Náš bezstarostný svět už žije pouze v našich vzpomínkách. Jenže nejen svět je pouze ozvěnou toho, čím byl kdysi dávno. I zbytky naší civilizace pozbyly tvar. Touláme se ruinami zahalení do plášťů a hledáme vše, co by nám pomohlo získat alespoň náznak zašlé slávy. Hledáme naše naděje zasypané hlínou a kamením.
Do takového beznadějného světa nás zavede desková hra Unearth. Podepsaná je pod ní autorská dvojice Jason Harner a Matthew Ransom, kteří dohromady vytvořili tuto novinku pod záštitou firmy Brotherwise Games. V Evropě ji už od data vydání v roce 2017 distribuuje společnost Esdevium Games a to s ilustracemi, jejichž autorem je Jesse Riggle.
Krabice středních rozměrů ukazuje zříceninu plnou schodů a sesypaných zdí. Samotný box je ale velmi pevný a tak se do něj můžete dostat s klidem a beze strachu, že by se vám měla krabice pod rukama rozpadnout. Pod víkem se pak nachází archy s destičkami kamení, které hráči na začátku partie všechny vycvakají a nasypou do plátěného pytlíku. Všech šedesát šestiúhelníkových dílků ve čtyřech barvách po patnácti.
Hráči dostanou tři karty – dvě z nich jsou malé a představují sestup (delver), zatímco ta poslední karta je karta ruin, kterou ale všichni účastníci dostanou tajně obrázkem dolů (aniž by ji ostatní viděli). K tomu jednotliví účastníci také každý dostanou sadu kostek – tři šestistěnné, jednu čtyřstěnnou a jednu osmistěnnou.
Ve středu stolu se pak naskytne prostor pro karty a prostor tam zabírá především pět odhalených karet ruin, zatímco zbytek vytvoří dobírací hromádku s kartou konce věku úplně vespod. Na každou takovou zříceninu hráči položí předepsaný (číslem v pravém dolním rohu) počet žetonů kamení. Hned vedle dostane prostor náhodně vylosovaná sada karet zázraků.
V každém kole na hráče čekají vykopávky. Ty nabídnou každému hráči šanci vybrat si jednu kartu ruin a hodit svojí kostkou, kterou poté na ohlášenou zříceninu umístí. Navíc pokus je výsledkem hodu trojka nebo nižší číslo, pak hráč úspěšně sestoupil do jejího nitra a může si vzít z karty jeden žeton kamene (nebo z pytlíku, pokud na ruinách žádný neleží).
S pomocí tohoto získaného kamení hráči před sebou sestavují zázraky – šest kamenů propojených jednou stranou do kruhu s volným místem pro jeden šestiúhelník uprostřed. Podle toho, jestli ke stavbě hráč použil kameny správných odstínů, získá menší nebo větší destičku zázraku (lesser nebo greater).
Každá ruina má svoji hodnotu prozkoumání (claim), která je umístěná v levém horním rohu. Kdykoliv po umístění kostky je třeba zkontrolovat součet na kostkách. Pokud by dosáhnul nebo překročil tuto hodnotu, pak ji získává ten z hráčů, jehož kostky na zřícenině mají dohromady nejvyšší hodnotu. Ten kartu získá pro sebe, zatímco všichni ostatní, kteří se na jejím prozkoumání podíleli, dostanou kartu sestupu jako kompenzaci. Hráči pak odhalí novou kartu ruin z balíčku, položí na ni počet kamenů podle hodnoty vpravo dole a partie pokračuje.
S využitím karet sestupu mohou hráči na začátku svého tahu, ještě před hodem kostkou, ovlivnit průběh a výsledky kostek na ruinách. Někdy lze kostky přehazovat, jindy se jim zvýší hodnota nebo je hráči mohou umístit až po hodu. Tím mohou získat alespoň určitou výhodu nad svými protivníky, kteří se ale budou snažit udělat totéž.
Jakmile se hráči proberou balíčkem až ke kartě konce věku, blíží se finále partie. Hráči už mají pouze zbývající ruiny, které musí prozkoumat. V tu chvíli už opravdu bitva končí a je čas sečíst body. Hráči dostanou body za zázraky, sady karet ruin a také vyšší odměnu za karty, které se shodují se zříceninou, již dostali na začátku hry tajně. Vítězem se stává ten, kdo má v součtu nejvíce bodů.
Unearth je zajímavý především svojí myšlenkou. Prostředí apokalyptického světa je zabydlené krásnými stavbami plnými tajemství. Je pouze na hráčích, aby sestoupili do jejich nitra a našli tam zázraky. Ty se ale nerozdávají zdarma. Je třeba se snažit a poskládat je zpět, aby se znovu zjevila jejich zašlá a rozpadlá krása.
Ve výsledku jde o sbírání sad, ale cíl je tak umně zamaskován, že vám to ani nebude vadit. Náplň partie je totiž opravdu zajímavá. Hráči s použitím kostek bojují o nadvládu nad kartami. Mohou sem přikládat nové, ale také přehazovat ty stávající a všechno ve snaze přesáhnout cílový součet. Jenže to není všechno, protože k tomu musí dojít ve správný okamžik. Pouze ten, kdo má v daný moment největší sumu kostek své barvy, kartu získá pro sebe.
Naštěstí ani ostatní nezůstanou zkrátka. A tak se opravdu vyplatí snažit se o každou kartu. Při tom ale hráči musí také brát zřetel na hlavní zdroj bodů, tedy sady karet zřícenin. Ty se kompletují podle barev.
Velkou hodnotu mají ale také zázraky, k jejichž kompletaci zase je potřeba sbírat kameny a vykládat z nich stavby přímo před sebou. A to je krásné rozptýlení, které rozděluje samotný průběh partie na dvě části. A obě fungují samostatně i dohromady docela pěkně.
Posledním důležitým prvkem jsou karty sestupu, jejichž hlavním cílem je snížit vliv náhody. Ta výsledek partie Unearth ovlivňuje velmi výrazně. Není důvod se tomuto prohlášení nějak vyhýbat. Vítězství je závislé na kostkách a tedy i na štěstí. Ale samotný hod kostkou nemá tu moc, aby rozhodl o vašem neúspěchu sám. Je tedy důležité nepodcenit roli těchto malých karet.
Délku partie bychom asi nejraději označili jako ideální. Není příliš krátká, ani zbytečně dlouhá. Stačíte si užít toho sbírání a kostkování tak akorát, když po půlhodince partie přijde konec. Hráči po celou dobu musí uvažovat takticky. Základní pravidla počítají s partií tří a čtyř hráčů, přičemž obsahují i variantu pro dva. A přesto funguje nejen v těch vyšších počtech, kdy je kostek více, ale také v duelu.
Grafika této hry je naprosto ohromující. Libuje si v beznaději zřícených domů a apokalyptickém tématu, ale dělá to tak, že vás výsledek nezasáhne negativně. Tahle hra je vizuálně opravdu krásná.
Unearth je strašně zajímavou hrou. Je opravdu jednoduchá a využívá kostky, ale je při tom nějakým svým zvláštním způsobem originální, i když vlastně není. Tohohle pocitu se při hraní Unearth nezbavíte ani po několika partiích, a proto ji s radostí doporučujeme všem milovníkům kostkových her a honu za body.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jason Harner, Matthew Ransom |
Ilustrace | David Pietrandrea, Jesse Riggle |
Vydavatel | Brotherwise Games, Edge Entertainment, GaGa Games |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (11 voters) |
Kategorie | Card Game, Dice, Exploration |
Mechanismy | Dice Rolling, Set Collection, Tile Placement |
Rozšíření | Unearth: Promo Card Set, Unearth: The Lost Tribe |
Rodina | Components: Polyhedral (not D6) dice, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Theme: Art style – Art Nouveau |
Alternativní názvy | Из Руин |
Více o hře.
+ se smůlou lze bojovat
+ famózní grafika
+ zajímavá hratelnost
+ dobré ve všech počtech
+ přehazování kostek
+ rychlá partie
+ nenáročná pravidla
+ budování zázraků
- náhoda
- pro někoho je prosté házení kostkou málo