuber si vzpomněl na vyprávění, které se v jejich rodině předávalo a připravil všem deskovým fanouškům hru Osadníci z Katanu (recenze).

Teprve v jejím rozšíření však přiznal opravdovou barvu a ukázal, že Katan byl ve skutečnosti opravdu Atlantidou. Jeho vzkvétající zemědělství, průmysl i vojenství se dokázalo ubránit mnoha nájezdům. O některých jsme si vyprávěli už minule při recenzi rozšíření Města a rytíři (recenze), které do hry přivedlo nejen útočné barbary, ale také válečné možnosti.

No, a protože v češtině se vyskytuje celá deskoherní historie Katanu, tak seženete i v roce 2005 vydanou Atlantidu. Toto vydání je již připravené a kompatibilní s novou plastovou verzí Osadníků, takže nemusíte mít strach, že byste nemohli dílky uvnitř využít. Rozšíření vydává pochopitelně společnost Albi.

Všechna nová zábava pro ostrov Katan se nachází v zvláštní netypické podlouhlé krabici černé barvy. Uvnitř najdete hned několik vycvakávacích archů, které obsahují hlavně nové dílky ostrova. Klasické šestiúhelníky zde nemají nijak velkou převahu, ale je jich osm. Tento počet už sám o sobě napovídá, že zábavy s rozšířením bude dostatek.

Kromě nových destiček krajiny objevíte v balení také sedmičku menších kulatých žetonů, či pět červených karet s textem. Několik dalších žetonů a kartiček pak doplňuje balíček karet a samozřejmě také česká pravidla.

Osadníci z Katanu Atlantis má podtitul „scénáře a varianty“. Už z tohoto textu je jasné, že budeme mít tentokrát co do činění s různými doplňky, které nějakým způsobem život v Katanu obohatí. Všechny zážitky dohromady kombinovat nelze, takže se na ně podíváme pěkně postupně.

Nás nejvíce zaujala trojice obsahující nejen titulní Atlantis, ale také Sopka a Velká řeka. Na začátku je třeba ještě podotknout, že ne u všech variant je autorem samotný Klaus Teuber. Pokud je pod ní podepsaný někdo jiný, pak jeho jméno uvedeme v závorce za názvem scénáře.

První na řadě je hlavní možnost hry – Atlantis od Stefana Röseho. V průběhu času zde dochází k postupnému zaplavování ostrova mořem. Zde je tedy hlavní téma pod vodou se ztrácející Altantidy zpracováno tak, že na pobřežní dílky postupně přidáváte žetony záplavy. Jakmile jejich počet na některém dílku dosáhne pěti, tak byla tato část ostrova zaplavena. Všechna města, která nemají spojení s pevninou, zmizela pod hladinou oceánu a některé vnitrozemské metropole se najednou staly přístavními městy. I ty jsou nadále v ohrožení záplavy.

Zaplavování řídí čísla, která vám padají na kostkách, takže je zde stále zachován základní systém Osadníků, který mají všichni fanoušci tak rádi. Musíte tedy jako hráči velmi pečlivě vážit místo, kam svoji vesnici postavíte a kudy se dál budete jako rod rozpínat. Některá města totiž nakonec budete muset opustit a nechat za sebou, čímž se připravíte o cenné vítězné body. Přímořské oblasti jsou tak mnohem rizikovější a hráči se nejdříve snaží obsazovat vnitrozemí. To má za následek mnohem těsnější a soupeřivější prostředí.

Hráči se v této variantě mnohem častěji setkávají a zabírají si místa k rozvoji své civilizace. Právě v tom je tato varianta skvělá a navíc přináší do hry novou nejistotu a napětí.

Do podobné nejistoty vás uvede i přítomnost sopky na ostrově Katan, kterou vymyslel Bastian Schulz. Právě tak se totiž jmenuje další variace, kterou můžete do hry přidat. Tentokrát nahradíte při počátečním stavění ostrova jeden dílek novým šestihranem se sopkou. Ta má na sobě předtištěné číslo pět, které se tak ve hře bude vyskytovat hned třikrát. V šesti rozích pak najdete čísla od jedné do šesti.

Ve chvíli, kdy padne na kostce číslo pět, sopka se probudí. Směr, kterým láva poteče, určíte dalším hodem. Pokud zde ležela vesnice, pak je spálena na popel, město ještě první záplavu lávy přežije, ale stane se z něj vesnice, protože mnohá obydlí náporu horké tekutiny podlehnou.

A proč by vlastně hráči měli vůbec stavět města na úpatí sopky, která hrozí takovými strašlivými věcmi? Jednoduše proto, že je její úpatí nejúrodnějším místem na Katanu. Získáte zde tak bonusovou úrodu od libovolné suroviny.

Při celé hře můžete více taktizovat se štěstím a sázet na jeho úsměv. Pokud se vám všechno bude dařit, můžete na postavení města na úpatí sopky vydělat. Ale pozic u sopky je pouze šest, takže hráči se o ně určitě budou prát.

Třetí již zmiňovanou variací je Velká řeka. Ta zabírá rovnou trojici dílků na mapě. Musíte se tak obejít bez jedné pastviny, jedněch hor a jedněch lesů ze základní hry. Místo toho dostanete veletok, který se valí Katanem. Z něj můžete těžit valouny zlata. Každá cesta nebo vesnice přináší žeton zlata, za každé tři si pak můžete započítat jeden vítězný bod ke svému skóre.

V Katanu můžete zcela nečekaně narazit také na džungli. Nevěříte? Běžte se podívat. Naleznete v ní nečekané dávno ztracené artefakty, za něž pak můžete nakupovat akční karty. Červené žetony artefaktů totiž slouží jako žolík a náhrada za jednu libovolnou surovinu.

Některé hráče již možná omrzel princip házení kostkou, nebo jim prostě vadí, jak náhodná kostky ve svém převalování jsou. Proto můžete využít balíček karet přiložený v krabici rozšíření Atlantis. Tyto karty totiž v průběhu partie nahrazují kostky.

Jedná se určitě o krok kupředu, protože v balíčku je předem dané rovnoměrné a jasné zastoupení všech čísel. Aby ve hře zůstala trocha nejistoty, po každém zamíchání odložíte pět karet z balíčku, které nepřijdou do hry. Ve chvíli, kdy se jím propracujete, zamícháte všechny karty a vyřadíte pět jiných. Tak je zaručeno, že hráči znalí obsahu balíčku nemohou snadno počítat s tím, které karty ještě chybí.

Na kartách navíc kromě čísla jsou uvedené také určité události, které ozvláštňují život na Katanu. Můžete se tak zúčastnit Rytířského turnaje, z nějž nejlépe vyjde hráč s nejvíce rytíři a získá jednu surovinu dle své volby. Dobré sousedství vás donutí sdílet suroviny se sousedy, zemětřesení vám poškodí cesty, nebo můžete z přístavů vytěžit jednu surovinu navíc díky Klidnému moři. Je celkem jedenáct rozdílných efektů, které vás mohou potkat.

Karty mají na hru určitě pozitivní vliv, ale někomu na nich může chybět nevypočitatelnost kostek, která právě dělá z každé partie Osadníků tu novou a napínavou zábavu. Ale jejich zařazení do rozšíření chválíme a mnoho strategičtěji zaměřených hráčů po nich rádo sáhne.

V krabici najdete také kartonové kartičky, které umožní sbírat další a další body za jiná povolání. Můžete se pokusit ovládnout přístavy na Katanu a získat tak rovnou dva vítězné body. Držitelem kartičky je podobně jako u nejdelší cesty vždy ten hráč, který vlastní nejvíce přístavů.

Druhou možností, jak získat bodové kartičky od Stefana Risthause, je zaměření se na konkrétní surovinu. Pokud kontrolujete produkci některé suroviny na ostrově, získáte za to jeden bod. Sčítá se zisk hráčů z každé vesnice a města a podle toho se kartičky přerozdělují.

Variabilita možnosti zisku vítězných bodů je u Osadníků důležitá. Navíc kartičky nijak nezasahují do herního plánu a můžete je tak snadno zařadit k jakékoliv jiné variantě. V podstatě s nimi asi budete od pořízení rozšíření hrát pořád, stejně jako my.

U bodových kartiček surovin může být občas nepříjemné, že se špatně udržuje přehled o produkci jednotlivých surovin u všech hráčů. Doporučujeme mít po ruce tužku, čtverečkovaný papír a tabulku, v níž si každý hráč za produkci suroviny označí jeden čtvereček. Tak je hned na první pohled jasné, kdo má jakou produkci. Samozřejmě je ideální využít obyčejnou tužku, abyste mohli některé křížky zase umazat.

I na ostrov Katan zavítaly kouzla v podobě Magického hradu (autorkou je Silke Dennenmoser), který vám umožní získat některou z karet. Magický hrad plní svoji funkci ve chvíli, kdy vám na kostkách padne magická kombinace 7 – konkrétně 6 a 1. V tu chvíli získají hráči jednu nebo dvě akční karty podle toho, jestli vlastní město nebo vesnici sousedící s hradem.

Poslední dvě varianty vás dokážou pro změnu ochránit před zlodějem. Jedna z nich představuje opevnění města hradbami a za každé město s opevněním vám umožní držet v ruce o dvě karty více při útoku zlodějů. Samozřejmě za jeho postavení musíte zaplatit dvě cihly.

Ochranu lze také využít pro celý dílek, na nějž pak už zloději nemohou vstoupit. Jeho zakoupení je však dražší a musíte za něj odevzdat hned dvě získané karty rytířů. Tyto žetony představují postavení hradu.

Obě varianty ochrany před rytíři jsou zajímavé. U nás byla hojněji využívaná první z nich, která není tak náročná na postavení. Navíc pokud máte dvě opevněná města, tak si můžete v ruce ponechat při nájezdu zlodějů už jedenáct karet a to pro většinu situací bohatě stačí. Využití opevnění celého dílku se vám vyplatí pouze v situaci, kdy máte u něj větší množství měst. Právě tím je ve hře představena zajímavá motivace zaměřit se na rozvoj v jednom konkrétním regionu. Tak je samozřejmě v rozporu s celou myšlenkou konfliktu a je spíše určena pro hráče, kteří si každý raději staví na svém písečku a porovnávají získané body.

Pokud se tedy podíváme na rozšíření Osadníci z Katanu: Atlantis jako na celek, pak musíme uznat, že obohacuje oblíbenou hru o spoustu zajímavých myšlenek. Dohromady se jedná spíše o soubor rozšíření (podle toho také název Scénáře a varianty), které můžete libovolně kombinovat. Všechny dohromady asi na ostrov nikdy nepřenesete, ale to nevadí. I jeden malý zásah do dobře známého celku totiž umí vyvolat spoustu změn a ozvláštnit již důvěrně známou hru.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorFritz Gruber, Stefan Risthaus, Stefan Rose, Bastian Schulz, Klaus Teuber
IlustraceTanja Donner, Marion Pott, Franz Vohwinkel
VydavatelAlbi, KOSMOS
Rok vydání2005
Počet hráčů3 - 4
Herní doba60
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(1 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Negotiation
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Modular Board, Trading
RozšířeníCATAN
RodinaGame: Catan, Mythology: Atlantis
Alternativní názvyOsadníci z Katanu: Atlantis

Více o hře.

Recenze: Osadníci z Katanu – Atlantis
Klady:

+ rovnou deset rozšíření
+ karty pro nahrazení kostek přidávají strategičnost
+ titulní varianta Atlantis přidá napětí a zmenší herní prostor
+ možnosti dalšího sběru vítězných bodů
+ varianty je možné kombinovat
Zápory:

- vyšší cena
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Paku Paku – pandastická kostková hra