Znáte skřety? Zelená nenechavá stvoření, která potřebují ukrást každou drobnost nebo cetku, kterou najdou ve vašich kapsách. Pokud něco leží na zemi, nezajímá je to, ale jakmile to má někdo jiný, pak je na čase protáhnout prsty a jít do akce!
A teď si představte, že je postavíte před důl naplněný bohatstvím, které není jejich. Nezblázní se, ale začnou o něj bojovat a nekoukají se doleva ani doprava. Tak si vývoj celé situace představuje Richard Garfield (Vládce Tokia, Robo Rally), který vytvořil v tomto duchu deskovou hru Greedy Greedy Goblins. Hra vyšla v roce 2016 pod hlavičkou společnosti Alderac Entertainment Group a v Evropě si ji vyhlédla společnost Pegasus Spiele.
Krabička je rozměry velmi podobná, jako při bitvách o New York nebo Tokio, ale už víko nás vezme do hor a budeme dělat společnost skupině goblinů stojících před dolem. Z něj se line žlutá zlatá záře a té nikdo neodolá. Zvedneme víko a pod ním najdeme pravidla přikrývající tři přihrádky. Jedna obsahuje (po vycvalání) žetony mincí, destičky dolování, velké plastové žetony skřetů a balíčky karet. Právě ty větší karty hráči použijí na začátku k vytvoření kruhu lokací, kterému vévodí domov důlního cechu a doplní jej dalších několik karet podle počtu účastníků.
Každý z hráčů si vybere svůj klan, dostane odpovídající kartičku a sadu plastových žetonů správné barvy. Stranou vytvoří frontu hromádka zamíchaných karet poskoků. Uprostřed zmíněného kruhu z karet lokací vytvoří nabídku důlní destičky, které všechny musí být otočené obrázkem dolů. Tím je všechno připraveno k zahájení dolování.
Soupeři prověří svoje schopnosti hrabat zlaťáky v průběhu řady kol, ale každé zahájí společnou fází, která se nehraje na tahy. Každý z účastníků jednou rukou bere destičku ze středu, podívá se na ni a vybere jednu jeskyni (lokaci), na kterou ji položí. Ale i v tuto chvíli ji položí obrázkem dolů, takže ostatní hráči její identitu neznají (s výjimkou louče). Tu mohou použít k odhalení jedné již ležící destičky.
Jak destičky přibývají, mohou si hráči kdykoliv nárokovat lokace pro sebe. Stačí, když sem položí jeden ze tří žetonů svojí barvy. Tím jeskyni zamknou a nikdo sem nesmí přikládat destičky ani žetony. Kolo končí, jakmile byly všechny kulaté žetony skřetů umístěny na jeskyně (nebo na dům cechu) nebo se zbývající hráči rozhodli již další skřety nevysílat.
To znamená, že je čas na vyhodnocení. Za obsazení cechovního domu dostane hráč kartu poskoka. U všech ostatních lokací je nejdříve třeba otočit položené destičky a vyhodnotit jejich efekty. Na destičkách jsou obvykle drahé kameny, které pro jednotlivé klany znamenají odměnu v podobě zlaťáků. Co smaragd, rubín, safír či kostička zlata, to jedna mince. Pouze v případě, že právě tento druh pokladu je oblíbeným hráčova kmene (podle destičky), získá za ni rovnou mince dvě.
Mezi svými úlovky mohou hráči ale objevit také možnost na zisk poskoka. V temnotě jeskyní se ukrývají také dynamity. Pokud jich není příliš, pak hodnotu pokladů znásobují. Ovšem tři nebo dokonce více znamenají, že hráčův skřet vyletěl při svém nebezpečném povolání do vzduchu, což pro hráče znamená povinnost dokonce odevzdat pět mincí ze své kapsy. Skřet to ale jakýmsi záhadným způsobem přežil a hráč jej má v příštím kole znovu k dispozici. V jeskyni ale hráči narazí na příšery, které sežerou trochu pokladu a sníží tak jeho zisk.
Po bodování hra pokračuje dalšími koly, ve kterých hráči stále střádají větší a větší bohatství. Jako správní skřeti se budou všichni chovat až do chvíle, kdy jeden z nich dosáhne cílové stovky. Takový hráč se stává okamžitě vítězem. Pokud by jich bylo víc, pak vyhrává ten s nejvyšším ziskem.
Greedy Greedy Goblins jsou další konfliktní a bláznivě akční hrou, jak už jsme si u Richarda Garfielda zvykli. Tentokrát na hráče čeká napínavý boj o každou destičku, protože na lokace přibývají poklady, ale hráči vědí pouze o některých z nich. Musí tedy být trpěliví, ale také riskovat.
Průběh partie je zcela dle očekávání velmi hektický. Hráči se snaží neustále být všude, ruce se potkávají nad herním plánem a celé je to opravdu pořádný chaos. Hráči mají určitou fázi hry pod kontrolou, s využitím destiček mohou nějaké tajné informace odhalovat nebo naopak podstrčit ostatním nějaký nepříjemný dílek.
Úspěch vždycky závisí na tom, jak dobře se hráči podaří podstrčit do jeho zvolené lokace dynamit. Právě tady je prvek riskování, protože musí vždy volit destičky opatrně. Jenže to se lépe řekne, než udělá, protože poklady hráči odhalují náhodně ze společné zásoby ve středu. Tady jsou možnosti určeny vždy jen a pouze štěstím, které hráč pro úspěch potřebuje. Kol je naštěstí více, takže se všechno nakonec vyrovná.
Hra je velmi jednoduchá a zvládnou ji snadno i děti. Bohužel úplně nevyužijí možnosti konfliktů ani karet poskoků. I tak je ale díky kvalitnímu zpracování destiček a současné hře hon na destičky baví. A to klidně i v menším počtu, kdy je na výběr menší počet lokací. I tak si vždy musí oba hráči vybrat, ale nikdy neví, jestli jim připravenou pozici neobsadí soupeř.
Do hry zásadně vstupují také karty poskoků, které mohou zachránit vašeho skřeta před výbuchem dynamitu, umožní získat i obsazenou jeskyni nebo zvyšovat hodnotu drahých kamenů.
Velkou zbraní této konfliktní hry by měl být velmi solidní čas, který potřebujete od přípravy až k fázi zjištění vítěze. Hráči se snadno dostanou ke konci hry ještě před uplynutím půlhodiny. Jenže by to mohlo být ještě o trochu kratší, protože kola jsou hodně podobná. Dynamika každého kola, které se hrají současně, dojem vylepšuje a čas opticky zkracuje.
Hra je určitě moc pěkně zpracovaná, ilustrace posouvají celkový dojem dál. Potěší ale především zpracování masivních plastových destiček.
Greedy Greedy Goblins je chytrou, ale velmi hektickou a chaotickou hrou. Pokud tíhnete právě k takovýmto lehkým hrám, pak si tuhle určitě užijete. Nabízí totiž drama, taktiku i náhodu v dobrém poměru. Greedy Greedy Goblins tedy určitě neudělají díru do světa, ale to neznamená, že by nemohli hráče pobavit. To jim jde překvapivě dobře.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Richard Garfield |
Ilustrace | J Hause |
Vydavatel | Alderac Entertainment Group, Pegasus Spiele |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 35 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (1 voters) |
Kategorie | Bluffing, Economic, Fantasy, Real-time, Territory Building |
Mechanismy | Commodity Speculation, Push Your Luck, Tile Placement |
Alternativní názvy | Gierige Goblins |
Více o hře.
+ chaos v rozdělování destiček
+ napínavá kola
+ dobré i ve dvou
+ karty poskoků
+ fajn grafika a výborné destičky
- chaos
- náhoda
- delší doba