Já to věděl hned, když mě zavolali. Nikdy to nemůže být jednoduché. Čtyři baroni a jeden trůn. A já jim mám dělat soudce. Nejraději bych to přenechal někomu jinému. Jenže nikdo další není a tak nesmím sklopit uši. Přijdu mezi všechny adepty na nového vůdce, postavím se jim čelem a sdělím jim své rozhodnutí.
Boj o území čeká na samotné barony v deskové hře Barony, kterou na trh přinesla společnost Matagot. Jejím autorem je Marc André a ilustracemi jeho dílo ozdobil Ismaël. A na český trh se hra dostává zásluhou společnosti REXhry, ale bez kompletní lokalizace. V češtině najdete přiložená pravidla, což by mělo rozhodně k hraní stačit.
Velká čtvercová krabice ukazuje nejspíš už vítězného barona, jak přijíždí do svého nově dobytého města. V pozadí stojí další hrady, které už nejspíš také patří pod jeho nadvládu. Uvnitř těžkého boxu najdou hráči spoustu trojdílných destiček (= složené ze tří šestiúhelníků) s variabilním terénem. Právě z nich postaví náhodně velkou mapu obsahující devět kusů na každého hráče, jenž se partie účastní.
Každý z účastníků partie si vybere barvu a dostane svoji generálskou výbavu – pět měst, dvě pevnosti, figurky sedmi rytířů a čtrnácti vesnic. To vše v dřevěném zpracování. Podle zvolené barvy dostanou také jednu desku sloužící jako reference dostupných akcí. Soupeři položí ukazatel na nulu na počítadle skóre a poté jeden po druhém rozloží celkem tři města a tři rytíře na libovolné pozice. Vedle mapy zůstane položená hromádka žetonů zdrojů s natištěnými financemi a body.
Ve svém tahu má aktivní hráč vždy možnost provést pouze jednu akci. Na výběr má ale hned ze šesti možností, co provést se svojí armádou nebo královstvím a zvýšit tak šance na nadvládu. V první řadě každého generála určitě bude zajímat možnost vyslat do bitvy více jednotek. Jen a čistě o tom je akce Nábor (Recruitment), která umožňuje vybrat jedno své město a umístit sem až tři nové rytíře.
Aby měl lepší výchozí pozici pro válku, může stavět nové vesnice, pevnosti nebo města. Ty první dvě jmenované lze založit jednoduše obětováním rytíře. Na stejném místě pak hráč okamžitě postaví budovu dle svých představ a ještě navíc jako bonus dostane žeton zdroje, který odpovídá typu terénu, kde nová stavba stojí. Město už se tak jednoduše nestaví ani v realitě, takže je potřeba již existující vesnice, kterou hráč na město za cenu akce přetransformuje.
Nezbytnou součástí každého boje je armáda. Hráč ji tedy může v rámci svého tahu přesouvat. To lze vždy provést s jedním nebo dvěma rytíři a to z libovolného místa na kterékoliv jiné. Na jednotlivých pozicích nikdy není žádné omezení počtu rytířů jedné barvy. Dokonce na jedné lokaci může koexistovat i skupinka rytířů různých barev, ale vždy pouze po jedné figurce.
Jakmile některý z generálů posune na pozici svého druhého bojovníka. Tím okamžitě zlikviduje veškerou konkurenci a má pozici pevně pod kontrolou. Žádný soupeř se nemůže dokonce ani vstoupit. Rytíře hráč také může poslat za dobrodružstvím. To jej ale bude stát nastálo vyřazenou figurku, kterou odloží vedle herního plánu.
Hráči v průběhu kol sbírají žetony bodů, které mohou kdykoliv utratit za vylepšení svého titulu. Stačí suma patnácti bodu natištěných zlatým písmem, aby se posunula úroveň vládnutí z barona na vikomta, hraběte, markýze až nakonec může být vévodou. Jakmile se to někomu podaří, následuje závěrečné kolo celé partie a šance přičíst body ze zbývajících tabulek. Vítězem a králem se stává ten, kdo se posunul na bodovací stupnici nejdále.
Barony na první pohled vypadá eurově. A to dokonce mnohem eurověji, než ve skutečnosti je. Ona je totiž ve skutečnosti mnohem šachovější a abstraktnější. Jsou tu figurku, spousta dřeva, krásně to vypadá a má to i nějaký příběh. A možná právě díky této kombinaci vychází dojem z hraní Barony tak jedinečně.
Protivníci si jdou krásně po krku. Kontrola lokací vyplývá z vytlačení soupeře. Stačí někde mít dvě figurky nebo město s rytířem a máte zajištěnou obranu. Každá taková budova přináší ale pouze jednorázovou odměnu. Ta přijde i v případě stavby města, kde hráč rovnou zaznamená deset bodů na počítadle. Totéž platí i pro lepší tituly, které přináší rovnou patnáct bodů na samostatné desce počítadla.
Hra je překrásně jednoduchá. V tom spočívá jedna z jejích největších devíz, protože každému vysvětlíte těch několik akcí a omezení během pár minut. Není tu žádné složité čtení pravidel se spoustou textů a dodatků, protože pravidla mají pouhé čtyři stránky. A při tom se sem všechno snadno vejde a to včetně řady příkladů.
Ve hře není žádná náhoda. Hráči musí každý využívat pouze svoje rozhodování a vnímání. Pouze tak mohou vybrat správnou akci v aktuálním tahu. Možností je spousta, vždy je co dělat a naopak si spíš nejste schopní nikdy najít pouze tu jednu nejlepší volbu. Váhání ale nikdy není dlouhé a jednotlivé tahy jsou příjemně krátké a to má za následek kompletně rychlou partii trvající méně než jednu hodinu.
Kdo dává dobrý pozor, vždycky bude mít navrch. I v tazích soupeře je co dělat, třeba vytvářet plány. Čím více protivníků, tím větší plán pro rozvíjení svého území. Současně ale je třeba stále stejný počet bodů k vítězství, takže doba partie samotná se tolik nenafoukne.
Barony je počinem autora chváleného Splendoru. Tentokrát jde ale hra výrazně v abstraktních stopách bez špetky náhody. Hráči bojují o převahu území, což je ústředním prvkem celé hratelnosti. To co dělá, dělá výtečně a kromě samotné abstraktnosti těžko hledat cokoliv, co bychom mohli zmínit jako nedostatek.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Marc André |
Ilustrace | Ismaël Pommaz |
Vydavatel | Matagot, Asmodee, Broadway Toys LTD, Conclave Editora, Hobby Japan, Rebel Sp. z o.o., Surfin' Meeple China |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (15 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Medieval, Territory Building |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Modular Board |
Rozšíření | Barony: Heroes, Barony: Sorcery |
Rodina | Category: Combinatorial, Mechanism: 4X |
Alternativní názvy | Baronia, バロニィ, 騎士紋章 |
Více o hře.
+ krásně jednoduchá pravidla
+ dynamická kola
+ hodně voleb
+změna titulů
+ konfliktnost hry
+ absence náhody
- abstraktní základ