Obvykle se to asi nedozvíme, ale i duchové mají soutěže. Ve strašení, v čem jiném. Jenže návštěvníků je málo, a tak duchů je více než strašených. Nezbývá tedy, než o každého potenciálně postrašitelného človíčka pořádně a tvrdě soupeřit.
Těžko říct, jestli Christophe Gonthier je duch. Na vlastní oči jsme ho neviděli. Čím si ale jsme jistí je fakt, že právě on vytvořil novou deskovou hru Booo!, která vychází pod hlavičkou společnosti Blackrock Games v roce 2017. O ilustrace se postaral Tony Rochon.
Krásná barevná krabice obsahuje kartonový rámeček, který se s pomocí puzzle zářezů spojí do jednolitého celku. Do něj pak hráči přidají jednotlivé velké destičky, které obsahují pokaždé čtyři místnosti. Ty mohou mít různé tvary, ale vždy jsou obehnány zdmi, které pak pokračují dál. A tyto zdi mají barvu, která je důležitá. A do jedné ze čtyř místností v úplném středu postaví malou bílou figurku ducha. Na rámeček ještě položí barevné destičky zdí a vytvoří zásobu žetonů návštěvníků.
Ještě před začátkem partie si hráči určí číslo cesty, které bude duch následovat při svých toulkách. A tak na začátku každého kola jeden z nich odhalí žeton návštěvníka a ten se objeví na souřadnici podle očíslované výseče. Ta vždy ukazuje kombinaci erbu a portrétu, které odpovídají jednotlivým sloupcům a řadám ve strašidelném domě.
Jakmile je toto místo jasné, mohou hráči současně začít hledat nejrychlejší cestu pro figurku ducha. Při svém pohybu může používat libovolné chodby a místnosti a nejde o vzdálenost. Místo toho se ale duch může pohybovat vždy pouze dveřmi jedné barvy. Díky tomu jej čeká velké kličkování. Tedy alespoň v myšlenkách hráče, který nesmí ničím reálně posouvat. Speciální místa mapy navíc umožňují použít padací dveře a objevit se zcela jinde nebo naopak změnit v průběhu posunu barvu dveří.
Když si některý z účastníků myslí, že našel správné řešení a kompletní cestu. Svůj úspěch ohlásí ostatním titulním zvukem Booo a také řekne všem barvu svého prvního pohybu (a tedy obvykle také celé cesty). Jestliže je řešení opravdu správné, získá hráč žeton návštěvy, ale také další žeton barvy zdi, kterou použil pro pohyb ducha (a to i jinému soupeři).
Figurka se posune do cílové místnosti a souboj pokračuje dalším kolem. Hráči hledají jednu trasu za druhou a získávají za to žetony. Vítězem se stane ten, kdo jako první nasbírá pět žetonů návštěv. Předběhnout jej může protivník, který má v držení čtyři žetony zdi (dokázal tedy navigovat ducha čtyřmi různě barevnými cestičkami). Výjimečně může dojít k situaci, kdy je zásoba návštěvníků vyčerpaná dřív, než jedna ze situací nastane. V takovém případě rozhoduje součet obou druhů žetonů.
Těžko jsme se při hraní Booo! mohli ubránit porovnání a vzpomínkám na Micro Robots, které jsme recenzovali v minulých týdnech (a potažmo samozřejmě vzpomínkám na Ricochet Robots). Prověřený herní mechanismus znovu řádí a baví.
Rozestavení devíti destiček závisí pouze na hráčích. Jsou sice jednostranné, ale jejich natočení může být libovolné. Díky tomu se propojí na chodbičkách jiné barvy zdí. Navíc jsou jimi obehnané všechny stěny a místnosti nemají žádné dveře. To je trochu zvláštní, ale barvy jsou důležitější.
Hledání cesty podle barevných zdí je pro hráče docela těžké. Někdy musí opravdu běhat s duchem sem a tam, než dosáhnout cílového políčka. Na druhou stranu mapa je poměrně malá a už po několika tazích budete mít alespoň několik tipů zapamatovaných. O to větší ale je to později bitva. Jde navíc také o počet protivníků. Čím více jich v partii hraje, tím déle trvá celá bitva a především je v kole větší konkurence.
Všichni protivníci mají v jednotlivých kolech stejné šance. Jde tedy jen o to, kdo je opravdu rychlejší. V partii není žádná náhoda. O to příjemnější tato lehká zábava je. Samozřejmě nenabízí vlastně žádné taktizování.
Booo! je hra velice jednoduchá a zaměřená na menší hráče. To je patrné především z tématu. Jenže ani dospělé průběh partie nějak nezklame, protože tohle je vždy velmi těsné dobrodružství.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christophe Gonthier |
Ilustrace | Tony Rochon |
Vydavatel | Blackrock Games, FoxGames, GaGa Games, Korea Boardgames |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Maze, Puzzle, Real-time |
Mechanismy | Line Drawing, Modular Board, Pattern Recognition |
Rodina | Country: Scotland, Creatures: Ghosts |
Alternativní názvy | Buuu!, Бу-у-у!, 꼬마 유령의 비밀 통로 |
Více o hře.
+ procházení zdmi
+ napínavá kola
+ všichni hráči jsou pořád v akci
+ jednoduchost
+ pro děti i dospělé
- pro někoho až příliš jednoduché
- originalita