Peníze hýbou světem a vždy tomu tak bylo. Nezáleží na vyznání, síle vojsk ani barvě krve, která proudí v žilách. Jak se zablyští zlato, veškeré představy jdou stranou, temno před očima a prsty chtivě chmatají všude kolem. Mít nejvíc, to je přece oč tu běží!
Z produkce Sierra Madre Games se k nám dostává historická hra Pax Renaissance, ve které se snoubí válka, náboženství a obchod. Jejími autory jsou Phil Eklund (Neanderthal, High Frontier, Bios: Megafauna) a jeho syn Matt Eklund, kteří ji přinesli na trhu už v roce 2016. Po velkém úspěchu hry Neanderthal si ji jako druhého koně do distributorské stáje vyhlídla malá česká firmička Fox in the Box a právě zásluhou Davida Hanáčka, Marka Kasala, Jiřího Kutiny a Petra Šťastného ji můžeme nyní hrát v češtině.
Krabička je o poznání větší. To proto, že karty nejsou zdaleka jediným, co pod víkem s ilustrací Marinuse van Reymerswaeleho (1541) najdeme. Je tu i řada dřevěných figurek, které mají šachový základ (pěšci, střelci, koně) a pak hromádka plastových žetonů. Ovšem základem i tak zůstávají karty. Z deseti z nich hráči na začátku partie vytvoří mapu Evropy (stranou s erbem nahoru) a mezi jednotlivými listy říší nechají drobnou mezeru. Ze zbytku si každý vybere jednu svoji postavu obchodníka, kterým se stane, dostane desítku kostiček koncesí a také nějaký výchozí majetek v podobě mincí florénů.
Nad mapu položí hráči sadu čtyř karet vítězných podmínek, zatím všechny neaktivní stranou nahoru. Zbytek karet pak rozdělí na dvě části podle zadních stran – na karty západní a východní obchodní cesty. Do jejich spodní části přimíchají hráči karty vítězných podmínek a nahoru přiloží další sadu podle počtu účastníků a pak vytvoří nabídku pěti karet pro východ a dalších pět pro západ. Do jednotlivých říší pak rozmístí startovní figurky koní a válců a některá obchodní místa překryjí žetony úpadku (nejsou na začátku k dispozici). Jednotliví hráči si pak každý položí kostičku koncese do úvodní pozice a stranou položí karty říší do balíčku.
V partii se hráči střídají na tahu a mají vždy dvě akce, které mohou provést. Na výběr mají ale rovnou šest možností, ze kterých mají šanci volit. A je to celá řada příležitostí, jak se propracovat k pozici šedé eminence v pozadí. Poté, co má celý tah za sebou, doplní nabídku karet obchodu (nekoupené sesunou doleva) a předá slovo dalšímu v pořadí.
Tou první a zpočátku nejvýraznější akcí je nákup karty z nabídky. Hráč si tedy vybere ať už východní nebo západní kartu a musí zaplatit její cenu. Ta je určena pořadím sloupce zleva, kde úplně v nejkrajnějším sloupci je dvojice úvodních karet otočených zadní stranou nahoru. Slouží nejen jako úvodní karty linií, ale také jako obchodní cesty. Hráč rozmístí po jednom zaplaceném florénu na všechny karty, které se nachází nalevo od kupované karty.
Tuto nově pořízenou kartu si hráč může vzít do ruky, ve které ale nikdy nesmí držet více než dva listy. Za druhou akci je možné postavu vyložit a to buď na východ, nebo západ od svojí karty hlavní postavy – každá karta má tuto pozici předepsanou ve svojí spodní části. Ihned poté je možné využít jednorázovou schopnost. Naopak místo zahrání je možné kartu z ruky, která už není potřebná, prodat za dva florény.
Za akci je možné aktivovat také schopnost každé karty, kterou má už hráč vyloženou před sebou. Jednotlivé karty jich mohou nabízet jednu nebo více, ale vždy je možné využít pouze jednu z nich. S tím ale souvisí konečně také manipulace s jednotkami na mapě. Už v důsledku okamžitých schopností karty mohou hráči přidávat jednotky na mapu, ať už svoje kostičky koncesí (vždy mezi dvě karty říší) nebo válce a jezdce do měst. Střelci se pak hrají přímo na karty soupeře, čímž ji zcela zablokují proti využití. S těmito karetními akcemi je možné ale také pohybovat se střelcem, likvidovat karty nepřítele, získávat finance nebo bojovat.
V důsledku mnoha prvků pak dochází k vyhazování jednotek soupeři (po zaplacení florénu), a především ke změně vládce konkrétní říše. To znamená, že si hráč může vzít kartu říše a položit si ji před sebe. Poslední možností (kromě vyhlášení vítězství) je možnost vypravit obchodní cestu a rozdělit finance položené na startovní kartě řady mezi města a koncese, která na obchodní cestě leží.
Jakmile se v nabídce objeví některá z karet vítězné podmínky, mohou si ji hráči pořídit a tím aktivovat libovolnou kartu vítězství. Za další akci je možné toto vítězství prohlásit za své. Ten, komu se to celé podaří jako prvnímu, se stává vítězem partie.
Pax Renaissance je naprosto famózní a do detailů propracovaná karetní hra, která zůstává věrná historii, i když stále je v první řadě hrou. A to ne hrou ledajakou, protože obsahuje řadu chytrých prvků. Využívá karet, jejichž používáním hráči ovlivňují dění na mapě. Při tom ale většina figurek v evropských říších nepatří hráčům. Ti jsou pouze eminencemi v pozadí, jejichž úkolem je mít co největší skrytý vliv a ne být tím prvním, kdo pokládá hlavu na špalek.
Je to opravdu těžká hra, ve které je všude na cestě halda možností. Je to hra o dost obtížnější z pravidlového i herního hlediska než první počin Fox in the Box, hra Neanderthal. Úvodní partie jsou tedy dost pomalé, plné nejistoty, čtení textů, popisů a vracení se k pravidlům. Těch detailů tam je totiž opravdu dost. Jakmile se ale Pax Renaissance pořádně naučíte, odmění se vám naprosto královsky.
Partie obsahuje samozřejmě mnohem víc možností, než které jsme zmínili. Mezi kartami křižují piráti, které mají hráči také pod kontrolou. Hráči mohou útočit na sousední území a získávat tak vazaly. Když vladaři vybírají daně, objeví se znenadání v městech vojáci. A to ještě do všeho zasáhne náboženství, které je na začátku rozdělené mezi křesťanství, protestantství a islám. Postupně se ale síly figurek přelévají a naopak některé říše se mohou stát republikami. Je až neuvěřitelné, kolik možností a myšlenek se vešlo do této malé krabičky a několika (stovky) karet.
Díky možnostem blokovat karty a vystrkovat kostičky protivníků je zde od začátku na denním menu tvrdé a nekompromisní soupeření. Nejde tedy o žádné stavění na pískovišti, ale kontaktní bitvu se vším všudy. Navíc karet je dostatek, aby vám v prvních partiích nic nepřipadalo stejné. Ale i poté si budete politické soupeření užívat plnými doušky.
Komplexnosti ale neodpovídá herní doba. Na partii si můžete vyhradit něco přes jednu hodinu. V případě prvních partií pak počítejte spíš s dvojnásobkem. Funguje moc pěkně i ve dvou, ačkoliv tři i maximální čtyři jsou lepšími číslicemi, pokud se týká počtu účastníků.
Třešničkou na dortu pak je zpracování. Nemáme teď na mysli pěkné dřevěné komponenty, ale především karty. Každá v krabičce má svůj smysl, je jedinečná svým obsahem i ilustrací. Ale pochvalu rozhodně zaslouží i profesionální překlad do češtiny a výborně strukturovaná pravidla. Vše je dotaženo do detailu a dává smysl. Pokud byste navíc měli zájem o další hry vydavatelství Fox in the Box, pak se připravuje opět velmi náročná vláčková hra 18XX a v předobjednávkách běží další skvělý výtvor Phila Eklunda s názvem Bios: Genesis.
Pax Renaissance je jedinečnou historickou simulací, která shodou okolností je současně i hrou. Pokud máte rádi boj s vlastními mozkovými závity a máte připraveno chlazení myšlenkového okruhu, pak si tuhle hru užijete s maximální intenzitou. Pax Renaissance svojí náročností není pro každého, ale pokud někdo chce přemýšlet, pak přesně to dostane.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Phil Eklund, Matt Eklund |
Ilustrace | Phil Eklund |
Vydavatel | Sierra Madre Games, Ediciones MasQueOca, Fox in the Box, Ion Game Design |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (10 voters) |
Kategorie | Educational, Pike and Shot, Religious, Renaissance |
Mechanismy | Action Points, Auction: Dutch, Increase Value of Unchosen Resources, Market, Open Drafting, Simulation |
Rozšíření | Pax Renaissance Expansion, Pax Renaissance: BGG Promo Pack |
Rodina | Cities: Venice (Veneto, Italy), History: Holy Roman Empire, Mechanism: Tableau Building, Misc: LongPack Games, Series: Pax |
Více o hře.
+ spousta možností
+ hromada konfliktů
+ rozumná herní doba
+ perfektní zpracování
+ historická hodnota
+ variabilní
+ pro všechny počty hráčů
- opravdu náročné na naučení